LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] weer oplichting Online d.m.v. telefoontarieven

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
Paardeslager

weer oplichting Online d.m.v. telefoontarieven

Ongelezen bericht door Paardeslager »

Omdat Online mij maandenlang verkeerde gesprekskosten in rekening had gebracht - zie mijn vorige klachten - heb ik in december besloten geen gebruik meer te maken van mijn vaste telefoon, opdat Online me niet nog langer zou kunnen belazeren. Heb een mobieltje gekocht, en heb nooit meer gebruik gemaakt van mijn vaste telefoonlijn.
Bij "mijn Online" heb ik toen ook ingesteld dat telefoontjes AAN mij konden worden doorgeschakeld naar mijn mobiele nummer.
Zojuist de rekening van februari ontvangen.
Nu blijken alle gesprekken die anderen met mij hebben gevoerd - zij belden mij op mijn vaste nummer - ook volledig aan mij in rekening zijn gebracht. Voor de volledige gespreksduur. Deze gesprekskosten worden dus volledig dubbel betaald - door degene die mij belt en door mij.
Nergens op de website van Online staat vermeld dat er kosten zijn verbonden aan het doorschakelen, en zeker niet dat ik als ik gebeld wordt ik ook nog eens de volledige gesprekskosten moet betalen.
Het houdt nooit op.

angel1978

Re: weer oplichting Online d.m.v. telefoontarieven

Ongelezen bericht door angel1978 »

Paardeslager schreef:Omdat Online mij maandenlang verkeerde gesprekskosten in rekening had gebracht - zie mijn vorige klachten - heb ik in december besloten geen gebruik meer te maken van mijn vaste telefoon, opdat Online me niet nog langer zou kunnen belazeren. Heb een mobieltje gekocht, en heb nooit meer gebruik gemaakt van mijn vaste telefoonlijn.
Bij "mijn Online" heb ik toen ook ingesteld dat telefoontjes AAN mij konden worden doorgeschakeld naar mijn mobiele nummer.
Zojuist de rekening van februari ontvangen.
Nu blijken alle gesprekken die anderen met mij hebben gevoerd - zij belden mij op mijn vaste nummer - ook volledig aan mij in rekening zijn gebracht. Voor de volledige gespreksduur. Deze gesprekskosten worden dus volledig dubbel betaald - door degene die mij belt en door mij.
Nergens op de website van Online staat vermeld dat er kosten zijn verbonden aan het doorschakelen, en zeker niet dat ik als ik gebeld wordt ik ook nog eens de volledige gesprekskosten moet betalen.
Het houdt nooit op.
Wie had dan het doorschakelen moeten betalen ? :roll:

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Als je doorschakelt, belt jouw telefoon met jouw mobiel. Dat betekent dat Online terecht kosten rekent voor deze gesprekskosten. ER is hier geen sprake van OPLICHTING.

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

Paardeslager schreef:Het houdt nooit op.
Nee, het klagen zonder degelijke grond niet. Denk nou eens héél even een héél klein beetje logisch na dan weet je toch instinctief dat doorschakelen niet gratis kàn zijn? Dat er twee verbindingen worden gemaakt.

HADES2001

Ongelezen bericht door HADES2001 »

Dus u verwacht dat online gratis naar uw mobiel doorschakelt?
Als je geen gebruik wil maken van je huisnummer en zeker wilt weten dat je geen extra kosten betaald is het erg simpel.
GEEN doorschakeling installen, huistelefoon het huis uit, en iedereen uw mobiele nummer doorgeven.

Zelf heb ik 7 jaar geen huistelefoon meer, kosten mobiel zijn zo laag dat ik die paar euro gewoon bij mijn mobiele kosten stop. omgerekend veel voordeliger.

Paardeslager

Wat voor sommigen kennelijk gesneden koek is hoeft dat voor anderen beslist niet te zijn.
Ik zou eerst willen verwijzen naar mijn twee eerdere berichten op deze site. In beide gevallen heeft Online toegegeven dat ze fout zaten en heeft er restitutie plaats gevonden. Dit speelt al vanaf maart 2015, en het heeft mij ontzettend veel energie gekost om dit alles recht te zetten.
Om te voorkomen dat Online over een tijdje weer de verkeerde tarieven zou rekenen heb ik besloten mijn vaste telefoon in het geheel niet meer te gebruiken. Ik heb toen noodgedwongen een mobieltje (voor ouderen) gekocht.
Ja, lach maar. Er zijn mensen voor wie zo'n apparaatje moeilijk hanteerbaar is.
Omdat de voicemail bij Online vaker niet werkte dan wel en ik deze nu ook niet meer wilde gebruiken heb ik dit bij "mijn Online" bij de optie doorschakelen uitgezet. Daar zag ik dat je ook als er naar jou gebeld wordt dit kon doorschakelen naar je mobiele nummer. Dat heb ik toen aangezet.
Er wordt daar niet uitgelegd hoe dat werkt. Ik ging er van uit dat het een eenvoudige omschakeling betrof. Dat kunnen mensen dan naïef vinden, maar niet iedereen is vanzelfsprekend op de hoogte van de achterliggende techniek. En daar kan Online ook niet zomaar van uitgaan. En dan verwacht je dus niet dat je moet betalen als anderen jou bellen. En helemaal niet dat het de volledige gesprekskosten betreft.
Maar voor mij nog veel belangrijker - er wordt daarbij op de site ook niet vermeld dat er aan deze optie kosten zijn verbonden. Nergens op de hele site is daar informatie over te vinden. Ik ben van mening dat als Online zoiets aanbiedt, ook dient te vermelden of er kosten aan zijn verbonden, en zo ja welke.
Ik denk dat dit verplicht is.
Nu wordt mij een zeer fikse rekening gepresenteerd voor iets waarover Online mij op geen enkele manier van te voren heeft geïnformeerd. Dan is het niet zo vreemd dat je je rot schrikt en kwaad wordt.

Inmiddels heeft Online mij telefonisch medegedeeld dat ook zij nergens op hun site deze informatie heeft kunnen vinden.

HADES2001

Ongelezen bericht door HADES2001 »

waarom lachen? niks mis met een ouderen mobiel, telefoon is om te bellen niet om uw PC te vervangen.
Maar ik raad aan geen risico met online te nemen, schakel doorschakeling uit en geeft iedereen uw mobiele nummer.
vorige topics van u heb ik ook gelezen en dat waren ook terechte klachten. jammer genoeg deze niet.
doorschakelen kost geld, voor veel mensen is dit zo een gesneden koek dat het de normaalste zaak van de wereld is, als u er nooit mee gewerkt hebt kan het best zijn dat u dat niet wist.
Je kan tenslotte niet alles weten! (ik weet veel van de IT maar vraag me niets over biologie)

Paardeslager

Ik heb uw raad inmiddels opgevolgd. Doorschakelen uitgezet en al mijn vrienden gevraagd om alleen nog maar mijn mobiele telefoonnummer te gebruiken.
Opvallend - zij waren net zo verbijsterd als ik over dit doorberekenen. Kennelijk is dit voor meer mensen geen gesneden koek.

henk51

Ongelezen bericht door henk51 »

Paardeslager schreef:Ik heb uw raad inmiddels opgevolgd. Doorschakelen uitgezet en al mijn vrienden gevraagd om alleen nog maar mijn mobiele telefoonnummer te gebruiken.
Opvallend - zij waren net zo verbijsterd als ik over dit doorberekenen. Kennelijk is dit voor meer mensen geen gesneden koek.
Tip:
Voor het geval u met uw mobieltje naar het buitenland gaat en uw vrienden bellen u zijn er voor u ook extra kosten aan verbonden.
Wat zijn de kosten voor gebeld worden in het buitenland?

Je betaalt in principe vanaf de Nederlandse grens tot je toestel in het buitenland. Diegene die je vanuit Nederland belt, betaalt alleen de kosten voor bellen binnen Nederland. Op deze manier wordt de beller tegen ongewenst hoge belkosten beschermd. Immers, hij hoeft niet te weten of je in Tiel of Timboektoe bent! Wat de tarieven exact zijn om te bellen en/of gebeld te worden, is afhankelijk van het abonnement en het land.
En dat doorschakelen extra kosten met zich mee brengt is toch algemeen bekend.Is ook veel op Google daarover te vinden.

gr Henk

Paardeslager

Beste Henk,

Bedankt voor uw info over gebeld worden vanuit het buitenland. Dit had ik ook niet geweten.

Het zal voor veel mensen vreemd zijn te horen, maar voor mij is het gebruik van een mobieltje een nieuwe fenomeen. Tot voor kort was er ook nooit reden voor mij om mij daarin te verdiepen.
Wel van alles uitgezocht voor dat ik er een heb aangeschaft, maar over die mogelijkheid van doorschakelen van je vaste nummer naar je mobiele nummer las ik pas over op de Online website.
Zonder verdere uitleg daar en zonder vermelding dat er kosten aan verbonden zijn.
Dan lijkt het alleen een handige service en heb je geen reden om verder op Google te zoeken.
Wat algemeen bekend lijkt in iemands persoonlijke omgeving hoeft het daar buiten niet te zijn.

Paardeslager

Voor de volledigheid kan ik er nog aan toe voegen dat Online ook nu weer verkeerde tarieven heeft berekend.
In mijn vorige klachten valt te lezen dat Online mij eerst een duur telefoonabonnement in de maag had gesplitst, vervolgens niet gespecificeerde rekeningen stuurde en daarna weer begon met de verkeerde tarieven in rekening te brengen. Met de rekening van januari zou dat allemaal opgelost zijn.
Voor mijn abonnement geldt een speciaal goedkoop week-endtarief. Maar met deze rekening van februari heeft Online me wederom voor het bellen in het week-end een piektarief berekend. Er was dus niets opgelost.

Paardeslager

[quote=
Heb je nog wel het abonnement wat je denkt dat je hebt?
Verkeerde tarieven berekenen zal niet zo makkelijk gaan als het juiste abonnement in het systeem staat.[/quote]

Laat dat maar aan Online over.
Het heeft me drie maanden gekost om mijn oude telefoonabonnement "Telefonie Basis" weer terug te krijgen. Alles wat teveel in rekening was gebracht is terugbetaald. Toen ging het even goed. En vervolgens begonnen ze met vermelding van het juiste abonnement toch weer verkeerde gesprekstarieven te berekenen. Ook dat heeft weer drie maanden geduurd voor het opgelost was. Ook hier weer het te veel betaalde terug gehad.
En nu dus weer de verkeerde tarieven. Er staat nog steeds "Telefonie Basis " vermeld met de correcte abonnementskosten. Ook dit zal wel weer drie maanden gaan duren voor het opgelost is. Het houdt je wel van de straat, maar leuk is anders.

Paardeslager

Donderdag heeft Online mij telefonisch medegedeeld dat de informatie op de website betreffende het doorschakelen te kort schiet. Ik heb daardoor niet kunnen weten dat daar kosten aan verbonden zijn. Afgesproken is dat ik de gesprekskosten vergoed krijg en dat die verrekend worden met de volgende nota's.
Heb daar vandaag de schriftelijke bevestiging van ontvangen.

Dit keer dus een snelle en keurige reactie van Online.
Mijn dank daar voor.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Wat zal de wereld er toch mooi uit gaan zien als mensen eens gaan nadenken voor ze iets doen. Zelfs al staat het niet duidelijk vermeld wat iets kost, dan kan je met je boerenverstand toch ook wel bedenken dat geen enkel bedrijf een dienst levert zonder dat je daarvoor hoeft te betalen?

Gesloten