LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] prijs RET
prijs RET
Ik vind de prijs nogal erg aan de hoge kant ,,zeker voor korte ritten ,,hier even een voorbeeld :
Tram 21 (richting Schiedam Woudhoek)
Vervoerder: RET
Vertrek: 14:45 Bus-/tramhalte Koemarkt, Schiedam Login om deze locatie toe te voegen aan je favorieten
Aankomst: 14:46 Bus-/tramhalte Broersvest, Schiedam
De prijs van je reis
Prijs € 0,93
De reistijd is dus 1 minuut je kan zelfs de andere halte zien. is dit dan niet belachelijk duur ??
Wat mij ook erg opvalt is dat als je dezelfde route weer terug neemt er zelfs verschil in prijs kan zitten van een paar cent .. hoe is dit mogelijk ?
Tram 21 (richting Schiedam Woudhoek)
Vervoerder: RET
Vertrek: 14:45 Bus-/tramhalte Koemarkt, Schiedam Login om deze locatie toe te voegen aan je favorieten
Aankomst: 14:46 Bus-/tramhalte Broersvest, Schiedam
De prijs van je reis
Prijs € 0,93
De reistijd is dus 1 minuut je kan zelfs de andere halte zien. is dit dan niet belachelijk duur ??
Wat mij ook erg opvalt is dat als je dezelfde route weer terug neemt er zelfs verschil in prijs kan zitten van een paar cent .. hoe is dit mogelijk ?
Re: prijs RET
Je betaalt altijd het basistarief van 89 cent. Even simpel gezegd, kun je zeggen dat dat de kosten zijn om de tram twee keer te laten stoppen en weer op gang te brengen en voor de tijd die daarmee verloren gaat. Verschil tussen heen en terug kan liggen aan dat er net iets meer of minder afstand tussen de twee haltes is.
Re: prijs RET
Mits goed ter been zou ik deze minimale afstand even gaan lopen.
- goedkoper
- misschien sneller
- zeker gezonder
- goedkoper
- misschien sneller
- zeker gezonder
Re: prijs RET
Het openbaar vervoer hoort naar mijn mening te concureren met de auto,,dus het dient gestimuleerd te worden dat ik met openbaar vervoer ga en niet met de auto. als ik dan deze berekening neem :
Kosten per kilometer?
Als voorbeeld ga ik uit van een Toyota met een nieuwwaarde van €25.000. De Toyota’s hebben een lage afschrijving ten opzichte van andere merken, dus ga ik uit van een afschrijving van 15 procent. De kosten per kilometer ga ik bepalen op het moment dat de auto drie jaar oud is. Met de auto wordt jaarlijks 25.000 kilometer gereden met een benzineprijs van €1,40 per liter. Het gemiddelde verbruik is 1 op 15. Aan verzekering, belasting en onderhoud kost de auto in het derde jaar: €1.300.
Afschrijving: 15 procent van €25.000 € 3.750
Onderhoud, belasting en verzekering € 1.300
Brandstof: 25.000 / 15 = 1.667 liter
1.667 liter x €1,40 € 2.334
Totale autokosten per jaar: € 7.384, of € 615,33 per maand.
Per liter kost de auto dus: € 7.384 / 25.000 = €0,295 per kilometer.
Wat kost de auto bij 20.000 kilometer per jaar?
Brandstof: 20.000 / 15 = 1.333 liter x €1,40 = €1.866,20. Hierbij moet de afschrijving en onderhoud en dergelijke nog bij opgeteld worden. Totaal bedrag: € 6.916,20 / 20.000 kilometer: €0,346 per kilometer.
Dus is er nog een lange weg te gaan denk ik,,nu stap ik dus liever in de auto
Kosten per kilometer?
Als voorbeeld ga ik uit van een Toyota met een nieuwwaarde van €25.000. De Toyota’s hebben een lage afschrijving ten opzichte van andere merken, dus ga ik uit van een afschrijving van 15 procent. De kosten per kilometer ga ik bepalen op het moment dat de auto drie jaar oud is. Met de auto wordt jaarlijks 25.000 kilometer gereden met een benzineprijs van €1,40 per liter. Het gemiddelde verbruik is 1 op 15. Aan verzekering, belasting en onderhoud kost de auto in het derde jaar: €1.300.
Afschrijving: 15 procent van €25.000 € 3.750
Onderhoud, belasting en verzekering € 1.300
Brandstof: 25.000 / 15 = 1.667 liter
1.667 liter x €1,40 € 2.334
Totale autokosten per jaar: € 7.384, of € 615,33 per maand.
Per liter kost de auto dus: € 7.384 / 25.000 = €0,295 per kilometer.
Wat kost de auto bij 20.000 kilometer per jaar?
Brandstof: 20.000 / 15 = 1.333 liter x €1,40 = €1.866,20. Hierbij moet de afschrijving en onderhoud en dergelijke nog bij opgeteld worden. Totaal bedrag: € 6.916,20 / 20.000 kilometer: €0,346 per kilometer.
Dus is er nog een lange weg te gaan denk ik,,nu stap ik dus liever in de auto
Re: prijs RET
Dus je hebt dit topic alleen geopend om je rekenkunsten te tonen.RubenF schreef:Het openbaar vervoer hoort naar mijn mening te concureren met de auto,,dus het dient gestimuleerd te worden dat ik met openbaar vervoer ga en niet met de auto. als ik dan deze berekening neem :
Kosten per kilometer?
Als voorbeeld ga ik uit van een Toyota met een nieuwwaarde van €25.000. De Toyota’s hebben een lage afschrijving ten opzichte van andere merken, dus ga ik uit van een afschrijving van 15 procent. De kosten per kilometer ga ik bepalen op het moment dat de auto drie jaar oud is. Met de auto wordt jaarlijks 25.000 kilometer gereden met een benzineprijs van €1,40 per liter. Het gemiddelde verbruik is 1 op 15. Aan verzekering, belasting en onderhoud kost de auto in het derde jaar: €1.300.
Afschrijving: 15 procent van €25.000 € 3.750
Onderhoud, belasting en verzekering € 1.300
Brandstof: 25.000 / 15 = 1.667 liter
1.667 liter x €1,40 € 2.334
Totale autokosten per jaar: € 7.384, of € 615,33 per maand.
Per liter kost de auto dus: € 7.384 / 25.000 = €0,295 per kilometer.
Wat kost de auto bij 20.000 kilometer per jaar?
Brandstof: 20.000 / 15 = 1.333 liter x €1,40 = €1.866,20. Hierbij moet de afschrijving en onderhoud en dergelijke nog bij opgeteld worden. Totaal bedrag: € 6.916,20 / 20.000 kilometer: €0,346 per kilometer.
Dus is er nog een lange weg te gaan denk ik, nu stap ik dus liever in de auto
Inderdaad is dit ritje per OV zo'n 0,60 cent duurder dan de autorit, maar ga je wat verder per OV, dan ziet de rekensom er heel anders uit. Dan wordt het instaptarief maar een klein deel van de vervoerskosten per OV.
Maar ga vooral met je auto
Re: prijs RET
Je vergeet de kosten voor de parkeergarage als je van de plekken die jij noemt wilt reizen.... Ik neem dat je daar bent omdat je er iets moet doen. NIet omdat je alleen van A naar B wilt reizen.RubenF schreef:Het openbaar vervoer hoort naar mijn mening te concureren met de auto,,dus het dient gestimuleerd te worden dat ik met openbaar vervoer ga en niet met de auto. als ik dan deze berekening neem :
Kosten per kilometer?
Als voorbeeld ga ik uit van een Toyota met een nieuwwaarde van €25.000. De Toyota’s hebben een lage afschrijving ten opzichte van andere merken, dus ga ik uit van een afschrijving van 15 procent. De kosten per kilometer ga ik bepalen op het moment dat de auto drie jaar oud is. Met de auto wordt jaarlijks 25.000 kilometer gereden met een benzineprijs van €1,40 per liter. Het gemiddelde verbruik is 1 op 15. Aan verzekering, belasting en onderhoud kost de auto in het derde jaar: €1.300.
Afschrijving: 15 procent van €25.000 € 3.750
Onderhoud, belasting en verzekering € 1.300
Brandstof: 25.000 / 15 = 1.667 liter
1.667 liter x €1,40 € 2.334
Totale autokosten per jaar: € 7.384, of € 615,33 per maand.
Per liter kost de auto dus: € 7.384 / 25.000 = €0,295 per kilometer.
Wat kost de auto bij 20.000 kilometer per jaar?
Brandstof: 20.000 / 15 = 1.333 liter x €1,40 = €1.866,20. Hierbij moet de afschrijving en onderhoud en dergelijke nog bij opgeteld worden. Totaal bedrag: € 6.916,20 / 20.000 kilometer: €0,346 per kilometer.
Dus is er nog een lange weg te gaan denk ik,,nu stap ik dus liever in de auto
Re: prijs RET
Je gaat er bovendien vanuit dat elke kilometer per auto evenveel kost. Terwijl juist het starten een relatief dure handeling is. Je gebruikt dan relatief veel benzine en starten plus de eerste koude kilometers zorgen ook voor relatief veel slijtage. Veel korte ritjes betekent dan ook meer kosten in verbruik en met kosten in onderhoud. Daarom zou je voor een eerlijke vergelijking ook voor je auto met een starttarief moeten rekenen.
Het kilometertarief van de RET is trouwens nog geen 14 cent per km. Is dus voor normale ritjes behoorlijk concurrerend met jouw Toyota. Voor de trein is het lastiger per km uit te rekenen, omdat zij werken met tariefeenheden, maar dat zit voor wat normale ritten ook op ongeveer 15 cent per kilometer.
Voor jouw ruim 7.000 euro per jaar kun je dus heel wat kilometers of tariefeenheden voor het OV kopen. Kom je wel op meer dan 40.000 km, zelfs zonder korting. Maar bij zo veel kilometers kun je meestal voordeliger een kortingskaart of abonnement nemen. Dam houd je nog genoeg geld over om af en toe de taxi te nemen of een auto te huren.
Het kilometertarief van de RET is trouwens nog geen 14 cent per km. Is dus voor normale ritjes behoorlijk concurrerend met jouw Toyota. Voor de trein is het lastiger per km uit te rekenen, omdat zij werken met tariefeenheden, maar dat zit voor wat normale ritten ook op ongeveer 15 cent per kilometer.
Voor jouw ruim 7.000 euro per jaar kun je dus heel wat kilometers of tariefeenheden voor het OV kopen. Kom je wel op meer dan 40.000 km, zelfs zonder korting. Maar bij zo veel kilometers kun je meestal voordeliger een kortingskaart of abonnement nemen. Dam houd je nog genoeg geld over om af en toe de taxi te nemen of een auto te huren.
Re: prijs RET
Ten aanzien van de berekening:
U gaat uit van een gemiddelde van 25.000 km op jaarbasis. Dit is naar mijn idee veel te hoog. De gemiddelde autorijder zal niet hoger dan 15.000 km op jaarbasis komen.
Verder moet u er rekening mee houden dat korte stukjes met de auto rijden aanzienlijk meer kosten dan lange ritten.
Mocht u dus al een 1 op 1 kosten vergelijkende berekening willen presenteren, moet u berekenen hoeveel de auto daadwerkelijk verbruikt op zo'n afstand.
Tevens neemt u in uw berekening niet mee de parkeerkosten.
Verder vind ik het vreemd dat u de eerste 3 jaar niet mee neemt in uw berekening. Immers, dan hebt u ook en wel degelijk meetellende afschrijving en kosten. Dunkt mij dat dit ritje toen ook al aan de orde was.
M.a.w. uw gepresenteerd berekeng vind ik behoorlijk rammelen en zelfs onjuist.
Het aller goedkoopste in uw geval is: lopen of pak de fiets. Dit kost u niets!
U gaat uit van een gemiddelde van 25.000 km op jaarbasis. Dit is naar mijn idee veel te hoog. De gemiddelde autorijder zal niet hoger dan 15.000 km op jaarbasis komen.
Verder moet u er rekening mee houden dat korte stukjes met de auto rijden aanzienlijk meer kosten dan lange ritten.
Mocht u dus al een 1 op 1 kosten vergelijkende berekening willen presenteren, moet u berekenen hoeveel de auto daadwerkelijk verbruikt op zo'n afstand.
Tevens neemt u in uw berekening niet mee de parkeerkosten.
Verder vind ik het vreemd dat u de eerste 3 jaar niet mee neemt in uw berekening. Immers, dan hebt u ook en wel degelijk meetellende afschrijving en kosten. Dunkt mij dat dit ritje toen ook al aan de orde was.
M.a.w. uw gepresenteerd berekeng vind ik behoorlijk rammelen en zelfs onjuist.
Het aller goedkoopste in uw geval is: lopen of pak de fiets. Dit kost u niets!
Re: prijs RET
Maar die gemiddelde autorijder die maar 15.000 km rijdt koopt geen nieuwe auto van 25.000 auto (over het algemeen). Dan moet je ook de aanschafprijs en afschrijvingspercentage verlagen in de berekening. Maar dan is het nog steeds bij lange na niet zo goedkoop als dat TS denkt dat het is. Tenzij alle organisaties die autokosten berekenen (ANWB, COnsumentenbond, etc) allemaal gek zijn.
Re: prijs RET
Waar baseert u dit op? Denkt u werkelijk dat iemand dan maar een 2e hands auto koopt als hij jaarlijks gemiddeld maximaal 15.000 km rijdt? Of , ik zal u een slag voor zijn, een nieuw 'koekblikje' van maximaal €18.000,00.GJvdZ schreef:Maar die gemiddelde autorijder die maar 15.000 km rijdt koopt geen nieuwe auto van 25.000 auto (over het algemeen). Dan moet je ook de aanschafprijs en afschrijvingspercentage verlagen in de berekening. Maar dan is het nog steeds bij lange na niet zo goedkoop als dat TS denkt dat het is. Tenzij alle organisaties die autokosten berekenen (ANWB, COnsumentenbond, etc) allemaal gek zijn.
Sorrie dat ik het zeg, maar uw aanname slaat kant noch wal.