LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eigenlijk is uitzendbureau oplichterij en moderne slavernij

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
thomassss

Eigenlijk is uitzendbureau oplichterij en moderne slavernij

Ongelezen bericht door thomassss »

Goedendag,

Ik als student had toch maar besloten om bij te gaan verdienen bij een uitzendbureau, verdiende hier ongeveer 9 euro. Ben erna als nieuwsgierige jongen onderzoek gaan doen hoeveel die uitzendbureau's verdienen het bleek dat over die 9 euro die ik verdiende een uitzendbureau wel liefst 30 of 40 euro kreeg!!! En het enigste wat hun doen is een beetje administratie en leggen contact met een bedrijf. Het is zelfs zo erg tegenwoordig dat je zonder uitzendbureau bijna niet aan de slag kan. Zie dat vooral bij vrienden die fulltime werken bij een uitzendbureau. Ik vind dat verschil wel erg groot en nergens op slaan. Het voelt echt als slavernij dus ben er ook meteen mee gestopt. Als je iedereen nu 20 euro per uur gaf waren uitzendbureau's niet eens nodig! En er gingen meer mensen werken.

Is er niet een mogelijkheid om aangifte of iets te doen? Want dit zou toch eigenlijk niet mogen. Vind nu niet zo gek dat die mensen die daar werken in 'bedrijfsauto's' rijden van 30.000 - 40.000.

kuklos

Re: Eigenlijk is uitzendbureau oplichterij en moderne slavernij

Ongelezen bericht door kuklos »

Moeten we deze post serieus nemen?

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

thomassss schreef:Ik als student
Ik als senior...

Denk je niet dat de meeste mensen hun mening over uitzendburo's al klaar hebben? Wat wil je bereiken met je post?
Het voelt echt als slavernij dus ben er ook meteen mee gestopt.
Gelijk heb je, werken is wel zóóó middeleeuws, dat moet je vooral niet doen.
Is er niet een mogelijkheid om aangifte of iets te doen? Want dit zou toch eigenlijk niet mogen.
Geen idee wat je studeert. Maar het zal vast niks te maken hebben met politiek en/of recht en/of maatschappij.

prem

Ongelezen bericht door prem »

Student:" Het enigste wat hun doen", klinkt niet zo mooi als:" Het enige wat zij doen".

Mucha

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Ik zou maar snel een uitzendbureau gaan beginnen en stoppen met de studie.
Je hebt de goudmijn immers al gevonden ?

Tip: in plaats van zonder enige kennis te oordelen, zou je eerst voor jezelf eens kunnen afvragen waarom een uitzendbureau een bepaalde marge hanteert.

Dit komt een beetje dom en kortzichtig over.

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

thomassss schreef:Goedendag,

Ik als student had toch maar besloten om bij te gaan verdienen bij een uitzendbureau, verdiende hier ongeveer 9 euro. Ben erna als nieuwsgierige jongen onderzoek gaan doen hoeveel die uitzendbureau's verdienen het bleek dat over die 9 euro die ik verdiende een uitzendbureau wel liefst 30 of 40 euro kreeg!!! En het enigste wat hun doen is een beetje administratie en leggen contact met een bedrijf. Het is zelfs zo erg tegenwoordig dat je zonder uitzendbureau bijna niet aan de slag kan. Zie dat vooral bij vrienden die fulltime werken bij een uitzendbureau. Ik vind dat verschil wel erg groot en nergens op slaan. Het voelt echt als slavernij dus ben er ook meteen mee gestopt. Als je iedereen nu 20 euro per uur gaf waren uitzendbureau's niet eens nodig! En er gingen meer mensen werken.

Is er niet een mogelijkheid om aangifte of iets te doen? Want dit zou toch eigenlijk niet mogen. Vind nu niet zo gek dat die mensen die daar werken in 'bedrijfsauto's' rijden van 30.000 - 40.000.
Ik als doctorandus vind het bovenstaande onzin.

Slavernij is totaal iets anders dan een overeenkomst waarbij jij van mening bent dat je te weinig verdient. Heb je enig idee hoe het leven van de echte hedendaagse slaaf eruit ziet?

Het is daarnaast volledig mogelijk bedrijven zelf te benaderen en (open) sollicitaties te sturen.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Van die ~30 euro, betalen ze ook alle premies etc voor je. Bierviltje berekening die ik ooit van een HR manager hoorde, is dat je het loon wat een medewerker krijgt, grofweg x2 kan doen binnen een normaal bedrijf. Dan is er van die 30 euro nog 12 over voor alle PR en acquisitie van het uitzendbureau, het onderhouden van de complexe IT/internet omgeving, en de mensen die er werken. En dan, oohh hoe durven ze, schaam schaam, foei foei, verdienen ze er ook wat geld aan. En wat betreft 1 deeltje wat je uit die berekening haalt, de gereden auto's, die zijn onderdeel van grote langlopende leasecontracten, eventueel beïnvloed door de wens om groen te rijden, dus even de catalogusprijzen van autoweek erbij pakken rammelt ook aan alle kanten.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Het feit dat je aangeeft dat jij zonder uitzendbureau bijna niet aan de slag kunt, geeft al aan dat ze voor jou zeker een bepaalde toegevoegde waarde hebben. En dan is het logisch dat je ook voor die toegevoegde waarde zult moeten betalen.

Bovendien, wat Sjohie ook aangeeft, komt er bij het werkgeverschap heel wat meer kijken dan alleen het administreren van je bruto loon. Denk aan werkgeverslasten, reservereringen voor vakantiedagen en vakantiegeld en de risico's vanwege ziekte en arbeidsongeschiktheid, eventuele pensioenpremies etc. De kosten en reserveringen voor zulke zaken kunnen ook flink oplopen. Dat zijn ook zaken waar veel (startende) zzp-ers zich sterk op verkijken, die zien niet altijd hoe groot het verschil tussen uurtarief en uurloon zou moeten zijn.

Overigens moet je tegenwoordig als inhuurkracht wel op de zelfde manier worden ingeschaald als de vaste medewerkers die het zelfde werk doen.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

En ik , ook als ex student , heb ook tijdens mijn studietijd behoorlijk moeten sappelen, en kreeg toen een fijne baan met een fijn salaris en ik heb nu een fijn pensioen.. :D
Ik neem je probleem nu echt niet serieus hoor. Je zegt nogal wat :o
Mijn advies zou zijn: take it or leave it.
Snel afstuderen , je Nederlands beter leren , zodat je straks een top foutloze sollicitatiebrief kunt schrijven en kunt solliciteren naar een topfunctie met bijbehorende top leasebak ( als dat je gelukkig maakt :( )

16again

Ongelezen bericht door 16again »

thomassss schreef:Ik vind dat verschil wel erg groot en nergens op slaan. Het voelt echt als slavernij dus ben er ook meteen mee gestopt.
Uitzendburo is voor jou ook een gelegenheid om bij diverse bedrijven binnen te komen, en indien dit bevalt aan beide kanten een mogelijke opstap naar arbeidscontract buiten het uitzendburo om.
En werken bij uitzendburo staat beter op je CV dan thuis zitten.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik mag hopen, heel hard hopen, dat dit topic niet tekenend is voor de mentaliteit van de student van tegenwoordig. Want dan gaat het niet goedkomen in Nederland...

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Nog afgezien van het slechte Nederlands :oops:
Het komt zo " ech nie goe" .

Mucha

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Julie4444

Mucha schreef:Overigens wens ik onze student na zijn studie veel succes met het vinden van een werkgever wiens salaris niet veel hoger is dan dat van zijn werknemers.
Die zijn er wel, maar mij dunkt niet op het opleidingsniveau van TS. :mrgreen:

thomassss

Ongelezen bericht door thomassss »

Nu snap ik pas waarom Rutte nog steeds aan de macht is..

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

thomassss schreef:Nu snap ik pas waarom Rutte nog steeds aan de macht is..
Ah joh. Je was sowieso niet van plan om echt een discussie te voeren.

Julie4444

Waar slaat dat nou op? Ik weet niet waar of wat je "studeert", maar dat je hier niet te horen krijgt wat je wil horen is nou eenmaal omdat je onzin uitkraamt.

Wat heeft dat in hemelsnaam met Rutte te maken? Zijn wij ineens allemaal VVD-stemmers omdat we het niet met jou eens zijn?

Misschien zou je er baat bij hebben eens na te denken over verbanden, want de verbanden die jij hier lijkt te zien slaan echt nergens op.. sorry hoor.

Moneyman schreef:Ik mag hopen, heel hard hopen, dat dit topic niet tekenend is voor de mentaliteit van de student van tegenwoordig. Want dan gaat het niet goedkomen in Nederland...
Geldt voor een klein aantal op mijn faculteit ook, maar is erg verschillend per vakgebied en uiteindelijk niveau (BA vs. MA en HBO vs. uni). Bij de meeste studies leren studenten als het goed is toch een hoog denkniveau en verschillende denkwijzen toe te passen (waaronder verbanden tussen verschillende zaken, uiteraard). Echter lijkt TS dit nog niet te doen.

Persoonlijk vind ik het schandalig dat TS uitzendwerk vergelijkt met een serieus probleem als de hedendaagse slavernij.

gemist

Ongelezen bericht door gemist »

Ik begrijp dit topic niet. Wat heeft Rutte nou weer met uitzendbureau's te maken? Misschien een gat in de markt, een uitzendbureau voor politici....zijn we er makkelijker vanaf en die wachtgeldregeling is dan gelijk geschrapt...

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Is dit een 'beredeneerde' conclusie die nergens op slaat of een losse flodder die nergens op slaat?

Gesloten