LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoge kosten apotheek

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Stuiterbunny

Hoge kosten apotheek

Ongelezen bericht door Stuiterbunny »

In november 2015 moest ik met mijn man naar de spoedpost. Na enig onderzoek kreeg mijn man 1 recept mee, met 4 medicynen. Nu krijg ik enkele weken geleden de rekening van mijn zorgverzekeraar en viel van verbazing van mijn stoel. De kosten van de medicynen waren alles bij elkaar 6,50 euro. Staan er apothekerskosten bij 23,75 x 4 (Dus per medicyn rekenen ze gewoon even 23,75). Nu heb ik de zorgverzekering uiteraard betaald, maar die zeggen niks te kunnen doen. Dit zijn toch geen normale bedragen meer? Dat je extra moet betalen omdat je via de spoedpost in het weekend komt, dat begrijp ik. Maar waarom is per recept 23,75 niet genoeg? Waarom moet dat per medicyn gerekend gaan worden? Dus de pilletjes bij elkaar 6,50 euro en de aphotekerskosten 95 euro!! Dit staat toch totaal niet in verhouding? Iemand hier ook ervaring mee?

GJvdZ

Re: Hoge kosten apotheek

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Daarom zouden dit soort goedkope medicijnen uit de zorgverzekering gehaald moeten worden. Administratieve overhead kosten zijn een veelvoud van de werkelijke kosten. Het zou mij niet verbazen dat de premie behoorlijk omlaag kan als dit soort dingen niet meer worden vergoedt. Een heel groot deel van vergoedingen zullen immers relatief simpele dingen zijn.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

GJvdZ schreef:Daarom zouden dit soort goedkope medicijnen uit de zorgverzekering gehaald moeten worden. Administratieve overhead kosten zijn een veelvoud van de werkelijke kosten.
Voor mij zou de 1e logische stap zijn, om die "Administratieve overhead kosten" aan te pakken.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
GJvdZ schreef:Daarom zouden dit soort goedkope medicijnen uit de zorgverzekering gehaald moeten worden. Administratieve overhead kosten zijn een veelvoud van de werkelijke kosten.
Voor mij zou de 1e logische stap zijn, om die "Administratieve overhead kosten" aan te pakken.
Is het administratieve overhead ( en dus onnodige kosten ) of is het gewoon een hoger loon voor mensen die 's avonds en in het weekend moeten werken voor een hoger loon?

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

dat laatste zou zomaar een rol kunnen spelen. https://www.nationale-apotheek.nl/Klant ... edicijnen/
toeslag avond/nacht weekend zit op een 15,- per medicijn.
(4x apart medicijn verwerken, dus 4x toeslag lijkt mij terecht gerekend. Dat het op 1 briefje staat vind ik niet ter zake doen, het blijven 4 recepten want 4 aparte medicijnen)

Ongelezen bericht door blank »

Ik krijg mijn medicijnen iedere 28 dagen toegezonden op vier wekelijkse rollen in één pakket met vier weekrekeningen. Vroeger kreeg ik één pakket met één rekening. Door die weekrekeningen werden de medicijnen duurder. Ik heb dat toen bij de zorgzorgverzekeraar neergelegd, maar die hebben daar geen actie op ondernomen. De apotheek is sinds februari transparanter geworden door de kostenopbouw van ieder medicijn op de rekening te vermelden. Daardoor wordt duidelijk dat een pilletje aan 'materiaalkosten geneesmiddel' € 0,07 kost en aan 'standaardterhandstellingstarief' €0,362. Ander voorbeeld: 2 pilletjes per dag 'materiaalkosten' per pil €0,287, 'standaardterhandstellingstarief' €0,181. De medicijnen worden formeel niet terhandgesteld maar per post toegezonden in één doos voor mij en mijn echtgenote. Soms is het 'standaardterhandstellingstarief' per medicijn per week €2,54, soms ook €5,73. Nog bonter is het voor een doosje met 28 pilletjes, die per dag voor €0,0175 materiaalkosten worden gedeclareerd en €0,205 standaardterhandstellingstarief. Ik heb daarover de zorgverzekeraar een maand geleden aangesproken maar tot dusverre 'geen reactie'' anders dan wij gaan de zaak bekijken. En die kosten moet ik allemaal zelf betalen met het eigen risico van €385,00 per verzekerde.

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

blank schreef:Ik krijg mijn medicijnen iedere 28 dagen toegezonden op vier wekelijkse rollen in één pakket met vier weekrekeningen. Vroeger kreeg ik één pakket met één rekening. Door die weekrekeningen werden de medicijnen duurder. Ik heb dat toen bij de zorgzorgverzekeraar neergelegd, maar die hebben daar geen actie op ondernomen. De apotheek is sinds februari transparanter geworden door de kostenopbouw van ieder medicijn op de rekening te vermelden. Daardoor wordt duidelijk dat een pilletje aan 'materiaalkosten geneesmiddel' € 0,07 kost en aan 'standaardterhandstellingstarief' €0,362. Ander voorbeeld: 2 pilletjes per dag 'materiaalkosten' per pil €0,287, 'standaardterhandstellingstarief' €0,181. De medicijnen worden formeel niet terhandgesteld maar per post toegezonden in één doos voor mij en mijn echtgenote. Soms is het 'standaardterhandstellingstarief' per medicijn per week €2,54, soms ook €5,73. Nog bonter is het voor een doosje met 28 pilletjes, die per dag voor €0,0175 materiaalkosten worden gedeclareerd en €0,205 standaardterhandstellingstarief. Ik heb daarover de zorgverzekeraar een maand geleden aangesproken maar tot dusverre 'geen reactie'' anders dan wij gaan de zaak bekijken. En die kosten moet ik allemaal zelf betalen met het eigen risico van €385,00 per verzekerde.
:mrgreen: ik houd wel van wat sarcasme op zijn tijd!

Gesloten