LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De toekomst en geen zeggenschap

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Mister White
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 apr 2013 16:34

De toekomst en geen zeggenschap

Ongelezen bericht door Mister White »

Geachte lezer.
Sinds kort horen wij dat het bank/betalingsverkeer in de toekomst zal gaan via e-mail of mobiele telefoon. Maar ik ga mij nu vele dingen afvragen. Wordt deze wijze nu door onze strot geduwd, of is er nog een soort van keuze? Sorry voor de uitspraak, maar hier lopen veel dingen in de verkeerde richting. Een hele groep ouderen hebben niks met internet. Deze groep wordt al gedwongen om betalingsverkeer via internet te doen en duizenden problemen ontstaan. Waarom? Je zit nu in deze tijd en behoort je te doen wat vele anderen doen.
De kern van deze ontwikkeling is dat banken ervan uitgaan dat iedereen een mobiele telefoon heeft en ook nog op internet actief is. Ok, velen wel. Maar waar blijft die garantie in de veilige betalingen? Wat staat er tegenover? Hackers zijn er in vele soorten. Ook dat kun je leren. Al is het maar voor de hobby. Zoek het zelf op. Via Google kun je er alles vinden en het kost moeite als je net begint. Maar groep 2 is er al langer mee bezig en weet hoe alles werkt. EN dan ligt bij jou de verantwoording als jouw Email adres wordt gehacked. Waar sta je dan?
Wat mij ook verschrikkelijk stoort, zijn de berichten in de media over opinie peilingen. Mij hebben ze nooit bereikt. Wie van jullie wel? Het zijn peilingen met cijfers waar ik in ieder geval helemaal geen waarde aan hecht. Richt je tot een speciale groep en dan komt het allemaal in orde. Kort gezegd, het zijn peilingen met beperkte resultaten. En die peilingen zijn een leidraad voor de toekomst.
Internet staat in de kinderschoenen. Oplichten gebeurd dagelijks en via slinkse methodes. Het slimme werk wordt steeds beter, aangezien oplichters ook leren van hun fouten. En nu worden wij in de baarmoeder van internet al een beetje voor bereidt op de geboorte. De ontsluiting is er en weeën Moeten doorgaan. Vul het verhaal zelf verder maar in. Hoe het kind is? Niet belangrijk, het is geboren en de complicaties liggen toch bij een andere afdeling.
Mijn mening is dat banken nu eens moeten gaan denken aan wat hun cliënten zelf wensen. Dat moet afgestemd worden op de mogelijkheden wat de klanten zelf hebben en WENSEN. Iedere bank moet dat met respect invullen en naar rato ook nooit in extra kosten gaan berekenen. Iedere klant is uniek en heeft vertrouwen.
Ik hoop dat wij nu eens zelf kunnen beslissen over de betaal methodes die wij zelf als veilig achten. Niet over methodes waar wij als consumenten zien als onbetrouwbaar. Zorg eerst maar dat ons mobiel telefoon verkeer maar veilig wordt. Zorg eerst maar dat ons email adres veilig wordt en ga dan pas denken om deze wijze van betalingsverkeer.
Simpel gedacht, maar leg NOOIT de verantwoording bij consumenten die moeite hebben met internet verkeer en/of mobiel telefoon verkeer.
Met vriendelijke groet

Moneyman
Berichten: 30300
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: De toekomst en geen zeggenschap

Ongelezen bericht door Moneyman »

Maak je niet te druk.... Het gaat slechts om een extra optie. Regulier bankieren blijft gewoon bestaan.

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: De toekomst en geen zeggenschap

Ongelezen bericht door newmikey »

Eerst goed lezen, dàn pas boel warrige lettertjes op een forum plempen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: De toekomst en geen zeggenschap

Ongelezen bericht door kweenie »

Klok-klepel en vervolgens blind een topic openen terwijl er al iemand anders een zelfde topic heeft geopend...

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: De toekomst en geen zeggenschap

Ongelezen bericht door CB »

Mister White,
U bent een schoolvoorbeeld van een Zwartkijker.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: De toekomst en geen zeggenschap

Ongelezen bericht door bprosman »

Ik hoop dat wij nu eens zelf kunnen beslissen over de betaal methodes die wij zelf als veilig achten.
Dat laatste is nu juist het probleem , IS het dan ook echt veilig ?
Een kennis van me woont in een grote flat in Rotterdam en "post hengelen" is daar een veel groter probleem dan e-mail hacken.

Mister White
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 apr 2013 16:34

Re: De toekomst en geen zeggenschap

Ongelezen bericht door Mister White »

Bedankt voor de ere titels, zoals zwartkijker. Het gaat er mij niet om, dat ik als lomp wordt beschouwt en dat ik zomaar een nieuw topic open, terwijl er al een ander deze heeft geopend. Het is voor mij alleen van belang dat grote organisaties nieuwe dingen ontwikkelen en dat oude methodes niet meer van deze tijd zijn, dus worden de keuzes kleiner. Een bank behoort ook betalingsmethodes in stand te houden waar anderen meer vertrouwen in heeft. Maar wat de reclame/media laat zien, is dat het lange IBAN nummer veel problemen geeft. En met die boodschap wordt nu gericht gestuurd op de nieuwe betalingsvorm.
Ik mag dan negatief zijn, maar het verleden zegt al voldoende over hoe er met ons geld wordt omgegaan. En het IBAN nummer hoeft niet moeilijk te zijn.
kweenie schreef:Klok-klepel en vervolgens blind een topic openen terwijl er al iemand anders een zelfde topic heeft geopend...
Over welke topic?
newmikey schreef:Eerst goed lezen, dàn pas boel warrige lettertjes op een forum plempen.
Welke warrige lettertjes bedoel je nu?
Het is erg makkelijk om dit soort reacties te plaatsen, maar onderbouw die nu eens met concrete zaken. Het is wel erg makkelijk om kritiek te plaatsen in één zin wat ik nu zie. En het is makkelijk om deze topic te sluiten, dan verder gaan in die topic die eerder was. Vertel me maar welke topic. En reacties zonder specifieke duidelijke uitleg, zijn hetzelfde als de klepel die de klok niet kan vinden.
Met wel een vriendelijke groet terug.

rookje
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2016 19:39

Re: De toekomst en geen zeggenschap

Ongelezen bericht door rookje »

Vind het betoog van Mister White helemaal niet zwartkijkerig. Commentaar dat iets al eerder aan de orde is geweest lijkt mij niet zo van belang. (Begrijp niet dat dit alles schuingedrukt staat, kan toch niet aan nieuwe site liggen). Sorry hiervoor. Ik zie nu dat lettertype verandert bij "bevestig".

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: De toekomst en geen zeggenschap

Ongelezen bericht door GJvdZ »

TS onderschat ouderen. Een hele groep ouderen doet nu al aan internetbankieren en is actief op sites zoals deze. In 2013 had al 43% van de 65-plussers een smartphone en de groei van smartphonegebruik is in die leeftijdsgroep het grootst.

En verder is het heel simpel: bedrijven als Google, Apple en veel start-ups staan aan de deur te rammelen van het traditionele geldverkeer. Als de banken niet moderniseren zijn ze er over 10 jaar niet meer. In ieder geval niet in de huidige vorm. Dan kijken we vol heimwee terug naar de kleine ontslaggolven die nu in de branche gaande zijn.

rookje
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2016 19:39

Re: De toekomst en geen zeggenschap

Ongelezen bericht door rookje »

GJvdZ schreef:TS onderschat ouderen. Een hele groep ouderen doet nu al aan internetbankieren en is actief op sites zoals deze. In 2013 had al 43% van de 65-plussers een smartphone en de groei van smartphonegebruik is in die leeftijdsgroep het grootst.

En verder is het heel simpel: bedrijven als Google, Apple en veel start-ups staan aan de deur te rammelen van het traditionele geldverkeer. Als de banken niet moderniseren zijn ze er over 10 jaar niet meer. In ieder geval niet in de huidige vorm. Dan kijken we vol heimwee terug naar de kleine ontslaggolven die nu in de branche gaande zijn.
De laatste jaren zijn er al heel veel banken/filialen verdwenen. Toen was dat (nog) niet echt het geval: alleen maar Internet. Maar ben het zeker met U eens dat, ook gedwongen, ouderen er toe overgaan om te leren Internet bankieren, belasting invullen, etc. Er zijn ook veel ouderen die niemand hebben om te helpen. Of geen geld hebben om apperatuur aan te schaffen. Vind het toch wel discutabel, alle eisen van overheden en banken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: De toekomst en geen zeggenschap

Ongelezen bericht door kweenie »

Mister White schreef:
kweenie schreef:Klok-klepel en vervolgens blind een topic openen terwijl er al iemand anders een zelfde topic heeft geopend...
Over welke topic?
Ongeveer een dag voor dit topic werd geopend, was er al een ander topic geopend over betalen met je telefoonnummer/mailadres, waarbij identieke vragen naar boven kwamen. Het is inmiddels alweer enige tijd geleden dat je dit topic hebt geopend en ik kan op dit moment dat andere topic ook niet vinden. Mogelijk is het door de moderatie inmiddels verwijderd.

Verder zijn opmerkingen zoals dat het bank/betalingsverkeer in de toekomst zal gaan via e-mail of mobiele telefoon gecombineerd met woordkeuze zoals door onze strot geduwd nogal suggestief, alsof je van de nieuwe mogelijkheden gebruik zou móeten maken. Terwijl het enige is dat er extra betaalmogelijkheden worden aangeboden/bedacht. Net als dat je geen gebruik hóeft te maken van bijvoorbeeld iDeal en je in het verleden ook geen gebruik hóefde te maken van chippen, (om nog maar te zwijgen van mogelijkheden die buiten de klassieke banken om worden aangeboden), hoef je straks ook geen gebruik te maken van betalen via telefoonnummer of mailadres.
Mijn mening is dat banken nu eens moeten gaan denken aan wat hun cliënten zelf wensen. Dat moet afgestemd worden op de mogelijkheden wat de klanten zelf hebben en WENSEN.
Er zijn heel veel mensen die graag op andere manieren betalen dan via de klassieke acceptgirokaart of via internetbankieren. Juist daarom worden er steeds nieuwe dingen bedacht. Waarbij natuurlijk niet alles een succes zal worden, maar het is júist een manier om in te spelen op de wensen van de klanten.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: De toekomst en geen zeggenschap

Ongelezen bericht door GJvdZ »

rookje schreef:
GJvdZ schreef:TS onderschat ouderen. Een hele groep ouderen doet nu al aan internetbankieren en is actief op sites zoals deze. In 2013 had al 43% van de 65-plussers een smartphone en de groei van smartphonegebruik is in die leeftijdsgroep het grootst.

En verder is het heel simpel: bedrijven als Google, Apple en veel start-ups staan aan de deur te rammelen van het traditionele geldverkeer. Als de banken niet moderniseren zijn ze er over 10 jaar niet meer. In ieder geval niet in de huidige vorm. Dan kijken we vol heimwee terug naar de kleine ontslaggolven die nu in de branche gaande zijn.
De laatste jaren zijn er al heel veel banken/filialen verdwenen. Toen was dat (nog) niet echt het geval: alleen maar Internet. Maar ben het zeker met U eens dat, ook gedwongen, ouderen er toe overgaan om te leren Internet bankieren, belasting invullen, etc. Er zijn ook veel ouderen die niemand hebben om te helpen. Of geen geld hebben om apperatuur aan te schaffen. Vind het toch wel discutabel, alle eisen van overheden en banken.
Je reist toch ook niet meer met een stoomtrein?

rookje
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2016 19:39

Re: De toekomst en geen zeggenschap

Ongelezen bericht door rookje »

GJvdZ schreef:
Je reist toch ook niet meer met een stoomtrein?
Nou, als dat zou kunnen! Lijkt me wel iets hebben.

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: De toekomst en geen zeggenschap

Ongelezen bericht door newmikey »

Mister White schreef:Sinds kort horen wij dat het bank/betalingsverkeer in de toekomst zal gaan via e-mail of mobiele telefoon.
Dit is uw basisaanname en die is gewoon niet op waarheid gebaseerd of in ieder geval volledig foutief geinterpreteerd. Nu al gaat veel van het betalingsverkeer via internet bankieren of dat nu op computers, tablets of mobiele telefoons is, het gaat zeker niet via email. Daar verandert niet veel aan. Je mag er van uit gaan dat in de loop van de jaren steeds meer mensen probleemloos kunnen internetbankieren, de zestigers van vandaag werken volop met computers en dat zijn de oudjes van morgen. Sterker nog, je zal het moeilijk hebben om nog mensen te vinden die weten hoe een girobetaalkaart ook al weer werkte of een persoonlijke cheque.

Wat u waarschijnlijk heeft gehoord is dit:
"Als het aan de Europese Centrale Bank ligt, moet het binnen circa 3 jaar mogelijk worden om vrijwillig een (mobiel) telefoonnummer of e-mail adres te gaan koppelen aan een IBAN bankrekeningnummer, meldt RTL Z. Mensen die hiervoor kiezen kunnen dan voortaan hun telefoonnummer of e-mail adres doorgeven aan andere partijen om geld naar dit telefoonnummer of mailadres over te maken. De systemen bij banken zouden een overboeking naar een telefoonnummer of mail adres moeten vertalen naar het IBAN bankrekeningnummer."

Eigenlijk niet anders dan wat nu al gebeurt met bijvoorbeeld PayPal. Het voornaamste is dat het vrijwillig is en dat het alleen een geheugensteuntje betreft. Het geld komt immers nog steeds gewoon op uw bankrekening binnen. Als u het niet wilt, hoeft het ook niet en als iemand gewoon uw IBAN nummer wil blijven gebruiken, kan dat ook gewoon nog steeds.

Gesloten