LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zonnepanelen op een huurhuis

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Tessatjuh

Zonnepanelen op een huurhuis

Ongelezen bericht door Tessatjuh »

Hartstikke leuk die zonnepanelen en de voordelen ervan.
Helaas in een huurhuis.

Top dat de woningbouw dit jaar zonnepanelen aanbood. Natuurlijk tegen een huurverhoging.
Ik enthousiast, maar mijn vriend niet zo.
Uiteindelijk na een gesprek met de zonnepaneelman toch besloten om het te doen. Het zou ongeveer twee keer zoveel opleveren als het zou kosten.
Dat kwam ons wel goed uit, want we vinden de huur van het huis best hoog. Door de zonnepanelen wordt het dus nog wat hoger, maar de energierekening kan omlaag, omdat het twee keer zoveel zal opleveren (vanwege de ligging van het dak enzo).

Helemaal prima. Panelen geinstalleerd, alles werkt. Eerste drie maanden gratis, daarna huurverhoging.

En toen die brief kwam was ik vrij verbaasd.
Ja, ik ben bekend met de huurverhoging, en het bedrag klopt. Maar de 'kale huur' wordt ermee verhoogd. Wat betekent dat onze zonnepanelen elk jaar bij de jaarlijkse huursverhoging ook duurder worden. Daar ben ik het niet mee eens!
Elk jaar meer betalen voor zonnepanelen, terwijl de zon ons toch echt niet meer op gaat leveren elk jaar. Dus steeds minder 'winst' en de woningbouw meer geld.

Nu heb ik al contact gehad met de woningbouw.. maar ik ben schijnbaar de eerste die erover belt. Wel zou er eventueel het een en ander uitgezocht kunnen worden (na een half uur discussie), maar dat gaat nog wel even duren, met geen zekerheid. Ze kunnen gaan kijken of het apart kan, maar dan moet alles herberekend worden etc etc... (hoezo? het zit op het dak, geen onderhoud, geen kosten zolang het apparaat het blijft doen. En dat zat ook bij de prijs in trouwens...)

Nu is mijn vraag... zijn er meer mensen die dit hebben?
Of zijn er juist mensen die een huurhuis hebben met zonnepanelen waarvan de kosten onder de servicekosten o.i.d. vallen, waardoor het niet elk jaar verhoogd wordt?

henk51

Re: Zonnepanelen op een huurhuis

Ongelezen bericht door henk51 »

En toen die brief kwam was ik vrij verbaasd.
Ja, ik ben bekend met de huurverhoging, en het bedrag klopt. Maar de 'kale huur' wordt ermee verhoogd. Wat betekent dat onze zonnepanelen elk jaar bij de jaarlijkse huursverhoging ook duurder worden. Daar ben ik het niet mee eens!
Elk jaar meer betalen voor zonnepanelen, terwijl de zon ons toch echt niet meer op gaat leveren elk jaar. Dus steeds minder 'winst' en de woningbouw meer geld.

Nu heb ik al contact gehad met de woningbouw.. maar ik ben schijnbaar de eerste die erover belt.
U bent misschien de eerste die het niet snapt. Het is woningverbetering komt bij kale huur en gaat mee in de jaarlijkse verhogingen.Heeft niets te maken met servicekosten . Even google gebruiken staan meer voorbeelden van verschillende WBV's. Als je huis cv krijgt gaat ook de kale huur omhoog.
Ook spiegelen ze daar voor dat de energiekosten meer zullen stijgen (verwachting) dan huurverhogingen en rendement zodoende hetzelfde of beter wordt.

gr Henk

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Tessatjuh schreef:..... Maar de 'kale huur' wordt ermee verhoogd. Wat betekent dat onze zonnepanelen elk jaar bij de jaarlijkse huursverhoging ook duurder worden. Daar ben ik het niet mee eens!
Elk jaar meer betalen voor zonnepanelen, terwijl de zon ons toch echt niet meer op gaat leveren elk jaar.
Als de energieprijzen stijgen, gaat de zon wel meer opleveren.
Al lag de stijging van de huurprijzen de laatste tijd boven de inflatie, dit itt tot de energieprijs

Waarom accepteer je wel dat je jaarlijks meer voor huis betaalt, terwijl het huis eerder slechter dan beter wordt?

henk51

Ongelezen bericht door henk51 »

Ik denk dat het antwoord op kassa van Mr Doomernik het juist verwoord heeft. Er is een huurverhoging afgesproken en geen servicekosten verhoging. Dus krijgt u jaarlijks huurverhoging incl. de extra verhoging zonnepanelen. Als energieprijzen omhoog gaan zoals voorgespiegeld blijft u toch voordeel houden.
Maar ja resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.Jaren geleden werd ook voorspeld dat de benzine prijs nu ver over de 2 euro zou zijn, praktijk is anders gelukkig.
.

gr Henk

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Tsja, als er een storing optreedt of als de omvormer over een paar jaar vervangen moet worden, dan zullen de kosten daarvoor ook stijgen als er inflatie is. Dus het is niet zo raar dat de huurverhoging ook meestijgt. Net als wanneer er bijvoorbeeld CV wordt aangelegd en de huur omhoog gaat. De kosten die in het verleden zijn gemaakt zullen ook dan niet stijgen, maar de hogere huur stijgt dan ook gewoon mee met de jaarlijkse verhogingen.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als eigenaar zit ik met de ketel onderhoud + vervanging, maar ook de zonnepanelen, vooral de Inverter wil nog wel eens vlak na de 5 jaren garantie sneuvelen....
Die kosten heb je niet als huurder en als je weggaat mag alles blijven zitten.
Er komen nu goedkope kale en duurdere paneel woningen bij.

Verder is de energie prijs tijdelijk lager dus ik moet in plaats van 5 jaren 6 jaren gebruiken voor ze gratis stroom opleveren.
Net als mijn in 1x investering zit U nu aan maandelijkse vaste lasten vast maar moet maar afwachten hoeveel het werkelijk opleverde.

Tip;
maak een extra dakraam, of vraag hier toestemming voor bij verhuurder!
Ja, als er vogelpoep op valt op 1 paneel leveren alle panelen in serie geschakeld minder stroom dus
wekelijks even kijken en indien nodig 2 of 3x per jaar panelen wassen is rendabel!
Ik ga echt niet op lange trap staan en het dakraam, rondom panelen dus het gaat zo prima.

Nelis Jan

Ongelezen bericht door Nelis Jan »

Woningstichtingen verhogen de huren door de toevoeging van een verbetering.
Men kan hiermee tot in het oneindige mee doorgaan.
Huurverhoging op huurverhoging, enz.
Waarom houdt men dat niet apart, helemaal los van de jaarlijkse huurverhogingen?
Want de zonnepanelen worden goedkoper. Maar niet bij de woningstichting?
Naast een maandelijks bedrag voor de "Afbetaling van de zonnepanelen" plus de onderhoudskosten, ook een bedragje per maand. Zo kom je er nog eens vanaf. Op een gegeven moment zijn ze toch betaald!
Alleen op een dergelijke manier schiet je er wat mee op.
Nu lijkt het op de standaard "Woningstichting Melkkoe"!
Stel je hebt 2 identieke woningen. Ik huur het, maar de buurman koopt het.
De buurman kan na 30 jaar, na verkoop op een wereldreis waar je U tegen zegt, maar ik betaal steeds meer!
En ik sta volledig met lege handen. Lege mij dat maar eens uit, De buurman kon het een en ander afschrijven, onderhoud. Op een gegeven moment is ook de huurwoning volledig betaald, of lijdt ik plotseling aan hersenverweking??

correl

Ongelezen bericht door correl »

dat is hetzelfde verhaal als met een cv
ik heb noodgedwongen een cv installatie moeten laten aanleggen
een huurverhoging van 77€ p/m
reken dat eens om op de levensduur van de cv 77x12x15 = 13860 voor een installatie van
zo'n €4000 reken dan ook nog jaarlijkse 2,5% verhoging dan kom je ruim boven de €15000 uit
maar € 4000 lenen voor de cv was niet mogelijk daarvoor was mijn inkomen te laag
Laatst gewijzigd door Radar op 16 nov 2015 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Beledigende tekst verwijderd

Zombiemaster

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

En het wordt nog erger: Vanaf volgend jaar zijn de "verdiensten" minder omdat de energiebelasting met 2 ct per kWh omlaag gaat. En vanaf 2020 of daaromtrent zal ws. ook energiebelasting over de zelfopgewekte energie moeten worden betaald. Het voordeel wordt dus verlaagd van 23 ct nu naar 21 ct volgend jaar om in de jaren daarna afgebouwd te worden naar 5 a 6 cent per kWh, terwijl de kosten jaarlijks met 3 a 4 % zullen stijgen. Sterkte met uw panelen.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Zombiemaster schreef: om in de jaren daarna afgebouwd te worden naar 5 a 6 cent per kWh.
Wiens zonnecellen zijn tegen die kWh prijs nog wel rendabel?
Waaruit blijkt dat kWh prijs afgebouwd gaat worden?

Zombiemaster

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Bijv.
https://www.zelfenergieproduceren.nl/ni ... -tot-2020/
http://www.eneco.com/nl/nieuws-en-media ... 0-bestaan/

Tussen 2020 en 2030 wordt de salderingsregeling afgebouwd, wat eigenlijk betekent, dat je energiebelasting over je eigen opgewekte energie moet betalen. 10% per jaar meer tot het in 2030 100% is. Dan resteert alleen saldering op de kale prijs van 5 a 6 cent.

maartencorp

Ongelezen bericht door maartencorp »

VOORDEEL OP TERMIJN
Als de corporatie nu de helft van de besparing vraagt, en de huur stijgt jaarlijks met 3%, betaal je na 20 jaar 88% van de besparing. Ondertussen zal ook de energieprijs zijn gestegen, dus je besparing neemt toe. Stel dat de energieprijs met (slechts) 1% stijgt, dan is je voordeel na 20 jaar 121 %. Oftewel: je blijft altijd voordeel houden. En vooral: in jaar 1 t/m 20 heb je steeds voordeel.

TOEKOMST ENERGIEPRIJZEN
De energieprijs is 1x gedaald, van 2015 naar 2016 zoals hierboven gesteld wordt; toen heeft men de energiebelasting op gas laten stijgen en de energiebelasting op elektriciteit laten dalen. In 2017 is de energiebelasting op elektriciteit gewoon weer gestegen. Het verhaal over "om in de jaren daarna afgebouwd te worden naar 5 a 6 cent per kWh" klopt dus totaal niet, dit is alleen zo als alle belasting op elektriciteit vervalt en daar is geen enkele aanwijzing voor.

SALDERING
Er is een risico dat de salderingsregeling wegvalt op termijn, echter a) dan komt er iets anders voor terug b) dat is een voorkeur van het "oude kabinet". Zie hier wat de politieke partijen er over zeggen: https://www.dropbox.com/s/fkc8rpqbvobjy ... 2.pdf?dl=0. Zelfs als de saldering wegvalt wordt niet alle stroom minder waard, maar alleen de stroom die teruggeleverd wordt aan het net. Een groot deel van de stroom wordt direct in de woning gebruikt en is dus nog steeds 20-21 cent waard... zie https://www.zonnighuren.nl/uncategorize ... rhuurders/
En inderdaad "op een gegeven moment zijn ze toch betaald": na 20 jaar zou je nieuwe panelen kunnen krijgen lijkt me.

ONDERHOUDSKOSTEN
"Tsja, als er een storing optreedt of als de omvormer over een paar jaar vervangen moet worden, dan zullen de kosten daarvoor ook stijgen als er inflatie is." Dat is niet zo. zonnepanelen zijn onderdeel van de woning, daarmee is de corporatie onderhoudsplichtig. Alle kosten voor onderhoud zijn voor de corporatie.

HUURTOESLAG?
Een voordeel wat hierboven niet genoemd is: als het in de huur wordt verrekend, en de huurder heeft huurtoeslag, stijgt deze huurtoeslag wellicht mee. Oftewel: 1,50 per zonnepaneel wordt dan 1 euro extra huurtoeslag. de zonnepanelen kosten dan nog 50 cent. Dit kunt u doorrekenen op de site van de belastingdienst: maak een proefberekening met uw huidige huur en inkomen en een proefberekening met huur+zonnepanelen en uw inkomen. U ziet dan of de huurtoeslag stijgt.

SAMENVATTING
Oftewel samengevat:
* je hebt nu veel voordeel
* als je huurtoeslag hebt, heb je wellicht meer voordeel
* dat voordeel blijft de komende jaren
* alleen als de politiek op termijn heel drastisch zou ingrijpen in de salderingsregeling, kan je voordeel teruglopen

Maarten, onafhankelijk adviseur zonne-energie

Gesloten