LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Valse aanmaning van Intrum Justitia

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
hansb2

Valse aanmaning van Intrum Justitia

Ongelezen bericht door hansb2 »

Intrum Justitia is weer bezig met het sturen van valse aanmaningen.

Op 11-01-2001 heeft iemand zwartgereden met de HTM en bij controle mijn persoonsgegevens opgegeven, zonder zich te kunnen legitimeren. Er is dan ook geen paspoortnummer genoteerd. Na het ontvangen van de aanmaning heb ik Intrum Justitia gewezen op het feit dat er niet gelegitimeerd was. Mij werd toen de toezegging gedaan dat de onterechte vordering uit het systeem zou worden gehaald.

Toch presteerden ze het jaren later om mijn moeder, waar ik toen al lang niet meer woonde, ook weer zo'n onterechte vordering op mijn naam te sturen.

Op 26-01-2016 krijg ik op mijn huidige adres weer zo'n onterechte vordering met dagtekening 22-01-2016.
Blijkbaar is Intrum Justitia in staat om persoons- en adresgegevens uit de gemeentelijk basisadministratie te halen.

Ik heb vervolgens contact gezocht met de HTM, aangezien ik hen verantwoordelijk hou voor deze toestand. Zij blijken al jaren geen contract meer te hebben met Intrum Justitia. Ik heb hierna de Autoriteit Persoonsgegevens op de hoogte gebracht van de kwestie.

Hierna heb ik andermaal contact gezocht met Intrum Justitia en werd mij nogmaals de toezegging gedaan dat de onterechte vordering uit hun database verwijderd zou worden. Ik moet het nog zien. Ik vertrouw deze organisatie niet.

Moneyman

Re: Valse aanmaning van Intrum Justitia

Ongelezen bericht door Moneyman »

Intrum Justitia heeft géén toegang tot het BRP.

hansb2

Moneyman schreef:Intrum Justitia heeft géén toegang tot het BRP.
Nou, ik vrees van wel. Ze hebben mijn adres weten te achterhalen zonder dat ik sinds ik op dit adres woon (april 2014) te maken heb gehad met Intrum Justitia of HTM NV.

hansb2

Ik heb de laatste jaren geen ander gedoe met incasso's of schulden gehad. Op een of andere manier moeten ze mijn adresgegevens in handen hebben gekregen.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je kunt gebruik maken van art. 35 Wbp
Artikel 35 lid 1 Wbp schreef:De betrokkene heeft het recht zich vrijelijk en met redelijke tussenpozen tot de verantwoordelijke te wenden met het verzoek hem mede te delen of hem betreffende persoonsgegevens worden verwerkt. De verantwoordelijke deelt de betrokkene schriftelijk binnen vier weken mee of hem betreffende persoonsgegevens worden verwerkt.
Artikel 35 lid 2 Wbp schreef:Indien zodanige gegevens worden verwerkt, bevat de mededeling een volledig overzicht daarvan in begrijpelijke vorm, een omschrijving van het doel of de doeleinden van de verwerking, de categorieën van gegevens waarop de verwerking betrekking heeft en de ontvangers of categorieën van ontvangers, alsmede de beschikbare informatie over de herkomst van de gegevens.
Artikel 35 lid 4 Wbp schreef:Desgevraagd doet de verantwoordelijke mededelingen omtrent de logica die ten grondslag ligt aan de geautomatiseerde verwerking van hem betreffende gegevens.

hansb2

@alfatrion Dank voor die wetsartikelen. Dat neem ik mee; ik laat het er met deze kwestie niet bij zitten.

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

hansb2 schreef:
Moneyman schreef:Intrum Justitia heeft géén toegang tot het BRP.
Nou, ik vrees van wel. Ze hebben mijn adres weten te achterhalen zonder dat ik sinds ik op dit adres woon (april 2014) te maken heb gehad met Intrum Justitia of HTM NV.
Ik denk dat I J slim genoeg is om buiten het BRP om an adresgegevens te komen. Gezien hun schandalige gedrag omtrent bellen en op andere manieren bezig te zijn, I.J. wel aan gegevens kan komen.

Een hele andere vraag, heeft u aangifte gedaan van misbruik van uw persoonsgegevens? Dan is het heel simpel, een kopie van de aangifte opsturen.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Er zijn sowieso heel veel legale bronnen waarmee je aan adresgegevens kunt komen. Denk aan EDR, Experian, Graydon, noem maar op.

Ik zou de tip van Alfatrion opvolgen, dan weet je mee.

hansb2

Ik heb vandaag een persoonlijk gesprek met een medewerker in het gebouw van Intrum Justitia gehad. Ze blijken gegevensbestanden met adresgegevens op te kopen. Saillant detail is dat ik op een huisnummer met toegevoegde letter woon en dat die letter ontbrak in de brief van Intrum Justitia. Ik vermoed dat een of andere webshop als bijverdienste persoonsgegevens verkoopt. Ik heb al een vermoeden, maar dat ga ik niet uitspreken, omdat ik me dan aan smaad schuldig zou kunnen maken.

Overigens werd mij door Intrum Justitia toegezegd dat de vordering wegens gebrek aan bewijsbaarheid zou komen te vervallen. Dat is mij echter in 2001 ook al medegedeeld en dat zijn ze toen niet nagekomen.

Bij het gesprek met de HTM op Station Den Haag Hollands Spoor werd mij medegedeeld dat er zich meerdere slachtoffers van identiteitsfraude uit de periode voor de invoering van de identificatieplicht hadden gemeld. Hieronder zat iemand die ten tijde van de zwartrijdboete aantoonbaar in het buitenland zat.

Het is te hopen dat de HTM nog met enige vorm van genoegdoening komt voor dit debacle. Ze hebben langere tijd gewoon moedwillig meegewerkt aan identiteitsfraude en hebben dan ook nog het lef om de vordering uit handen te geven aan een dubieus incassobureau. Ik vrees dat sommige mensen gewoon maar betaald hebben om van het gezeur af te zijn. Dan kun je lekker makkelijk geld verdienen.

hansb2

Het zou ook de verhuisservice van een zeker postbedrijf kunnen zijn, waardoor persoonsgegevens worden verkocht.

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

hansb2 schreef:Het zou ook de verhuisservice van een zeker postbedrijf kunnen zijn, waardoor persoonsgegevens worden verkocht.
Als bedrijf zijnde kun je inderdaad adresbestanden kopen bij PostNL. Dat is vele malen waarschijnlijker dan een webshop die de klantgegevens verkoopt.

hansb2

Inmiddels heb ik zowel van de HTM als van Intrum Justitia een reactie. Intrum Justitia meldt dat ze de zaak vanwege hun moverende redenen hebben gesloten.

Beide organisaties hebben niet hun excuses aangeboden voor de ontstane toestand. Misschien dat de Autoriteit Persoonsgegevens en het OV Loket nog wat met de zaak gaan doen. Er zijn immers meerdere vergelijkbare gevallen.

Mocht er nog wat gebeuren, dan meld ik dat. Voor nu laat ik het er bij.

Pjohn

Ongelezen bericht door Pjohn »

wat een ellende zeg! Nog niet eens een excuus gekregen?

Gesloten