LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Salland _ ENO weigert mijn ziekenhuis rekening te betalen

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Corrien7

Re: Salland _ ENO weigert mijn ziekenhuis rekening te betalen

Ongelezen bericht door Corrien7 »

Corrien7 schreef:
hunk schreef:Het is wettelijk geregeld dat bij spoedeisende medische hulp deze volledig dient te worden vergoed door de verzekering,ook als het geen gecontracteerde zorg betreft, bovendien had u ook nog een reisverzekering afgesloten.
Uw zorgverzekeraar komt op mij over als zeer onbetrouwbaar.
Laat u niet gek maken wat anderen schrijven maar weiger gewoon om te betalen en laat de zaak gewoon voor de rechter komen.
Een deurwaarder kan pas komen als er een uitspraak van de rechter is.
,
Bedankt, vele schrijver proberen de verzekerde een angst aan te praten. Nogmaals er was overleg er was goedgekeurd en ook de vervolgonderzoeken waren toegelaten. Er werd zelfs gezegd dat België en ook Duitsland de bedragen voor medische hulp veel lager ligt dan in NL. Dit waren de woorden van een dame van SALLAND ENO. Wij geloven ook niet dat alle 70+ ers alle verzekeringsvoorwaarden kennen. Daarbovenop zou men zeggen, er kon toch wel even gewaarschuwd worden door zowel ziekenhuis als SALLLAND of niet?
Julie4444 schreef:
Corrien7 schreef:
hunk schreef:Het is wettelijk geregeld dat bij spoedeisende medische hulp deze volledig dient te worden vergoed door de verzekering,ook als het geen gecontracteerde zorg betreft, bovendien had u ook nog een reisverzekering afgesloten.
Uw zorgverzekeraar komt op mij over als zeer onbetrouwbaar.
Laat u niet gek maken wat anderen schrijven maar weiger gewoon om te betalen en laat de zaak gewoon voor de rechter komen.
Een deurwaarder kan pas komen als er een uitspraak van de rechter is.
,
Bedankt, vele schrijver proberen de verzekerde een angst aan te praten. Nogmaals er was overleg er was goedgekeurd en ook de vervolgonderzoeken waren toegelaten. Er werd zelfs gezegd dat België en ook Duitsland de bedragen voor medische hulp veel lager ligt dan in NL. Dit waren de woorden van een dame van SALLAND ENO. Wij geloven ook niet dat alle 70+ ers alle verzekeringsvoorwaarden kennen. Daarbovenop zou men zeggen, er kon toch wel even gewaarschuwd worden door zowel ziekenhuis als SALLLAND of niet?
Laat mij u er even op wijzen dat wat "hunk" schrijft onzin is. Een deurwaarder of andere incasserende instantie kan en zal worden ingeschakeld nog lang voor er een rechter aan te pas komt, daar kunt u op rekenen. Daarnaast is spoedeisende hulp helemaal niet 100% per wet vergoed ongeacht de omstandigheden, zoals hunk doet klinken. Dat klopt gewoon niet.

Als u weigert te betalen en verder geen actie onderneemt zal de zorgverzekeraar u vanzelf voor het gerecht dagen, met alle exta kosten die daarbij komen voor uw rekening. Als u slim bent vraagt u om een betaalregeling en kijkt u die polis eens haarfijn door.

Naar alles wat hier tot nu toe gezegd is lijkt mij duidelijk dat hier sprake is van een betalingsverplichting, dus kom die gewoon na. Doe je dat niet zal je later een nog veel hogere rekening met een boel extra kosten erbij krijgen, gaan ze na een vonnis beslag leggen en ben je veel verder van huis.
Betalingsregeling? De inkomsten zijn €462 per maand, energie kosten €100, daarna huur enz. Niet veel mogelijkheden denk ik. Alleen AOW geen andere inkomsten.
Wel is zeker dat verzekerde niet voldoende is ingelicht, door zowel het ziekenhuis als door SALLAND. Er kan toch ook wel aangenomen worden dat in dit geval, de man nooit aanspraak het gemaakt voor welke zorg dan ook, hij was 60 jaar geleden voor het laatst bij een dokter geweest, de man was nooit ziek. Hoe kan je dan alles weten. Daarbij ik geloof echt niet dat alle ouderen en zelfs jongeren er alles van begrijpen. Er lag bovendien tussen de eerste opname en de vervolg zorg of controles vele maanden tussen. Nooit was verzekerde geïnformeerd van dit of dat kan niet.

Corrien7

vroem schreef:uit recent onderzoek door de NZA is gebleken dat gemiddeld meer dan 20% van telefonisch gestelde vragen door medewerkers van verzekeraars verkeerd worden beantwoord. Dingen die niet zwart op wit staan worden beschouwd als zijnde niet gezegd. is verzekeraars standpunt, niet het mijne. Dus alleen zaken die zwart op wit staan , bv in wetgeving, zijn van toepassing.

daarnaast ben ik er redelijk van overtuigd dat in dit verhaal niet alles verteld wordt. Ook al zou het kosteloos zijn, ik vind het een vreemd verhaal naar het buitenland te emigreren voor een wellicht nog foute nota ook, mede gezien het leeftijdsverhaal wat er bij speelt.
Emigreren (echt emigreren) kost altijd meer om uit te pluizen (andere regels en zo, aanmelden hier en daar) dan iets dergelijk
s regelen (of laten regelen want nu worden ook derden ingeschakeld).

Zou persoonlijk juridische hulp inschakelen in een dergelijke discussie.

en lees nog even het antwoord van Mathilde terug, staat eigenlijk alles in, en ook wat er nog gedaan kan worden.
Zou voor de tussentijd gewoon een betaalregeling overeen trachten te komen.
Het naar het buitenland gaan had meer dan één reden maar één daarvan is dat de huren in Duitsland veel goedkoper zijn dan in NL.

mh73

Ongelezen bericht door mh73 »

Volgens mij is 'ik wist niet hoe het zat want ik ben nooit ziek' geen legitiem excuus om je rekeningen niet te betalen.

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

Corrien7 schreef:
vroem schreef:uit recent onderzoek door de NZA is gebleken dat gemiddeld meer dan 20% van telefonisch gestelde vragen door medewerkers van verzekeraars verkeerd worden beantwoord. Dingen die niet zwart op wit staan worden beschouwd als zijnde niet gezegd. is verzekeraars standpunt, niet het mijne. Dus alleen zaken die zwart op wit staan , bv in wetgeving, zijn van toepassing.

daarnaast ben ik er redelijk van overtuigd dat in dit verhaal niet alles verteld wordt. Ook al zou het kosteloos zijn, ik vind het een vreemd verhaal naar het buitenland te emigreren voor een wellicht nog foute nota ook, mede gezien het leeftijdsverhaal wat er bij speelt.
Emigreren (echt emigreren) kost altijd meer om uit te pluizen (andere regels en zo, aanmelden hier en daar) dan iets dergelijk
s regelen (of laten regelen want nu worden ook derden ingeschakeld).

Zou persoonlijk juridische hulp inschakelen in een dergelijke discussie.

en lees nog even het antwoord van Mathilde terug, staat eigenlijk alles in, en ook wat er nog gedaan kan worden.
Zou voor de tussentijd gewoon een betaalregeling overeen trachten te komen.
Het naar het buitenland gaan had meer dan één reden maar één daarvan is dat de huren in Duitsland veel goedkoper zijn dan in NL.
kan zijn. Maar alleen op 1 ding uit een reactie reageren en de rest laten voor wat het is is vrij zinloos.

Brahms

Ongelezen bericht door Brahms »

..... Er lag bovendien tussen de eerste opname en de vervolg zorg of controles vele maanden tussen......
Patient was in Belgie op vakantie, toen met spoed opgenomen in Leuven. Maar was dus woonachtig in Nederland (of Duitsland ?). Schijnbaar heeft vervolg behandeling vele maanden later dus ook niet in Nederland plaats gevonden.....
Verder als je vaste woonadres in Duitsland is, kan je volgens mij niet voor zorgkosten in NL verzekerd zijn.
Misschien is dat de reden dat er weinig vergoed wordt ?
Het blijft gissen als TS niet duidelijk is, dus verder reageren heeft mijns inziens geen nut meer.....

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Corrien7 schreef:
Julie4444 schreef:[...]
Laat mij u er even op wijzen dat wat "hunk" schrijft onzin is. Een deurwaarder of andere incasserende instantie kan en zal worden ingeschakeld nog lang voor er een rechter aan te pas komt, daar kunt u op rekenen. Daarnaast is spoedeisende hulp helemaal niet 100% per wet vergoed ongeacht de omstandigheden, zoals hunk doet klinken. Dat klopt gewoon niet.

Als u weigert te betalen en verder geen actie onderneemt zal de zorgverzekeraar u vanzelf voor het gerecht dagen, met alle exta kosten die daarbij komen voor uw rekening. Als u slim bent vraagt u om een betaalregeling en kijkt u die polis eens haarfijn door.

Naar alles wat hier tot nu toe gezegd is lijkt mij duidelijk dat hier sprake is van een betalingsverplichting, dus kom die gewoon na. Doe je dat niet zal je later een nog veel hogere rekening met een boel extra kosten erbij krijgen, gaan ze na een vonnis beslag leggen en ben je veel verder van huis.
Betalingsregeling? De inkomsten zijn €462 per maand, energie kosten €100, daarna huur enz. Niet veel mogelijkheden denk ik. Alleen AOW geen andere inkomsten.
Wel is zeker dat verzekerde niet voldoende is ingelicht, door zowel het ziekenhuis als door SALLAND. Er kan toch ook wel aangenomen worden dat in dit geval, de man nooit aanspraak het gemaakt voor welke zorg dan ook, hij was 60 jaar geleden voor het laatst bij een dokter geweest, de man was nooit ziek. Hoe kan je dan alles weten. Daarbij ik geloof echt niet dat alle ouderen en zelfs jongeren er alles van begrijpen. Er lag bovendien tussen de eerste opname en de vervolg zorg of controles vele maanden tussen. Nooit was verzekerde geïnformeerd van dit of dat kan niet.
Het verhaal wordt steeds vreemder. Volledige AOW is stukken hoger dan €462 per maand. Als alleenstaande kun je meer dan het dubbele per maand verwachten.

Heeft meneer geen pensioen en verder helemaal niets gespaard voor zijn oude dag? Ligt er soms beslag op zijn AOW of iets dergelijks, omdat meneer er een gewoonte van maakt zijn rekeningen niet te betalen?

Zoals Mh73 al aangeeft:
mh73 schreef:Volgens mij is 'ik wist niet hoe het zat want ik ben nooit ziek' geen legitiem excuus om je rekeningen niet te betalen.
Punt blijft: probeer een betalingsregeling te krijgen of misschien kan de vriend/kennis van meneer die hier onder dezelfde naam post wat voorschieten?

Mathilde D.

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Er is meer onafhankelijke informatie over het recht op medische hulp in het buitenland beschikbaar.
bijvoorbeeld dit rapport: IBO Grensoverschrijdende zorg 2014: https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... e-zorg.pdf
Een relevant gedeelte hieruit is bijvoorbeeld het volgende. Het betreft zorg op basis van het ehicpasje. Als dit ehicpasje getoond zou zijn, dan was er niets aan de hand geweest en was er ook geen rekening naar de patient gestuurd. Vandaar mijn advies, om ondanks ontbreken van ehic, toch te proberen om de zorg daarop vergoed te krijgen.

Van de andere kant was er toestemming van Salland en zouden de kosten dus in ieder geval volgens het Nederlandse tarief betaald moeten worden en indien u een aanvullende en/of reisverzekering heeft, hadden de eventuele méérkosten vergoed moeten worden.

Je kunt ook het volledige rapport downloaden( IBO Grensoverschrijdende zorg 2014: https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... e-zorg.pdf).

3.2 Europese regelgeving
Niet alleen nationale wet- en regelgeving, maar ook een Europese Verordening en Patiëntenrichtlijn spelen een belangrijke rol bij grensoverschrijdende zorg. In deze paragraaf worden de meest relevante elementen van de Verordening en de Patiëntenrichtlijn besproken.
3.2.1 De Sociale zekerheidsverordening
De Socialezekerheidsverordening is bedoeld om te voorkomen dat mensen hun sociale zekerheidsrechten verliezen, als zij gebruik maken van hun recht op vrij verkeer van personen29. De Verordening voorkomt bijvoorbeeld dat mensen die in het ene land wonen en in een ander land (gaan) werken, dubbel of in het geheel niet (meer) verzekerd zijn30.
Ook voorziet de Verordening in de mogelijkheid van het inroepen van medische zorg in een andere lidstaat. Bij een tijdelijk verblijf in een andere lidstaat, bijvoorbeeld wanneer mensen in een andere lidstaat hun vakantie doorbrengen, hebben Nederlandse Zvw-verzekerden op grond van de Verordening recht op zorg indien het gebruik van zorg tijdens hun verblijf medisch noodzakelijk wordt (noodzakelijke zorg).
Voor geplande zorg (aan mensen die naar een andere lidstaat reizen met het oogmerk om daar zorg te ontvangen) bepaalt de Verordening dat de patiënt vooraf toestemming moet vragen aan het bevoegd orgaan31. Toestemming kan alleen worden verleend voor zorg in het Nederlands verstrekkingenpakket. Als iemand in Nederland medisch onverantwoord lang moet wachten op behandeling, mag de toestemming niet worden geweigerd.
Daarnaast bevat de Verordening regels voor personen die in een andere lidstaat wonen en in Nederland werken en daardoor Zvw-verzekerd zijn (grensarbeiders). Tevens kent de Verordening regels voor personen die in een andere lidstaat wonen en niet Zvw-verzekerd zijn, maar op grond van de Verordening wel een recht hebben op zorg in het woonland voor rekening van Nederland. Het betreft hier de groep ‘verdragsgerechtigden’ (bijvoorbeeld gepensioneerden die in het buitenland wonen). Zie paragraaf 3.3 voor een nadere toelichting.
Vergoeding van de kosten
Op het terrein van de gezondheidszorg is algemeen uitgangspunt van de Verordening dat de zorg wordt geleverd en vergoed aan de verzekerde conform de wetgeving van de lidstaat waar de behandeling plaatsvindt (lidstaat van wonen of verblijf). De gemaakte kosten worden in rekening gebracht bij het land van verzekering.
Indien een Nederlandse verzekerde een beroep doet op de Verordening, dan is de vergoeding van de kosten afhankelijk van de regels van het land waar de zorg wordt gegeven. De Nederlandse Zvw-regels zijn niet van toepassing. Als in het behandelland bijvoorbeeld eigen betalingen gelden voor een behandeling, dan dient de patiënt deze te betalen, onafhankelijk van de in Nederland geldende eigen betalingen.

Corrien7

mh73, dat verzekerde melde dat hij nooit ziek was geweest is om aan te geven dat hij niet zoals zovelen alles weten van ziek melden e.d. Dit is toch niet vreemd of is het?

De verzekerde had bij eerste aanmelding in ziekenhuis geen pasje in zijn bezit. Was niet aangekomen met de post, wel bij volgende gelegenheid getoond.

julie4444
Dat verzekerde slechts 460 krijgt is als gevolg van dat de woning niet gesplitst is en verzekerde met zijn verzorgster is gaan samen wonen. De verzorgster heeft geen inkomsten of een uitkering en is geen asielzoeker of zo. Dus de situatie is eigenlijk nog slechter. Maar iedereen in NL heeft het zo goed, maar veel weten ook niet wat er voor verborgen ellende is. Verzorgster heeft geen NL paspoort en is niet gerechtigd op welke uitkering dan ook. Dit in tegenstelling tot asielzoekers.
Dat verzekerde hulp nodig heeft is duidelijk, hij is zojuist voor de zoveelste maal weer uit het ziekenhuis terug gekomen.

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

en wat wordt/is er nu precies gedaan met alle gegeven goede tips?

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

vroem schreef:en wat wordt/is er nu precies gedaan met alle gegeven goede tips?
Naar wat lijkt doet Corien7 er niets mee. Het verhaal wordt ook steeds vreemder, met een (blijkbaar illegale?) verzorgster die zijn AOW heeft laten korten en verder ook niet werkt. Bizar verhaal.

mh73

Ongelezen bericht door mh73 »

Julie4444 schreef:Het verhaal wordt ook steeds vreemder, met een (blijkbaar illegale?) verzorgster die zijn AOW heeft laten korten en verder ook niet werkt. Bizar verhaal.
Mijn idee. Ik dacht precies hetzelfde.

Corrien7

Natuurlijk is het een zeer vreemd verhaal. Vooral als je hoort dat verzorgster het land moet verlaten voor 21 Maart en weet zelfs niet waarheen. Intussen is er een advocaat bezig met de zaak wat de onmogelijke uitzetting betreft. Uitzetten kan volgens mij niet maar arresteren wel.

Corrien7

Er wordt wel degelijk iets gedaan, maar alles kost geld, voor een advocaat is geen geld wat betreft de Salland zaak. Maar heel voorzichtig is er wel gereageerd door de consumentenbond en hulp aangeboden. Maar ik vermoed dat daar niets van komt omdat er geen lidmaatschap bestaat vanwege de kosten.
Gelukkig bestaat er een soort voedselbank welke hulp verschaft met etenswaren. Maar de vordering van ziekenhuis bestaat nog steeds. Er wordt gezocht om terug te keren naar NL maar de huren zijn vanaf 650 en hoger, met een uitkering van 465 dus ondoenbaar.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Corrien7 schreef: Verzorgster heeft geen NL paspoort en is niet gerechtigd op welke uitkering dan ook. Dit in tegenstelling tot asielzoekers.
Als deze verzorgster nu voor 21 maart het land uit moet, komt dat dus omdat zij hier illegaal is en daar kan een advokaat ook niet veel aan veranderen.. :roll: straks krijgt u van hem ook nog een gepeperde rekening.
U zit met een hoop ellende en ik zou u best willen helpen, maar het verhaal is voor mij te bizar en te vreemd en er is veel te veel onduidelijk, voor mij althans. Plus...u blijft met deze nota van Salland zitten! Dat moet opgelost worden.
Waarom gaat u niet naar Maatsch Werk in uw gemeente, gooit alles op tafel en vraagt gerichte hulp?
Alles op de rit zetten , laten helpen met de rekening, zorgen voor de fatsoenlijke AOW weer enz enz.
Deze man kan dan ook wellicht weer gewoon thuiszorg krijgen , ( geen illegale verzorgster meer nodig)
enz enz . Ik weet niet hoe u hier zonder degelijke hulp uit moet komen. Daar zijn professionals voor, gratis!
En ja, huren liggen hoog , maar daar is de huurtoeslag voor. Ik weet het verder ook niet.
Maar ik zou zeker niet met allerlei vage advokaten e.d in zee gaan. Leg alles neer bij 1 centraal punt: t.w het gemeentelijk maatschappelijk werk . Sterkte!

Gesloten