Goedenavond beste mensen die reageren.
Er word geroepen dat er geen probleem is omdat de hotspot op het zelfde kanaal uitzend als de ssid van de eigen wifi verbinding .
ik bestrijd dat en zal dit ook onderbouwen .
Het probleem doet zich zoals stofzuigertje al behulpzaam aan geeft niet voor als je in een ruime lange laan woont met veel ruimte er tussen . Het probleem doet zich idd voor in drukke straten met alle huizen op elkaar gepakt en in grote flats en appartement complexen. Kortom als u in een dorp woont of in een ruim opgezette buurt dan zult u zeggen wat is dit nu weer .
Nee mijn probleem speelt in de volksbuurten rijen huizen alles op elkaar en zelfs boven op elkaar en dan als je de wifi scanner op je smartphone aan het werk zet scan je soms wel 30 of meer SSID's verdeeld over de 13 kanalen. De mensen die hun SSID op verborgen hebben staan tel ik dan nog eens niet mee.
even dat getal ik je hoofd houden gaan we nu technisch doen:
Om via de ether een computer signaal via een zender te versturen moet het zend signaal gemoduleerd worden . Om dit te bereiken bij bv een FM radio signaal word de frequentie gemoduleerd bij een stereo FM zender is dit ca 220 Khz dat de freqentie zwaait tussen de plus en de min van de zend frequentie.
tbv onze wifi signalen is er ook bandbreedte nodig en niet zon klein beetje ook ...
5 Mhz vertelde een bevriende zend amateur mij . Dat is best veel.
Deze bandbreedte is nodig om met een redelijke snelheid de data ( de packets ) van A naar B te transporteren .
Welnu WIFI heeft een slimmigheidje ..... je kan met meerdere zenders tegelijk data over het kanaal jagen. En idd zoals men al opmerkte de eigen ssid en de hotspot ssid zitten op hetzelfde kanaal
Dit slimmigheidje gaat echter ten koste van de bandbreedte / Tijd dat zender A data over de lijn kan jagen naar B want ondertussen steekt zender C zijn pootje ook op om een pakketje data over het kanaal te jagen naar D met als gevolg dat A en B moeten wachten .
De bandbreedte blijft maar 5 mhz en dus is op een gegeven moment de limiet van max snelheid bereikt met de hoeveelheid packets die je in tijd X door de ether kunt jagen.
Welnu bovenstaande in een flatgebouw met 7 verschillende hotspots en SSID 's op 1 kanaal ...
( dus 14 SSID"S in bedrijf )
allemaal tegelijk online en bv 3 mensen die met hun smart tv in full HD RTL XL of uitzending gemist aan het kijken zijn en nog wat mensen opde pc youtube kijken en nog wat mensen foto's uploaden... ja u raad het de zaak loopt vast en er treed packet loss op . De computer in de wifi router / acces point lost dit op door de snelheid (tijdelijk ) te verlagen en er zitten nog wat slimme truukjes in maar als het gewoon vol is kun je willen wat je wilt het signaal loopt vast en het bekende euvel van trage wifi en slechte verbinding treed op.
kortom de argumentatie van het zit op hetzelfde kanaal is niet relevant !
het gaat er om dat de nutteloze SSID's van talloze hotspots ten koste gaan van de bandbreedte over de 13 kanalen.
Dus ook uw eigen WIFI verbinding kan er als u in een overvolle wifi straat of flat woont flink onder leiden.
De oplossing is simpel ( hier wat Tips en truuks ) :
1) gebruikt u geen wifi maar gewoon alles bekabeld ? Zet de wifi in uw modem / router uit. Standaard staat dit aan .
2) u gebruikt wel wifi ? Maar nooit die hotspot ?? Zet de hotspot uit
bij een experia box gaat dit zeer simpel door in te loggen op de box
Bij Ziggo en UPC kunt u dit ook zeer eenvoudig uitzetten .
3) Overleg met de mensen om u heen over wie welk kanaal gebruikt. dit is idd een goede oplossing van een reaguurder in dit topic maar helaas lang niet altijd mogelijk.
4 ) Als u bv een alleen een vaste computer en smart tv heeft overweeg dan om deze bekabeld aan te sluiten.
het is soms even een lastig karweitje maar met P25 gootjes kunt u de kabel zeer netjes wegwerken.
Voordeel is dat de verbinding gewoon altijd perfect is . En als dit echt niet gaat overweeg dan Dlan's te gebruiken. ( verbinding via het lichtnet )
5) en als laatste een tip als u echt wifi verslaafd bent : Als u niet thuis bent zet de wifi verbinding dan uit. In veel routers en access points in het mogelijk om een tijdschakelaar in te stellen van wanneer de zaak aan moet staan en wanneer uit. Als U op uw werk zit staat de wifi zender nutteloos stroom te vreten.
Tot slot als iemand mijn verhaal in betere Jip en Janneke taal kan aanvullen be my guest. Ik ben geen uitleg held als techneut zijnde

Ik doe hier een poging tot .
In ieder geval van mijn kant een poging tot een stukje onderbouwing .
bronvermelding :
https://en.wikipedia.org/wiki/Wi-Fi en de links naar bronnen die daarin vermeld staan en een bevriende radio zend amateur die zich erg veel bezig heeft gehouden met experimenten m.b.t. draadloze data overdracht en ook eigen ervaringen als oud radio zend amateur.