LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] terugvorderen teveel betaalde abonnementsgeld

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
Longwood

terugvorderen teveel betaalde abonnementsgeld

Ongelezen bericht door Longwood »

Hallo Radar,

Onlangs ben ik erachter gekomen dat ik teveel abonnementsgeld betaald heb aan mijn internetprovider.
Ik ben afgelopen jaren in totaal 2 x keer verhuisd. Van A naar B en van B naar C. Nu heb ik altijd dezelfde provider aangehouden. Heb daar ook meer lopen dan alleen mijn internet. Altijd netjes verhuizingen doorgegeven. Toen ik op locatie C ging wonen ben ik overgegaan van internet naar glasvezel.

Nu blijkt dat ik al sinds de verhuizing vorig jaar mei (2014) naast het glasvezel ook nog de oude abonnementskosten betaal. Misschien stom van mij om er zo laat achter te komen, maar ik verwacht dat als KPN juist afschrijft van mijn rekening. En verwacht niet dat ik twee internet abonnement blijf betalen.

Toen ik erachter kwam meteen maar klantenservice gebeld. Ze zagen wel de verhuizing en opzegging/verandering van het abonnement. Maar niet waarom en hoe er werd geïncasseerd.
Het blijkt dus een fout in hun systeem. De oorzaak kon men niet achterhalen. Best vreemd dus.

Heb nu een email waarin ze zeggen het al stopgezet te hebben in oktober. Ik zie nog steeds afschrijvingen in november en december. Dus dat gaat nog steeds niet goed. En ze willen nu maar tot 6 maanden terugbetalen. Dat vind ik niet evenredig. Begrijp best dat ik niet alles terugkrijg. Maar wil tenminste van dit jaar terug zien.

Nu vroeg ik mij af. Welk recht je hebt op het terugvorderen van abonnementskosten?
Kan ik mij ergens op beroepen?

Alvast bedankt.

stofzuigertje

Re: terugvorderen teveel betaalde abonnementsgeld

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Iedereen is verplicht zijn bank maandelijks te controleren op foute afschrijvingen.

Zowel niet gestopte zoals U noemde maar als ik een tikfout maak bij afsluiten van iets....
Als ik de Troskompas wil lezen of TV krant en niet mijn maar Uw nummer invoerde moet je wel
reageren...

Als je niet maandelijks je afschrijvingen controleerde is het eigen schuld.
Tot 2 maanden is het moeiteloos terug te halen dus netjes van KPN dat ze langer terug gaan.

Kijk daarom maandelijks naar je bank afschrift en je zult nooit meer geld onterecht kwijt raken.

Har06

Ongelezen bericht door Har06 »

stofzuigertje schreef:Iedereen is verplicht zijn bank maandelijks te controleren op foute afschrijvingen.

Zowel niet gestopte zoals U noemde maar als ik een tikfout maak bij afsluiten van iets....
Als ik de Troskompas wil lezen of TV krant en niet mijn maar Uw nummer invoerde moet je wel
reageren...

Als je niet maandelijks je afschrijvingen controleerde is het eigen schuld.
Tot 2 maanden is het moeiteloos terug te halen dus netjes van KPN dat ze langer terug gaan.

Kijk daarom maandelijks naar je bank afschrift en je zult nooit meer geld onterecht kwijt raken.
van Wie MOET je maandelijks een controle doen ???????? wie komt dat fenomeen controleren ??

tijger1

Ongelezen bericht door tijger1 »

Dien een schriftelijke klacht in en verzoek de KPN het totale onterecht geincasseerde bedrag terug te betalen.

Als u uw abonnement hebt omgezet, moeten ze daarna uiteraard slechts het juiste bedrag incasseren.

Klaag ook over de nog gaande incasso's, maar die kunt u simpelweg storneren.

Geeft de KPN het geld niet terug, dien dan een klacht in bij de geschillencommissie.

Uiteraard MOET u van niemand regelmatig uw bankrekening cobtroleren, maar dat is toch wel heel verstandig. Dan had u een en ander eerder opgemerkt.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Longwood schreef:Welk recht je hebt op het terugvorderen van abonnementskosten?
Kan ik mij ergens op beroepen?
Je kunt je beroepen op de onverschuldigde betaling. De verjaring van vijf jaar gaat lopen vanaf het moment dat je hebt ontdekt dat er onverschuldigd is betaald. Je moet alleen wel bewijzen dat het bedrag onverschuldigd is betaald. In dat geval krijg je dus alles terug.
stofzuigertje schreef:Als je niet maandelijks je afschrijvingen controleerde is het eigen schuld.
Onzin. Als jij onterecht van mijn bankrekening 100 euro afschrijft, dan zit jij fout. Wat je zegt is dat door het verstrijken van tijd ik op magische wijze jou daartoe zou hebben gedwongen.

mienkereltie

Ongelezen bericht door mienkereltie »

:oops: :oops: :oops: Beetje vreemd van KPN. Alle glasvezel boeren, zijn, voor zover ik ben geinformeerd, allemaal eigendom of een groot gedeelte van een maatschappij, van KPN. Dan is het dus: Tel Uit Je Winst!

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

tijger1 schreef:Dien een schriftelijke klacht in en verzoek de KPN het totale onterecht geincasseerde bedrag terug te betalen.

Als u uw abonnement hebt omgezet, moeten ze daarna uiteraard slechts het juiste bedrag incasseren.

Klaag ook over de nog gaande incasso's, maar die kunt u simpelweg storneren.

Geeft de KPN het geld niet terug, dien dan een klacht in bij de geschillencommissie.

Uiteraard MOET u van niemand regelmatig uw bankrekening cobtroleren, maar dat is toch wel heel verstandig. Dan had u een en ander eerder opgemerkt.
Het regelmatig checken van de bankrekening is een vereiste van de bank om frauduleuze afschrijvingen te achterhalen. Dat heeft verder niks met een wettelijke regeling te maken.

Wat hier gebeurd is is heel simpel: KPN heeft onterecht bedragen afgeschreven en wordt daarmee schuldplichtig ten opzichte van TS. Het incasseren van die schuld kent een verjaringstermijn van 5 jaar, maar gaat pas in op het moment dat TS ontdekte, of rederlijke wijze had moeten ontdekken dat hij teveel had betaald. In beide gevallen zit TS nog ruim binnen die marge.

Hij heeft dan ook recht op volledige terugbetaling (en als hij echt op scherp wil spelen ook op de wettelijke rente) van het gehele bedrag aan teveel geincasseerde abonnementsgelden.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

olaf79 schreef:Het incasseren van die schuld kent een verjaringstermijn van 5 jaar, maar gaat pas in op het moment dat TS ontdekte, of rederlijke wijze had moeten ontdekken dat hij teveel had betaald.
Waar lees jij precies dat de ontvanger een onderzoeksplicht heeft?
Artikel 3:309 BW schreef:Een rechtsvordering uit onverschuldigde betaling verjaart door verloop van vijf jaren na de aanvang van de dag, volgende op die waarop de schuldeiser zowel met het bestaan van zijn vordering als met de persoon van de ontvanger is bekend geworden en in ieder geval twintig jaren nadat de vordering is ontstaan.
olaf79 schreef:Hij heeft dan ook recht op volledige terugbetaling (en als hij echt op scherp wil spelen ook op de wettelijke rente) van het gehele bedrag aan teveel geincasseerde abonnementsgelden.
Wettelijke rente wordt niet toegekend want geen verzuim, geen kwade trouw en geen onrechtmatig handelen. KPN heeft een fout gemaakt meer niet.

Har06

vreemd dat Ts na enkele verhuizingen er achter komt onjuiste betalingen gedaan te hebben, kwestie van niet opgelet hebben

Harm.calc

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Misschien wat kort door de bocht van tijgertje, maar hoe is het in hemelsnaam mogelijk dat er bedragen van je bankrekening worden afgeschreven die niet juist blijken te zijn. Het is gvd jouw poen. Wakker worden, mensen!
Een keer in de twee maand controleren? Volgens mij moeten heel veel mensen nog opgevoed worden en dan zou ik elke maand aanbevelen.
Ik weet exact wat er elke maand binnen komt, en ik weet exact wat er elke maand uitgaat. En wanneer dat gebeurd. Want het is nl mijn poen!

Har06

[quote="Harm.calc"]Misschien wat kort door de bocht van tijgertje, maar hoe is het in hemelsnaam mogelijk dat er bedragen van je bankrekening worden afgeschreven die niet juist blijken te zijn. Het is gvd jouw poen. Wakker worden, mensen!
Een keer in de twee maand controleren? Volgens mij moeten heel veel mensen nog opgevoed worden en dan zou ik elke maand aanbevelen.
Ik weet exact wat er elke maand binnen komt, en ik weet exact wat er elke maand uitgaat. En wanneer dat gebeurd. Want het is nl mijn poen![/quote]

Jouw poen ? weet je dat zeker?,
Wie is niet minimaal 1* per week bezig met internet bankieren via pc laptop tablet of smartphone??, uiteraard controleer je afwijkende afboekingen :roll: :roll:

tijger1

Ongelezen bericht door tijger1 »

En wat is daar "kort door de bocht" van?

Harm.calc

Ongelezen bericht door Harm.calc »

@Har06

Vroeg aan de kerstborrel dit jaar?

Jouw bankafschrift betreft transacties van jouw geld. Misschien dat dat bij jou anders is?

Har06

Harm.calc schreef:@Har06

Vroeg aan de kerstborrel dit jaar?

Jouw bankafschrift betreft transacties van jouw geld. Misschien dat dat bij jou anders is?
Gezelligheid kent geen periode.

Lijkt me toch logisch dat je bij overboekingen even naar de overzichten kijkt bij de verschillende banken

Gesloten