LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] vragen aftrekposten
-
vragen aftrekposten
Hallo,
Ik heb een vraag over aftrekposten. Ik woon al vele jaren in een koophuis. Mijn vriendin komt uit het buitenland en is ooit geemmigreerd naar Nederland en ingeburgerd etc. We zijn nooit getrouwd omdat we daarin niet geloven als band.
Daar ik "genoeg" verdien om ons tweeen te onderhouden heb ik gezegd haar te onderhouden van mijn loon. En dat heb ik bij inburgering ook ondertekend. Zodat men haar niet lastig valt met dat ze moet solliciteren. Toch moet ik elk jaar belasting terug betalen, wel over de 1000 euro per jaar. Ik heb het idee dat ik weinig tot geen aftrekposten opvoer, maar je mag ook bijna niks meer opvoeren tegenwoordig?
Heb ik aftrekposten omdat ik het hele jaar voor haar eten koop, verzekering betaal etc.? Of heb ik geen rechten en wordt het mischien hetzelfde beschouwd als dat je een kind heb?
Hoort een alleenstaande met een baan die in een koophuis woont te betalen in het algemeen?
Wat zijn standaard aftrekposten die een werkende met een huis mag opvoeren? Ik heb geen leaseauto.
Ik heb een vraag over aftrekposten. Ik woon al vele jaren in een koophuis. Mijn vriendin komt uit het buitenland en is ooit geemmigreerd naar Nederland en ingeburgerd etc. We zijn nooit getrouwd omdat we daarin niet geloven als band.
Daar ik "genoeg" verdien om ons tweeen te onderhouden heb ik gezegd haar te onderhouden van mijn loon. En dat heb ik bij inburgering ook ondertekend. Zodat men haar niet lastig valt met dat ze moet solliciteren. Toch moet ik elk jaar belasting terug betalen, wel over de 1000 euro per jaar. Ik heb het idee dat ik weinig tot geen aftrekposten opvoer, maar je mag ook bijna niks meer opvoeren tegenwoordig?
Heb ik aftrekposten omdat ik het hele jaar voor haar eten koop, verzekering betaal etc.? Of heb ik geen rechten en wordt het mischien hetzelfde beschouwd als dat je een kind heb?
Hoort een alleenstaande met een baan die in een koophuis woont te betalen in het algemeen?
Wat zijn standaard aftrekposten die een werkende met een huis mag opvoeren? Ik heb geen leaseauto.
Re: vragen aftrekposten
Voor al die vragen kan je bij de Belastingdienst terecht.
Leaseauto.. heeft er ook bijzonder weinig mee te maken. Net zoals een olifant.
Dat u ervoor kiest om uw partner te onderhouden betekent niet dat u daar ineens voor mag aftrekken bij de belasting. Het staat haar vrij te gaan werken en bij te dragen aan uw huishouden (hoeft natuurlijk niet als u dat zo heeft afgesproken!), maar dat is geen reden om uw partner te zien als een kind of wat dan ook.rocbouguet schreef:Hallo,
Je kan je hypotheekrente aftrekken en eventuele schulden, zoals vermeld in de applicatie voor de aangifte. Als je die doorloopt zou het gewoon goed moeten zijn.
Wat voor mogelijkheden zou het bieden, als je vriendin fiscaal partner wordt?
Appeltje-eitje: u sluit nog dit jaar een notarieel samenlevingsovereenkomst. Kosten een paar honderd euro. U wordt ter plekke fiscaal partners van elkaar. En vanaf nu krijgt u niet verdienende vriendin / partner de algemene heffingskorting uitbetaald. Die is voor 2016 - € 1047 voor partners geboren na 1962. De uitbetaling van de algemene heffingskorting niet verdienende partner wordt elk jaar met 6 2/3 procent afgebouwd. Tot deze uitbetaling in 2024 is verdwenen. U kunt de uitbetaling algemene heffingskorting 2016 nog het gehele jaar aanvragen. Zie: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... ge+aanslag
Als u inkomen uit één bron hebt en hypotheekrente betaalt, kan het niet zo zijn dat u belasting moet nabetalen. Normaal gesproken krijgt u dan terug.
Dat zou alleen maar kunnen als bijvoorbeeld de voorlopige teruggave veel te hoog is of als u een flink vermogen hebt.
Uw vriendin kan wel zorgtoeslag aanvragen, ook nog over verleden jaar. Vooropgesteld dat u geen fiscaal partner bent.
Dat zou alleen maar kunnen als bijvoorbeeld de voorlopige teruggave veel te hoog is of als u een flink vermogen hebt.
Uw vriendin kan wel zorgtoeslag aanvragen, ook nog over verleden jaar. Vooropgesteld dat u geen fiscaal partner bent.
Nergens staat dat TS een hypotheek heeft. Zo niet, dan moet er ook betaald worden......
Maar TS moet natuurlijk zo op zijn aanslag zien waar die E 1000,00 aan belastingheffing vandaan komt, dat moet hij zo alhier kunnen aangeven (als die daadwerkelijk antwoord wil op een deel van zijn vraag)
Maar TS moet natuurlijk zo op zijn aanslag zien waar die E 1000,00 aan belastingheffing vandaan komt, dat moet hij zo alhier kunnen aangeven (als die daadwerkelijk antwoord wil op een deel van zijn vraag)
De Ts heeft het over een koophuis. Simpel gezegd, ging ik er van uit dat hij dan een hypotheek heeft. Hoeft natuurlijk niet. Er zijn gelukkig ook nog mensen die hypotheekvrij wonen.
We zijn nooit getrouwd omdat we daarin niet geloven als band.
"Is uw vrouw aantrekkelijk, ja fiscaal wel" (Joep)notarieel samenlevingsovereenkomst