LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Belastingdienst: Toeslagen alleen digitaal!

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Belastingdienst: Toeslagen alleen digitaal!

Ongelezen bericht door tijger1 »

@stefan

Misschien dan eens even naar de datum van uw brief kijken? Uw brief is van 11 SEPTEMBER 2015.

De belastingdienst schrijft: "Vanaf DECEMBER. 2015 enz. enz.".

Dus helaas voor u, maar u bent geen uitzondering. :-). Dus geen onzin roeptoeteren,

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: Belastingdienst: Toeslagen alleen digitaal!

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

tijger1 schreef:@stefan

Misschien dan eens even naar de datum van uw brief kijken? Uw brief is van 11 SEPTEMBER 2015.

De belastingdienst schrijft: "Vanaf DECEMBER. 2015 enz. enz.".

Dus helaas voor u, maar u bent geen uitzondering. :-). Dus geen onzin roeptoeteren,

Ik lees in jou bericht dit, daar staat niets van december 2015, dus zoals in het verleden, niet volledig geschreven.
Dus als ik niet reageer, zijn andere mensen wederom op het verkeerde been gezet, omdat jou bericht niet helemaal in order is.
Halve waarheden. :mrgreen:
tijger1 schreef:De laatste 2 jaar hebben we alle berekeningen voor toeslagen naar de Berichtenbox gestuurd. Maar vanaf december versturen we die berekeningen alleen nog digitaal en niet meer op papier."

tijger1 schreef:Beschikkingen inzake toeslagen komen niet meer per post.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Belastingdienst: Toeslagen alleen digitaal!

Ongelezen bericht door tijger1 »

stefanhouterman schreef:
tijger1 schreef:@stefan

Misschien dan eens even naar de datum van uw brief kijken? Uw brief is van 11 SEPTEMBER 2015.

De belastingdienst schrijft: "Vanaf DECEMBER. 2015 enz. enz.".

Dus helaas voor u, maar u bent geen uitzondering. :-). Dus geen onzin roeptoeteren,

Ik lees in jou bericht dit, daar staat niets van december 2015, dus zoals in het verleden, niet volledig geschreven.
Dus als ik niet reageer, zijn andere mensen wederom op het verkeerde been gezet, omdat jou bericht niet helemaal in order is.
Halve waarheden. :mrgreen:
tijger1 schreef:De laatste 2 jaar hebben we alle berekeningen voor toeslagen naar de Berichtenbox gestuurd. Maar vanaf december versturen we die berekeningen alleen nog digitaal en niet meer op papier."

tijger1 schreef:Beschikkingen inzake toeslagen komen niet meer per post.
Compleet volledig.

Maar hier kunt u het nogmaals lezen. Afgezien daarvan moet u kort geleden een brief van de afdeling toeslagen gehad hebben over hetzelfde onderwerp. Net als iedereen die in aanmerking komt voor een toeslag. Dus niemand wordt op het verkeerde been gezet.

Quote van site belastingdienst.
"Krijg ik vanaf 1 november direct al mijn post in de Berichtenbox?

Lees voor
Nee, de overgang gaat stap voor stap.

De laatste 2 jaar hebben we alle berekeningen voor toeslagen naar de Berichtenbox gestuurd. Maar vanaf december versturen we die berekeningen alleen nog digitaal en niet meer op papier.

Begin 2016 sturen wij de brieven met het verzoek om aangifte te doen voor de inkomstenbelasting over 2015 naar de Berichtenbox. Deze versturen wij komend jaar echter ook nog met de gewone post. Quote

Meer vragen vindt u in het veelgestelde vragen-overzicht"
En voor de volledigheid, omdat u het anders misschien niet snapt, met 1 november wordt bedoeld, 1 november 2015. En met december in die zin, wordt bedoeld, december 2015.

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: Belastingdienst: Toeslagen alleen digitaal!

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

MichielFRL schreef:De brief waar de discussie om begonnen is, is het gevolg van de wetswijziging EBV.
Gevolg van de wetswijziging is dat de overheid steeds meer via de berichtenbox gaat communiceren.
Toeslagen doet de aftrap en de beschikking toeslagen 2016 is het eerste wat alleen digitaal verstuurd wordt. Op termijn zal er steeds meer alleen digitaal gaan, niet alleen van de Belastingdienst, maar ook de gemeentes, RDW, UWV, SVB etc.
Via "Mijn Overheid" zin al vele instanties te raadplegen.

89PB
Berichten: 97
Lid geworden op: 10 nov 2014 00:07

Re: Belastingdienst: Toeslagen alleen digitaal!

Ongelezen bericht door 89PB »

Overal is een oplossing voor ook voor senioren als ze willen:

https://www.seniorweb.nl

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: Belastingdienst: Toeslagen alleen digitaal!

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

Bijna iedereen heeft familie, vrienden en kennissen, die oude mensen wegwijs kunnen maken, die niets afweten van het digitale tijdperk.
Zo kan familie met het DigiD van opa kijken, of er iets veranderd is.
Bij oudere mensen zijn heel weinig veranderingen.

Voor mensen helemaal alleenstaand, zijn er ook nog vrijwilligers van de Gemeentes, die hulp kunnen bieden.


Voor help van toeslagen zijn er ook servicepunten.

Kijk hier, of jou stad of gemeente in de lijst staat.

http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/hip/

Eres
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: Belastingdienst: Toeslagen alleen digitaal!

Ongelezen bericht door Eres »

Quark en Kweenie
De vooruitgang is moeilijk tegen te houden, maar zoals ik opende, men moet niet alles simpel slikken.
Het zou zeker zo moeten zijn, dat er officiële instituten zijn indien nodig bij deze zaken helpen.
Maar zijn er niet genoeg voorbeelden, dat zgn hulp instanties, goede doelen betrapt worden op fraude etc en dat de gedupeerde verantwoordelijk wordt gesteld.
Of er 100 jaar geleden iets voor de beschreven groep werd geregeld, ik betwijfel het, men liet ze gewoon op straat liggen.
Het loon kwam in een loonzakje, klopt heb ik ook nog meegemaakt, maar nu moet je betalen om over je geld/loon te kunnen beschikken, is dat een vooruitgang voor de burger.
De financiele wereld, de overheid , oplichters etc, keer op keer liegen, bedriegen en nog meer en daar gewoon op vertrouwen en kweenie de bond of de kerk ????????.
Zeker er zijn genoeg goede dingen bedacht, maar moet je dan alles maar goed vinden.
Ik kan nog wel mijn zaken regelen ook digitaal, maar besef, dat het eens niet meer zo zal zijn en hoop dan niets meer te hebben wat ik niet kwijt wil raken.

nutsabout
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 jul 2014 14:43

Re: Belastingdienst: Toeslagen alleen digitaal!

Ongelezen bericht door nutsabout »

Gebruik MijnOverheid niet verplicht ! Dit is te lezen bij de overheid
Het gebruik van MijnOverheid is niet verplicht. U kunt uw zaken met de overheid ook regelen per telefoon, per brief of aan het (web)loket van overheidsorganisaties.

zie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... jnoverheid

Naast dat van iedereen verwacht wordt over een -recente- computer met dure software te beschikken (zoals ouderen). Is het bezwaarlijk, het dwingende karakter en de onvolledige informatie van de belastingdienst.
Terwijl de overheid zelf schrijft op Mijnoverheid en Digid dat het niet verplicht is.

Is DigiD verplicht?
U bent niet wettelijk verplicht een DigiD te gebruiken. Steeds meer overheidsorganisaties gebruiken echter DigiD voor de toegang tot hun dienstverlening via internet. Zonder DigiD kunt u vaak niet van deze digitale dienstverlening gebruikmaken. Informeer bij de betreffende overheidsorganisatie of u op andere manieren uw zaken kunt regelen.
zie onder "over DigiD" helemaal onderaan https://www.digid.nl/vraag-en-antwoord/ ... ent_c805-6

Hoezo -- alleen via de Berichtenbox.... :?:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Belastingdienst: Toeslagen alleen digitaal!

Ongelezen bericht door kweenie »

Eres schreef: Ik kan nog wel mijn zaken regelen ook digitaal, maar besef, dat het eens niet meer zo zal zijn en hoop dan niets meer te hebben wat ik niet kwijt wil raken.
Waar het mij vooral om gaat is dat er meer is tussen aan de ene kant alles met pen en papier doen en aan de andere kant alles blind uit handen geven of speciaal hiervoor een computer aanschaffen.

En bovendien dat het sowieso niet heel raar is, ook als je gewoon alles nog zelf kunt doen, om toch af en toe een ander bij zulke dingen te laten meekijken omdat twee meer weten dan een.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Belastingdienst: Toeslagen alleen digitaal!

Ongelezen bericht door bprosman »

Naast dat van iedereen verwacht wordt over een -recente- computer met dure software te beschikken
Aangifte doe ik hier op een 6 jaar oude laptop met Ubuntu dus dat valt wel mee

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Belastingdienst: Toeslagen alleen digitaal!

Ongelezen bericht door kweenie »

Bovendien hoef je voor de toeslagen sowieso geen programma te downloaden; het wijzigen gaat via de internetbrowser. Dat kan dus bijvoorbeeld ook in de bibliotheek.

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: Belastingdienst: Toeslagen alleen digitaal!

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

Omdat TS niet meer reageerd, is het ook niet duidelijk, of schoonvader misschien toch een PC heeft, en nu alleen in paniek is, omdat hij de toeslagen alleen nog digitaal krijgt.

Off topic

Ik ken oudere mensen, die internetbankieren, maar zich toch nog de afschriften in papierform laten sturen.

Eres
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: Belastingdienst: Toeslagen alleen digitaal!

Ongelezen bericht door Eres »

Mag ik mijn DigiD delen met iemand anders?
Uw DigiD is strikt persoonlijk. U kunt met uw DigiD veel verschillende zaken online regelen. Eventueel misbruik hoeft daarom niet beperkt te blijven tot een organisatie. Het is belangrijk dat u uw DigiD privé houdt.

Geciteerd vanaf de digid site.
Conclusie de BD gaat regelrecht tegen het advies in, gesteund door Wiebes, die trots is op dit systeem.
Via een BD kantoor zullen zaken nog persoonlijk geregeld kunnen worden, de vraag is alleen hoelang.
Echter de correspondentie komt na verloop van tijd (2jr) alleen nog in je mailbox en hoe bereik je die?
Inloggen via digid en geactiveerd hebben.
Zoiets noem ik vrijwillig verplicht.
De propaganda campagne hierover van de overheid is aan de gang, zou het niet mooi zijn als Radar ook een tegen geluid toont.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Belastingdienst: Toeslagen alleen digitaal!

Ongelezen bericht door kweenie »

Waarin "gaat de BD regelrecht tegen het advies in"? Je citaat van de digid site gaat toch niet in tegen wat de belastingdienst doet?

nutsabout
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 jul 2014 14:43

Re: Belastingdienst: Toeslagen alleen digitaal!

Ongelezen bericht door nutsabout »

MichielFRL schreef: De website zal nog niet aangepast zijn.
Lees ook eens http://www.rechtblog.nl/2015/einde-papi ... ingdienst/
Het is een proces wat in gang is gezet en geleidelijk uitgevoerd wordt.Belastingdienst handelt tegenstrijdig omdat de Rijksoverheid zelf naar buiten brengt;
Ik ga ervan uit dat de overheid - mogelijk vanwege wetgeving - de teksten nog niet kan aanpassen.

Nu is alleen de Belastingdienst - dwingend - iedereen een DigiD aan te smeren -
Want anders wordt u volledig uitgesloten door de overheid -

Ik kan mij met de conslusie van Mr. Megan van der Linde verrenigen
Het lijkt dus een ‘haastklus’ te worden, iets dat bij zo een fundamentele wijziging van het systeem niet passend is. De rechtsbescherming van de belastingplichtige is een groot goed en moet ook door de wetgevende macht in ogenschouw worden genomen.
(bron: rechtblog.nl)

Eres
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: Belastingdienst: Toeslagen alleen digitaal!

Ongelezen bericht door Eres »

quote:Waarin "gaat de BD regelrecht tegen het advies in"? Je citaat van de digid site gaat toch niet in tegen wat de belastingdienst doet?:unquote

Kweenie
De overheid cq BD adviseert(campagne redenatie) degenen die moeite met de digitale wereld heeft, een ander de zaken te laten regelen.
Dus dat en veel reacties op dit topic gaan tegen het advies in.
Dit was denk ik ongeveer de insteek van dit topic, dat iemand in het nauw gejaagd wordt.
De BD wil bezuinigen en denk niet na over de gevolgen

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Belastingdienst: Toeslagen alleen digitaal!

Ongelezen bericht door kweenie »

De insteek van veel reacties is inderdaad: als iets niet meer op papier kan, dan moet je meteen maar alles uit handen geven en kun je daar niet meer naar om kijken. En dat is dus een tamelijk onzinnige en overdreven reactie.

Ten eerste kun je er nog altijd ook zelf bij zijn. En dus zelf ook in de gaten houden wat er ingevuld wordt, voordat je zelf akkoord geeft.

Ten tweede, áls je al zou willen dat iemand uit jouw naam bepaalde handelingen doet, dan kun je die persoon juist ook voor bepaalde zaken en voor een beperkte tijd machtigen. Het is dan niet de bedoeling dat je je Digid aan een wildvreemde geeft. Daar heb je machtigingscodes voor.

Casey44
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 nov 2014 20:01

Re: Belastingdienst: Toeslagen alleen digitaal!

Ongelezen bericht door Casey44 »

Opvallend, en TEGEN-vallend van veel reacties:
Wat heb ik er aan, dat UW schoonvader zo goed met zijn iPad, of wat ook, kan omgaan. Helpt ons niet echt.

Dat ik het dus maar voor hem moet doen: ja, dat gebeurt wel, maak je geen zorgen.
Maar in tegenstelling tot veel reagerenden, maak ik me wèl zorgen om andrren. Namelijk al die mensen/ouderen die NIET hen of mij als schoonzoon hebben.
Ik blijf erbij, dat ik het onbehoorlijk bestuur vind, om geen uitzonderingen mogelijk te maken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Belastingdienst: Toeslagen alleen digitaal!

Ongelezen bericht door kweenie »

Tsja, wat al eerder genoemd is, dat is wat in feite een groot deel van de Nederlanders wil. Die stemmen en masse op partijen die rücksichtlos willen schrappen in de ambtenaren. En als dat vervolgens tot logisch gevolg heeft dat veel diensten gestandaardiseerd en geautomatiseerd (moeten) worden, dan gaan ze klagen en krijg je als tegenreactie dat ze juist op die partijen willen gaan stemmen die dit beleid stimuleren, zoals wat je bij TS ziet.

zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: Belastingdienst: Toeslagen alleen digitaal!

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

Casey44 schreef:Schoonvader in paniek.
brief van belastingdienst: Toeslagengegevens alleen nog digitaal. Berichtenbox, email, digid, ....
Ik heb gebeld voor hem. "Geen uitzonderingen mogelijk. Ook niet voor 80+"
Wat moet hij doen? PVV stemmen ?!? :cry:
Ik heb de oorspronkelijke vraag nog maar eens geciteerd. Hieruit blijkt niet een grote betrokkenheid met anderen. Het is louter een vraag over schoonvader zelf.

Overigens vermeldt de correspondentie over toeslagen al vanaf het jaar 2013 slechts alleen het bedrag aan voorschot of het toegekende bedrag. Het overgrote deel van de toeslaggegevens zijn dus al drie jaar louter digitaal te zien. Om een specificatie te krijgen is echter een telefoontje genoeg om het per post te krijgen. Ook wijzigingen zijn telefonisch door te geven. Er is volgens mij geen reden tot paniek tenzij je je administratie in het huidige tijdperk al niet klopt.

Gesloten