LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oneerlijke rekening?

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
ivdent
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 dec 2015 20:42

Oneerlijke rekening?

Ongelezen bericht door ivdent »

Vandaag een rekening binnen gekregen van 90 euro voor een onderzoek. Dit kwam voor mij zeer onverwachts. Ik ben student en dit soort bedragen heb ik niet.





Verhaal vooraf.


Ik moest naar de huisarts want ik had de tekenen van de bof. Bij de huisarts werd dit bevestigd maar de huisarts wou voor de zekerheid een onderzoek doen (dit moest voor de ggd).


Okey prima als dat moet maar ik verwachtte hiervoor geen rekening. Dit had mij namelijk best verteld mogen worden.


Ik wist dat ik de bof had, als ik had geweten dat ik ervoor had moeten betalen om dan de ggd op de hoogte te brengen dan had ik dat natuurlijk nooit gedaan.





Mijn vraag is of ik nog iets aan de rekening kan doen.





In termijnen betalen kan namelijk ook niet meer want ik stap per 1 januari over op een andere zorgverzekering. Maar dit soort bedragen zijn gewoon hoog voor mij.

WilWil
Berichten: 279
Lid geworden op: 26 dec 2009 14:08

Re: Oneerlijke rekening?

Ongelezen bericht door WilWil »

Ik begrijp dat je een rekening hebt gekregen van de zorgverzekeraar. Waarschijnlijk gaat het om het eigen risico dat je moet betalen voor dit onderzoek?

Voor nu zou ik contact opnemen met de zorgverzekeraar en hier de situatie uitleggen.

Op je zorgverzekering heb je en eigen risico. Voor 2016 is dat EUR 385,00 Dit kan je vooraf sparen bij je zorgverzekeraar. Misschien een tip voor volgend jaar?

Let wel op met de zorgverzekering die je afsluit. Een goedkopere verzekering is niet altijd een goede optie. Met budgetpolissen moet je voorzichtig zijn. Google hier maar eens op. Ook is de vraag of het afsluiten van een verhoogd eigen risico verstandig is zonder dat je geld achter de hand hebt. Lees dus goed de voorwaarden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Oneerlijke rekening?

Ongelezen bericht door moederslink »

De bof is zeer besmettelijk! Normaliter wordt iedereen in Nederland gevaccineerd ...de BMR vaccinatie ( tenzij bv om religieuze redenen niet) .
Als op latere leeftijd het vermoeden van de bof wordt geconstateerd moet dit zeer zorgvuldig worden onderzocht bv door uitgebreide laboratorium testen , om besmetting ( lees : epidemieën ) te voorkomen ; uiteraard is de GGD hier zeer scherp op , het is bepaald niet onschuldig nl , dus ja dat kost geld en dan vind ik € 90 niet eens zo gek veel. En het dan niet laten uitzoeken vind ik onverantwoord ivm de besmettelijkheid.
Maar je moet het wel kunnen betalen natuurlijk, dus ik hoop dat je een sponsor vindt. :wink:

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Oneerlijke rekening?

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Wat je kunt met de rekening? Betalen. Als je als denkt dat voor niets de zon op gaat, hoop ik niet dat je economie studeert. De dokter gaat natuurlijk niet vertellen dat zo'n onderzoek geld kost, die heeft geen inzicht in jouw Eigen Risico en soms weten doktoren ook niet uit hun hoofd of iets wel of niet vergoed wordt. Ik vraag dat soort dingen dus altijd zelf.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Oneerlijke rekening?

Ongelezen bericht door bprosman »

Weet het geslacht van TS niet maar op latere leeftijd is er grotere kans dat de ontsteking zich verplaatst naar de testikels, geen pretje en mi die 90 Euro zeker waard.
Ik wist dat ik de bof had, als ik had geweten dat ik ervoor had moeten betalen om dan de ggd op de hoogte te brengen dan had ik dat natuurlijk nooit gedaan.
Als het om een (deel) eigen risico gaat hoort dat tegenwoordig zelfs meer bij de "algemene ontwikkeling".

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Oneerlijke rekening?

Ongelezen bericht door moederslink »

bprosman schreef:Weet het geslacht van TS niet maar op latere leeftijd is er grotere kans dat de ontsteking zich verplaatst naar de testikels, geen pretje en mi die 90 Euro zeker waard.
Ik wist dat ik de bof had, als ik had geweten dat ik ervoor had moeten betalen om dan de ggd op de hoogte te brengen dan had ik dat natuurlijk nooit gedaan.
Inderdaad! Zelfs doofheid en hersenvliesontsteking en onvruchtbaarheid kan het gevolg zijn. Zeer ernstig dus .....bij een vermoeden moet dit gemeld worden bij de GGD.
De overweging om zoiets niet te doen vind ik nogal kwalijk , eerlijk gezegd.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Oneerlijke rekening?

Ongelezen bericht door bprosman »

en onvruchtbaarheid kan het gevolg zijn
Of dat in sommige gevallen erg is... of mag ik dat alleen maar denken ? :wink:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Oneerlijke rekening?

Ongelezen bericht door moederslink »

Tja....zeer interessante discussie.. ik denk graag mee... :P

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Oneerlijke rekening?

Ongelezen bericht door Brahms »

ivdent schreef:.....Vandaag een rekening binnen gekregen van 90 euro voor een onderzoek. Dit kwam voor mij zeer onverwachts. Ik ben student en dit soort bedragen heb ik niet. .....
Lijkt me een normaal bedrag voor een onderzoek. Als dit de enige kosten zijn voor medische zorg dit jaar, mag je je handen dichtknijpen. Verdiep je je eens in medische kosten, en realiseer je wat je evt moet gaan betalen bij "echte" problemen op medisch gebied.
Eigenlijk moet je er, jong of oud, altijd mee rekening houden dat je het eigen risico moet kunnen betalen "a la minute".

Oplossing voor jou probleem, (helaas) gewoon betalen. De verzekering gaat de rekening echt niet verscheuren omdat jij "geen geld hebt".

mh73

Re: Oneerlijke rekening?

Ongelezen bericht door mh73 »

Mijn dochter, ook student, moet dit jaar het hele bedrag van haar eigen risico betalen. Dit omdat zij, hoewel verder heel erg gezond en nooit ziek, een vervelende steeds terugkerende cyste heeft. Omdat zij dit bedrag niet kan ophoesten, hebben we besloten dit jaar dit bedrag voor haar te betalen, met de mededeling dat zij er vanaf nu zelf rekening mee moet gaan houden door een spaarpotje te creëren voor dit soort financiële tegenvallers.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Oneerlijke rekening?

Ongelezen bericht door sjohie »

ivdent schreef:Vandaag een rekening binnen gekregen van 90 euro voor een onderzoek. Dit kwam voor mij zeer onverwachts. Ik ben student en dit soort bedragen heb ik niet.

Verhaal vooraf.

Ik moest naar de huisarts want ik had de tekenen van de bof. Bij de huisarts werd dit bevestigd maar de huisarts wou voor de zekerheid een onderzoek doen (dit moest voor de ggd).

Okey prima als dat moet maar ik verwachtte hiervoor geen rekening. Dit had mij namelijk best verteld mogen worden.

Ik wist dat ik de bof had, als ik had geweten dat ik ervoor had moeten betalen om dan de ggd op de hoogte te brengen dan had ik dat natuurlijk nooit gedaan.

Mijn vraag is of ik nog iets aan de rekening kan doen.


In termijnen betalen kan namelijk ook niet meer want ik stap per 1 januari over op een andere zorgverzekering. Maar dit soort bedragen zijn gewoon hoog voor mij.

De rekening is zo te lezen terecht, dus nee, daar kan je niks meer aan doen. En zoals al aangeven heeft een huisarts bij sommige gevallen/ziektes een medische of zelfs wettelijke plicht om deze te melden bij de GGD, in het kader van de volksgezondheid. Daar had jij ook al had je van de kosten geweten, niks aan kunnen tegenhouden.

Enneuh, met minder moeite dan hier een account openen en en topic startten, is online te vinden/lezen dat zo ongeveer alle medische behandelingen, onderzoeken en medicijnen, behalve de huisartsenzorg ten laste komen van het eigen risico. Dat is zo ongeveer het fundament onder het huidige stelsel van zorgverzekeringen. Ik vind dat je dit soort informatie als volwassene/student in ieder geval op hoofdlijnen zou behoren te weten, al was het maar om een kleine buffer aan te leggen voor dit soort onvoorziene uitgaven.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Oneerlijke rekening?

Ongelezen bericht door renewouters »

Even los van de inhoud: waarom denken mensen toch vaak in dit soort gevallen dat de andere partij fouten heeft gemaakt. Die doen de hele dag niets anders. Als er echt dingen niet kloppen waren er al lang maatregelen genomen.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Oneerlijke rekening?

Ongelezen bericht door kokka »

bprosman schreef:
en onvruchtbaarheid kan het gevolg zijn
Of dat in sommige gevallen erg is... of mag ik dat alleen maar denken ? :wink:
ahhaha ik dacht precies hetzelfde :lol:

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Oneerlijke rekening?

Ongelezen bericht door kokka »

bprosman schreef:
en onvruchtbaarheid kan het gevolg zijn
Of dat in sommige gevallen erg is... of mag ik dat alleen maar denken ? :wink:
ahhaha ik dacht precies hetzelfde :lol:

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Oneerlijke rekening?

Ongelezen bericht door kokka »

bprosman schreef:
en onvruchtbaarheid kan het gevolg zijn
Of dat in sommige gevallen erg is... of mag ik dat alleen maar denken ? :wink:
ahhaha ik dacht precies hetzelfde :lol:

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Oneerlijke rekening?

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

ivdent schreef: Bij de huisarts werd de bof bevestigd maar de huisarts wou voor de zekerheid een onderzoek doen (dit moest voor de ggd). Okey prima als dat moet maar ik verwachtte hiervoor geen rekening. Dit had mij namelijk best verteld mogen worden.
Ik vind het vrij logisch om te denken dat dit betaald wordt door de instantie die erom vraagt. Vroeger werd er toch ook nooit een test gedaan om de bof te bevestigen? Als de GGD dit zo graag wil weten, moet ze dit ook betalen.
Verder had de huisarts in dit geval wèl moeten vertellen dat het onderzoek op eigen kosten is.

16again
Berichten: 16167
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Oneerlijke rekening?

Ongelezen bericht door 16again »

sjohie schreef: En zoals al aangeven heeft een huisarts bij sommige gevallen/ziektes een medische of zelfs wettelijke plicht om deze te melden bij de GGD, in het kader van de volksgezondheid. Daar had jij ook al had je van de kosten geweten, niks aan kunnen tegenhouden.
Mathilde D. schreef:Als de GGD dit zo graag wil weten, moet ze dit ook betalen.
Verder had de huisarts in dit geval wèl moeten vertellen dat het onderzoek op eigen kosten is.
Dit lijken me botsende belangen:
Mag de patient vervolgonderzoek weigeren ter besparing van de kosten eigen risico, of is volksgezondheid belangrijker?

kuklos
Berichten: 9861
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Oneerlijke rekening?

Ongelezen bericht door kuklos »

Mathilde D. schreef:Ik vind het vrij logisch om te denken dat dit betaald wordt door de instantie die erom vraagt. Vroeger werd er toch ook nooit een test gedaan om de bof te bevestigen? Als de GGD dit zo graag wil weten, moet ze dit ook betalen.
Tuurlijk, want zo werkt onze zorg. :roll: Dus jij wil dat vervolgonderzoeken voortaan niet meer gedaan worden omdat de kosten voor de organisatie die erom zou vragen te hoog worden?
Dat is wat je met jouw voorstel gaat bereiken.
Mathilde D. schreef:Verder had de huisarts in dit geval wèl moeten vertellen dat het onderzoek op eigen kosten is.
De huisarts KAN dat niet eens weten omdat de huisarts geen inzicht heeft in hoeveel eigen risico de patiënt al verbruikt heeft. Maar goed om te lezen dat de patiënt geen enkele eigen verantwoordelijkheid hoeft te hebben, niets hoeft te weten aangaande ons zorgstelsel, maar anderen wel alles moeten weten.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Oneerlijke rekening?

Ongelezen bericht door bprosman »

Dit is nog een van de beste opmerkingen :
Als iedereen het wettelijk eigenrisico nou eens gaat zien als onderdeel van de premie doen dit soort dingen zich niet meer voor

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Oneerlijke rekening?

Ongelezen bericht door sjohie »

16again schreef:
sjohie schreef: En zoals al aangeven heeft een huisarts bij sommige gevallen/ziektes een medische of zelfs wettelijke plicht om deze te melden bij de GGD, in het kader van de volksgezondheid. Daar had jij ook al had je van de kosten geweten, niks aan kunnen tegenhouden.
Mathilde D. schreef:Als de GGD dit zo graag wil weten, moet ze dit ook betalen.
Verder had de huisarts in dit geval wèl moeten vertellen dat het onderzoek op eigen kosten is.
Dit lijken me botsende belangen:
Mag de patient vervolgonderzoek weigeren ter besparing van de kosten eigen risico, of is volksgezondheid belangrijker?
Ik vind dat het gebrek aan (financieel) inzicht omtrent de zorgpolis van een burger, in dit soort gevallen ondergeschikt is tov de volksgezondheid. Zoals al gezegd door een andere user, hoe kan de arts weten of iemand zijn/haar eigen risico al op heeft gesoupeerd, en daarom wel/niet genegen zal zijn om in te stemmen met onderzoek naar een eventuele besmettelijke ziekte? Dit terwijl er een zwaarwegend maatschappelijk belang is. Immers als het niet wordt onderzocht en het is wél de bof, dan had TS meerdere slachtoffers kunnen veroorzaken tijdens de incubatietijd van 14 tot 21 dagen, en bij bijvoorbeeld volwassen mannen krijgen ~25% van de gevallen na het krijgen van de bof, teelbalontsteking. Leg dat maar eens uit op de voetbalclub. Ja sorry, maar ik had geen geld over voor het onderzoek, sneu dat een kwart van het team even een weekje niet op een barkruk kan zitten.

Maar goed, volgens de Wet publieke gezondheid uit 2008, is een huisarts verplicht een vermoedelijk geval van de bof te melden, er was dus geen ontkomen aan geweest voor TS

Gesloten