LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Werkgever te laat met aanzegtermijn. Wat te doen?

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Renage

Werkgever te laat met aanzegtermijn. Wat te doen?

Ongelezen bericht door Renage »

Via deze weg hoop ik wat extra advies in te winnen. Ik sta namelijk voor de volgende issue: Via een uitzendbureau heb ik een detacheringscontract (dus zonder uitzendbeding!) van 6 maanden en ben ik geplaatst bij een opdrachtgever. Er is mondeling vermeld dat het project bij de opdrachtgever voor ongeveer een jaar zal zijn en dat mijn 6 maanden contract dus verlengd zal worden als de eerste periode erop zit. Deze eerste periode zit er nu bijna op en ik heb ook geen moment getwijfeld dat het zou ophouden na deze 6 maanden.

Door de 'nieuwe' arbeidsrechten ben ik natuurlijk extra alert op wat voor mij van toepassing is. En daarbij ben ik op de aanzegtermijn gestuit. De overheid meld hierover: "Sluiten werkgever en werknemer een tijdelijk contract van 6 maanden of langer af? Dan geldt de aanzegtermijn. Een aanzegtermijn houdt in dat de werkgever schriftelijk aangeeft of de overeenkomst na afloop wel of niet wordt voortgezet. De werkgever moet dit uiterlijk 1 maand voor het einde van het contract vertellen aan de werknemer." Dus naar mijn weten had het uitzendbureau mij uiterlijk 6-2 moeten laten weten onder welke voorwaarden mijn contract zou worden voortgezet. En dat is niet gebeurd. Het gevolg hiervan is dat het uitzendbureau mij een vergoeding schuldig is (evenredige vergoeding bij te laat aangeven). Eigenlijk heel recht toe recht aan tot hier.

Dit wetende vond ik het niet netjes om hier helemaal niks mee te doen. Dus ik heb mijn opdrachtgever hierover ingelicht en advies proberen in te winnen. Zij zijn vervolgens bij mijn werkgever het uitzendbureau aan de bel gaan trekken en vandaag heb ik dan inderdaad een nieuw contract aangeboden gekregen van het uitzendbureau. Hier ben ik natuurlijk heel blij mee, maar het neemt niet weg dat ze zich niet hebben gehouden aan de aanzegtermijn.

Ik heb nog wel het uitzendbureau kunnen vragen hoe zij normaal gesproken omgaan met de aanzegtermijn. En er werd mij gezegd van "joh, maar we hebben besproken dat het een opdracht van een jaar is en dat er dan gewoon nog een contract zou komen na de eerste 6 maanden. Dus het was voor ons vanzelfsprekend dat het verlengd zou gaan worden." Kortom de verplichte aanzegtermijn werd naar mijn idee weggewuifd. Ondanks dat ik nog geen nieuwe voorwaarden onder ogen heb gehad of dit schriftelijk dit bevestigd heb gehad voordat deze laatste termijn in ging.

Daar komt het volgende nog eens bij. In mijn contract staat letterlijk vermeld: "partijen sluiten stilzwijgende of mondelinge verlenging van overeenkomst uit. Deze overeenkomst eindigt op 6-3-2016 zonder dat hiervoor enige opzeggingshandeling noodzakelijk is."

Al dit bovenstaande zijn voor mijzelf heel erg duidelijk. Ik heb recht op een vergoeding van het uitzendbureau omdat zij te laat hebben aangegeven onder welke voorwaarden mijn contract wordt voortgezet. Voor opzeggen hadden ze niets hoeven doen, want het aanzeggen daarvan (opzegging) is in het contract op voorhand opgenomen.

Mijn dilemma; ik wil absoluut geen narigheid veroorzaken in de verstandhouding met het uitzendbureau Maar ik wil ook niet over mezelf heen laten lopen bij iets waar zij zich niet aan de wetgeving hebben gehouden. Het is hun werk, hier hadden ze op moeten anticiperen, dat is hun verantwoordelijkheid.

Is het slim om om alsnog een beroep te doen op het niet nakomen van de aanzegtermijn?

* Nog een interessant feitje.. het nieuwe contract dat ze me hebben aangeboden is op basis van 25 weken. Hiermee komen ze onder het hele verhaal wat hierboven staat uit bij de volgende keer dat mijn contract verloopt. Deze heb ik overigens nog niet getekend!
Laatst gewijzigd door Radar op 17 feb 2016 11:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.

igen

Re: Werkgever te laat met aanzegtermijn. Wat te doen?

Ongelezen bericht door igen »

Wat wil je nou eigenlijk? Een vast contract en een onkostenvergoeding?

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

De aanzegtermijn is om het mogelijk te maken dat je op zoek gaat naar ander werk. Hierop heb je m.i. geen recht als het contract wordt verlengt of als men op tijd aangeeft niet verder te willen.

langste adem

Ongelezen bericht door langste adem »

U heeft helemaal gelijk, en met de nieuwe regels hadden ze dus 1 maand vantevoren moeten aangeven dat ze verder met u in zee wilden gaan. Formeel heb je dus voor iedere dag te laat aanzeggen recht op een vergoeding van een dagloon.
Maar inderdaad, je bent blij met je verlenging, en verstoor je hiermee niet de relatie met het uitzendbureau ?

Mijn persoonlijke insteek is dat de nieuwe regels er zijn om werknemers beter te beschermen, en niet om jou financieel te bevoordelen als het uitzendbureau jou te laat schriftelijk doorgeeft van de verlenging. Al zegt de wet iets anders. Normaliter zou ik het er dus bij laten zitten als je contract gewoon verlengd wordt.

Maar je laatste zinnetje geeft ook weer aan dat het uitzendbureau creatief omgaat met de nieuwe regels door je geen nieuw halfjaarcontract te geven, maar een contract van 25 weken.
Dat is geen heel groot verschil verder, maar het is wel zo fijn als je minstens een maand voordat je tijdelijk contract afloopt weet waar je aan toe bent.
Probeer te onderhandelen voor een halfjaarcontract, of voor een soortgelijke clausule in het contract van 25 weken.
Willen ze die niet geven, dan zou ik het 25 weken contract gewoon ondertekenen en daarna meteen alsnog die aanzegvergoeding eisen. Verstandhouding of niet, het uitzendbureau is toch vooral het logootje op je loonstrook en verder heb je vooral te maken met de opdrachtgever. Die vast ook wel een vinger in de pap heeft bij het uitzendbureau of ze jou willen behouden na die 25 weken.

Renage

Ongelezen bericht door Renage »

Hele goeie tip die laatste! Zo had ik er nog niet tegenaan gekeken. Ik heb inderdaad het liefst dat ik weet waar ik aan toe ben als dit nieuwe contract af loopt. Het voelt verkeerd om achter het financiële voordeel aan te gaan terwijl mijn contract gewoon verlengd wordt. Dus ik ga absoluut voor de onderhandeling!

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het is hier wettelijk geregeld. Er is inderdaad geen uitzondering gemaakt voor als het contract wel wordt voortgezet. Verder heb jezelf in de voet geschoten door dit aan te geven, want als de werkgever niets had aangegeven dan was het contract ook nog eens van rechtswege stilzwijgend.
http://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR ... rtikel=668

Uw Jurist
Contacteer:

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

De aanzegplicht geldt ook bij verlengen, niet alleen bij eindigen van een overeenkomst.

Voldoet een werkgever helemaal niet aan de aanzegplicht, is hij aan de werknemer een vergoeding verschuldigd gelijk aan het bedrag van het loon voor één maand. Indien de werkgever die verplichting wel, maar niet tijdig is nagekomen, is hij aan de werknemer een vergoeding naar rato verschuldigd.

Dus u hebt het over een paar dagen loon. U kunt dit claimen, maar voor de verstandhouding en dus de toekomst lijkt me dit niet al te best. U hebt er nu - zo lijkt het in ieder geval - door uw opstelling zelf al voor gezorgd dat uw nieuwe overeenkomst maar 25 weken is.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Laatst gewijzigd door Uw Jurist op 17 feb 2016 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.

langste adem

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik ben het niet helemaal eens met alfatrion met de zinsnede " in de eigen voet schieten" : want er staat letterlijk in het contract : "partijen sluiten stilzwijgende of mondelinge verlenging van overeenkomst uit. Deze overeenkomst eindigt op 6-3-2016 zonder dat hiervoor enige opzeggingshandeling noodzakelijk is."

Het had dus ook zo kunnen zijn dat TS op de laatste dag van zijn tijdelijk contract te horen had gekregen, sorry we verlengen je contract toch niet, en vanwege de nieuwe regels heb je hier nog een maandje aanzegvergoeding.
Ik vond het voortijdig informeren bij zowel werkgever als opdrachtgever juist erg logisch, en dat heeft niets te maken met slapende honden wakker maken.

Gesloten