LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Langzaam internet door slechte verbinding met wijkkast
Langzaam internet door slechte verbinding met wijkkast
Beste Radar forumleden,
Ik wil graag weten of ik iets met het volgende kan:
Sinds 2011 heb ik internet en televisie van Tele2 (in eerste instantie een 50Mbit abonnement
maar dat bleek bij lange na niet gehaald te kunnen worden en had eigenlijk niet verkocht
mogen worden.) Ze hebben dat omgezet in een 20Mbit abonnement maar ondanks herhaaldelijk
bellen met Tele2 omdat de verbinding wat traag lijkt ben ik nog nooit boven de 12Mbit uitgekomen
en haal ik geregeld maar 4 á 5 Mbit (speedtest.nl via WiFi. Bekabeld testen is beter, dat weet ik).
Gisteren hebben ze voor de vorm (ik belde naar aanleiding van een storing) een test uitgevoerd
om de snelheid van de lijn tot de Tele2 router te meten. Deze gaf 12Mbit als resultaat waarop een
medewerker zij dat hij dat wat langzaam vond. Hij heeft een monteur van KPN geregeld die
vanochtend netjes om 8 uur voor de deur stond waarna deze met metingen begon. Deze monteur
vertelde mij dat hij bij de wijkkast 26Mbit had gemeten maar dat daarvan bij de splitter (met
mijzelf als enige met een aansluiting) in de groepenkast op dat moment nog maar 11Mbit van over
was (de wijkkast staat misschien 30 meter verderop). Er moet, kortom, door KPN gekeken gaan worden
naar dat laatste stuk tussen de wijkkast en de splitter.
Nu is er 2 jaar geleden al eens een monteur geweest die het ISRA punt vervangen heeft voor een
dubbele RJ11 contactdoos in de hoop dat dat soelaas zou bieden maar dit is de eerste keer dat er
een monteur is geweest die bij de splitter is gaan kijken. Ik heb in het verleden al meerdere malen
gebeld met de Tele 2 helpdesk met de vraag of er niets aan de snelheid te doen is en iedere keer
gaven ze aan dat het aan de afstand tot de wijkcentrale ligt (+/- 900 m). Nu uit deze metingen
blijkt dat het niet aan iets binnenshuis ligt maar aan iets erbuiten en dat de afstand tot de
wijkcentrale niet de boosdoener is voel ik me niet bepaald serieus genomen als klant, dit hadden
ze namelijk veel eerder kunnen achterhalen.
Mijn vraag is nu of ik dus eigenlijk betaald heb voor een dienst die maar half (of dan toch deels)
geleverd is en of hier al dan niet via een geschillencommissie/ juridisch iets mee te doen is in de
vorm van een korting met terugwerkende kracht of iets dergelijk?
Groet,
Remco
Ik wil graag weten of ik iets met het volgende kan:
Sinds 2011 heb ik internet en televisie van Tele2 (in eerste instantie een 50Mbit abonnement
maar dat bleek bij lange na niet gehaald te kunnen worden en had eigenlijk niet verkocht
mogen worden.) Ze hebben dat omgezet in een 20Mbit abonnement maar ondanks herhaaldelijk
bellen met Tele2 omdat de verbinding wat traag lijkt ben ik nog nooit boven de 12Mbit uitgekomen
en haal ik geregeld maar 4 á 5 Mbit (speedtest.nl via WiFi. Bekabeld testen is beter, dat weet ik).
Gisteren hebben ze voor de vorm (ik belde naar aanleiding van een storing) een test uitgevoerd
om de snelheid van de lijn tot de Tele2 router te meten. Deze gaf 12Mbit als resultaat waarop een
medewerker zij dat hij dat wat langzaam vond. Hij heeft een monteur van KPN geregeld die
vanochtend netjes om 8 uur voor de deur stond waarna deze met metingen begon. Deze monteur
vertelde mij dat hij bij de wijkkast 26Mbit had gemeten maar dat daarvan bij de splitter (met
mijzelf als enige met een aansluiting) in de groepenkast op dat moment nog maar 11Mbit van over
was (de wijkkast staat misschien 30 meter verderop). Er moet, kortom, door KPN gekeken gaan worden
naar dat laatste stuk tussen de wijkkast en de splitter.
Nu is er 2 jaar geleden al eens een monteur geweest die het ISRA punt vervangen heeft voor een
dubbele RJ11 contactdoos in de hoop dat dat soelaas zou bieden maar dit is de eerste keer dat er
een monteur is geweest die bij de splitter is gaan kijken. Ik heb in het verleden al meerdere malen
gebeld met de Tele 2 helpdesk met de vraag of er niets aan de snelheid te doen is en iedere keer
gaven ze aan dat het aan de afstand tot de wijkcentrale ligt (+/- 900 m). Nu uit deze metingen
blijkt dat het niet aan iets binnenshuis ligt maar aan iets erbuiten en dat de afstand tot de
wijkcentrale niet de boosdoener is voel ik me niet bepaald serieus genomen als klant, dit hadden
ze namelijk veel eerder kunnen achterhalen.
Mijn vraag is nu of ik dus eigenlijk betaald heb voor een dienst die maar half (of dan toch deels)
geleverd is en of hier al dan niet via een geschillencommissie/ juridisch iets mee te doen is in de
vorm van een korting met terugwerkende kracht of iets dergelijk?
Groet,
Remco
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 27 jan 2016 11:46
Re: Langzaam internet door slechte verbinding met wijkkast
Ik heb al jaren lang een internet/bellen abonnement tot 20Mb bij Tele2 en kwam ook nooit boven de10 Mb uit. Dit had te maken met de techniek en afstand tot de centrale.
Toen ik enkele weken geleden de site van Tele2 bezocht ontdekte ik dat tegenwoordig door nieuwe technieken op mijn adres 50 Mb mogelijk is. Dus niet tot- maar werkelijk 50 Mb tegen een meerprijs van 3€ per maand. Vorige week dinsdag is dit omgezet en het werkt perfect. Ik heb nu werkelijk 50 Mb. Ik heb wel een andere router in bruikleen gekregen (technicolor LG789bvn).
Toen ik enkele weken geleden de site van Tele2 bezocht ontdekte ik dat tegenwoordig door nieuwe technieken op mijn adres 50 Mb mogelijk is. Dus niet tot- maar werkelijk 50 Mb tegen een meerprijs van 3€ per maand. Vorige week dinsdag is dit omgezet en het werkt perfect. Ik heb nu werkelijk 50 Mb. Ik heb wel een andere router in bruikleen gekregen (technicolor LG789bvn).
Re: Langzaam internet door slechte verbinding met wijkkast
Ze hebben het tweede paar geprobeerd en dat was nog slechter dan het eerste. Ik snap dat ze snelheden tot x Mbit aanbieden maar je mag toch redelijkerwijs wel verwachten dat je ongeveer 2/3 - 3/4 van wat ze aangeven ook daadwerkelijk krijgt? Hoe dan ook, ze zijn schijnbaar in de centrale bezig vandaag dus hoop ik dat het wat oplevert.
-
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 07 aug 2010 01:04
Re: Langzaam internet door slechte verbinding met wijkkast
dit is precies de reden waarom ik na jaren ben vertrokken van Tele2, ik woon in het centrum, maar de snelheid bleef onder de maat, mijn straatje had blijkbaar traag internet. Belachelijk, midden in de grote stad.
UPC had een goede aanbieding, al ben ik ook met UPC aan het stoeien, want het blijkt dat de wifi op hun kastjes niet goed is, enige oplossing is een wifi router kopen en aansluiten, dat is dan wel jammer (en ik vraag me af hoe het kan: bedrijven die prut dingen blijven verkopen en ermee wegkomen), maar kabel lijkt het enige wat sneller is hier in het centrum.
UPC had een goede aanbieding, al ben ik ook met UPC aan het stoeien, want het blijkt dat de wifi op hun kastjes niet goed is, enige oplossing is een wifi router kopen en aansluiten, dat is dan wel jammer (en ik vraag me af hoe het kan: bedrijven die prut dingen blijven verkopen en ermee wegkomen), maar kabel lijkt het enige wat sneller is hier in het centrum.
Re: Langzaam internet door slechte verbinding met wijkkast
Eigenlijk haal ik uit je stukje je wens om financiële compensatie te krijgen, klopt dat?
Re: Langzaam internet door slechte verbinding met wijkkast
Kabel is ALTIJD sneller dan adsl/vdslmaar kabel lijkt het enige wat sneller is hier in het centrum.
Re: Langzaam internet door slechte verbinding met wijkkast
UPC<-->Tele2 is de spreekwoordelijke appels met peren vergelijken. Kort door de bocht is het zo, UPC werkt via de coax tv-kabel, en Tele2 via de telefoonkabel (a/xDSL). In dat laatste geval is het zo, door techniek en natuurkunde, dat de afstand tot de wijkcentrale bepalend is voor het gedeelte van de technisch maximaal haalbare snelheid welke je in de praktijk halen. Daarom adverteren ze ook altijd met snelheden tot xx Mb.Sandra Voorstenbosch schreef:dit is precies de reden waarom ik na jaren ben vertrokken van Tele2, ik woon in het centrum, maar de snelheid bleef onder de maat, mijn straatje had blijkbaar traag internet. Belachelijk, midden in de grote stad.
UPC had een goede aanbieding, al ben ik ook met UPC aan het stoeien, want het blijkt dat de wifi op hun kastjes niet goed is, enige oplossing is een wifi router kopen en aansluiten, dat is dan wel jammer (en ik vraag me af hoe het kan: bedrijven die prut dingen blijven verkopen en ermee wegkomen), maar kabel lijkt het enige wat sneller is hier in het centrum.
Met kabel, en ook met glasvezel, haal je technisch gezien 90 tot 95% van je afgesproken snelheid, gerekend vanaf het modem, en bedraad, dus niet wifi. Die laatste 5 à 10% gaan op aan overhead van het netwerkprotocol etc. Bij a/xDSL, kan je door de afstand tot de wijkcentrale wel 50% kwijt raken van de theoretisch mogelijke snelheid.
Re: Langzaam internet door slechte verbinding met wijkkast
Zie mijn eerdere opmerking over het verschil tussen de snelheid bij het wijkkastje en de allen door mij gebruikte splitter (26 Mbit vs 12 Mbit). Vandaag weer aan de lijn gehangen met Tele2 en die gaven aan dat omdat het probleem tussen de wijkkast en de splitter ligt (de kabel dus), kpn er niets mee wil doen. De medewerker wist mij te vertellen dat hij minstens 20Mbit zou verwachten maar ik blijf dus steken op 12 Mbit. Hij gaf aan dat er een 'commercieel conflict' is wat kort gezegd betekent dat ze nooit kunnen voldoen aan wat ze verkocht hebben. Dit betekent dat ik kostenloos op kan zeggen.
Nu geven ze hiermee dus impliciet toe dat ze dus een produkt hebben geleverd dat nooit heeft voldaan aan wat ze mij verkocht hebben. In mijn optiek beteknt dat dus dat ik dus heb betaald voor iets dat maar ten dele is geleverd. Het lijkt mij dat ik daarmee recht heb op enige vorm van compensatie. Is dit een logische gedachtengang of sla ik nu de plank mis?
Nu geven ze hiermee dus impliciet toe dat ze dus een produkt hebben geleverd dat nooit heeft voldaan aan wat ze mij verkocht hebben. In mijn optiek beteknt dat dus dat ik dus heb betaald voor iets dat maar ten dele is geleverd. Het lijkt mij dat ik daarmee recht heb op enige vorm van compensatie. Is dit een logische gedachtengang of sla ik nu de plank mis?
Re: Langzaam internet door slechte verbinding met wijkkast
In mijn ogen wel ja, dit is iets lokaals wat de online aanvraagmodule of callcentermedewerker niet wist toen jij je aanmeldde. Los daarvan wordt de a/xDSL snelheid altijd in een "tot" vorm genoemd, zowel in de wervende teksten op de site en in advertenties, als zeker in de algemene voorwaarden. Ze hadden je dus daar naar verwijzend met een kluitje in het riet kunnen sturen.remboman schreef:Zie mijn eerdere opmerking over het verschil tussen de snelheid bij het wijkkastje en de allen door mij gebruikte splitter (26 Mbit vs 12 Mbit). Vandaag weer aan de lijn gehangen met Tele2 en die gaven aan dat omdat het probleem tussen de wijkkast en de splitter ligt (de kabel dus), kpn er niets mee wil doen. De medewerker wist mij te vertellen dat hij minstens 20Mbit zou verwachten maar ik blijf dus steken op 12 Mbit. Hij gaf aan dat er een 'commercieel conflict' is wat kort gezegd betekent dat ze nooit kunnen voldoen aan wat ze verkocht hebben. Dit betekent dat ik kostenloos op kan zeggen.
Nu geven ze hiermee dus impliciet toe dat ze dus een produkt hebben geleverd dat nooit heeft voldaan aan wat ze mij verkocht hebben. In mijn optiek beteknt dat dus dat ik dus heb betaald voor iets dat maar ten dele is geleverd. Het lijkt mij dat ik daarmee recht heb op enige vorm van compensatie. Is dit een logische gedachtengang of sla ik nu de plank mis?
Re: Langzaam internet door slechte verbinding met wijkkast
Zelfs ondanks dat ze meerdere keren de gelegenheid hebben gehad deze lijntest uit te voeren (tussen wijkkast en splitter), ze dit 1 keer eerder hebben gedaan maar hier geen nader onderzoek naar hebben gestart?
Ik heb de afgelopen jaren al een aantal keer dit probleem aangekaart zonder dat er een gedegen onderzoek kwam naar het probleem. Nu geven ze aan dat ik tussentijds zonder probleem kan opzeggen aangezien ze niet kunnen leveren wat ze beloven. Let wel, de helpdeskmedewerker gaf aan dat hij ondanks de afstand zelf toch zeker 20 Mbit verwachtte. De snelheid bij de wijkkast staaft dit.
Het punt is, hadden ze dit vier jaar geleden al goed getest na mijn eerste klacht, dan had ik veel eerder overgestapt en via bijvoorbeeld ziggo wel gekregen waar ik voor betaal.
Hoe dan ook heb ik een compensatieformulier ingevuld op de site van Tele2 dus wacht ik hun reatie af.
Ik heb de afgelopen jaren al een aantal keer dit probleem aangekaart zonder dat er een gedegen onderzoek kwam naar het probleem. Nu geven ze aan dat ik tussentijds zonder probleem kan opzeggen aangezien ze niet kunnen leveren wat ze beloven. Let wel, de helpdeskmedewerker gaf aan dat hij ondanks de afstand zelf toch zeker 20 Mbit verwachtte. De snelheid bij de wijkkast staaft dit.
Het punt is, hadden ze dit vier jaar geleden al goed getest na mijn eerste klacht, dan had ik veel eerder overgestapt en via bijvoorbeeld ziggo wel gekregen waar ik voor betaal.
Hoe dan ook heb ik een compensatieformulier ingevuld op de site van Tele2 dus wacht ik hun reatie af.
Re: Langzaam internet door slechte verbinding met wijkkast
Ik zou wel mikken op compensatie ja. Ben zelf ook eens prima tegemoet gekomen door KPN. Die potjes zijn er zeker. Probeer het ook te onderbouwen. Stel dat je dan net zo goed 10mbit had kunnen afnemen (ik noem maar wat) dat je dan het verschil in tarief doorrekent voor die maanden dat je een abonnement hebt gehad.
Re: Langzaam internet door slechte verbinding met wijkkast
Zojuist een e-mail van Tele2 gekregen.
Ze hebben een restitutie van 85 Euro toegezegd. Ik heb ze inmiddels om een motivatie gevraagd
aangezien ik dat eigenlijk een beetje karig vindt. Ik ben wel blij dat ze het in ieder geval in behandeling hebben genomen overigens. Hoe dan ook, ben benieuwd naar wat ze zeggen.
Ze hebben een restitutie van 85 Euro toegezegd. Ik heb ze inmiddels om een motivatie gevraagd
aangezien ik dat eigenlijk een beetje karig vindt. Ik ben wel blij dat ze het in ieder geval in behandeling hebben genomen overigens. Hoe dan ook, ben benieuwd naar wat ze zeggen.
-
- Berichten: 5056
- Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52
Re: Langzaam internet door slechte verbinding met wijkkast
Erg netjes die coulance, hebben ze nog inhoudelijk gereageerd?remboman schreef:Zojuist een e-mail van Tele2 gekregen.
Ze hebben een restitutie van 85 Euro toegezegd. Ik heb ze inmiddels om een motivatie gevraagd
aangezien ik dat eigenlijk een beetje karig vindt. Ik ben wel blij dat ze het in ieder geval in behandeling hebben genomen overigens. Hoe dan ook, ben benieuwd naar wat ze zeggen.
Wettelijk heb je namelijk nergens recht op de snelheid is een TOT snelheid en je hebt geen enkele garanties. Al geven DSL providers tegenwoordig wel een indicatie van de snelheid op je adres. Door de komt van VDSL/VVDSL kunnen ze snelheden tot 200Mbit/s aanbieden en met een upload van 20Mbit/s (en zelf hoger in de toekomst).
Re: Langzaam internet door slechte verbinding met wijkkast
Zie deze link voor de maximale snelheid die je in je huis kan krijgen via DSL.
https://netco-fpi-info.fourstack.nl/
Heb je daarnaast ook interactieve tv en kijk je de zenders HD dan moet je hier ook 8 Mbit tot 10 Mbit voor rekenen. Als volgens de website je maximaal haalbare snelheid maar 10 Mbit is dan zal internetten en tegelijkertijd tv kijken al voor problemen gaan zorgen in die zin dat je snelheid drastisch afneemt of het krijgen van storingen bij het kijken van programma's .
https://netco-fpi-info.fourstack.nl/
Heb je daarnaast ook interactieve tv en kijk je de zenders HD dan moet je hier ook 8 Mbit tot 10 Mbit voor rekenen. Als volgens de website je maximaal haalbare snelheid maar 10 Mbit is dan zal internetten en tegelijkertijd tv kijken al voor problemen gaan zorgen in die zin dat je snelheid drastisch afneemt of het krijgen van storingen bij het kijken van programma's .