LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waarom kunnen ouderen geen hypotheek meer krijgen?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Waarom kunnen ouderen geen hypotheek meer krijgen?

Ongelezen bericht door BreejKC »

Beste hvff. Het allerbeste advies dat ik u kan geven is dat u contact opneemt met de Vereniging Eigen Huis (VEH). Mogelijk dat u daarvan al lid bent, dan kunt u hen altijd gratis om advies vragen. Nog geen lid, dat dan zo snel mogelijk worden. De VEH is de enige 'club' met vele duizenden leden / eigen huis bezitters, die aan uw kant staat, niemand anders. Zij hebben een eigen juridische helpdesk en ook bijzonder veel kennis in huis over hypotheken en alle problemen die daar mee te maken hebben. Die kennis daar kunt u als lid van profiteren, niet alleen nu maar tot in lengte van jaren, als u lid bent of wordt.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Waarom kunnen ouderen geen hypotheek meer krijgen?

Ongelezen bericht door tenormin »

BreejKC schreef:Beste hvff. Het allerbeste advies dat ik u kan geven is dat u contact opneemt met de Vereniging Eigen Huis (VEH). Mogelijk dat u daarvan al lid bent, dan kunt u hen altijd gratis om advies vragen. Nog geen lid, dat dan zo snel mogelijk worden. De VEH is de enige 'club' met vele duizenden leden / eigen huis bezitters, die aan uw kant staat, niemand anders. Zij hebben een eigen juridische helpdesk en ook bijzonder veel kennis in huis over hypotheken en alle problemen die daar mee te maken hebben. Die kennis daar kunt u als lid van profiteren, niet alleen nu maar tot in lengte van jaren, als u lid bent of wordt.
Even een aanvulling, voor de TS, op uw inzending: https://www.eigenhuis.nl/contact/

Misschien iets gemakkelijk te doen, ik bedoel zonder zoeken.

hvff
Berichten: 127
Lid geworden op: 22 aug 2015 13:09

Re: Waarom kunnen ouderen geen hypotheek meer krijgen?

Ongelezen bericht door hvff »

VEH die resideren als het ware bij mij om de hoek. Dit heb ik nog ontvangen ze:

https://www.eigenhuis.nl/actueel/Dossie ... rzilveren/

Ik ben tot de conclusie gekomen dat het huis verkopen de beste optie is.
Ik bedank iedereen die een steentje bijgedragen heeft in dit topic.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Waarom kunnen ouderen geen hypotheek meer krijgen?

Ongelezen bericht door tenormin »

@hvff, dan wens ik U in de eerste plaats sterkte met alles en dat uw huis maar spoedig een koper zal vinden. All the best voor u beiden. M.vr.gr.

hvff
Berichten: 127
Lid geworden op: 22 aug 2015 13:09

Re: Waarom kunnen ouderen geen hypotheek meer krijgen?

Ongelezen bericht door hvff »

tenormin schreef:@hvff, dan wens ik U in de eerste plaats sterkte met alles en dat uw huis maar spoedig een koper zal vinden. All the best voor u beiden. M.vr.gr.
Ik wens en uw partner ook alle geluk van de wereld en nogmaals bedankt voor uw steun.

Verder fijne feestdagen gewenst voor U allen.

seuren
Berichten: 80
Lid geworden op: 10 jul 2010 14:35

Re: Waarom kunnen ouderen geen hypotheek meer krijgen?

Ongelezen bericht door seuren »

Ik geef u groot gelijk om uw woning te verkopen met uw inkomen en instabiele toekomst.

http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/o ... erug-huren.

Als ik dit lees dan vind ik het schandalig om bij een verkoop van 2 ton 20% als maatschappij in je zak te steken. Voor die € 40.000 kun je bij een huur van € 1000
bijna 3,5 jaar een mooi appartement huren bij wijze van spreken. Uw huis is uw pensioen maak er gebruik van.

Verkoop is de enige oplossing u maakt een juiste keuze in mijn ogen. Sterkte gewenst en de beste wensen voor de toekomst.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Waarom kunnen ouderen geen hypotheek meer krijgen?

Ongelezen bericht door tijger1 »

Maar de Ts wil juist in zijn eigen huis blijven wonen en dan moet je haast wel zo'n constructie aangaan met bv Lommerhuizen.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Waarom kunnen ouderen geen hypotheek meer krijgen?

Ongelezen bericht door crazyme »

seuren schreef: Verkoop is de enige oplossing u maakt een juiste keuze in mijn ogen. Sterkte gewenst en de beste wensen voor de toekomst.
Of dit de enige oplossing is kan alleen een financieel adviseur bepalen welke alle omstandigheden kent.

stofzuigertje

Re: Waarom kunnen ouderen geen hypotheek meer krijgen?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Een persoonlijke lening of doorlopend krediet bij je eigen bank?

Met je huis €170.000,- minus €30.000,- = €140.000,- als overwaarde in onderpand geven
lijkt me een goede lening tegen redelijke rente mogelijk als opeet hypotheek zonder
naar de notaris te hoeven met dure afsluit kosten?

Bij verkoop woning krijg je het volgende;
Waarde nu €170.000,-
Waarde in verhuur; €102.000,-
Minus Hypotheek €72.000,- netto beschikbaar.

Met een huur van €500,- is jou huis dus na 144 maanden weg!
Maximaal 12 jaren dus dan sta je zonder geld op straat....
Verder sprak je over onderhoud dus ook die gaan vermoedelijk nog van de €72.000,- af dus is jou huis nu wel die genoemde €170.000,- waard of is dat alleen maar de WOZ waarde?

Kopen en terug huren lijkt leuk voor U maar is het vooral voor de persoon die het kocht....
Niet doen, gewoon een lening vragen met je huis als onderpand!
Dat is voordeligste en met de maandelijkse rente betalen kun je met eenmalig bedrag het onderhoud doen.

En vergeet nooit, elke goed bedoelde adviseur die U wil helpen zal ook naar zijn eigen inkomen kijken hoewel hij erg behulpzaam lijkt... als je iemand vind die jou helpt, als ik jou huis zou kopen doe ik het ook eerst voor mezelf beter van te worden maar in mijn verhaal zou ik jou probleem als 1e noemen....
Geloof niet in sprookjes, ook ik ben op winst uit en zal de verkoper/huurder op 2e plaats zetten ondanks mijn mooie verhalen....

De reden dat ik geen geld geef is omdat ik dan hier geroyeerd zou worden en dat zou terecht zijn.

harkja
Berichten: 376
Lid geworden op: 14 jul 2015 01:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Waarom kunnen ouderen geen hypotheek meer krijgen?

Ongelezen bericht door harkja »

@stofzuigertje mooie huur 500 euro helaas is de praktijk anders bij deze cowboys:
Bij het Zilver Wonen Fonds betaal je bijvoorbeeld 1,5% aan eenmalige kosten en huur je de woning voor 5,5% van de woningwaarde per jaar. Bij een woning van ongeveer 2 ton betaal je dus al snel meer dan €900,- per maand aan huur. Daarbij: het grote bedrag wat je krijgt kan ook gevolgen hebben voor de belastingheffing over vermogen in box 3. En de huurprijs kan door de jaren heen ook nog oplopen. Door de huurkosten en de extra belastingen kan het zo maar zijn dat je al binnen tien jaar door het vrijgemaakte geld heen bent. Kan je dan je huis nog betalen? De voordelen en de nadelen moeten dan ook eerlijk worden gepresenteerd.”

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Waarom kunnen ouderen geen hypotheek meer krijgen?

Ongelezen bericht door tenormin »

@@ De TS heeft zijn beslissing hier kenbaar gemaakt; hij gaat voor verkoop; lijkt mij dan toch duidelijk?

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Waarom kunnen ouderen geen hypotheek meer krijgen?

Ongelezen bericht door BreejKC »

De informatie die TS in zijn link heeft gezet is volgens mij de standaard-informatie die op internet bij de Vereniging Eigen Huis (VEH) te vinden is. Maar er is veel meer mogelijk. Door lid te worden (OF HIJ IS HET AL) van de VEH kan TS zijn persoonlijke situatie, die voor iedereen anders is, daar ter srake brengen. Daar komt dan een persoonlijk advies uit. VEH weet bij hypotheken en allerlei speciale constructies veel meer te bedenken wat mogelijk en wat onmogelijk is, als Wat ze op hun internetsite kunnen zetten. Als de VEH bij TS om de hoek resideert kan hij er mogelijk zelfs langs. Het enige dat daarvoor vereist is dat TS wel lid is of wordt van die VEH.

Verhuizen is natuurlijk een optie, maar TS zal daarna toch ergens moeten wonen. Of de woonlasten van een niet-sociale huurwoning opwegen tegen hypotheeklasten anno 2015 acht ik te betwijfelen. Een goede afweging kan TS dus pas echt maken als hij persoonlijk is geadviseerd in zijn situatie en niet slechts afgaat op de gratis standaard-informatie die op het internet te vinden is.

hvff
Berichten: 127
Lid geworden op: 22 aug 2015 13:09

Re: Waarom kunnen ouderen geen hypotheek meer krijgen?

Ongelezen bericht door hvff »

Een advies om een afspraak met VEH te maken ga ik zeker doen.

Bedankt voor de tip !

hvff
Berichten: 127
Lid geworden op: 22 aug 2015 13:09

Re: Waarom kunnen ouderen geen hypotheek meer krijgen?

Ongelezen bericht door hvff »

BreejKC schreef:De informatie die TS in zijn link heeft gezet is volgens mij de standaard-informatie die op internet bij de Vereniging Eigen Huis (VEH) te vinden is. Maar er is veel meer mogelijk. Door lid te worden (OF HIJ IS HET AL) van de VEH kan TS zijn persoonlijke situatie, die voor iedereen anders is, daar ter srake brengen. Daar komt dan een persoonlijk advies uit. VEH weet bij hypotheken en allerlei speciale constructies veel meer te bedenken wat mogelijk en wat onmogelijk is, als Wat ze op hun internetsite kunnen zetten. Als de VEH bij TS om de hoek resideert kan hij er mogelijk zelfs langs. Het enige dat daarvoor vereist is dat TS wel lid is of wordt van die VEH.

Verhuizen is natuurlijk een optie, maar TS zal daarna toch ergens moeten wonen. Of de woonlasten van een niet-sociale huurwoning opwegen tegen hypotheeklasten anno 2015 acht ik te betwijfelen. Een goede afweging kan TS dus pas echt maken als hij persoonlijk is geadviseerd in zijn situatie en niet slechts afgaat op de gratis standaard-informatie die op het internet te vinden is.
Wat is VEH een bemiddelaar die ook afhankelijk is van partijen een soort consumentenbond. Zij kunnen niets voor mij regelen omdat mijn echtgenote niet te lang meer zal leven of ik zelf eerder de wereld zal verlaten. Feiten zijn samen AOW 1460 euro plus zorgtoeslag 150 euro. Als 1 van ons wegvalt dan is het inkomen 1000 euro plus 75 euro zorgtoeslag.

Lommerhuizen heeft momenteel geen investeerders dus blijft verkoop van het huis over.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Waarom kunnen ouderen geen hypotheek meer krijgen?

Ongelezen bericht door tenormin »

@hvff, U moet gewoon doen wat U, op dit moment en deze fase in jullie leven, denkt goed aan te doen. Als u uw huis binnen afzienbare tijd denkt te kunnen verkopen, doet u dit dan, alle andere oplossingen, aangedragen antwoorden, ten spijt. Wij staan niet in uw schoenen, hebben getracht u een zo goed mogelijk antwoord te geven naar beste kunnen.

hvff
Berichten: 127
Lid geworden op: 22 aug 2015 13:09

Re: Waarom kunnen ouderen geen hypotheek meer krijgen?

Ongelezen bericht door hvff »

tenormin schreef:@hvff, U moet gewoon doen wat U, op dit moment en deze fase in jullie leven, denkt goed aan te doen. Als u uw huis binnen afzienbare tijd denkt te kunnen verkopen, doet u dit dan, alle andere oplossingen, aangedragen antwoorden, ten spijt. Wij staan niet in uw schoenen, hebben getracht u een zo goed mogelijk antwoord te geven naar beste kunnen.
Dank u er ligt een bod van € 215.000 ik kan niet anders zij wil hier zo graag blijven wonen, de vogels , egels, poezen ze kennen haar allemaal. Het doet me pijn om de beul uit te hangen. 23 jaar van mijn leven en nu denkt ze soms dat ik haar vader ben.

Het doet zeer. Ik stop maar met dit forum.

seuren
Berichten: 80
Lid geworden op: 10 jul 2010 14:35

Re: Waarom kunnen ouderen geen hypotheek meer krijgen?

Ongelezen bericht door seuren »

Triest maar wat gebeurt er met die snelle jongens als ze failliet gaan val je dan onder de huurbescherming ? Of wordt je dan je huis uitgezet. Mij lijkt het een schimmige wereld van witwassen. Dan ben je alles kwijt je huis en je geld. Of is er een waarborgfonds ???????

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Waarom kunnen ouderen geen hypotheek meer krijgen?

Ongelezen bericht door kokka »

hvff schreef:
tenormin schreef:@hvff, U moet gewoon doen wat U, op dit moment en deze fase in jullie leven, denkt goed aan te doen. Als u uw huis binnen afzienbare tijd denkt te kunnen verkopen, doet u dit dan, alle andere oplossingen, aangedragen antwoorden, ten spijt. Wij staan niet in uw schoenen, hebben getracht u een zo goed mogelijk antwoord te geven naar beste kunnen.
Dank u er ligt een bod van € 215.000 ik kan niet anders zij wil hier zo graag blijven wonen, de vogels , egels, poezen ze kennen haar allemaal. Het doet me pijn om de beul uit te hangen. 23 jaar van mijn leven en nu denkt ze soms dat ik haar vader ben.

Het doet zeer. Ik stop maar met dit forum.
Ik kan niets anders dan u en uw vrouw sterkte toewensen in deze nare periode.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Waarom kunnen ouderen geen hypotheek meer krijgen?

Ongelezen bericht door kweenie »

De keus voor al dan niet verhuizen is zowel een zakelijks als een emotionele beslissing. Vreemden op een forum kunnen vooral op een objectieve, zakelijke, manier naar de situatie kijken. Dat is zowel de kracht als de zwakte van een forum. Als bewoner heeft vaak de emotie de overhand, het kan dan goed zijn dat anderen er juist zakelijker naar te kijken.

De verkoop-en-terughuur constructie is in principe een behoorlijk dure constructie. Maar dat betekent niet dat dit persé slecht is. Er zijn overigens meerdere aanbieders van deze constructie, dus als u wilt, kunt u hier wel voor kiezen. Wel is het goed om rustig op een rijtje te zetten hóe duur de constructie is en dus om te bekijken wat het zal kosten om te kunnen blijven wonen waar u nu woont. En dit te vergelijken met verhuizen.

Wat al is aangegeven, de koopsom zal lager zijn dan de vrije verkoopwaarde. Even een 'bierviltje berekening'.
Bij een huis van twee ton zal de opbrengst in verhuurde staat misschien anderhalve ton zijn. Daar gaat dan nog af de bestaande hypotheek en waarschijnlijk zal er ook een deel van het kapitaal moeten worden gebruikt om (achterstallig) onderhoud te plegen en er zijn natuurlijk kosten aan de verkoop verbonden. Dat zult u waarschijnlijk ruim een ton overhouden om vrij te besteden.

Daar staat tegenover dat u ook huur moet gaan betalen. Mogelijk is dat E.1000 per maand (½% van de woningwaarde). Maar u hebt natuurlijk geen lasten voor hypotheek en onderhoud meer. Even uitgaan van gemiddeld 400 euro voor hypotheek en onderhoud bij de eigen woning, dan zullen de extra maandlasten in vergelijking met eigen bezit misschein zo'n 600 euro zijn.

Stel dat u er vanuit gaat dat u nog maximaal 10 jaar wil blijven wonen waar u woont. (Negatieve redenering is dat u beiden tegen die tijd overleden bent, positievere benadering is dat u voor die tijd sowieso meer hulp nodig hebt en zou willen/moeten verhuizen naar een woning met meer voorzieningen.) Dan bent u dus in 10 jaar ruim 70.000 aan extra kosten extra kwijt in vergelijking met 'niets doen' (10 jaar 600 per maand). U houdt dan dus bv. 40.000 euro over die u vrij kunt besteden, of kunt gebruiken voor een aanvulling op het inkomen. Dat is 10 jaar lang zo'n 300 euro extra per maand aan inkomen ten opzichte van de huidige situatie. U kunt dan dus blijven wonen waar u wilt.

U kunt dit vergelijken met de situatie bij verkoop. Dat levert zo'n 170.000 aan geld op, maar dan zult u wel een nieuwe huurwoning moeten vinden. Als u weer die 40.000 vrij wilt houden voor aanvulling op uw inkomen, dan kunt u dus 130.000 extra besteden aan huur. Als u een woning zoekt waar u weer 10 jaar zou willen blijven wonen, dan kunt u dus 13.000 extra per jaar aan die woning besteden. In totaal (samen met wat u nu al aan lasten hebt en na de verhuizing bespaart) zou u dan per maand ongeveer 1500 aan huur kunnen besteden.

Een lang verhaal, maar het komt er op neer dat u zich zou kunnen afvragen of uw huidige woning u 1500 per maand waard zou zijn, of dat u voor dat geld (of minder) een woning zou kunnen vinden die goed of beter aan uw wensen voldoet, of dat u juist minder dan dat geld aan huur zou kunnen/willen besteden en de extra besparing die dat maandelijks oplevert voor andere zaken zou willen gebruiken. Stel dat u een goede woning voor E.1000 per maand zou vinden, dan zou u dus nog eens zo'n 500 per maand extra kunnen besteden.


Wij kunnen die afweging niet maken, want wij weten niet hoe zwaar de emotionele argumenten bij u wegen. Maar het is wel verstandig om een en ander een keer rustig op een rijtje te zetten. Met uw eigen getallen natuurlijk.

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Waarom kunnen ouderen geen hypotheek meer krijgen?

Ongelezen bericht door Quark »

Wat dacht u van verkopen en te gaan huren? Een leuk aanleun appartement, waar mogelijk steun / verzorging bij te huren is.
En dat hoeft tegenwoordig echt niet meer in een standaard zorg instelling.
Het geld van de verkoop gebruiken om nog zoveel mogelijk van het laatste stukje van het leven te genieten.

Gesloten