Ik pleit ervoor dat er geen extra kosten mogen worden berekend op de tijden dat een bedrijf van een 0900 nummer niet telefonisch bereikbaar is. En dan heel specifiek dat er dus geen gesprek plaats vindt met een medewerker, maar dat je alleen een automatisch bericht krijgt.
Toen ik belde kreeg ik een bericht dat ze op dat moment telefonisch niet bereikbaar waren. Maar vervolgens wordt mijn telefoonrekening wel belast met de extra kosten van 1 euro, terwijl er inhoudelijk niet daadwerkelijk een gesprek heeft plaatsgevonden. Ik vind het schandalig, en vind dan ook dat buiten de tijden van bereikbaarheid van een 0900 nummer er geen extra kosten in rekening mogen worden gebracht. Als er daadwerkelijk een gesprek met een medewerker van desbetreffende 0900 nummer plaats vind, kan ik het accepteren als ik daarvoor kies, maar nu krijg ik kosten terwijl ze niet telefonisch te bereiken waren.
Het bedrijf incasseert hiermee wel extra inkomsten zonder dat er een prestatie tegenover staat.
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Geen extra kosten (1 €) bij geen gesprek 0900 nummer
Re: Geen extra kosten (1 €) bij geen gesprek 0900 nummer
Dat lijkt me lastig, immers zal niet elk bedrijf met een 0900 servicenummer, dit ook 24/7 afdoende bemenst hebben. Los van het feit dat er altijd mensen zullen bellen buiten openingstijden om, simpelweg omdat ze niet van te voren even kijken of de achterliggende helpdesk wel geopend is op het tijdstip van bellen.Chocka schreef:Ik pleit ervoor dat er geen extra kosten mogen worden berekend op de tijden dat een bedrijf van een 0900 nummer niet telefonisch bereikbaar is. En dan heel specifiek dat er dus geen gesprek plaats vindt met een medewerker, maar dat je alleen een automatisch bericht krijgt.
Toen ik belde kreeg ik een bericht dat ze op dat moment telefonisch niet bereikbaar waren. Maar vervolgens wordt mijn telefoonrekening wel belast met de extra kosten van 1 euro, terwijl er inhoudelijk niet daadwerkelijk een gesprek heeft plaatsgevonden. Ik vind het schandalig, en vind dan ook dat buiten de tijden van bereikbaarheid van een 0900 nummer er geen extra kosten in rekening mogen worden gebracht. Als er daadwerkelijk een gesprek met een medewerker van desbetreffende 0900 nummer plaats vind, kan ik het accepteren als ik daarvoor kies, maar nu krijg ik kosten terwijl ze niet telefonisch te bereiken waren.
Het bedrijf incasseert hiermee wel extra inkomsten zonder dat er een prestatie tegenover staat.
En dat bandje geeft je strikt genomen wél info, niet iets om je probleem mee op te lossen waarvoor je belt, maar wél dat ze niet te bereiken zijn.
Inderdaad, technisch lastig realiseerbaar, maar op zich een goed idee. Geen dienst geleverd is niet betalen.
-
langste adem
Ik ben het ook eens met Chocka. Ik had het pasgeleden ook nog toen ik de klantenservice wilde bellen van de OV-chipkaart.... Krijg je eerst te horen dat het gesprek geld kost naast je normale beltarief, vervolgens krijg je een keuzemenu, en uiteindelijk krijg je te horen : wij zijn op dit moment niet bereikbaar.
Ik vind het terecht als ik wat extra moet betalen voor service buiten kantooruren. Maar het is natuurlijk idioot dat je moet betalen om een bandje te beluisteren met een antwoordapparaat dat ze gesloten zijn...
Ik vind het terecht als ik wat extra moet betalen voor service buiten kantooruren. Maar het is natuurlijk idioot dat je moet betalen om een bandje te beluisteren met een antwoordapparaat dat ze gesloten zijn...
Ik had al gekeken via de website en kreeg de info via de FAQ om de klantenservice te bellen, maar daar stond niet bij dat die beperkt bereikbaar was. Intussen heb ik de website uitgespit en uiteindelijk ergens kunnen vinden dat de klantenservice alleen op werkdagen tussen 10 en 12 uur te bereiken is op genoemde 0900 nummer, maar erg duidelijk stond dat niet vermeld.sjohie schreef: Dat lijkt me lastig, immers zal niet elk bedrijf met een 0900 servicenummer, dit ook 24/7 afdoende bemenst hebben. Los van het feit dat er altijd mensen zullen bellen buiten openingstijden om, simpelweg omdat ze niet van te voren even kijken of de achterliggende helpdesk wel geopend is op het tijdstip van bellen.
En dat bandje geeft je strikt genomen wél info, niet iets om je probleem mee op te lossen waarvoor je belt, maar wél dat ze niet te bereiken zijn.
Toen ik belde was het 9.38 uur, een tijdstip wat normaliter aardig binnen de "kantoortijden" valt.
En zo lastig lijkt het mij niet te hoeven zijn, want is een kwestie van de telefooncentrale anders in te regelen, zodat het moment van het informatietarief bij informatienummers pas zou moeten gaan lopen op het moment dat je een medewerker spreekt of in de wachtrij wordt gezet om er een te spreken te krijgen, en niet zoals nu standaard gebeurd begint te lopen vanaf de tariefmelding.
Maar ik heb intussen advies gekregen van Consuwijzer alwaar ik het vraagstuk ook had voorgelegd, en die reageerde als volgt:
U kunt wel uw mening laten horen
U kunt dat bijvoorbeeld doen bij:
Het ministerie dat de wet gemaakt heeft. Kijk op http://www.rijksoverheid.nl om te zien welk ministerie verantwoordelijk is voor het onderwerp.
De Vaste Kamercommissie, waarin alle politieke partijen zitten. Kijk op http://www.tweedekamer.nl om te zien welke commissie er over uw onderwerp gaat.
Een organisatie zoals de Consumentenbond.
Uw mening over een nieuwe wet
Via http://www.internetconsultatie.nl kunt u uw mening geven over nieuwe wetten en regels. De ministeries bekijken de reacties en passen soms het wetsvoorstel aan.
Meepraten met ACM
U kunt meepraten over de thema’s waar ACM zich mee bezig houdt. Dat kan op http://www.denkmee.acm.nl. U kunt daar uw mening geven en laten weten waar ACM zich volgens u mee bezig zou moeten houden. ACM organiseert regelmatig discussies over een thema.
----
Dus hoe meer mensen hierover melding maken via de genoemde kanalen, hoe groter de kans mogelijk is dat er iets mee gaat gebeuren.
Dat laatste is ook lastig te bepalen: als er een announcement wordt afgespeeld met verdere informatie (bijvoorbeeld: wij zijn er even niet, kijk op onze website bla bla bla of iets dergelijks) lever je in principe wel een dienst.olaf79 schreef:Inderdaad, technisch lastig realiseerbaar, maar op zich een goed idee. Geen dienst geleverd is niet betalen.
Overigens is het technisch wel realisbaar om de call niet te chargen: dan moet de announcement bij de telecom provider die het 0900 routeert worden afgespeeld. De charging begint dan pas als de call daadwerkelijk wordt opgenomen door het bedrijf. Maar dat is een stuk duurder en die kosten zullen ook betaalt moeten worden. Het is ook nog eens een stuk minder flexibel. Voor bijvoorbeeld een huisartsenpraktijk waar wisselende vervangers zijn 's avonds en in het weekend is het een lastige optie.