LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Booking.com creditcard fraude

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
leecee
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 feb 2015 19:32

Booking.com creditcard fraude

Ongelezen bericht door leecee »

Beste allemaal,

Ik lees veel klachten over booking.com op internet. Mijn verhaal:

Bij het boeken van een hotelkamer heb ik creditcard gegevens opgegeven. Booking.com verplicht je hiertoe vaak, anders kun je bij veel hotels geen kamer reserveren. Tientallen keren is het goed gegaan tot nu toe en ik lees hierover HEEL VEEL klachten. Lijkt me geen toeval meer. De creditcard was meer dan een jaar nergens voor gebruikt en amper 3 dagen na de boeking worden we gebeld door de bank dat er gefraudeerd is. Drie bedragen afgeschreven, één bedrag naar Engeland, twee bedragen richting Spanje (waarvan 1 geblokkeerd omdat de desbetreffende maatschappij het niet vertrouwde). Nogmaals: geen toeval. Ergens gaat iets mis. Bij booking.com zelf, of bij de hotels waar de gegevens naar doorgespeeld worden. De bank vergoedt, aangezien het om fraude gaat en dit verzekerd is, maar dit is natuurlijk niet de echte oplossing. Feit blijft dat er ergens iets mis gaat en er mensen met kwaad in de zin bij de creditcard gegevens van de consument kunnen.

Waar ik ook kwaad van word... ik bel naar booking.com om het verhaal uit te leggen. Netjes te woord gestaan, totdat ik begin over creditcard en fraude (zonder beschuldigingen te uiten overigens) en mevrouw bekt me af: "Nou daar weten wij niks van. Is onmogelijk...". Volgens de ING is het zeer zeker mogelijk dat het 'beveiligde systeem' van booking.com helemaal niet zo veilig is. En dat blijkt.

Ik zou wel eens een verklaring willen. Waar gaat het mis? Hoe kan dit gebeuren? Booking.com mist nogal verantwoordelijkheidsgevoel. Beetje jammer

Wie herkent dit? Kan een medewerker van radar hier wellicht iets mee? Tot op de bodem uitzoeken, booking.com op het matje roepen? Zou wel een goede les zijn voor booking.com :D

pieterenien
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jun 2011 14:03

Re: Booking.com creditcard fraude

Ongelezen bericht door pieterenien »

Ook wij boeken regelmatig een hotelkamer via booking.com en hebben tot nu toe nooit problemen ondervonden. Uw topic verontrust ons een beetje en daarom zouden we graag van u vernemen om welk hotel het hier gaat.

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Booking.com creditcard fraude

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Misschien ligt het wel niet aan Booking.com, maar heeft er iemand online (via een virus oid) mee zitten gluren naar wat jij invult en daarmee je creditcard gegevens onderschept??

Ik heb er niet zoveel verstand van, maar zoiets lijkt mij een logischere verklaring dan dat Booking.com heeft gefraudeerd. Ze zijn ook slechts tussenpersoon die bemiddelen tussen hotel en gast.


smilie
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:50

Re: Booking.com creditcard fraude

Ongelezen bericht door smilie »

Een tip: een verlopen creditcard wordt ook geaccepteerd ;-)
Tip twee: schaf een 'digitale' creditcard (hint: 3vcard) en heb je nooit meer last van.

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Booking.com creditcard fraude

Ongelezen bericht door newmikey »

leecee schreef: Ik lees veel klachten over booking.com op internet. Mijn verhaal:
Volgens de ING is het zeer zeker mogelijk dat het 'beveiligde systeem' van booking.com helemaal niet zo veilig is.
Ik zou wel eens een verklaring willen.
Dus u "zou wel eens een verklaring willen" maar begint tegelijk maar een topic over fraude? Belachelijk. De kans lijkt mij groter dat u zelf met een onbeveiligde PC het internet opgaat dan dat een bedrijf als dit een goede naam te grabbel zou gooien met fraude. Weet u eigenlijk wel waarvan u ze beschuldigt? Wels eens van smaad en laster gehoord?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Booking.com creditcard fraude

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Booking.com is betrokken in een grote fraudezaak waarin velen zijn gedupeerd:
http://www.ibtimes.co.uk/hotel-website- ... rs-1473822

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Booking.com creditcard fraude

Ongelezen bericht door newmikey »

Bob Schurkjens schreef:Booking.com is betrokken in een grote fraudezaak waarin velen zijn gedupeerd:
http://www.ibtimes.co.uk/hotel-website- ... rs-1473822
Begrijpend lezen is niet je sterkste punt? Welk deel van het woord "phishing" begrijp je precies niet?
The security breach is believed to have affected customers in the UK, US, France, Italy, Portugal and the United Arab Emirates (UAE).

The company insisted it is not the victim of a data breach, but that criminals are obtaining customer details by sending messages to hotels to acquire guest details.

This is known as a phishing scam: when criminals acquire sensitive information such as usernames, passwords, and credit card details by sending emails masquerading as sent by trustworthy companies.

meniles
Berichten: 158
Lid geworden op: 17 sep 2008 22:50

Re: Booking.com creditcard fraude

Ongelezen bericht door meniles »

Dikke kans dat TS inderdaad gewoon een Trojan oid op z'n pc heeft. Ik werk zelf in de IT en dergelijke creditcard fraude praktijken komen 9 van de 10 keer door onveilig pc's aan de kant van de gebruiker. Dat wil niet zeggen dat organisaties waar je kunt betalen met een creditcard niet meer aan voorlichting kunnen doen (bijv. hoe kan ik veilig betalen en welke firewalls/scanners zijn goed). Maar deze organisaties zo klakkeloos beschuldigen van van alles en nog wat is een tikkeltje schaamteloos.

En ja Bart Schurkjens leer Engels lezen, wat je nu namelijk doet grenst aan smaad :-)...

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Booking.com creditcard fraude

Ongelezen bericht door sjohie »

leecee schreef:Beste allemaal,

Ik lees veel klachten over booking.com op internet. Mijn verhaal:

Bij het boeken van een hotelkamer heb ik creditcard gegevens opgegeven. Booking.com verplicht je hiertoe vaak, anders kun je bij veel hotels geen kamer reserveren. Tientallen keren is het goed gegaan tot nu toe en ik lees hierover HEEL VEEL klachten. Lijkt me geen toeval meer. De creditcard was meer dan een jaar nergens voor gebruikt en amper 3 dagen na de boeking worden we gebeld door de bank dat er gefraudeerd is. Drie bedragen afgeschreven, één bedrag naar Engeland, twee bedragen richting Spanje (waarvan 1 geblokkeerd omdat de desbetreffende maatschappij het niet vertrouwde). Nogmaals: geen toeval. Ergens gaat iets mis. Bij booking.com zelf, of bij de hotels waar de gegevens naar doorgespeeld worden. De bank vergoedt, aangezien het om fraude gaat en dit verzekerd is, maar dit is natuurlijk niet de echte oplossing. Feit blijft dat er ergens iets mis gaat en er mensen met kwaad in de zin bij de creditcard gegevens van de consument kunnen.

Waar ik ook kwaad van word... ik bel naar booking.com om het verhaal uit te leggen. Netjes te woord gestaan, totdat ik begin over creditcard en fraude (zonder beschuldigingen te uiten overigens) en mevrouw bekt me af: "Nou daar weten wij niks van. Is onmogelijk...". Volgens de ING is het zeer zeker mogelijk dat het 'beveiligde systeem' van booking.com helemaal niet zo veilig is. En dat blijkt.

Ik zou wel eens een verklaring willen. Waar gaat het mis? Hoe kan dit gebeuren? Booking.com mist nogal verantwoordelijkheidsgevoel. Beetje jammer

Wie herkent dit? Kan een medewerker van radar hier wellicht iets mee? Tot op de bodem uitzoeken, booking.com op het matje roepen? Zou wel een goede les zijn voor booking.com :D
Hoe kan het bij jou dan wél tientallen keren goed gaan? Immers, als het systeem van booking.com zo lek is als je zegt, had je dit statistisch gezien al veel eerder moeten overkomen. Je beschrijft zelf al de hele keten van de CC transactie, en op elk punt in die keten, waar booking.com er maar eentje van is, kan dit mis gaan. Phishing overal in die keten zal de gegevens opleveren die jij aan het begin hebt ingevuld.

wimkoerten
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 feb 2015 12:06

Re: Booking.com creditcard fraude

Ongelezen bericht door wimkoerten »

Ik heb nu iets aan de hand dat wellicht geen fraude is maar toch een kostbare zaak kan worden. Op 12 januari 2015 boekte ik via Booking.com een hotel in Portimao/Portugal en betaalde met een ING creditcard. Op 24-2-2015 werd ik eerst telefonisch en later per email geinformeerd dat het hotel de boeking annuleerde wegens, tijdelijke, sluiting. De reden van die sluiting is mij, nog, niet duidelijk geworden. Booking.com zou het hotel "kindly" adviseren mij terug te betalen. Dat is nog niet gebeurd, en dat kan misschien ook nog niet niet maar ik heb er eerlijk gezegd niet veel vertrouwen in. Ik heb, alvast, ING aangeschreven maar een medewerkster liet al weten dat ING de 'schade' waarschijnlijk niet zal vergoeden. De voorwaarden van mijn annuleringsverzekering geeft ook geen houvast en is, denk ik, alleen bedoeld voor als de annulering van mij uitgaat. Ik weet niet of ik ooit nog een boeking via dit soort tussenpersonen ga doen want je hebt bij ontbreken van een ANVR of SGR aansluiting feitelijk geen enkele garantie, zoals bij een reisbureau, dat alles goed gaat.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Booking.com creditcard fraude

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Dat laatste kan je booking.com ook niet verwijten. Als je direct bij het hotel had geboekt had je hetzelfde probleem gehad. Maar waarom niet gewoon een hotel boeken waar je pas na afloop betaald? Meestal heb je daar ook nog de meest flexibele annuleringsvoorwaarden. Bij een beetje normaal hotel reserveer je gewoon, en wordt hoogstens je credit card nummer gebruikt om de kamer vast te houden voor het geval je (te) laat arriveert.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Booking.com creditcard fraude

Ongelezen bericht door olaf79 »

leecee schreef:Beste allemaal,

Ik lees veel klachten over booking.com op internet. Mijn verhaal:

Bij het boeken van een hotelkamer heb ik creditcard gegevens opgegeven. Booking.com verplicht je hiertoe vaak, anders kun je bij veel hotels geen kamer reserveren. Tientallen keren is het goed gegaan tot nu toe en ik lees hierover HEEL VEEL klachten. Lijkt me geen toeval meer. De creditcard was meer dan een jaar nergens voor gebruikt en amper 3 dagen na de boeking worden we gebeld door de bank dat er gefraudeerd is. Drie bedragen afgeschreven, één bedrag naar Engeland, twee bedragen richting Spanje (waarvan 1 geblokkeerd omdat de desbetreffende maatschappij het niet vertrouwde). Nogmaals: geen toeval. Ergens gaat iets mis. Bij booking.com zelf, of bij de hotels waar de gegevens naar doorgespeeld worden. De bank vergoedt, aangezien het om fraude gaat en dit verzekerd is, maar dit is natuurlijk niet de echte oplossing. Feit blijft dat er ergens iets mis gaat en er mensen met kwaad in de zin bij de creditcard gegevens van de consument kunnen.

Waar ik ook kwaad van word... ik bel naar booking.com om het verhaal uit te leggen. Netjes te woord gestaan, totdat ik begin over creditcard en fraude (zonder beschuldigingen te uiten overigens) en mevrouw bekt me af: "Nou daar weten wij niks van. Is onmogelijk...". Volgens de ING is het zeer zeker mogelijk dat het 'beveiligde systeem' van booking.com helemaal niet zo veilig is. En dat blijkt.

Ik zou wel eens een verklaring willen. Waar gaat het mis? Hoe kan dit gebeuren? Booking.com mist nogal verantwoordelijkheidsgevoel. Beetje jammer

Wie herkent dit? Kan een medewerker van radar hier wellicht iets mee? Tot op de bodem uitzoeken, booking.com op het matje roepen? Zou wel een goede les zijn voor booking.com :D
Tsja dit ligt niet aan booking.com maar aan onbetrouwbare medewerkers in het hotel waar u boekt. Dit kan ook gebeuren als u gewoon binnen loopt bij het hotel, een kamer neemt en betaalt met CC. De medewerker noteert de gegevens van de kaart en vervolgens kun je er overal mee betalen.
Daarom wordt er tegenwoordig een digitaal slot op online CC betalingen gezet. Een app waar alleen jij de toegangscode van weet genereert een unieke pincode en alleen met die pincode kun je betalen.

De fraude heeft te maken met de zwakte van het CC systeem dat iedereen met de juiste gegevens zonder authorisatie toch betalingen kon doen. Gelukkig is dat dus opgelost. Ik weet dat VISA begin volgend jaar voor alle sites dit verplicht gaat stellen. Tot die tijd zou ik sites die dat niet gebruiken mijden als de pest.

Mk
Berichten: 992
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Booking.com creditcard fraude

Ongelezen bericht door Mk »

GJvdZ schreef: Maar waarom niet gewoon een hotel boeken waar je pas na afloop betaald? Meestal heb je daar ook nog de meest flexibele annuleringsvoorwaarden. Bij een beetje normaal hotel reserveer je gewoon, en wordt hoogstens je credit card nummer gebruikt om de kamer vast te houden voor het geval je (te) laat arriveert.
Omdat vooraf boeken en direct betalen vaak tegen een lager tarief gaat dan volledig flexibel achteraf betalen.

wimkoerten
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 feb 2015 12:06

Re: Booking.com creditcard fraude

Ongelezen bericht door wimkoerten »

Ik zit niet zo vaak op dit forum vandaar deze late reactie. Bedankt voor de goed bedoelde adviezen. Booking.com heeft het keurig opgelost en mij de schade volledig vergoed. Buiten de ergernis is alles dus op zijn pootjes terecht gekomen.

Aanname
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 dec 2015 15:13

Re: Booking.com creditcard fraude

Ongelezen bericht door Aanname »

wij hebben ook last gehad van Fraude via Booking.com maar dan van een B&B kant. Het kost veel moeite en tijd om op hun side te komen als hotel;/B&B, toen we eindelijk live waren, kwam de ene valse boeking na de ander valse boeking binnen. Omdat men zonder creditkaart konden boeken. Het liep zo de spuigaten uit, dat we maar gestopt zijn met onze B&B op jun site. Wel contact gehad met booking.com, maar Nee aan hen ligt het niet..?? ze hadden op dat moment geen enkele security bij het boeken, dus criminele software kon gewoon boeken zonder engypt of zo. En booking.com heeft er ook nooit wat aan gedaan. Wel stuurde ze een commissie rekening, voor al de gasten die "geboekt" hadden. Niet betaald natuurlijk want er was nooit iemand komen opdagen.
Ik gebruik hun nooit meer.

smitjh
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 feb 2016 11:07

Re: Booking.com creditcard fraude

Ongelezen bericht door smitjh »

Met mij is hetzelfde gebeurd. Enkele dagen, in Januari 2016, na ik een Hotel via Booking.com heb geboekt, verschijnen er frauduleuze transacties op mijn credit card. Gelukkig heb ik het onmiddellijk gezien en mijn credit card gestopt.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Booking.com creditcard fraude

Ongelezen bericht door olaf79 »

Dit heeft niks met een onveilige website van booking.com te maken. Booking.com gebruikt gewoon de website van de CC om de betaling te regelen. Als het betreffende hotel fraudeert dan dient u hiervan aangifte te doen bij de lokale politie.
Maar stelt u zich het volgende voor: u boekt niet online via booking.com maar belt zelf een hotel in spanje om te reserveren. Dit hotel vraagt om de cc gegevens om de reservering te garanderen. Wat doet de receptionist aan de andere kant van de lijn met deze gegevens? Daar kan netzo goed fraude gepleegd worden.

Pareltje31
Berichten: 420
Lid geworden op: 19 nov 2010 11:34

Re: Booking.com creditcard fraude

Ongelezen bericht door Pareltje31 »

Ik vind het wel heel wat Booking.com hiervan de schuld te geven en meteen fraude te roepen. denk eerder dat u uw pc eens moet laten nakijken.

Ik boek al jaren bij hun meerdere keren per jaar en altijd gaat het goed!

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Booking.com creditcard fraude

Ongelezen bericht door newmikey »

Pareltje31 schreef:Ik vind het wel heel wat Booking.com hiervan de schuld te geven en meteen fraude te roepen. denk eerder dat u uw pc eens moet laten nakijken.

Ik boek al jaren bij hun meerdere keren per jaar en altijd gaat het goed!
+1

Daar bovenop is Booking.com alleen maar een doorgeefluik en doet nooit zelf de inning van betalingen.

Gesloten