| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] vraag om aankoopnota schad
-
stefpeeters
vraag om aankoopnota schad
Beste lezer,
Voor een fietsongeval heb ik de gemeente aansprakelijk gesteld. De gemeente heeft de aansprakelijkheid geaccepteerd en wil mijn kosten vergoeden. Ik heb schade geleden aan mijn kleding en fiets. Voor de schade heb ik de fietsenmaker laten bepalen wat de kosten zijn voor het repareren van de schade. De pro forma factuur heb ik gestuurd naar de verantwoordelijke medewerker van de gemeente.
Nu is het zo dat de gemeente ook alle aankoopfacturen wil ontvangen. Waarschijnlijk willen zij de hoogte van de vergoeding laten afhangen van de dagwaarde van de producten. Hier zit mijn probleem, ik heb de aankoopfacturen niet meer.
Kan de gemeente eisen om de aankoopfacturen? En als ik die niet meer in mijn bezit heb, kunnen ze dan beslissen om niks uit te keren? Ik heb alle producten nog steeds in mijn bezit. Ik kan de fietsenmaker de dagwaarde laten bepalen of zij kunnen een expert sturen om te bepalen wat de dagwaarde is. Dat lijkt mij een geschikte oplossing.
Groet,
Stef
Voor een fietsongeval heb ik de gemeente aansprakelijk gesteld. De gemeente heeft de aansprakelijkheid geaccepteerd en wil mijn kosten vergoeden. Ik heb schade geleden aan mijn kleding en fiets. Voor de schade heb ik de fietsenmaker laten bepalen wat de kosten zijn voor het repareren van de schade. De pro forma factuur heb ik gestuurd naar de verantwoordelijke medewerker van de gemeente.
Nu is het zo dat de gemeente ook alle aankoopfacturen wil ontvangen. Waarschijnlijk willen zij de hoogte van de vergoeding laten afhangen van de dagwaarde van de producten. Hier zit mijn probleem, ik heb de aankoopfacturen niet meer.
Kan de gemeente eisen om de aankoopfacturen? En als ik die niet meer in mijn bezit heb, kunnen ze dan beslissen om niks uit te keren? Ik heb alle producten nog steeds in mijn bezit. Ik kan de fietsenmaker de dagwaarde laten bepalen of zij kunnen een expert sturen om te bepalen wat de dagwaarde is. Dat lijkt mij een geschikte oplossing.
Groet,
Stef
Re: vraag om aankoopnota schad
Je hebt schade vergoeden en schade vergoeden.
Blijkbaar komt het schadebedrag wat u indient hoger uit dan wellicht verwacht was.
Ik heb zelf nog nooit mee gemaakt dat om originele notas gevraagd werd tenzij een compleet product/artikel vervangen moet worden. Dan zou aantonen oorspronkelijke nieuwwaarde eigenlijk voldoende moeten zijn. Of bestrijden ze dat de zaken van u zijn?
Blijkbaar komt het schadebedrag wat u indient hoger uit dan wellicht verwacht was.
Ik heb zelf nog nooit mee gemaakt dat om originele notas gevraagd werd tenzij een compleet product/artikel vervangen moet worden. Dan zou aantonen oorspronkelijke nieuwwaarde eigenlijk voldoende moeten zijn. Of bestrijden ze dat de zaken van u zijn?
als de gemeente dagwaarde gaat vergoeden, dat is uiteindelijk ook de schade die je geleden hebt, zullen ze toch moeten weten hoeveel het gekost heeft.
als de schade aan je fiets groot is, en de dagwaarde is nihil dan is hij dus total loss.
als de schade aan je fiets groot is, en de dagwaarde is nihil dan is hij dus total loss.
-
stefpeeters
Nee de gemeente bestrijdt niet dat de zaken van mij zijn. De gemeente geeft als reden op waarom zij de aankoopnota's willen:
Het antwoord van gemeente is misschien niet helemaal duidelijk. Maar ik heb dus alle facturen gestuurd waarop de kosten voor reparatie/vervanging van de schade op staat beschreven. De gemeente wil de aankoopnota's gebruiken om de leeftijd/dagwaarde mee te nemen in het uit te keren bedrag.Ik heb uw zaak bekeken en heb beslist u onkosten te vergoeden echter heb ik van u wel aankoop nota’s nodig van de geclaimde items. Van de bedragen op deze nota’s gaat natuurlijk dan een gepaste afschrijving het uit eindelijke bedrag zal dan aan u overgemaakt worden.
Het lijkt mij onredelijk van de gemeente om aankoopbonnen te eisen tenzij u een onredelijk hoog bedrag heeft gevraagd omdat u in een cocktailjurk met diamanten op de fiets zat. Stel eens voor te middelen en kijk wat de reactie is...
-
stefpeeters
@kokka: Er zijn toch ook andere manieren om de dagwaarde te bepalen dan alleen de aankoopnota. Mijn vraag gaat dus ook kunnen zij eisen om de aankoopnota's of kan ik ze ook 'dwingen' om op een andere manier de dagwaarde te bepalen?
de aanschafwaarde kan relatief makkelijk worden bepaald aan de hand merk en type, maar je zal toch op de een of andere manier moeten aantonen wanneer je het gekocht hebt.
als het niet te oud is, en je weet waar en wanneer je het gekocht hebt kan je wellicht een bankafschrift ervan vinden.
dan kan je in elk geval aantonen hoe oud het was en wat de kostprijs is.
veel winkels kunnen uit hun systeem dan wel een kopie van de bon halen.
als het niet te oud is, en je weet waar en wanneer je het gekocht hebt kan je wellicht een bankafschrift ervan vinden.
dan kan je in elk geval aantonen hoe oud het was en wat de kostprijs is.
veel winkels kunnen uit hun systeem dan wel een kopie van de bon halen.
als je kijkt op de afschrijvingstabel van zelf.nl dan zie je dat een gewone fiets van meer als 300 euro in 10 jaar wordt afgeschreven, een racefiets in 5 jaar en kleding in 3 a 4 jaar.
je kan dus zelf uitrekenen wat je ongeveer van de gemeente gaat krijgen.
je kan dus zelf uitrekenen wat je ongeveer van de gemeente gaat krijgen.