6:233, die was ik even vergeten. Ik kan me bijna niet voorstellen dat een ketelverhuurder de algemene voorwaarden niet aan de wederpartij ter kennis heeft gesteld. Maar goed dat zou kunnen.alfatrion schreef:De blauwe lijst is er nog en art. 6:233 BW.
Of het onredelijk bezwarend hoeft inderdaad niet alleen te volgen uit de zwarte en grijze lijst. Deze lijsten helpen de consument alleen maar.
Maar wat zou dan onredelijk bezwarend zijn? Het betalen van een afkoopsom van de resterende looptijd lijkt me een normaal gevolg van het tussentijds opzeggen van een contract. Evt extra kosten van bijvoorbeeld het demonteren lijkt me wel weer onredelijk, zolang deze kosten ook niet worden gemaakt nadat het contract is geëindigd. Het boetebedrag dat in de uitzending werd genoemd lijkt me ook onredelijk bezwarend, de opmerking van Feenstra dat dit te maken heeft met financiering is flauwekul. En het beding dat bij overlijden de rechtsopvolgers de afkoopsom moeten betalen gaat ook erg ver. Ik kan me voorstellen dat een bedrijf dan kosten rekent voor het verwijderen van de ketel, maar een afkoopsom ter hoogte van de resterende maanden .
Bij de huursom zitten ook de kosten van het servicecontract. Er valt wel iets voor te zeggen om bij tussentijdse opzegging niet de hele resterende looptijd af te moeten kopen
Van de blauwe lijst heb ik wel eens wat gehoord, maar wordt naar mijn weten niet heel vaak ingeroepen vooral ook omdat het HvJ daarover heeft gezegd dat een beding op de blauwe lijst, niet noodzakelijkerwijs met zich brengt dat het als oneerlijk moet worden beschouwd.