LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Gekocht auto heeft geen onderhoud gehad
-
Gekocht auto heeft geen onderhoud gehad
Ik heb enige weken een 2e hands auto gekocht bij een garage.
Nu ben ik er achter gekomen dat de distributieriem allang vervangen moest worden.
ik dacht dat dat om de zoveel km moest gebeuren maar er staan ook een aantal jaar voor heb ik nu begrepen.
De garage zegt nu ik geef geen garantie dus ga ik dit niet doen.
Maar als consument ben je toch beschermt en is hij verplicht 6 maanden garantie te geven.
Kan ik eisen dat hij dit als nog moet doen.
en als hij dit niet wil mijn rechtsbijstand in schakelen.
Wie kan mij vertellen hoe dit zit?
mvg.
Nu ben ik er achter gekomen dat de distributieriem allang vervangen moest worden.
ik dacht dat dat om de zoveel km moest gebeuren maar er staan ook een aantal jaar voor heb ik nu begrepen.
De garage zegt nu ik geef geen garantie dus ga ik dit niet doen.
Maar als consument ben je toch beschermt en is hij verplicht 6 maanden garantie te geven.
Kan ik eisen dat hij dit als nog moet doen.
en als hij dit niet wil mijn rechtsbijstand in schakelen.
Wie kan mij vertellen hoe dit zit?
mvg.
Re: Gekocht auto heeft geen onderhoud gehad
Lastig te zeggen want je laat de omstandigheden rond de koop weg in je verhaal. Heb je aan de verkoper gevraagd wat de staat van onderhoud is van deze auto en of de verkoper deze heeft gecontrolleerd?
Je vertelt inderdaad wel erg weinig.
Hoe oud is de auto, wat was de koopprijs ? Wat is er voor de koop afgesproken over garantie ? Is de garage ergens bij aangesloten ?
Hoe oud is de auto, wat was de koopprijs ? Wat is er voor de koop afgesproken over garantie ? Is de garage ergens bij aangesloten ?
-
De wettelijke garantie op een tweedehands auto valt onder de wet 'Verkoop en garanties voor consumentengoederen' en heeft een duur van 6 maanden.
Een verkoper is verplicht een product te leveren dat voldoet aan de eisen van normaal gebruik.
Dus daar hoort onderhoud lijkt me bij.
ongeacht prijs of leeftijd auto lijkt mij.
Een verkoper is verplicht een product te leveren dat voldoet aan de eisen van normaal gebruik.
Er is in Nederland geen wettelijke garantietermijn.jeroen2403 schreef:De wettelijke garantie op een tweedehands auto valt onder de wet 'Verkoop en garanties voor consumentengoederen' en heeft een duur van 6 maanden.
En de geleverde auto doet wat het moet doen: hij rijdt. Er is alleen sprake van achterstallig onderhoud. De koper had voor de aankoop het onderhoudsboekje moeten raadplegen en als daarin dingen niet klopte dit voor de koop moeten aankaarten (of afzien van de koop, dat kan natuurlijk ook).
-
Wettelijke garantie
Op grond van de wet hebt u bij een consumentenkoop recht op een deugdelijk product (artikel 7:17 Burgerlijk Wetboek). Dit wil zeggen dat u recht hebt op een product dat conform de opgewekte verwachtingen functioneert (conformiteitsvereiste, zie Consumentenkoop I: Recht op een deugdelijk product). Dit recht wordt ook wel de wettelijke garantie genoemd .
Op grond van de wet hebt u bij een consumentenkoop recht op een deugdelijk product (artikel 7:17 Burgerlijk Wetboek). Dit wil zeggen dat u recht hebt op een product dat conform de opgewekte verwachtingen functioneert (conformiteitsvereiste, zie Consumentenkoop I: Recht op een deugdelijk product). Dit recht wordt ook wel de wettelijke garantie genoemd .
Je redeneert wel heel erg naar je eigen standpunt toe.
Er is helemaal geen sprake van een gebrek. Het product voldoet immers aan de eisen voor normaal gebruik. Of de riem vervangen had moeten worden en ook daadwerkelijk vervangen was, had je simpelweg na kunnen vragen. Als koper heb je een onderzoekplicht.
Blijkbaar heb je een auto zonder garantie gekocht, het geld wat je daarmee bespaart moet je gelijktijdig eigenlijk reserveren voor onderhoud en problemen.
Je zou hooguit een punt hebben als de verkoper je expliciet aangegeven heeft dat de riem vervangen was, terwijl dat blijkbaar niet het geval was.
Er is overigens geen "Wet verkoop en garanties voor consumentengoedereen". Dat is een Europese richtlijn, die Nederland heeft geïncorporeerd in boek 7 BW. "wettelijke garantie" bestaat dus niet in Nederland, wij gaan uit van het conformiteitsbeginsel.
Bij een tweedehands auto wordt het aannemelijk maken van nonconformiteit al een stuk lastiger dan bij een nieuwe. Hoe ouder/ goedkoper de auto, hoe minder je immers mag verwachten.
Om wat voor type auto gaat het, en wat was de prijs?
Er is helemaal geen sprake van een gebrek. Het product voldoet immers aan de eisen voor normaal gebruik. Of de riem vervangen had moeten worden en ook daadwerkelijk vervangen was, had je simpelweg na kunnen vragen. Als koper heb je een onderzoekplicht.
Blijkbaar heb je een auto zonder garantie gekocht, het geld wat je daarmee bespaart moet je gelijktijdig eigenlijk reserveren voor onderhoud en problemen.
Je zou hooguit een punt hebben als de verkoper je expliciet aangegeven heeft dat de riem vervangen was, terwijl dat blijkbaar niet het geval was.
Er is overigens geen "Wet verkoop en garanties voor consumentengoedereen". Dat is een Europese richtlijn, die Nederland heeft geïncorporeerd in boek 7 BW. "wettelijke garantie" bestaat dus niet in Nederland, wij gaan uit van het conformiteitsbeginsel.
Bij een tweedehands auto wordt het aannemelijk maken van nonconformiteit al een stuk lastiger dan bij een nieuwe. Hoe ouder/ goedkoper de auto, hoe minder je immers mag verwachten.
Om wat voor type auto gaat het, en wat was de prijs?
-
het gaat om een Renault Twingo uit 2002.
gekocht voor €2200.- km st 84000.
voor een distributieriem staat max 6 jaar.
vernieuwen kost min. €470,-
het is 7 jaar geleden dat het gedaan is dus gevaar op breken is hoog.
als hij gebroken was had je misschien een punt, omdat de auto dan niet de eigenschappen had die je had mogen verwachten. die riem kan het best nog wel een paar jaar volhouden.
Hoe ben je daar achter gekomen, en waarom nu pas en niet tijdens de aankoop ?jeroen2403 schreef: Nu ben ik er achter gekomen dat de distributieriem allang vervangen moest worden.
Sinds jaar en dag wordt de term wettelijke garantie gehanteerd door de overheid en anderen en wordt daarmee het zelfde bedoeld als in titel 7.1 BW staat.Moneyman schreef:Er is overigens geen "Wet verkoop en garanties voor consumentengoedereen". Dat is een Europese richtlijn, die Nederland heeft geïncorporeerd in boek 7 BW. "wettelijke garantie" bestaat dus niet in Nederland, wij gaan uit van het conformiteitsbeginsel.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 13 jan 2016 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ik heb hem 3 weken geleden gekocht.
omdat ik problemen had met de motorolie omdat er weinig mee gereden was en een kennis dit melden.
ik weet ook niet alles.
ik had wel gezien dat hij 19000 km geleden vernieuwt was en vervangen worden ze op 100000 km
maar wist niet dat ook de jaren mee tellen.
Het is de regel 120000 of 6 jaar
omdat ik problemen had met de motorolie omdat er weinig mee gereden was en een kennis dit melden.
ik weet ook niet alles.
ik had wel gezien dat hij 19000 km geleden vernieuwt was en vervangen worden ze op 100000 km
maar wist niet dat ook de jaren mee tellen.
Het is de regel 120000 of 6 jaar
Het is een richtlijn... maar geen verplichting om het te doen.
Er zijn ook richtlijnen voor groot onderhoud, maar daar hoef je je ook niet aan te houden.
Veel 2de handwagens worden na een bepaalde leeftijd helemaal niet meer officieel door een dealer onderhouden.
Er zijn ook richtlijnen voor groot onderhoud, maar daar hoef je je ook niet aan te houden.
Veel 2de handwagens worden na een bepaalde leeftijd helemaal niet meer officieel door een dealer onderhouden.
Bij zo'n bedrag moet je altijd rekening houden met achterstallig onderhoud. Mijn auto kostte destijds zo'n 1700 euro en ik heb er gelijk ruim 700 euro tegenaan mogen gooien voor achterstallig onderhoud en een flinke reparatie. Daar staat tegenover dat ik de wagen na zes jaar nog steeds heb, dus het loont mogelijk wel.jeroen2403 schreef:het gaat om een Renault Twingo uit 2002.
Voor een distributieriem staat een bepaalde levensduur of aantal km, maar acht jaar is wel het maximum. Een goede garage zal die riem visueel inspecteren, maar eerlijk gezegd geeft dat geen enkele garantie.
Verder zijn kleine auto's gewild en Twingo's zeker, dus sta je als koper minder sterk. 2200 euro voor een bijna 14 jaar oude Twingo is vrij stevig, maar waarschijnlijk een vrij gangbare prijs.
Zelfs al zou het een verplichting zijn, dan nog heeft TS een bewijsprobleem. De garage kan simpelweg stellen dat de riem 5 jaar geleden is vervangen, maar dat dit niet is vastgelegd.Brainless schreef:Het is een richtlijn... maar geen verplichting om het te doen.
Ik zou nog even vier nieuwe winterbanden eisen voor het geval dat..
Dat iets in de volksmond zo genoemd wordt, wil niet zeggen dat het juist is. En juist in dit soort discussies in het juist interpreteren van wet- en regelgeving cruciaal.alfatrion schreef:Sinds jaar en dag wordt de term wettelijke garantie gehanteerd door de overheid en anderen en wordt daarmee het zelfde bedoeld als in titel 7.1 BW staat.Moneyman schreef:Er is overigens geen "Wet verkoop en garanties voor consumentengoedereen". Dat is een Europese richtlijn, die Nederland heeft geïncorporeerd in boek 7 BW. "wettelijke garantie" bestaat dus niet in Nederland, wij gaan uit van het conformiteitsbeginsel.
Als het beestje maar een naampje heeft. Hoe je iets noemt is een semantische discussie. Het maakt niet uit of je het de wettelijke garantie noemt of conformiteitsbeginsel. Het maakt niet uit of je zegt dat het product ondeugdelijk is of non-conform.
Wettelijke garantie voldoet overigens prima aan de abstracte definitie van garantie: je hebt een aantal rechten onder bepaalde voorwaarden. Van Dale definieert het zo "ga·ran·tie (de; v; meervoud: garanties) 1waarborg, zekerheid: garantiebewijs".
Wettelijke garantie voldoet overigens prima aan de abstracte definitie van garantie: je hebt een aantal rechten onder bepaalde voorwaarden. Van Dale definieert het zo "ga·ran·tie (de; v; meervoud: garanties) 1waarborg, zekerheid: garantiebewijs".
De auto is werkend, en nog steeds, afgeleverd. Onderhoud is een verantwoording van de eigenaar, en als er verder geen afspraken over zijn gemaakt bij de verkoop dan is-ie "as-is" verkocht.
En als het goed is zit er ergens in de motorruimte een sticker wanneer de multiriem en distributieriem zijn vervangen.
Al moet ik daarbij toegeven dat die sticker niet aanwezig is bij de P85d van mijn wederhelft...
En als het goed is zit er ergens in de motorruimte een sticker wanneer de multiriem en distributieriem zijn vervangen.
Al moet ik daarbij toegeven dat die sticker niet aanwezig is bij de P85d van mijn wederhelft...
Geef het beestje dan gelijk de goede naam Het probleem is namelijk dat een consument met het woord wettelijke garantie het idee heeft dat hij automatisch recht heeft op vervanging of reparatie als het product kapot is. Zie bijvoorbeeld de volgende opmerking:alfatrion schreef:Als het beestje maar een naampje heeft. Hoe je iets noemt is een semantische discussie. Het maakt niet uit of je het de wettelijke garantie noemt of conformiteitsbeginsel. Het maakt niet uit of je zegt dat het product ondeugdelijk is of non-conform.
jeroen2403 schreef:Maar als consument ben je toch beschermt en is hij verplicht 6 maanden garantie te geven.
De 6 maanden die worden genoemd is niet het termijn waarbinnen je een bepaald gebrek kenbaar moet maken, maar geeft aan, dat als binnen 6 maanden je een gebrek hebt geconstateerd, je geholpen wordt met het leveren van het bewijs. Niet jij hoeft dan te bewijzen dat het gebrek bij de koop al aanwezig was, maar de verkoper moet bewijzen dat het gebrek bij de koop niet aanwezig was. (Dit betekent trouwens niet dat bij elk gebrek, je de eerste 6 maanden, als het de verkoper niet lukt om te bewijzen dat de auto het gebrek niet had, je automatisch recht hebt op herstel.)
Over de duur: Je kan, afhankelijk van het product, na 2,5 jaar zeggen dat het product niet non-conform is. Bijvoorbeeld bij een dure wasmachine.
Non-conformiteit werkt toch anders. De vraag of je daarbij recht hebt op reparatie of mag ontbinden hangt af van het soort product, leeftijd, prijs en wat de verkoper heeft gezegd of had moeten zeggen en de onderzoeksplicht van de koper. Bij dit alles speelt wat afgesproken is in een koopovereenkomst een grote rol. Bovendien is de duur afhankelijk van het product
Helaas, maar waar. Nu is mijn auto inmiddels 15 jaar oud, maar laat ik het onderhoud tot nu toe nog wel bij de dealer uitvoeren, omdat ik dan weer voor een jaar pechhulp krijg binnen Benelux en in mijn woonplaats. Nu is het wel zo dat de ANWB ter plaatse meer doet om het probleem te verhelpen. Ik stond namelijk eind vorig jaar met een lege accu en belde de pechhulp van de dealer (ik had toch zo'n pasje), vervolgens komt er een bergingsvrachtwagen voor rijden Gelukkig had hij ook een accustarter bij zich, maar als de accu dood was geweest dan was de auto meegenomen. Naar mijn weten zet de ANWB dan een nieuwe accu in de auto.Brainless schreef: Veel 2de handwagens worden na een bepaalde leeftijd helemaal niet meer officieel door een dealer onderhouden.
Laatst gewijzigd door Appie83 op 14 jan 2016 10:48, 2 keer totaal gewijzigd.