lichtstad schreef:bprosman schreef:Blijkbaar kom jij nooit bij de visboer want de meeste vis van de visboer is nooit ingevroren geweest en dus wel degelijk vers.
Ooit aan boord van een vissersschuit (diepvriestrawler) geweest ?
Als de vis gestript is gaat hij meteen de vriezer in.
Ik ben nog nooit op een vissersschuit mee gevaren, maar documenteren die ik gezien heb, wordt de vis in containers met ijs geplaatst en vervoerd.
Welke groothandel/bedrijf koopt vis die bevroren is.
Dus er is dan geen verse vis te koop?
Dan is niet alleen AH misleidend, maar ook
de hele vishandel.
Dat was inderdaad ook zo. De uitwassen zijn er nu wel uit, maar mijn vader heeft jaren in die branche gewerkt, en het kwam wel voor dat er bijvoorbeeld op vrijdag een paar kisten tong in een koelcel stonden, die er op maandagmorgen ineens niet meer stonden. Dat matcht dan wel met het feit dat je gemakkelijk een maand na het eind van het vangstseizoen nog verse tong kan krijgen in restaurants..
Er zijn grofweg 4 soorten vissers, zoetwatervissers die op paling etc vissen op binnenwateren, zeevissers die vanuit IJmuiden etc uitvaren voor een paar dagen vissen op de Noordzee (tong, schar, schelvis etc), pelagische vissers, die met grote fabrieksschepen hele scholen kabeljauw en haring opvissen, verwerken en bevroren afleveren, en de mossel- en garnalenvissers met de kleinere bootjes.
De meeste supermarktvis is afkomstig van die grote pelagische fabrieksschepen, en veel van die producten komen al verwerkt en bevroren aan wal. Of uit kwekerijen in het geval van zalm en bijvoorbeeld
pangasius.
Maar goed, dit gaat over het feit dat AH eerder bevroren vis als vers verkoopt, en dat mag niet.