LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vruchtgebruik e.d

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
joep80

Vruchtgebruik e.d

Ongelezen bericht door joep80 »

Na het lezen van het testament van mijn vader zit ik met nogal wat vragen. De situatie is alsvolgt: in 1998 is mijn moeder overleden. In 2006 is het een samenlevingscontract aangegaan met zijn huidige partner en daarnaast is er een testament voor hem opgesteld. Hierin staat dat 1/100e deel naar zijn partner gaat en 99/100e deel naar de kinderen (mijn broer en ikzelf). Maar er staat ook dat zijn partner het vruchtgebruik krijgt van zijn zuivere nalatenschap. De woning staat volledig om mijn vaders naam en zijn partner is bij hem ingetrokken.

Nu knagen er bij mij een aantal vragen:
- Hoe zit het met het deel dat ooit van mijn moeder was? Nu lijkt het alsof alles bij overlijden van mijn vader in handen komt van zijn partner. Ik heb hier wat moeite mee aangezien er een deel van mijn moeder was.
- Hoe zit het met het vruchtgebruik van de nalatenschap? Stel ze wil verhuizen, dan moeten (als ik het goed heb begrepen) mijn broer en ik toestemming hiervoor geven. Maar naar wie gaat de opbrengst van de verkoop? Is dit dan onderdeel van de nalatenschap, m.a.w. zijn partner krijgt de zeggenschap over de middelen die uit de verkoop komen?

Ik ga nog naar de notaris, maar dit knaagt nu dusdanig aan me dat ik het alvast hier op het forum zet. En ervaring van anderen in een soortgelijke situatie zijn altijd welkom.

Ter info, ik heb geen conflict, ik wil alleen maar duidelijkheid vooraf, juist om een evt conflict te voorkomen.

adviesenrecht

Re: Vruchtgebruik e.d

Ongelezen bericht door adviesenrecht »

Ik begrijp dat een testament is opgesteld. Wat er daarin is opgenomen is leidend.
Het vruchtgebruik geeft de partner van uw vader het recht in de woning te verblijven tot het moment van overlijden. Een andere termijn kan bij de notaris vastgelegd worden.
Wanneer de woning te gelde wordt gemaakt verkrijgen de erfgenamen ieder het overeengekomen deel.

joep80

Je zegt "Wanneer de woning te gelde wordt gemaakt verkrijgen de erfgenamen ieder het overeengekomen deel." Dus dan houdt daarmee het vruchtgebruik op, zeg je dat?

tijger1

Ongelezen bericht door tijger1 »

Zijn de kindsdelen na het overlijden van uw moeder wel vastgesteld en is daarover erfbelasting betaald door uw vader? Dan is dat dus een schuld aan de kinderen, wat opgenomen moet worden in de aangifte erfbelasting van uw vader, dus in mindering gebracht worden om zijn zuivere nalatenschap te berekenen.

joep80

Dat is ook 1 van de vragen die voor mij nog onduidelijk is.
Maar waar het mij in eerste instantie om ging is: wat gebeurt er met het bedrag dat vrijkomt als de partner van mijn vader het huis verkoopt (met toestemming van mijn broer en mij)? Hoort dan dat bedrag bij de zuivere nalatenschap die zij krijgt? Of houdt met de verkoop van het huis het vruchtgebruik per definitie op? Of is dat alleen als je dit expliciet vermeld in het testament?

tijger1

Ongelezen bericht door tijger1 »

Uw vader zal voor zijn partner veiliggesteld willen hebben, dat zij in die woning kon blijven wonen na zijn overlijden, dus vruchtgebruik. Mijns inziens houdt het vruchtgebruik op, als zij daar niet meer wil of kan wonen.

Maar schrijf al uw vragen die u aan de notaris wil gaan stellen op, die moet u duidelijkheid kunnen verschaffen.

chrisd1

Ongelezen bericht door chrisd1 »

joep80 schreef:Maar er staat ook dat zijn partner het vruchtgebruik krijgt van zijn zuivere nalatenschap.
Zoals b.v. hier aangegeven kan b.v. partner van overledene een erfenis zuiver (=zonder voorbehoud) aanvaarden; het begrip 'zuivere nalatenschap' bestaat m.i. niet.

De partner krijgt in dit geval m.i. het gebruiksrecht van alles; m.i. kan er zonder haar toestemming niets verkocht worden.
De broers kregen bij overlijden van moeder een niet-opeisbare vordering op haar boedel en bij overlijden van vader een tweede niet-opeisbare vordering op zijn boedel; zie BW4:13 lid 3 e.v..

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

tijger1 schreef:Uw vader zal voor zijn partner veiliggesteld willen hebben, dat zij in die woning kon blijven wonen na zijn overlijden, dus vruchtgebruik. Mijns inziens houdt het vruchtgebruik op, als zij daar niet meer wil of kan wonen.
Dat is één mogelijke versie van het vruchtgebruik. Maar er zijn vele versies van. De intentie kan namelijk ook zijn dat de nieuwe partner gewoon mag gebruiken wat er is, tot zijn doodgaat. Maar dat dan voordat haar nalatenschap wordt bepaald, eerst de erfenis van de vader zijn kinderen wordt verrekend.

Ook voor de verrekening van de erfenis van moeder zijn verschillende methodes.

Komt er dus op neer dat jullie (en de notaris) goed de testamenten moeten lezen.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Inderdaad. De reactie van tijger is te kort door de bocht.

De gebruikte omschrijving van het vruchtgebruik gaat verder dan sec het vruchtgebruik op de woning, en lijkt de gehele nalatenschap te betreffen. Of dat zo is, en of daar nuances in zitten, zal uit de verdere inhoud van het testament moeten blijken. Als het goed is, zal de notaris je straks exact kunnen vertellen hoe de vork in de steel zit.

Gesloten