LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tandarts rekening wordt verkeerd gedeclareerd

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
mikalya
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 okt 2011 02:51

Tandarts rekening wordt verkeerd gedeclareerd

Ongelezen bericht door mikalya »

Ik zit best wel in dubio of het allemaal zomaar mag wat mij weer overkomt.
Vorig jaar was ik basis verzekerd bij Unive en had ik mijn tandartsverzekerking bij de Friesland. Ook heb ik vorig jaar een behandeling gehad bij mijn nieuwe tandarts.

Nu heeft deze nieuwe tandarts mijn rekening naar Unive gestuurd en vanzelfsprekend kreeg ik dus een mailtje van een factuur.
Na telefonisch contact te hebben gehad met de tandarts beloofde ze hem voor mij te crediteren.
Een maand lang gewacht, daarna weer contact met Unive gezocht en zij konden mij vertellen dat de tandarts nog helemaal niks geregeld heeft.
De tandarts weer gebeld en nu komt het er dus op neer dat ik aan de balie moet komen betalen, dat ik daarna een rekening mee krijg zodat ik die alsnog kan declareren bij de Friesland.
Ik vind dit geen manier van werken en alles behalve klantvriendelijk.
Bij deze wil ik jullie dan ook advies vragen betreft mijn tandarts rekening.
Moet ik nu uit eigen zak gaan betalen en wie garandeert mij dat ik dat alsnog kan declareren bij de Friesland?
Unive heeft imiddels de rekening voldaan en kan niet zien of de tandarts dat daadwerkelijk heeft gecrediteerd. Ivm verwerkingstijd.
Ook heeft de tandarts mijn rekening van Januari wel bij de Friesland gedeclareerd. Ik ben sinds januari volledig verzekerd bij de Friesland (overgestapt).
Ik hoor graag jullie advies! Bvd

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Tandarts rekening wordt verkeerd gedeclareerd

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Wist jouw tandarts dat jouw tandartsverzekering niet bij Unive loopt? (En waarom had de tandarts de gegevens van unive? Lijkt me niet relevant voor hem).

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tandarts rekening wordt verkeerd gedeclareerd

Ongelezen bericht door vroem »

declareert de tandarts zelf regelrecht? of doet een intermediair als bv famed dat voor hem?
Als Univé aan de tandarts betaald heeft kan de tandarts volstaan met uitdraai van een kopienota die u kunt declareren bij de Friesland, geen probleem.
Als de tandarts gecrediteerd heeft aan Univé vind ik het logisch dat hij toch betaald heeft. De voor iedereen makkelijkste weg is dat u hem inderdaad bij de tandarts betaald en de factuur alsnog indient.
Als het via een intermediair gaat kan de intermediair de creditering doen, en kan de tandarts opnieuw indienen, of het via u laten lopen zoals voorgesteld. Ik begrijp heel goed als hij het niet via de intermediair wil laten lopen want dan is hij 2x kosten kwijt voor de verwerking.
De Friesland zal die gewoon conform voorwaarden dienen te vergoeden.
En ik ben ook wel benieuwd of u de tandarts geïnformeerd heeft dat basis en av bij verschillende loopt, is essentiële info om de declaratie goed te doen. Zou in dit geval wel erop neerkomen dat de rekening volledig naar u moet, want de softwaresystemen kunnen dit voor declaraties gewoon niet goed aan.

mikalya
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 okt 2011 02:51

Re: Tandarts rekening wordt verkeerd gedeclareerd

Ongelezen bericht door mikalya »

Bedankt voor jullie reacties.
De tandarts heeft de rekening rechtstreeks naar Unive gestuurd.
Dit hebben ze inderdaad klakkeloos overgenomen uit mijn tandarts dossier. Ik heb aangegeven dat ik een aanvullende verzekering voor de tandarts bij de Friesland had.
Bij mijn vorige tandarts kreeg ik altijd een rekening van Fa-med. Nooit problemen mee gehad.

Na een aantal keer telefonisch contact en er gewoon niet uit kunnen komen heb ik gisteren een mail gestuurd met de vraag of ik de factuur in mijn mail kon ontvangen.
Vandaag een mail terug met factuur, deze is inmiddels ingediend bij de Friesland.
Helaas stond er ook in de mail dat de factuur bij Unive nog helemaal niet gecrediteerd is en dat dat morgen uit hun systeem zou gaan (geen idee wat ze hier precies mee bedoelen) en dat het nog wel een aantal weken kan duren voordat de factuur uit het systeem is verdwenen.
Een factuur waar een betaaldatum aan vast zit (gelukkig kan ik nog een maandje uitstel krijgen) en op mijn naam staat, dus wie krijgt de aanmaning en evt extra kosten?
Nu dan ook terug gemaild met het verzoek om de factuur bij Unive binnen 7 werkdagen van mijn naam te halen. Geen idee hoe dit in zijn werk gaat, maar ik moet toch wat. Lijkt me een redelijke vraag met een redelijke termijn?

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tandarts rekening wordt verkeerd gedeclareerd

Ongelezen bericht door vroem »

ik snap even niet waarom ze de weg nemen met grootste risico op fouten. In een dergelijke situatie zou ik de aan patiënt toegestuurde nota betalen, waarmee betaling door unive met een betaling aan unive gecorrigeerd is. vervolgens nieuwe insturen met juiste gegevens of gewoon nieuwe nota aan patiënt die dan verder de rest (inclusief betaling) kan regelen.
Er is immers niets met een AV verrekend bij Unive, dus alles is 1 op 1. beetje domme manier eigenlijk, meer werk en meer risico voor alle partijen.

Gesloten