LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoog verschil voorlopige en gewone aanslag 2015

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
catootje12345
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 jan 2016 14:25

Hoog verschil voorlopige en gewone aanslag 2015

Ongelezen bericht door catootje12345 »

Sinds maart 2015 in de WW, Fulltime baan moeilijk te vinden dus vanaf juni een parttime baan naast de WW. De heffingskorting bij de werkgever op ja gezet en bij de WW op nee. Qua maandelijkse inkomsten ging ik er niet veel op vooruit omdat zoals het UWV en de belastingdienst zeggen, dat komt omdat uw uitkering nu zwaarder belast wordt doordat de heffingskortingen niet meer toegepast worden. Het advies was dan ook om een voorlopige teruggaaf in te vullen en aan te vragen. Deze heb ik ingevuld met de juiste gegevens en het programma wist mij te vertellen dat ik recht zou hebben op een teruggave van ongeveer 900 euro.
Omdat ik geen zin had om eventueel iets terug te moeten betalen heb ik dit niet aangevraagd en dacht dan vraag ik dat in 2016 in zijn geheel terug dat is dan een leuke spaarpot.
Op 1 maart meteen de vooraf ingevulde aangifte gedaan en tot mijn verbazing moet ik ineens 176 euro gaan betalen!
Alle bedragen op beide formulieren tig keer nagekeken en opnieuw ingevuld maar er zit geen fout in de bedragen.
Belastingdienst en UWV hebben beiden geen idee hoe dit kan.

Hoe kan hier zo'n enorm verschil inzitten van bijna 1100 euro?
Iemand daar een idee van?

Jantje7
Berichten: 986
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Hoog verschil voorlopige en gewone aanslag 2015

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Zeer waarschijnlijk is de premie Wlz zijnde 9,65% de boosdoener. In de maandtabellen wordt alleen de loonbelasting ingehouden, maar geen premie.
Mag zelf ook € 1.000,- bijbetalen, terwijl ik dacht dat dit nihil zou zijn. Nu maar alle loonheffingskortingen op "nee" gezet. Nu maar hopen dat over 2016 niets hoeft worden bijbetaald.

catootje12345
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 jan 2016 14:25

Re: Hoog verschil voorlopige en gewone aanslag 2015

Ongelezen bericht door catootje12345 »

Bedankt voor je reactie, maar wat is premie Wlz? dat kan ik niet vinden en dat percentage van 9,65% ook niet

Jantje7
Berichten: 986
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Hoog verschil voorlopige en gewone aanslag 2015

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Deze is te vinden bij Premie volksverzekeringen op uw belasting aangifte.

catootje12345
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 jan 2016 14:25

Re: Hoog verschil voorlopige en gewone aanslag 2015

Ongelezen bericht door catootje12345 »

Deze heb ik vergeleken in de aangifte en in de voorlopige en die bedragen zijn exact gelijk bij mij 9.65% van mijn verzamelinkomen

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Hoog verschil voorlopige en gewone aanslag 2015

Ongelezen bericht door olaf79 »

In dat geval zou ik je aanraden om de aanslag niet te accepteren en in beroep te gaan. Op het formulier vindt u hoe dit in zijn werk gaat.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoog verschil voorlopige en gewone aanslag 2015

Ongelezen bericht door kweenie »

Kan het ook zijn dat er voor de berekening van de arbeidskorting in de voorlopige aanslag is uitgaan van het totale inkomen in plaats van alleen van de tijdelijke baan? De arbeidskorting moet namelijk niet worden berekend over de WW. Als je bij de voorlopige aanslag de WW per ongeluk bij de inkomsten uit tegenwoordige arbeid hebt gezet, dan is daar (onterecht) ook arbeidskorting over berekend.

catootje12345
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 jan 2016 14:25

Re: Hoog verschil voorlopige en gewone aanslag 2015

Ongelezen bericht door catootje12345 »

Ook dat is allemaal goed ingevuld en die bedragen komen op beide aangiftes ook allemaal overeen. Ww is ook gewoon ingevuld bij uitkeringen en pensioenen.
Als ik beide formulieren naast elkaar leg zit er alleen verschil in het volgende.
Op de voorlopige aangifte staat bij de uitkomst verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen een bedrag van 4413.
Op basis van deze gegevens krijg ik bijna 900 euro terug.

In de uiteindelijke aangifts staat ingehouden loonheffing 4237

Ik heb dus iets te weinig loonheffing betaald lijkt mij en dat zou dan die 176 euro verklaren die ik moet betalen maar ik begrijp dus echt niet hoe dit verschil er kan zijn van terugkrijgen naar betalen

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Hoog verschil voorlopige en gewone aanslag 2015

Ongelezen bericht door tijger1 »

En kloppen dan ook de bruto inkomsten die u vermeld had op de voorlopige aangifte met de werkelijke bruto inkomsten?
Als u in totaal meer dan ca. € 19.000 bruto hebt verdiend/gekregen, dan hebt u geen recht meer op de volledige heffingskorting. Die wordt dan gekort.

Dat u € 900 terug zou kunnen krijgen zonder andere aftrekposten is onmogelijk.

catootje12345
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 jan 2016 14:25

Re: Hoog verschil voorlopige en gewone aanslag 2015

Ongelezen bericht door catootje12345 »

MichielFRL schreef:Loonheffingekorting is een periode dubbel toegepast waardoor er een verschil is ontstaan in de berekende loonbelasting (voorlopige aanslag) en de daadwerkelijk door werkgever en UWV ingehouden loonbelasting.
Loonheffing is in geen enkele periode dubbel toegepast.

catootje12345
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 jan 2016 14:25

Re: Hoog verschil voorlopige en gewone aanslag 2015

Ongelezen bericht door catootje12345 »

tijger1 schreef:En kloppen dan ook de bruto inkomsten die u vermeld had op de voorlopige aangifte met de werkelijke bruto inkomsten?
Als u in totaal meer dan ca. € 19.000 bruto hebt verdiend/gekregen, dan hebt u geen recht meer op de volledige heffingskorting. Die wordt dan gekort.

Dat u € 900 terug zou kunnen krijgen zonder andere aftrekposten is onmogelijk.
Alle bedragen kloppen hierin. Sterker nog ik heb zojuist een uur gebeld met de iemand van de belastingdienst. Die heeft met mijn gegevens ook even de voorlopige aangifte ingevuld en JA hij komt op hetzelfde uit als ik.
Hij snapte er niets van en ging met deze gegevens ook een voorlopige teruggave invullen voor 2016 en ja hoor maar liefst 1100 euro terug zegt het programma.
Dus tja ik heb geen idee hoe IK dan uit moet zoeken wat er niet klopt als ze het daar zelf ook niet weten

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Hoog verschil voorlopige en gewone aanslag 2015

Ongelezen bericht door tijger1 »

Het is heel simpel. Met een baan en daarnaast een uitkering, bij één de loonheffingskorting toegepast, en totaal geen andere aftrekposten, kunt u helemaal niets terugkrijgen. Niet in 2015 en niet in 2016. Als u in die jaren met uw totaal inkomen boven de € 19.000 komt, moet u zelfs nog nabetalen.

Wie wat anders zegt, of u voorrekent, heeft het mis.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Hoog verschil voorlopige en gewone aanslag 2015

Ongelezen bericht door SJZ »

Het is heel simpel. Met een baan en daarnaast een uitkering, bij één de loonheffingskorting toegepast, en totaal geen andere aftrekposten, kunt u helemaal niets terugkrijgen
Dat lijkt me ook logisch. Maar toch krijgt hij geld terug (voorlopige aanslag € 900, en nu € 176 terugbetalen, dus per saldo € 824 ontvangen).

Eigenlijk ben ik dus verbaasd dat hij slechts € 176 terug hoeft te betalen.

Jantje7
Berichten: 986
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Hoog verschil voorlopige en gewone aanslag 2015

Ongelezen bericht door Jantje7 »

SJZ schreef:
Het is heel simpel. Met een baan en daarnaast een uitkering, bij één de loonheffingskorting toegepast, en totaal geen andere aftrekposten, kunt u helemaal niets terugkrijgen
Dat lijkt me ook logisch. Maar toch krijgt hij geld terug (voorlopige aanslag € 900, en nu € 176 terugbetalen, dus per saldo € 824 ontvangen).

Eigenlijk ben ik dus verbaasd dat hij slechts € 176 terug hoeft te betalen.

TS heeft de voorlopige aanslag niet aangevraagd, vandaar dat hij € 900,- terug verwachtte.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Hoog verschil voorlopige en gewone aanslag 2015

Ongelezen bericht door tijger1 »

Er is niets bij voorbaat teruggevraagd, en dat zou ook niet kunnen. De Ts moet betalen.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Hoog verschil voorlopige en gewone aanslag 2015

Ongelezen bericht door fisbel »

Heeft u de heffingskortingen met elkaar vergeleken?

Gesloten