LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Leeftijdsdiscriminatie bij identiteitsbewijs?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
EconomicVictim

Re: Leeftijdsdiscriminatie bij identiteitsbewijs?

Ongelezen bericht door EconomicVictim »

angel1978 schreef:
alleen betaal je niet voor geldigheidsduur
je betaald de kaart.
Dat stukje plastic kost 50 euro ? Denk je dat echt?

Nee he, toch niet. Je betaalt de service van een ID-kaart (inclusief de geldigheidsduur).
alleen gelijke behandeling van iedereen . :)
die is er dus ook.
5 jaar voor €28,50 en 10 jaar voor €52
http://identiteitskaart.net/
duidelijker kan niet toch?

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

EconomicVictim schreef:
angel1978 schreef:
alleen betaal je niet voor geldigheidsduur
je betaald de kaart.
Dat stukje plastic kost 50 euro ? Denk je dat echt?

Nee he, toch niet. Je betaalt de service van een ID-kaart (inclusief de geldigheidsduur).
alleen gelijke behandeling van iedereen . :)
die is er dus ook.
5 jaar voor €28,50 en 10 jaar voor €52
http://identiteitskaart.net/
duidelijker kan niet toch?
dat je hier met verouderde informatie te maken hebt?
Nee, duidelijker kan niet. Dit is geen officiële website, dat blijkt ook wel. Verder staat hier niets dat de rest tegenspreekt.

EconomicVictim

ok recentere info dan niet dat het wat veranderd
van een officiële rijksoverheid site die wel officiële info verschaft.....
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... itskaarten
er wordt nergens iets gezegd over een prijs op geldigheid....

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

EconomicVictim schreef:
moederslink schreef:
EconomicVictim schreef: ander punt is ook als je geen ID kunt betalen is het balen....
geen ID = geen werk
geen werk = geen geld
geen geld= geen ID
geen ID= ook : geen zorg-geen huis-geen auto-geen drank-geen rijbewijs- geen huwelijk etc.etc

Wel ben ik van mening dat deze verplichting toen is doorgevoerd en dat zou ik , persoonlijk graag dan ook betaald willen zien door de overheid.
Er is indertijd veel protest geweest tegen het gedwongen zelf betalen , ook hier op dit forum is hierover een uitvoerige discussie geweest en deze weer opnieuw hier aanzwengelen is zinloos en off topic.

**Het belang van het hebben van een ID staat buiten kijf , begrijp me goed.
Voor een minderjarige 5 jaar geldig en goedkoper en voor een meerderjarige 10 jaar geldig en duurder.
Om de ouders financieel tegemoet te komen en , zoals GJvdZ al schreef , omdat jongeren qua uiterlijk nog sterk veranderen.
(al geldt dat trouwens ook voor vele meerderjarigen :roll: )

Alleen , ik heb geleerd dat alle protesten zo weinig tot niets uithalen . Het gebeurt en je kunt protesteren tot je een ons weegt , het helpt niet of amper.
Daarom richt ik mij dan ook liever op de dingen die hier in dit land wel goed gaan en goed geregeld en gefaciliteerd worden door diezelfde overheid.
Er gaat veel mis , maar er gaat ook heel veel goed!
En € 50 is voor sommigen best een hap geld om dat zomaar neer te leggen , maar daar kan voor gespaard worden tegen de tijd dat er verlengd moet worden.
er zijn meerdere groepen die een tegemoetkoming kunnen gebruiken, niet alleen ouders met kinderen.
ik probeer ook geen discussie te starten, ik vroeg eigenlijk tegen wie ik het beste aangifte kon doen,
en of dit wel zin zou hebben.

het in leven houden van werkende systemen is belangrijk,
maar het oplossen van niet werkende systemen of gebroken systemen is net zo belangrijk,
protest haalt niks uit omdat iedereen maar bij de pakken neer gaat zitten.... :cry:
het accepteert en het tolereert.

niet iedereen kan sparen.
Er is in praktische zin geen wie of wat waar je aangifte tegen kan doen. Er is wetgeving, en die voert de gemeente uit, tegen een X bedrag. Zij zijn namelijk bij wet verplicht om eenieder een ID-bewijs te verstrekken, behoudens een maar zeer zeldzame mitsen en maren. Andere relevante wetgeving zegt dat elke Nederlander zich moet kunnen identificeren, ergo, iedere Nederlander moet een ID bewijs hebben, dus ook jij.

Dan is er alleen nog de variabele wélke gemeente, en dus hoeveel je betaald. In dit geval zit de jouwe iets onder de max tarieven zo te zien.

De <18 jaar = geldigheid van 5 ipv 10 jaar is omdat kindergezichten veel veranderen. Daarom heeft de overheid er een belang erbij dat het ID bewijs van een kind zo actueel mogelijk is, dus <5 jaar, en daarom hebben ze die goedkoper gemaakt, zodat je netto niks meer per jaar betaald als voor iemand die 18+ is.

Dan zijn er dus de landelijke overheid die de regels maakt, en de lokale overheid die deze uitvoert. Als je een aangifte in het systeem krijgt, ik kan me nl goed voorstellen dat de politie hier toch wat tegengas zal gaan geven, ben ik benieuwd waaraan de rechter volgens jou zou moeten toetsen, en hoe beide overheden zich dan niet aan de wet houden?

Volgens mij doen alle relevante overheden wat ze moeten doen, en zal een rechter je dus ook geen gelijk geven.

EconomicVictim

Er is in praktische zin geen wie of wat waar je aangifte tegen kan doen. Er is wetgeving, en die voert de gemeente uit, tegen een X bedrag. Zij zijn namelijk bij wet verplicht om eenieder een ID-bewijs te verstrekken, behoudens een maar zeer zeldzame mitsen en maren. Andere relevante wetgeving zegt dat elke Nederlander zich moet kunnen identificeren, ergo, iedere Nederlander moet een ID bewijs hebben, dus ook jij.

daar heb ik ook geen probleem mee.

Dan is er alleen nog de variabele wélke gemeente, en dus hoeveel je betaald. In dit geval zit de jouwe iets onder de max tarieven zo te zien.

nee voor het gemak zeg ik €50,- maar hier zitten wij aan €50,40 het max dus, niet dat dit enig verschil maakt.

De <18 jaar = geldigheid van 5 ipv 10 jaar is omdat kindergezichten veel veranderen. Daarom heeft de overheid er een belang erbij dat het ID bewijs van een kind zo actueel mogelijk is, dus <5 jaar, en daarom hebben ze die goedkoper gemaakt, zodat je netto niks meer per jaar betaald als voor iemand die 18+ is.

nee dit bedrag is een tegemoetkoming beslist door het rijk, het was eerst gewoon €50,- ongeacht leeftijd
toen werd het €30,- en nu dus €28,50 het heeft dus niets met geldigheid te maken
je kunt het zien bij een paspoort onder 18 jaar is het €50,- boven 18 is het €64,- (ongeveer)
dat verschilt maar €14,- terwijl deze onder 18 jaar ook maar 5 jaar geldig is en boven 18 jaar gewoon 10
de reden kan misschien ook zijn omdat er voorheen minderjarigen gratis bij hun ouders op het paspoort konden.

Dan zijn er dus de landelijke overheid die de regels maakt, en de lokale overheid die deze uitvoert. Als je een aangifte in het systeem krijgt, ik kan me nl goed voorstellen dat de politie hier toch wat tegengas zal gaan geven, ben ik benieuwd waaraan de rechter volgens jou zou moeten toetsen, en hoe beide overheden zich dan niet aan de wet houden?

Volgens mij doen alle relevante overheden wat ze moeten doen, en zal een rechter je dus ook geen gelijk geven.[/quote]

er wordt gekeken naar de financiële status van gezin/minderjarige
maar niet naar de financiële status van meerderjarige

ze schenden mensenrechten door ongelijke behandeling qua financiële staat van/met betrekking tot (situatie/leeftijd)
maar dit betekent eigenlijk ook dat ze mensen met bepaalde financiële situaties met legitieme redenen ook tegemoet
moeten komen wat dus niet gebeurd.

het enigste is we praten hier over ministers, die zullen volgens mij al wel smoesjes klaar hebben :roll:

EconomicVictim

[Bericht aangepast door Moderatie: Offtopic-bijdragen en verwijderde quote]

het kwam eigenlijk zo :

ik moest mijn ID weer verlengen en ben dus gegaan gewoon betaald en moet het later ophalen
ik stelde daar twee vragen aan een ambtenaar ''wat is het verschil tussen de kaarten voor een minder/meerder jarige''
''en waarom is er een prijsverschil''
die daarop antwoordde ''leeftijd, u kunt een klacht bij het ministerie indienen'' en verder in de defense mode sprong.....
ik ben daar niet in discussie gegaan ofzo.
het was niet echt een gesprek...
kort koud en agressief van hun kant.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

er staat nergens dat je de geldigheids duur aanschaf, alleen de kaart (NIK) schaf je aan
of het nou 5 of 10 of 1000 jaar is moet niks uitmaken.
Iedere kaart die je aanschaft heeft uiteraard een geldigheidsduur.
Denk na: - cadeaubonnen// vouchers//tegoedbonnen met daaraan gekoppeld een geldigheidsduur....dat is inherent aan dit soort kaarten// bonnen.
Dus je betaalt de kaart .... impliciet de geldigheidsduur.
Langer geldig ?-- duurder!
Korter geldig? --goedkoper.
Plus daarbij in dit geval : leeftijd inderdaad.
Kinderen veranderen snel en moeten dus eerder van foto// kaart wisselen .
Per definitie betalen zij dus net zo goed in 10 jaar dit bedrag van ÷ € 50- €55 .
Laatst gewijzigd door moederslink op 17 mar 2016 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Radar
Site Admin

Ongelezen bericht door Radar »

Offtopic bijdragen verwijderd

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

ze schenden mensenrechten door ongelijke behandeling qua financiële staat van/met betrekking tot (situatie/leeftijd)
maar dit betekent eigenlijk ook dat ze mensen met bepaalde financiële situaties met legitieme redenen ook tegemoet
In dat geval zou ik het op niveau aankaarten in Straatsburg bij het Europese hof voor de rechten van de mens.

EconomicVictim

bprosman schreef:
In dat geval zou ik het op niveau aankaarten in Straatsburg bij het Europese hof voor de rechten van de mens.

zijn de kosten voor een ID in contradictie met het recht op arbeid?
de overheid moet ten alle tijden de mogelijkheid openhouden dat men überhaupt
de mogelijkheid heeft om aan werk te komen, wat niet kan als je geen ID hebt.
ze moeten een situatie creëren waar er werkgelegenheid is en vrije keuze van arbeid.
men heeft geen van beide zonder ID.....
of is dit iets te ver gezocht?
wat ook weer neerkomt op het feit dat alleen mensen met op zijn minst €50,- aan werk kunnen komen.
een discriminatie tussen arm en rijk?
ik weet alleen niet of dit strafbaar is.
kweet alleen niet of het telt als een ambtenaar vertelt dat het enige verschil in kosten
tussen de kaartjes en het verschil tussen de kaartjes zelf leeftijd is.

EHRM lijkt mij meer een klaagbank,
amnesty int. lijkt mij ook niks,
maar aangifte gewoon zou misschien ook niks doen?

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

of is dit iets te ver gezocht?
Zal ik dan maar diegene zijn die hier heel hard "JA" op roept ?

Gesloten