LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schenkbelasting niet volledig aan woning uitgegeven

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Topvier

Schenkbelasting niet volledig aan woning uitgegeven

Ongelezen bericht door Topvier »

Ik heb ik 2014 een schenking van mijn moeder ontvangen met als doel om het volledig aan mijn huis te besteden (zeg: €50.000,-). Hiermee kon ik gebruik maken van de belastingvrijstelling. Ik heb dit ook netjes aan de belastingdienst gemeld. Nu merk ik dat ik niet het volledige bedrag opmaak (slechts €30.000,-). Wat betekent dit voor het resterende bedrag (€20.000,-) dat ik niet aan mijn woning heb besteed? Moet ik hierover schenk-/erfbelasting gaan betalen en hoeveel is dit dan? Of bestaat er zoiets als een boetebelasting, omdat ik het niet volledig aan de woning heb besteed?

Wie kan hier een antwoord op geven of heeft zelf zoiets meegemaakt?

tijger1

Re: Schenkbelasting niet volledig aan woning uitgegeven

Ongelezen bericht door tijger1 »

In principe is de schenkbelasting dan 10%. Maar het hangt er vanaf wat u afgesproken hebt bij die schenking, want u kon en kunt het nog gebruiken in 2015 en 2016.

Ik vraag me wel af of de belastingdienst dat gaat controleren.

Topvier

Ongelezen bericht door Topvier »

Dank voor je snelle reactie Tijger1. Inderdaad kan ik dit jaar nog aan het huis besteden, maar dat moet wel zinvol zijn vind ik. Het is dan een afweging om het aan het huis uit te geven of het risico te lopen straks 10% over het resterende bedrag aan belasting te betalen. In dat laatste geval hoop ik inderdaad niet dat de belasting een controle uitvoert. Tot welk jaar na 2016 kunnen ze dat eigenlijk nog doen?

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Topvier schreef:Dank voor je snelle reactie Tijger1. Inderdaad kan ik dit jaar nog aan het huis besteden, maar dat moet wel zinvol zijn vind ik. Het is dan een afweging om het aan het huis uit te geven of het risico te lopen straks 10% over het resterende bedrag aan belasting te betalen. In dat laatste geval hoop ik inderdaad niet dat de belasting een controle uitvoert. Tot welk jaar na 2016 kunnen ze dat eigenlijk nog doen?
Je kunt ook eventueel je hypotheek aflossen, let dan wel op de mogelijke boete rente van de bank
Een ander idee is misschien het hang en sluitwerk vervangen (dubbele beglazing, nieuwe sloten, etc. Mogelijk krijgt u daarvoor ook nog eens een leuk subsidie van de gemeente. Ook Zonnepanelen zijn misschien nog een optie. Dan krijgt u uiteindelijk ook nog een leuk rendament (5-7%) op de schenking.

Een laatste optie: Je kunt het geld ook besteden aan een studie. Die studie moet wel duidelijk je kansen op de arbeidsmarkt verbeteren. Een cursus kantklossen telt dus niet mee...

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Meestal staat er in de tekst van de schenkingsovereenkomst een clausule dat als de schenking niet volledig aan de woning wordt besteed, de schenker de schenking kan herroepen. Lijkt mij de kortste weg.

Overigens mogen ouders aan kinderen onder de 40 jaar eenmalig een verhoogde schenking van ongeveer 25.000 doen waar verder geen voorwaarden aan vast zitten. Als je onder de 40 was, dan is dat dus ook een prima mogelijkheid.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Lijkt me geen optie de schenking herroepen, de verbouwing is al betaald. Dan beter 2000 belasting betalen.
Maar denk dat dit niet nodig is aangezien TS nog wel een postje verzint om het geld aan te besteden.

tijger1

Ongelezen bericht door tijger1 »

In de schenkingsakte moet omschreven staan waarvoor de schenking bedoelt was, u kunt het dus niet zomaar aan andere zaken besteden.

Of de belastingdienst dit echt gaat controleren? Geen idee. Het zal denk ik maar zelden voorkomen dat het geld niet gebruikt wordt waar het voor bestemd was. Jammer dat u een en ander niet eerder geconstateerd hebt, want u had verleden jaar natuurlijk ook gewoon ruim € 5.000 mogen krijgen en dit jaar ook weer. U zou er een telefoontje naar de notaris telefoon aan kunnen wagen en daar vragen wat te doen.

Gesloten