LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoge jaarafrekening

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
zydzyd

Hoge jaarafrekening

Ongelezen bericht door zydzyd »

Hallo,

Ik ben nogal geschrokken van de jaarafrekening van energiedirekt.

8.875 kWh elektra
2.121 m3 gas.
€658,00 bijbetalen en nu een maandbedrag van €277,00

gezin bestaat uit 5 volwassenen die werken en naar school gaan.
Tuurlijk allemaal de nodige apparaten, de dagelijkse douche, veel gebruik oven, wasmachine,droger en vaatwasser.
Maar in vergelijk met vorig jaar is er wbt apparatuur niks bijgekomen of echt meer gebruikt.
Kan het grote verschil niet plaatsen,neem aan dat het weinig nut heeft alles door te meten omdat er dus niks veranderd is met vorig jaar.
Iemand idee?

renewouters

Re: Hoge jaarafrekening

Ongelezen bericht door renewouters »

Ook als er niks bij is gekomen kunnen bestaande apparaten natuurlijk wel minder goed werken door defecten o.i.d. waardoor het verbruik hoger is geworden. Toch maar even alles controleren.

Zijn overigens zowel elektriciteit als gas (veel) hoger dan voorheen?

thecure

Ongelezen bericht door thecure »

stroomverbruik is wel erg hoog.
had u voorgaande jaren ongeveer hetzelfde aantal kwh?
goede begin en eindstand opgegeven?

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Is het een afrekening over een jaar of over langere tijd? Als ik zie dat je 658 moet bijbetalen, dan zou, als het gas ongeveer is wat je had ingeschat, de elektriciteit ongeveer 3000 hoger zijn dan verwacht, bij een kwh prijs van ruim 20 cent per kWh. Dan zou je met elektriciteit dus normaliter ook al erg hoog zitten met bijna 6000 kwh.

Even een hersenspinsel, want we weten natuurlijk niet hoe een en ander zit. Maar dan denk ik, even logisch redeneren, dat je elektriciteit normaliter nog iets lager zou zijn. Wat zou betekenen dat je gasverbruik dit jaar een stuk lager was dan verwacht. Anders had je immers nog meer moeten bijbetalen. Dus dat je misschien ook een stuk minder gas hebt gebruikt een nog wat meer elektriciteit. Dus dat je elektriciteit bijvoorbeeld normaal nog 2000 kwh lager zou zijn (dus ruim 400 euro), en je gas juist 400 euro hoger, ongeveer 700 kuub meer. Of misschien dat je zelfs nóg wat minder gas hebt verbruikt dan anders, maar dus nog veel meer elektriciteit. Bijvoorbeeld 1000 kuub gas minder, maar in totaal 6000 kwh meer. Dan zit een en ander voor een normaal jaar wat meer in verhouding.

Als ik dan even zo blijf doorredeneren, dan lijkt het er dus op dat mogelijk gas flink lager is geworden een elektriciteit heel veel hoger. Maar het totale energieverbruik (de hoeveelheid energie die dat gas en die stroom oplevert) zou dan niet heel erg veranderd zijn. Alleen is elektriciteit een stuk duurder dan gas.

Wat dan mogelijk zou kunnen zijn gebeurd is dat een groot deel van de warmte niet uit het gas is gekomen, maar uit elektriciteit. Bijvoorbeeld een elektrische kachel of vloerverwarming. Maar wat ook heel goed mogelijk is, dat je warm water elektrisch verwarmd wordt ipv met gas. Als je voor je warm water normaliter gebruik maakt van een combiketel, dan verwarmt het gas het warme water (waar veel energie voor nodig is), waarna elektriciteit het water warm houdt (waar weinig energie voor nodig is). Misschien dat er een storing in dat systeem zit en dat het warme water nu ook door de boiler elektrisch wordt opgewarmd ipv met gas. Dat betekent een stuk minder gasverbruik, maar veel met elektriciteit.

Het is natuurlijk erg speculatief, maar het is een mogelijkheid.

zydzyd

het is berekend over 363 dagen.
Gasverbruik is niet minder 2121m3 verbruikt, vorig jaar 1890m3

Slobberbone

Ongelezen bericht door Slobberbone »

zydzyd schreef:het is berekend over 363 dagen.
Dat was ook zeer milde winter dus dat zal wel kloppen.

Wordt niet eens tijd, om de verbruikscijfers eens in de gaten houden, want ik zou echt schrikken van zo,n verbruik daarom iedere week een kijkje in de meterkast en meten is weten :)

Met uw verbruik doen wij 4 jaar :) en wonen in eengezinswoning met 6 personen.

demeuleberger

Ongelezen bericht door demeuleberger »

beste zydzyd,
ik spreek uit eigen ervaring. Bovendien heb ik 40 jaar bij een energiebedrijf gewerkt.
Het gasverbruik is normaal te noemen in het afgelopen jaar. Ik neem aan dat de studerende kinderen niet op een onverwarmd kamertje zitten.
probleem is het electriciteitsverbruik. Dat is erg hoog.
ondanks dat er geen apparaten bijgekomen zijn kan het volgende gebeuren:
1. De diepvriezer moet toch wel 2 keer per jaar ontdooid worden, anders blijft hij uren aan een stuk vriezen. mogelijk is de thermostaat defect.
2.De thermostaat van de koelkast is defect. Is de temperatuur in de koelkast 6 tot 7 graden?
3. de thermostaat van de wasmachine is defect. Als u op 40 graden wast en u voelt na een tijdje met uw hand aan het glas van de voorlader, mag u weinig warmteverschil voelen, omdat u lichaamstemperatuur 37 graden is.
4. Gebruik geen halogeenlampen! Dit zijn stroomvreters.
5. Vervang uw spaarlampen door LED-lampen daar waar de verlichting veel gebruikt wordt. LED-lampen verbruiken maar de helft van spaarlampen.
nog twee vragen:
a. wat is de verbruiksgeschiedenis van electro? (staat op uw jaarafrekening)
b. Bent u onlangs van energieleverancier verandert?

thecure

Ongelezen bericht door thecure »

zydzyd schreef:het is berekend over 363 dagen.
ik vroeg om het stroomverbruik, wat was dat voorgaande jaren?

zydzyd

Goedemorgen,

Bedankt voor de reakties.
Ik heb zondag de meterstand opgenomen om 12.30 uur
Gisteren gekeken om half 4....39kwh verschil.
Mijn inziens redelijk veel.
Bijna alle lampen zijn al vervangen vorig jaar door led.
Wel een oude vriezer in schuur, zal daar een meter tussen hangen vandaag.
Stroomverbruik vorig jaar was 6492 kwh.
Zal vandaag de punten van demeuleberger ff doornemen.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Dan zou je die dag gemiddeld de hele tijd ongeveer 1500 watt aan hebben staan, dag en nacht! Lijkt mij wat veel. Een vriezer komt daar niet aan, ook niet als de termostaat stuk zou zijn en de vriezer de hele tijd zou draaien.

Waarschijnlijk kun je met zo'n verbruik de meter wel zien draaien. Wat je kunt doen is in de meterkast alle groepen uit zetten en dan een voor een steeds een andere groep aanzetten. Als het goed is, zie je dan vanzelf bij welke groep het hoge verbruik optreedt. En waar de 'schuldige' dus zit.

gosewijn

Ongelezen bericht door gosewijn »

Ik hou al 17 jaar lang de meterstanden bij ,is even wennen ,maar dan weet je ook wat.
Als ik naar bed ga en als ik weer op sta schrijven wij de standen op van gas -el - en water . schrijf een week alle standen op , na een week alle stekkers er uit en ook een week kontroleren , dan kun je al een hoop te weten komen.Wel rekening houden met buiten themperatuur (gas).

Melviinbl

Ongelezen bericht door Melviinbl »

De electra is wel hoog ja.
Als ik naar mezelf kijk huishouden van 2 volwassenen waarvan 1 overdag op de Uni is en ik werk veel in de avond en nacht. Dus de klok rond is er wel verbruik van tv enz.
We wassen ( Oud AEG ) meer en deel in het weekend en dan ongv 2-3 wasjes.
Vaatwasser ( Nieuw ) 2-3 keer in de week.
En 1 koelkast ( Oud ).
Mijn verbruik vorig jaar was 1800 Kwh en dit jaar zal die rond de 2000 kwh uitkomen ongv.
Zonder kortingen of welkomstpremies kost 2000 kwh ongeveer €300-350 euro per jaar.
Ik maak gebruik van een dubbel tarief met verbruik van ongv 55% Nacht en weekend en 45% Hoog tarief
Kachel staat hier veel uit door de vele zoninval dus dat is niet vergelijkbaar.

Maar als vijf volwassen mensen bijvoorbeeld allemaal twee wasjes in de week hebben..
Oude drogers zijn stroomvreters.
Oudere koelkast 300-400 kwh verbruik per jaar..
Vaatwasser 1-2 kwh per wasbeurt
Allemaal in de avond achter 1 tv of allemaal apart op de kamer?

Het kan hard oplopen.

Gesloten