Goed, nog een laatste ronde
en met dank aan gsm-it voor de kanttekening bij de HR-ketels.
Koolmonoxide.
Hier zeg je hetzelfde als ik, alleen in andere woorden.
Roet
Ook van verkeer kunnen de roetdeeltjes samenklonten en zo forse omvang krijgen. Als je niet gelooft hoe dat werkt: neem eens contact op met de Milieudienst Rijnmond. Daar wordt al sinds midden jaren zestig van de vorige eeuw al de luchtverontreiniging gemeten en kan men je precies vertellen over welke afstanden bij welk weertype roet, zwavel en andere fijne stoffen worden getransporteerd en hoe ze neerslaan.
16again schreef:Volgens betrokkenen stinkt alles in huis, tot aan de schone lakens in de kast, naar rook. Dat is echt niet het ventilatiesysteem toe te schrijven.
Met klassieke ventilatie - ook bekend als ARKO - kan de rook alleen neerslaan in de trek van de lucht. Dankzij het ventilatiesysteem circuleert de lucht door het hele huis, dringt overal in door en daarmee vind je ook de vervuiling in de lucht overal terug.
16again schreef:Al vraag ik me af hoe makkelijk "goed stoken" is in een modern huis wat door dubbel glas en isolatie geringe toevoer van zuurstof naar de haard heeft.....en door mechanische ventilatie wellicht al een onderdruk.
Zorgen voor voldoende zuurstof in de lucht kan op vele manieren. Ook moderne huizen hebben een paar kieren, waardoor lucht naar binnen dringt. Dat moet ook om schimmelvorming tegen te gaan en de algemene luchtkwaliteit in huis goed te houden.
Bij sommige huizen is een dubbelwandige kachelpijp, waardoor ook buitenlucht voor de kachel wordt aangezogen, een aanrader. Dat hangt af van het type kachel, van de ligging van het huis en van de bebouwing in de omgeving.
Nog een laatste keer terugkomen op het onderwerp in de uitzending. Keurig volgens het boekje werd afgesloten met een lid van de tweede kamer, die normaal gesproken dan op verontwaardigde toon aankondigt kamervragen te stellen. Zo blijft alles lekker simpel en overzichtelijk.
Deze keer was het iets anders - je proefde duidelijk de weerzin om al te veel te gaan regelen. Terecht, want in het onderwerp zat een ondertoon van 'het zou verboden moeten worden'.
Als je wat verder rondkijkt op internet wie hier allemaal mee bezig zijn, dan zijn het vooral organisaties of instanties, die bezig zijn met gezondheid en schone lucht. Maar strikt genomen zijn die alleen bezig met de gevolgen, niet met de oorzaak.
Als de Radar-redactie al van plan is dit onderwerp nog een keer langs te laten komen, dan graag op een meer neutrale toon en met concrete oplossingen. Persoonlijk zou ik graag de hele Duitse wetgeving hier overgenomen zien, gewoon omdat daarmee alles afgedekt is. Maar dat is teveel gevraagd van een parlement, waar slechts een kleine minderheid de Duitse taal machtig is. Twee eerste stappen:
1 Het Bouwbesluit is de plek om de hoogte en diameter van de schoorstenen / pijpen in te regelen. (Daarvoor in de plaats kan er veel in het bestaande bouwbesluit geschrapt worden. Dankzij de aannemerslobby staat er veel onzin in, waardoor nieuwbouwwoningen duurder dan nodig zijn.)
Het voordeel van deze route: het Bouwbesluit schudt de architecten, de aannemerij, de installateurs en de gemeenten wakker. Het is tenslotte de heilige graal voor de oerconservatieve bouwwereld in Nederland. Voor kachels en open haarden zal dit goed werken - wie in een bestaand huis zo'n kachel wil neerzetten, komt vanzelf langs de voorschriften uit het Bouwbesluit.
2 Schoorsteenvegersgilde bij wet instellen. Daar zou ook de aanleg en het onderhoud van de gasgestookte apparaten onder kunnen vallen. Maar hoe een huis ook wordt verwarmd, jaarlijks onderhoud is nodig en dat lukt alleen door een wettelijke verplichting. De brandweer en de verzekeraars zullen er blij mee zijn, want dit voorkomt branden en onnodige vervuiling van de omgeving. Hoewel dit Gilde in Duitsland onder druk staat (monopoliepositie), werkt het beter dan 'de vrije markt zijn werk laten doen' zoals nu het geval is.
Belangrijk? Voor de klagers zeker, maar voor mij als houtkachelbezitter ook. Zo heb ik minimale bescherming tegen dit type medemens. Meer moet je ook niet willen regelen, dan dring je te ver door in het privéleven van de bevolking. Hoe en op welke manier iemand zijn huis verwarmt, is altijd een persoonlijke keuze en die moet je respecteren.