LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Webshop koopt in bij Aliexpress. Mag dat?

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
moederslink

Re: Webshop koopt in bij Aliexpress. Mag dat?

Ongelezen bericht door moederslink »

DVr1977 schreef: Een sjaal die om een kind gedrapeerd wordt op de verkeerde manier, kan ervoor zorgen dat dat kind stikt.
DVr1977 schreef:Ik vraag me af waarom mensen reageren :) Wat de 1 zorgwekkend vindt, vindt de ander niet erg genoeg. Dit is een consumentenforum. Waar mensen hun zorgen kunnen uiten en delen.
Wat een ander daarmee doet, moet die persoon zelf weten. Maar het afdoen als een storm in een glas water of 'er zijn wel ergere dingen', daar heeft niemand wat aan.
Natuurlijk heeft u hierin gelijk. Maar wikkel deze sjaal dan ook goed om u beiden heen. U kunt toch ook prima zelf nadenken hoe men met bepaalde produkten moet omgaan? :wink:

Marleen123

Ongelezen bericht door Marleen123 »

Andere bedrijven worden ook bij naam genoemd, dus ik begrijp niet waarom dit anders is. Ik dacht met mijn vraag, op een consumentenforum, op het goede adres te zijn.
Nogmaals; waar het me om gaat is dat controle op de veiligheid van deze producten ontbreekt, er geen openheid van zaken gegeven wordt enz. Ik ken geen andere webshops die ook op deze manier werken, maar ik sluit niet uit dat die er zijn.
Mijn vraag is dan ook heel simpel; mag dit? Mag een webshop (een bedrijf met KVK) artikelen van Aliexpres doorverkopen, zonder te voldoen aan Nederlandse veiligheidseisen en transparantie over de herkomst van de producten?

tijger1

Ongelezen bericht door tijger1 »

Ja dat mogen ze.

DVr1977

Ongelezen bericht door DVr1977 »

Volgens de nederlandse wet? Kunt u me een link geven naar het betreffende wetsartikel alstublieft?

Radar
Site Admin

Ongelezen bericht door Radar »

Offtopic bijdragen verwijderd door Moderatie.

Marleen123

Brahms schreef:
tijger1 schreef:.....Volgens mij probeert u die zaak een beetje zwart te maken. Probleem met ze gehad?.......
Een net begonnen Webwinkel, dus misschien even de concurentie zwart maken.
Ook wel opvallend, binnen 24 uur worden er twee accounds geopend met precies dezelfde klacht.
Ik probeer een antwoord op mijn vraag te krijgen en daarvoor heb ik inderdaad een account aangemaakt op dit forum. Het leek mij namelijk aannemelijk dat ik hier een antwoord op mijn vragen zou krijgen, maar in plaats daarvan wordt ik beschuldigt van het zwart maken van een bedrijf.
Ik heb geen webshop, ik ben consument en lid van een aantal draaggerelateerde groepen waar reclame en ervaringen met dit bedrijf gedeeld wordt. Aangezien niemand daar iets verder mee komt (berichten worden niet beantwoord, personen worden geblockt enz.), dacht ik mijn informatie hier te kunnen halen en zo te lezen ben ik niet de enige die het de moeite waard vind om zich te laten horen.

Waar de 'onzin-roepers' aan voorbij gaan, is dat made in China producten van gerenommeerde bedrijven (prenatal, C&A werden bijvoorbeeld genoemd), geproduceerd worden voor de Europese markt en conform Europese richtlijnen. Artikelen op Aliexpres worden geproduceerd voor de Aziatische markt, waar andere normen en richtlijnen gelden.
Blijft mijn vraag; mag je producten die niet geproduceerd worden voor de Europese markt invoeren en herverkopen?

Er werd aangegeven dat een bedrijf voor aanzienlijke kosten komt te staan wanneer het misgaat, maar is voorkomen niet beter dan genezen?

Teunbosseman
Contacteer:

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Marleen123 schreef:Andere bedrijven worden ook bij naam genoemd, dus ik begrijp niet waarom dit anders is. Ik dacht met mijn vraag, op een consumentenforum, op het goede adres te zijn.
Nogmaals; waar het me om gaat is dat controle op de veiligheid van deze producten ontbreekt, er geen openheid van zaken gegeven wordt enz. Ik ken geen andere webshops die ook op deze manier werken, maar ik sluit niet uit dat die er zijn.
Mijn vraag is dan ook heel simpel; mag dit? Mag een webshop (een bedrijf met KVK) artikelen van Aliexpres doorverkopen, zonder te voldoen aan Nederlandse veiligheidseisen en transparantie over de herkomst van de producten?

Bigdennis doet het ook. Maar deze laat wel heeeeel duidelijk zien dat uit China komt. Of het allemaal ook CE gekeurd is.......dat zou ik niet weten.

tijger1

Als u klachten hebt over spullen moet u de Warenautoriteit bellen. Echt simpel. En wat voor groepen zijn dat dan?

Brahms

Ongelezen bericht door Brahms »

Ik denk zomaar dat de kennis ontbreekt in uw draagzakgerelateerde (....) groep en ook op Radar om hierop een goed antwoord te geven. Zelf al gezocht op "Google" bijvoorbeeld.
Als u misstanden vermoed zou ik daar via de officiele weg werk van maken. Ik zou dan het bedrijf aanklagen, een rechtzaak beginnen en hopen op een verkoopverbod.
Onderzoek goed wat de regelgeving hierover is. Zeker als de zaken dusdanig ernstig liggen als u dat ervaart.
De algemene opinie op dit consumentenforum is dat "men" zich er niet al te druk over maakt, ingegeven misschien door het feit dat de draagzakgerelateerde groep in de samenleving erg klein is. Kortom, men maakt zich er niet al te druk over.
In onze uitgebreide familie en kennisenkring nooit iemand gezien met een draagzak met kind erin. Wij hebben al rugpijn genoeg van ons zelf en kopen een buggy.
Verder is alhier advies gegeven om als het allemaal zo onveilig en gevaarlijk is, elders te kopen, bij voorkeur in een echte winkel.

Marleen123

Navraag doen bij de Warenautoriteit is een optie. Via Google word ik niet veel wijzer helaas.

Marleen123

Teunbosseman schreef:
Marleen123 schreef:Andere bedrijven worden ook bij naam genoemd, dus ik begrijp niet waarom dit anders is. Ik dacht met mijn vraag, op een consumentenforum, op het goede adres te zijn.

Bigdennis doet het ook. Maar deze laat wel heeeeel duidelijk zien dat uit China komt. Of het allemaal ook CE gekeurd is.......dat zou ik niet weten.
Dank voor je reactie. Openheid over de herkomst is in ieder geval al een begin.

tijger1

Elke webshop moet ingeschreven staan bij de KvK. Dus dat is niets bijzonders.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Marleen123 schreef:Waar de 'onzin-roepers' aan voorbij gaan, is dat made in China producten van gerenommeerde bedrijven (prenatal, C&A werden bijvoorbeeld genoemd), geproduceerd worden voor de Europese markt en conform Europese richtlijnen. Artikelen op Aliexpres worden geproduceerd voor de Aziatische markt, waar andere normen en richtlijnen gelden.
Blijft mijn vraag; mag je producten die niet geproduceerd worden voor de Europese markt invoeren en herverkopen?
Volgens mij is dit de crux van de vraag (die ik overigens heel legitiem vind!). Ik vraag me serieus af of artikelen zonder EU-goedkeuring hier zo (zonder melding) verkocht mogen worden.

Brahms

Voor kleding geld het CE-merkteken niet, als je die soms bedoelt.

Zie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... aanbrengen

Xanjo

Ongelezen bericht door Xanjo »

Het gaat ook om meer dan alleen kleding het gaat om kauwsieraden, een soort van bijtringen voor baby's die ook als sieraad gebruikt kunnen worden. Er worden allerlei claims gedaan door deze vrouw. En vraag je er naar dan krijg je geen reactie en word je geblokt.

Brahms

Blijft opvallend, bijna tegelijk aangemeld op Radar: Xanjo, Marleen123, DVr1977, moirin.
Voor dit soort artikelen bestaat er geen EU keurmerk.
Maar is het allemaal echt gevaarlijk, begin een zaak tegen deze webshop. Immers niemand wil dat een klein kind waar deze artikelen voor bedoelt zijn, wat overkomt.
Jullie zijn met een grote groep "getroffenen" , dus enig zelfonderzoek wat wel en niet mag is dan toch niet zo heel moeilijk.
Maar waarom zo'n opwinding over en onderzoek naar een zeer nieuwe webshopje, welke echt nog nooit iemand van gehoord had buiten de draagzakmoedersgroep.......
Laatst gewijzigd door Brahms op 20 mar 2016 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman

Van de site van de Rijksoverheid:

Ondernemer verantwoordelijk voor aanbrengen CE-markering
Het is de verantwoordelijkheid van de fabrikant om vast te stellen of een product aan de eisen voldoet. Ook moet de fabrikant een CE-markering aanbrengen. Is het product buiten de Europese Economische Ruimte (EER) gemaakt? Dan moet de importeur van het product controleren of het product voldoet aan de eisen. En dus ook of het product de CE-markering draagt.

Mijns inziens overtreedt de webshop deze regels.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:Van de site van de Rijksoverheid:

Ondernemer verantwoordelijk voor aanbrengen CE-markering
Het is de verantwoordelijkheid van de fabrikant om vast te stellen of een product aan de eisen voldoet. Ook moet de fabrikant een CE-markering aanbrengen. Is het product buiten de Europese Economische Ruimte (EER) gemaakt? Dan moet de importeur van het product controleren of het product voldoet aan de eisen. En dus ook of het product de CE-markering draagt.

Mijns inziens overtreedt de webshop deze regels.
Is dat zo?

Valt deze produktgroep onder de verplichting tot een CE markering?
Heb je enige aanleiding om te veronderstellen dat een dergelijke markering ontbreekt bij de produkten waar dit wel moet?

gemist

Ongelezen bericht door gemist »

Maar...proberen de gillende draagzakgroepen nu niet gewoon de schuld door te schuiven? Als een goedgekeurd babyding, gemaakt in de EU, een slordige €200,- kost en het Chinese equivalent een hele euro... moeten de kopers zich dan niet gaan afvragen of het misschien NIET om dezelfde producten kan gaan?

Moneyman

Jazeker. Met name het speelgoed behoeft een CE-keurmerk.

Gesloten