LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Houtrook

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door newmikey »

Deel 2

Aanpak van overlast door houtrook
De uitstoot van schadelijke stoffen kan sterk verschillen tussen soort kachel of open haard, de wijze van stoken en de gebruikte brandstoffen. De mate waarin gezondheidseffecten zich voordoen, hangt onder andere af van de samenstelling van de rook en de mate, frequentie en duur van de blootstelling. Hierdoor kunnen plaatselijk grote verschillen bestaan waardoor een lokale aanpak het meest voor de hand ligt. Gemeenten kunnen gebruik maken van een aantal bevoegdheden binnen de bestaande wet- en regelgeving. Het Bouwbesluit stelt eisen aan rookkanalen en bevat een verbod op het verspreiden van hinderlijke of schadelijke rook, roet en stank. Via een algemene plaatselijke verordening kan de gemeente ertoe besluiten het stoken van hout te reguleren. Daarnaast kan ook buurtbemiddeling tussen de stoker en de gehinderde bijdragen aan een oplossing voor de ervaren rookoverlast.

Dat neemt niet weg dat ik ook een belangrijke rol voor het Rijk zie. Voor de kortere termijn zijn al enkele acties ingezet. In opdracht van het ministerie is inmiddels een toolkit “Houtstook door particulieren, hoe voorkom je overlast” ontwikkeld. Deze bevat niet alleen stookadviezen maar ook stappenplannen voor de stoker, de gehinderde burger, de gemeente en de GGD hoe om te gaan met een situatie van rookoverlast. De overlast door houtrook kan namelijk worden beperkt door het gebruik van de juiste brandstoffen, het toepassen van de juiste, op volledige verbranding gerichte, stooktechniek en door rekening te houden met ongunstige weersomstandigheden.

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft het initiatief genomen om te komen tot de oprichting van het Platform Houtstook. Het RIVM coördineert dit Platform. De opdracht aan het Platform is het vergroten en verspreiden van kennis over hoe de overlast en mogelijke gezondheidsschade van het stoken van hout door particulieren kan worden verminderd en voorkomen. In het Platform worden verschillende partijen afkomstig uit het veld van onderzoek, maatschappelijke organisaties, ondernemers en overheid vertegenwoordigd, waarmee een breed gedragen aanpak van de houtrookoverlast nagestreefd wordt. Het Platform zal dan ook worden betrokken bij de uitvoering van de motie Cegerek c.s., waarin de regering wordt verzocht de problemen en mogelijke oplossingen voor de gezondheidsklachten als gevolg van houtstook in kaart te brengen.

De aanpak van houtrookoverlast is een aandachtspunt binnen het programma Slimme en Gezonde Stad. Als pilot wordt voor de gemeente Nijmegen een houtstook-app ontwikkeld die stokers informeert in hoeverre onder actuele weersomstandigheden het stoken van hout in hun omgeving tot overlast kan leiden. Ook zal onderzoek worden gedaan naar de bruikbaarheid van overlastreducerende technieken.

Daarnaast neemt het ministerie het initiatief om samen met partijen in het Platform Houtstook te komen tot een (digitale) folder: een filmpje waarmee de belangrijkste feiten over de gezondheidsrisico’s van houtstook uiteen worden gezet en ook tips worden gegeven om de overlast van houtstook zoveel mogelijk te beperken. Verder zal samen met de partners bezien worden welke mogelijkheden er zijn om kopers van kachels en haarden te adviseren over de aanschaf van schone kachels en over de juiste manieren van stoken. Met de houtkachelbranche zal het ministerie van Infrastructuur en Milieu bovendien de mogelijkheid verkennen om tot een Green Deal te komen.

Ten slotte zal in 2022 de Europese Eco-design-richtlijn van kracht worden, waarin de producteisen voor houtkachels aanzienlijk zullen worden aangescherpt. Hierin is een typekeuring voor houtkachels geregeld die in overeenstemming is met de thans in Duitsland geldende strengere normen.

Het schoner en gezonder maken van de lucht blijft een belangrijke doelstelling van mijn beleid. Na alle winst die reeds is bereikt door Europese emissie-eisen en de uitvoering van het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) is houtstook door particulieren een van de resterende bronnen van luchtverontreiniging. Via het Platform Houtstook en het programma Slimme en Gezonde Stad wordt ervaring opgedaan om de problematiek van zowel de overlast als de gezondheidsschade aan te pakken. In dat kader wordt ook bekeken of en op welke wijze verbeterde meetapparatuur een bijdrage kan leveren.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Har06 »

Fantastisch verhaal, zoals zoveel stukken is dit ook weer een voorbeeld van luchtfietsen :lol: .
Net de kachel weer aangestookt met droog gekapt hout, ik begin met kleine houtjes +spiritus :wink: ( zal wel ook verboden zijn/worden .)

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Jablan »

Bedankt. Handig om hier erbij te hebben.

Ten slotte zal in 2022 de Europese Eco-design-richtlijn van kracht worden, waarin de producteisen voor houtkachels aanzienlijk zullen worden aangescherpt.
Wel opvallend, dat in Centraal-Europa deze richtlijn nu al wordt verwerkt in de wet- en regelgeving...

Edit: niet gezien dat je het in twee delen had geplaatst. Het is allemaal wel erg ... kneuterig. Is dat een goed woord?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door moederslink »

Jablan schreef: Wel opvallend, dat in Centraal-Europa deze richtlijn nu al wordt verwerkt in de wet- en regelgeving.
Tja i.d.d , en hier in Nederland zijn de mensen per definitie rebellerend , overal moet oeverloos en eindeloos over vergaderd worden , men pikt niks zomaar , gelijk protesten alom , tolerantie? benul ? :cry:
Uiteindelijk komt het hier in Nederland ook goed , maar ok, pas in 2022... zucht.....

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door newmikey »

moederslink schreef:Uiteindelijk komt het hier in Nederland ook goed , maar ok, pas in 2022... zucht.....
2022 Is slechts een deadline voor eisen die aan kachels gesteld gaan worden, dat zal niets veranderend aan vuurkorven, open haarden of BBQ's. Hoezo toch dat simplistische beeld?

Al véél eerder zal er gewerkt worden aan bewustwording van een correct stookgedrag en daar is m.i. niets mis mee. Daarbij zal ook het paniekerige klaaggedrag van sommigen moeten veranderen met de realisatie dat niemand van ons in een hutje op de hei woont.

Sommigen hebben last van de geur van open haarden, anderen van het lawaai van de grasmaaimachine en weer anderen van het lawaai van spelende kinderen. Niets daarvan kan puntsgewijs in regeltjes gevangen worden en hoe sneller mensen zich dat realiseren, hoe makkelijker het voor iedereen wordt.

We moeten allemaal af en toe gedrag van onze buren accepteren, anders moeten we ergens gaan wonen waar geen buren zijn. Als dat betekent dat er eens gezellig een open haard aangestoken wordt of een kippetje op de BBQ gelegd wordt, so be it! Raak er aan gewend, schiet niet meteen in paniekmodus en blijf rustig ademhalen (ja, mèt rook en al) of ga een rondje om. Is het systematische overlast, zoek dan medestanders in de buurt en ga samen naar de gemeente, dan loop je ook niet het risico (terecht misschien zelfs) als beroepsklager weg te worden gezet.

Hoe moeilijk kunnen mensen het zichzelf maken?
Laatst gewijzigd door newmikey op 29 jan 2016 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Jablan »

Eensch
newmikey schreef:2022 Is slechts een deadline voor eisen die aan kachels gesteld gaan worden, dat zal niets veranderend aan vuurkorven, open haarden of BBQ's.
Ter illustratie twee links:

Kachelofenverband, Österreich
Dit is de site van de kachelbranche in Oostenrijk en de link geeft de actuele, wettelijke eisen in Oostenrijk aan. Hier staat alles bij elkaar met links naar de verschillende Länder. Hebben we dit in Nederland?

Umweltbundesamt, Deutschland
Een site met alles, maar dan ook alles, op milieugebied in Duitsland. De link leidt naar een folder met alle belangrijke dingen over verwarmen met hout. In de folder - ook in het engels beschikbaar - zitten alle wettelijke eisen èn de overgangstermijnen. Hebben we dit in Nederland?
Laatst gewijzigd door Jablan op 30 jan 2016 06:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Har06 »

Mooi stookweer vandaag, kacheltje snort, vanavond de bbq set erin en bakken maar.

In Oostenrijk Duitsland Tsjechië Polen etc etc wordt veel hout gestookt, zal wel ook moeten als er geen gasleiding ligt :lol: :lol:

tree3
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 mar 2015 13:55

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door tree3 »

Graag wil ik het volgende weten van de houtstokers onder ons:

Hoevaak heb je de houtkachel aan? En op welke momenten heb je de houtkachel of open haard aan staan?

Hier 100 meter verderop waar ik géén hinder van heb, beginnen ze al om 9 uur 's ochtends tot uurtje of 23.

gezondheid
Berichten: 1376
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door gezondheid »

Dagblad van het Noorden: http://www.dvhn.nl/groningen/App-en-fil ... 25741.html

Schrijven op houtrook.com van drs. Janssen:


Ook ik heb meerdere metingen gedaan en laten doen met de Dylos. De Dylos meet het aantal deeltjes per ‘foot’.
Rondom woningen met een houtkachel waarover omwonenden klagen ligt de uitstoot inderdaad een factor 2 tot 6 hoger dan de de voor Dylos vastgestelde norm voor ‘slechte lucht’. Niet gemeten worden de deeltjes kleiner dan 0,5 micrometer doorsnee. Elders is vastgesteld dat het aandeel deeltjes van 1 tot 100 nanometer doorsnee in hout rook aanzienlijk is. Het is dan niet meer zinnig om van microgram uit te gaan, daar deze deeltjes nauwelijks bijdragen aan het gewicht, maar juist het zeer schadelijke gedeelte zijn van de door hout rook bezwangerde lucht.
Daarom is het rapport van Buro Blauw, september 2011, ook zo misleidend. Deze meet de schadelijkheid van hout rook af aan de huidige norm van 40 microgram/m3 voor PM10! Bedenk daarbij dat het gaat om zwart stof, B.C. of O.C., organisch carbon. Het giftige gedeelte van fijn stof. Bedenk daarbij ook dat hout rook bestaat uit plm. 200 verschillende stoffen, waarvan minstens 26 zeer giftig zijn.
Het erge is dat de Raad van State het rapport Blauw september 2011 tot leidraad heeft genomen voor beoordeling van de luchtvervuiling van klagende partijen. Hiermee ondersteunt de Raad van State het Nederlandse regeringsbeleid voor de emissies van houtkachels, zoals het ministerie van I&M dat uitdraagt. Evenals haar voorganger, het ministerie van VROM.Op deze manier hebben de vuilste stokers in Nederland vrij spel. In België is enkele jaren geleden een “vuile” stoker beboet met 4000 euro.

Bron: http://houtrook.com/2014/12/03/luchtver ... nt-page-1/

Presentatie: http://www.leefmilieu.nl/sites/www3.lee ... ningen.pdf

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Har06 »

gezondheid schreef:Dagblad van het Noorden: http://www.dvhn.nl/groningen/App-en-fil ... 25741.html

Schrijven op houtrook.com van drs. Janssen:


Ook ik heb meerdere metingen gedaan en laten doen met de Dylos. De Dylos meet het aantal deeltjes per ‘foot’.
Rondom woningen met een houtkachel waarover omwonenden klagen ligt de uitstoot inderdaad een factor 2 tot 6 hoger dan de de voor Dylos vastgestelde norm voor ‘slechte lucht’. Niet gemeten worden de deeltjes kleiner dan 0,5 micrometer doorsnee. Elders is vastgesteld dat het aandeel deeltjes van 1 tot 100 nanometer doorsnee in hout rook aanzienlijk is. Het is dan niet meer zinnig om van microgram uit te gaan, daar deze deeltjes nauwelijks bijdragen aan het gewicht, maar juist het zeer schadelijke gedeelte zijn van de door hout rook bezwangerde lucht.
Daarom is het rapport van Buro Blauw, september 2011, ook zo misleidend. Deze meet de schadelijkheid van hout rook af aan de huidige norm van 40 microgram/m3 voor PM10! Bedenk daarbij dat het gaat om zwart stof, B.C. of O.C., organisch carbon. Het giftige gedeelte van fijn stof. Bedenk daarbij ook dat hout rook bestaat uit plm. 200 verschillende stoffen, waarvan minstens 26 zeer giftig zijn.
Het erge is dat de Raad van State het rapport Blauw september 2011 tot leidraad heeft genomen voor beoordeling van de luchtvervuiling van klagende partijen. Hiermee ondersteunt de Raad van State het Nederlandse regeringsbeleid voor de emissies van houtkachels, zoals het ministerie van I&M dat uitdraagt. Evenals haar voorganger, het ministerie van VROM.Op deze manier hebben de vuilste stokers in Nederland vrij spel. In België is enkele jaren geleden een “vuile” stoker beboet met 4000 euro.

Bron: http://houtrook.com/2014/12/03/luchtver ... nt-page-1/

Presentatie: http://www.leefmilieu.nl/sites/www3.lee ... ningen.pdf
G stop eens met het ons overvoeren van jouw wijsheden, ik ben momenteel hout aan het stoken en ruik buiten niets ,ook niet bij mijn leuke buren(vrienden).
Misschien zit daar het probleem van de anti houtstokers,omgaan met de buren is niet zo,n kunst.

gezondheid
Berichten: 1376
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door gezondheid »

Het zijn niet mijn wijsheden. Eerder stelde ik dat de Dylos niet deugde (volgens new mikey wel). Dat is nu ook naar voren gekomen in de beantwoording van de tweede kamer. Vertel me wat je oren streelt. Vertel me wat je ziet, maar vertel me de waarheid niet. Momenteel staat er nog wat in de melk te brokkelen waarover ik nu nog niets kan communiceren.

Fijn om te horen dat je goed stookt Har06. Ik wens je een gezegend weekend.

Tevens in 't nieuws bij Radio Drenthe: http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/105076/ ... -voorkomen

Mevrouw Elders GGD Drenthe over schadelijkheid van houtrook:

http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/101350/ ... outkachels

Jos Merks
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jul 2015 05:59

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Jos Merks »

newmikey schreef:
Radar schreef:Maar houtrook is zeer ongezond, uit onderzoek blijkt dat rook van houtkachels schadelijk kan zijn voor de gezondheid.
We hebben in het betreffende topic uitvoerig aangetoond dat bovenstaande stelling pertinent onwaar is. Er is één GGD onderzoek, zeer gebrekkig uitgevoerd op te weinig testgezinnen/locaties, waarbij alleen de overlast werd onderzocht en zelfs dáár geen vaststaande conclusie aan verbonden kon worden, laat staan dat de schadelijkheid onderzocht is.
Het is niet alleen GGD Noord-Nederland, ook GGD Amsterdam deed een onderzoek met een vernietigend eindoordeel: GEEN Hout stoken in woonwijken.
En wat dacht je van het WHO (De wereld gezondheidsorganisatie). Dat is toch ook niet de minste. Het RIVM telt zeker ook niet mee.

Bij het stoken van hout komt er meer fijnstof PM2.5 vrij dan van het autoverkeer. Zie de website van de overheid emissieregistratie. Of hebben die mensen er ook geen verstand van? Waarom denk je dat er gemeenten zijn die een milieuzone instellen? Juist ze willen het kankerverwekkende fijnstof verminderen. Bouw je houtkachel maar om naar gas, dan lever je daadwerkelijk een bijdrage aan een schoner milieu.
Laatst gewijzigd door Radar op 31 jan 2016 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Aanvallende teksten verwijderd

Mucha

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Har06 »

Jos Merks schreef:
newmikey schreef:
Radar schreef:Maar houtrook is zeer ongezond, uit onderzoek blijkt dat rook van houtkachels schadelijk kan zijn voor de gezondheid.
We hebben in het betreffende topic uitvoerig aangetoond dat bovenstaande stelling pertinent onwaar is. Er is één GGD onderzoek, zeer gebrekkig uitgevoerd op te weinig testgezinnen/locaties, waarbij alleen de overlast werd onderzocht en zelfs dáár geen vaststaande conclusie aan verbonden kon worden, laat staan dat de schadelijkheid onderzocht is.
Beste Mikey,
Als je geen verstand van zaken hebt, houd dan je mond. Het is niet alleen GGD Noord-Nederland, ook GGD Amsterdam deed een onderzoek met een vernietigend eindoordeel: GEEN Hout stoken in woonwijken.
En wat dacht je van het WHO (De wereld gezondheidsorganisatie). Dat is toch ook niet de minste. Het RIVM telt zeker ook niet mee bij jou. Roken is voor jou zeker ook gezond en asbest strooi je zeker op je brood.
Bij het stoken van hout komt er meer fijnstof PM2.5 vrij dan van het autoverkeer. Zie de website van de overheid emissieregistratie. Of hebben die mensen er ook geen verstand van? Waarom denk je dat er gemeenten zijn die een milieuzone instellen? Juist ze willen het kankerverwekkende fijnstof verminderen. Bouw je houtkachel maar om naar gas, dan lever je daadwerkelijk een bijdrage aan een schoner milieu.
Laat mij nu denken dat Mevr G en Merkx beiden van de SP of GL, met loze kreten anderen om de oren slaan.

Zojuist in de houtkachel wat spareribs en worstjes gebakken en een fles rode wijn met m,n P geledigd,
zal wel in combinatie met de houtkachel ongezond zijn voor de buren en onszelf.

Mevr G jouw wensen zijn aan mij niet besteed, typical partijen gedrag

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door moederslink »

Het is nu toch echt wel klip en klaar dat het volop de aandacht heeft , ook nu in Nederland :idea:
Waarom moeten we nu keer op keer op keer overvoerd worden met artikelen, linkjes en onderzoeken links en rechts :shock: :?:
Het is amper nog een " gezonde " forumdiscussie te noemen, het is vooral een monoloog met tig teksten, en een herhaling van zetten.
Ik heb zelf geen houtkachel o.i.d. , hou niet van BBQ en , maar als ik ooit wel hout ga stoken , weet ik echt nu wel hoe het moet, en ik denk de meesten nu wel.
En diegenen die het niet goed doen, zijn aso bezig misschien , maar zullen zich sowieso nergens iets van aantrekken , tenzij er " stookwachters " rondlopen en hen op heterdaad betrappen en een boete opleggen.
Wat mij betreft: ik ben echt klaar met dit topic. Goed weekend en gezelligheid gewenst.
Laatst gewijzigd door moederslink op 31 jan 2016 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door newmikey »

Jos Merks schreef: Als je geen verstand van zaken hebt, houd dan je mond. Bouw je houtkachel maar om naar gas, dan lever je daadwerkelijk een bijdrage aan een schoner milieu.
Dat intimiderende gedrag bewaar je maar voor je anti-houtrook vriendjes. Ik heb trouwens géén houtkachel, maar dat zal wel een klein detail zijn. Voor de rest is alles al gezegd en ga ik niet in herhalingen vervallen.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Jablan »

Jos Merks schreef:Als je geen verstand van zaken hebt, houd dan je mond.
Heel gezellig, dat je van mini-onderzoek naar mini-onderzoek huppelt, maar ook bij instanties moet je tegenwoordig niet vergeten zelf na te denken, altijd kritisch te kijken naar onderzoeksmethode en in welk vakgebied de onderzoekers normaal werken.
Als je gelijk zou hebben, dan zou elk onderzoek door anderen herhaald moeten kunnen worden èn tot dezelfde conclusies leiden. Tot nu toe is dat niet het geval - nergens. Daarom zijn alle onderzoeksresultaten weliswaar interessant, maar absoluut geen knalhard wetenschappelijk bewijs. Zo werkt de wereld, leef ermee.
Jos Merks schreef:Roken is voor jou zeker ook gezond en asbest strooi je zeker op je brood.
Met deze manier van argumenteren geef je aan, dat jouw mening al vaststaat en door geen enkel onderzoek meer verandert.
Jos Merks schreef:Bij het stoken van hout komt er meer fijnstof PM2.5 vrij dan van het autoverkeer.
Ja en? Het gaat erom wat er in dat fijn stof zit. Of heeft fijn stof tegenwoordig een chemisch symbool?
Jos Merks schreef:Of hebben die mensen er ook geen verstand van?
De afgelopen weken heb ik links en rechts mijn voelsprieten uitgestoken en het juiste antwoord is: grote kennislacunes.
Jos Merks schreef:Waarom denk je dat er gemeenten zijn die een milieuzone instellen? Juist ze willen het kankerverwekkende fijnstof verminderen.
De gemeenten moeten voldoen aan de Europese Richtijn inzake Fijnstof, anders niet. Zou het fijn vinden, als je de definitie van fijnstof zou nalezen oftewel: wat is kankerverwekkend aan fijnstof?
Jos Merks schreef:Bouw je houtkachel maar om naar gas, dan lever je daadwerkelijk een bijdrage aan een schoner milieu.
Met gas lever je een bijdrage aan een snellere opwarming van de aarde door oeroud CO2 de lucht in te sturen. Voor de rest zijn gas en hout redelijk gelijkwaardig qua milieu-effecten. De vervuiling van gas zie je alleen niet rond je huis, die gaat al de lucht in bij het oppompen en het 'wassen'. Gas ondergaat een paar behandelingen, voordat het in de huizen aankomt.
har06 schreef:Laat mij nu denken dat Mevr G en Merkx beiden van de SP of GL, met loze kreten anderen om de oren slaan.
Dacht dat we voor loze kreten die andere partij (die geen leden heeft) hadden. * duikt weg * :)
De vragen, waar gebruiker Gezondheid geen antwoord op heeft gegeven in de afgelopen drie weken: Hoe zit het nu met de overlast in jouw buurt? Heb je een adres, waar de rook vandaan komt? Heb je iemand, die samen met jou die bewoners aan wil spreken of ze uitgenodigd voor een kop koffie bij jou thuis? In welke gemeente speelt dit alles?


De echte vragen
tree3 schreef:Graag wil ik het volgende weten van de houtstokers onder ons:
Hoevaak heb je de houtkachel aan? En op welke momenten heb je de houtkachel of open haard aan staan?
Het hangt van het model kachel, de dagplanning, het weer en het soort hout af. Hoe kouder, hoe meer wind, hoe langer de kachel brandt.
In het weekend gaat hij in elk geval 's morgens aan en afhankelijk van de buitentemperatuur blijft hij aan of laten we hem na zes blokken uitgaan. Als we overdag weg zijn, dan brandt de kachel alleen 's avonds een paar uur waarbij we tegenwoordig het laatste blok al om 20 uur erop gooien. Anders wordt het te warm in huis :wink:
Bij ons vakantiehuis was het de voorbije tijd 's nachts -25 en overdag -10 met veel wind. Met zulk weer wordt bijna dag en nacht gestookt.
Laatst gewijzigd door Jablan op 09 feb 2016 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het is niet alleen GGD Noord-Nederland, ook GGD Amsterdam deed een onderzoek met een vernietigend eindoordeel: GEEN Hout stoken in woonwijken.
En wat dacht je van het WHO (De wereld gezondheidsorganisatie). Dat is toch ook niet de minste. Het RIVM telt zeker ook niet mee.

Bij het stoken van hout komt er meer fijnstof PM2.5 vrij dan van het autoverkeer. Zie de website van de overheid emissieregistratie. Of hebben die mensen er ook geen verstand van? Waarom denk je dat er gemeenten zijn die een milieuzone instellen? Juist ze willen het kankerverwekkende fijnstof verminderen. Bouw je houtkachel maar om naar gas, dan lever je daadwerkelijk een bijdrage aan een schoner milieu.
Klopt als een bus Jos. Het is volkomen achterlijk dat het stoken is toegestaan in dichtbevolkte wijken in steden. En als je er ooit wat van zegt, dan zul je er van lusten want je komt aan iemands heilige hobby. Het mantra: "Maar ik stook schoon" - als excuus voor een walmende schoorsteen (!) - ken ik inmiddels uit mijn hoofd.

Mucha

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

gezondheid
Berichten: 1376
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door gezondheid »

Mucha,

En al die auto's en brommers staan stationair te draaien voor de luchtventilatie van je woning natuurlijk. Snelwegverkeer maakt herrie, dus ach ik mag ook midden in de nacht herrie maken omdat de snelweg dat ook doet. En in Verweggistran gooien ze olie in het water. Dus kan ik de accu wel bij het gewone afval doen. En mijn buren leven niet milieu vriendelijk dus is dat voor mij een reden dat ook maar niet te doen. De mensen worden geschaard onder beroepsklagers. Weet dat er ook HEEL veel mensen zijn die niets hiervan zeggen om ruzie te voorkomen en er zwijgzaam onder lijden. Wie heeft oog voor hen? Wie is je naaste?

Hier stoken mensen omdat zij gratis brandhout of zeer goedkoop krijgen. Het stinkt rondom het huis enorm. Er is zelfs iemand verhuisd vanwege astma. Maar ja, als je zegt dat diegene zich aanstelt dan is dat zo toch? Net zoals mensen die chronisch vermoeid zijn worden aangezien als aanstellers. Ontkenningsfase. En al zou het niet schadelijk zijn en mijn was stinkt naar de rook? Van mij mogen ze houtstoken maar ik hoef die rook niet.

Volgens CBS heeft 10% hinder van houtrook geur. Moeten we dan maar stellen de meeste stemmen gelden? Ik vind het idee van de GGD niet zo gek, stookvrije woningwijken. Dan kan ik daar gaan wonen en mensen die van stoken houden kunnen zich uitleven.

Brandhout voor de hel.

Gesloten