| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Uw gebruiksgegevens liggen op straat
Uw gebruiksgegevens liggen op straat
Ik sprak gisteren een energiecolporteur die me een andere energieleverancier wilde aanbevelen. Tijdens zijn verkoopgesprekje liet hij me zien dat hij op de iPad die hij bij zich had met alleen een postcode en huisnummer mijn individuele gebruiks- en contractgegevens kon opvragen. Daarvoor vroeg hij wel eerst toestemming, maar dat is natuurlijk een symbolische handeling.
Kennelijk zijn mijn gegevens, en die van u ongeanonymiseerd in een landelijke database opgenomen en toegankelijk voor derden. Dat verraste me, ik vind het wel een vraagteken waard wanneer zomaar iedereen met alleen een postcode en huisnummer van iedereen in Nederland individuele gebruiksgegevens en details over contracten met leveranciers kan opvragen.
Ik heb mijn energieleverancier en autoriteit persoonsgegevens om opheldering gevraagd.
Kennelijk zijn mijn gegevens, en die van u ongeanonymiseerd in een landelijke database opgenomen en toegankelijk voor derden. Dat verraste me, ik vind het wel een vraagteken waard wanneer zomaar iedereen met alleen een postcode en huisnummer van iedereen in Nederland individuele gebruiksgegevens en details over contracten met leveranciers kan opvragen.
Ik heb mijn energieleverancier en autoriteit persoonsgegevens om opheldering gevraagd.
Re: Uw gebruiksgegevens liggen op straat
En klopten die gegevens dan ook? Ik geloof er niets van.
Die gegevens kloppen. Nederland heeft een enorm scala aan databases. Ook dit soort cijfers dus. Maar die data is niet zomaar voor iedereen toegankelijk. Misbruik zou bestraft moeten worden, meestal loopt het met een sisser af.
Dat je je in je privacy voelt aangetast, kan ik wel begrijpen, maar... echt veel misbruik kunnen we niet maken van en met je energieverbruik-tabellen...
Dat je je in je privacy voelt aangetast, kan ik wel begrijpen, maar... echt veel misbruik kunnen we niet maken van en met je energieverbruik-tabellen...
Het klinkt ongeloofwaardig. Waarom zou een energiemaatschappij dit soort cruciale klantinformatie delen met concurrenten?
Hoezo is dat een symbolische handeling? Het is inderdaad waarschijnlijk maar een vinkje op de iPad, maar dat betekent niet dat die colporteur dat uit eigen beweging mag doen. Als u zelf toestemming geeft om u eigen gebruik in te kunnen zien dan is in beginsel toch aan alle waarborgen voldaan? Het feit dat dit zo 'makkelijk' toegankelijk is nou eenmaal het gevolg van automatisering. Een dergelijke iPad zou wel zijn beveiligd en een colporteur mag niet uit eigen beweging gaan kijken. Vermoedelijk worden dergelijke handelingen ook wel vastgelegd in een logboek.jeanklare schreef:Tijdens zijn verkoopgesprekje liet hij me zien dat hij op de iPad die hij bij zich had met alleen een postcode en huisnummer mijn individuele gebruiks- en contractgegevens kon opvragen. Daarvoor vroeg hij wel eerst toestemming, maar dat is natuurlijk een symbolische handeling.
Bedenkt u nou eens wat u allemaal zou kunnen doen met deze 'symbolische handeling'.
Wat ik me wel afvraag is of de database met contractgegevens voor deze zaken mogen worden gebruikt? Bij de individuele gebruiksgegevens ligt dit sowieso anders. Als u een slimme meter heeft dan kan u er voor kiezen dat er helemaal niets mag worden gedaan met deze gegevens, u kan dan de functie van het op afstand laten uitlezen uitzetten. Als u hebt aangegeven (of dit is standaard) dat de netbeheerder mag uitlezen dan worden deze gegevens in principe om de 2 maanden alleen verstrekt aan uw energiemaatschappij en stuurt als het goed is om de 2 maanden een gebruiksoverzicht. Tenslotte heeft u nog de keuze om de gegevens realtime te laten uitlezen waarmee u dan bijvoorbeeld via een app kan bijhouden wat u verbruik is. En dat laatste heeft u dan bij die colporteur gedaan.
Ik weet niet of het gebeurd, maar als je de meterstanden real time deelt dan kan er mogelijk misbruik mee worden gemaakt doordat derden, lees: inbrekers kunnen weten wanneer je wel of niet thuis bent. http://www.nrc.nl/nieuws/2015/01/29/sli ... t-te-lezengemist schreef:, maar... echt veel misbruik kunnen we niet maken van en met je energieverbruik-tabellen...
"Wanneer je wel of niet thuis bent."
De koelkast, vriezer en pomp cv gebruiken de hele dag. Ook als u niet thuis bent. U kunt uw vaatwasser, wasmachine en droger aanzetten als u niet thuis bent.
Schiet allemaal lekker op.
De koelkast, vriezer en pomp cv gebruiken de hele dag. Ook als u niet thuis bent. U kunt uw vaatwasser, wasmachine en droger aanzetten als u niet thuis bent.
Het gaat denk ik vooral om vakantieperiodes. En ook de gasmeter kan een slimme meter zijn en aan het gasverbruik in de winter kan je in veel gevallen wel zien of iemand thuis is. Maar de meeste inbraken zijn denk ik toch het gevolg van slechte sloten of een klein raampje die open staat. Dan maakt het vaak niet eens uit of je wel of niet thuis zou zijn.tijger1 schreef:"Wanneer je wel of niet thuis bent."
Oud nieuws , dat gat is al lang gedicht. Bovendien staan deze gegevens bij je netbeheerder en niet bij je energie leverancier.
-
witte angora
Maar zijn de real-time gebruiksgegevens ook op te vragen? Ik weet wel zeker van niet, het gaat alleen om de gegevens op jaarbasis, omdat op basis daarvan zo'n energiedrammer je een 'beter' aanbod kan bieden. Met real-time gegevens kan die niks.jeanklare schreef:Ik sprak gisteren een energiecolporteur die me een andere energieleverancier wilde aanbevelen. Tijdens zijn verkoopgesprekje liet hij me zien dat hij op de iPad die hij bij zich had met alleen een postcode en huisnummer mijn individuele gebruiks- en contractgegevens kon opvragen.
Dus weer eens paniek om niks.
Overigens hoeft zo'n verkoper helemaal geen cijfers te hebben: hij/zij zegt gewoon dat ze een aanbod doen wat x% goedkoper is en een heel leger consumenten trapt er in.
Ik kan mij niet voorstellen dat zo'n colporteur contracten kan inzien.
Hier is een reactie van mijn energieleverancier:
Ik citeer: “Gegevens over alle aansluitingen en contracten in Nederland worden ondergebracht in het CAR, het Centraal Aansluitingen Register en het CER, het Centraal Einddatum Register. Dit wordt beheerd door de netbeheerders. Deze gegevens zijn noodzakelijk om een aanbod op maat te kunnen maken, zoals de wet voorschrijft. Dus inderdaad is daar informatie te vinden over uw aansluiting, uw verbruik en de einddatum van uw contract. Het college bescherming persoonsgegevens hoeft niet altijd expliciet toestemming te geven. Als registratie noodzakelijk is voor de uitvoer van de overeenkomst, is het niet nodig om hierover toestemming te verlenen. Er is geen mogelijkheid voor een opt-out.”
De verbuiksgegevens zijn op te vragen met alleen een postcode en huisnummer. Dat een colporteur om toestemming vraag voordat hij de informatie opvraagt is betekenisloze handeling. De informatie is openbaar, ook zonder toestemming.
Ik citeer: “Gegevens over alle aansluitingen en contracten in Nederland worden ondergebracht in het CAR, het Centraal Aansluitingen Register en het CER, het Centraal Einddatum Register. Dit wordt beheerd door de netbeheerders. Deze gegevens zijn noodzakelijk om een aanbod op maat te kunnen maken, zoals de wet voorschrijft. Dus inderdaad is daar informatie te vinden over uw aansluiting, uw verbruik en de einddatum van uw contract. Het college bescherming persoonsgegevens hoeft niet altijd expliciet toestemming te geven. Als registratie noodzakelijk is voor de uitvoer van de overeenkomst, is het niet nodig om hierover toestemming te verlenen. Er is geen mogelijkheid voor een opt-out.”
De verbuiksgegevens zijn op te vragen met alleen een postcode en huisnummer. Dat een colporteur om toestemming vraag voordat hij de informatie opvraagt is betekenisloze handeling. De informatie is openbaar, ook zonder toestemming.
De informatie is openbaar, met of zonder toestemming. Dus het vragen van toestemming is een symbolische handeling zonder betekenis.Appie83 schreef: Hoezo is dat een symbolische handeling?
jeanklare schreef:De informatie is openbaar, met of zonder toestemming. Dus het vragen van toestemming is een symbolische handeling zonder betekenis.Appie83 schreef: Hoezo is dat een symbolische handeling?
Nee dat is het niet, want de colporteur had niet zonder uw toestemming in de registers mogen kijken. Uw eigen leverancier en de leverancier met wie u een nieuw contract heeft gesloten mogen dat wel. Het register is namelijk bedoeld om de vrije marktwerking te bevorderen en bevat gegevens zoals uw aansluiting, de einddatum, opzegtermijn en leverancier.jeanklare schreef:Hier is een reactie van mijn energieleverancier:
Aanbod op maat is een nieuwe protocol en is verplicht gesteld door ACM en houdt in dat de aanbieder van energiecontracten zich aantoonbaar moet inspannen om een individuele aanbieding te kunnen doen. Komt er op neer dat je op basis van je postcode en huisnummer weet wat bij een bepaald gebruik de jaarkosten zijn (vastrecht, leveringstarief, energiebelasting, btw en gasprijs en elektriciteitsprijs) waardoor je dus beter kan vergelijken. https://www.vastelastenbond.nl/energie/aanbod-op-maat/
En hoe werkt dit:
stap 1. De aanbieder is verplicht de consument te vragen het eigen verbruik in te vullen of door te geven. Doet de consument dit niet, dan moet de aanbieder verdergaan naar stap 2, gegevens opzoeken in het landelijk systeem.
stap 2. De aanbieder biedt de consument aan het verbruik op te vragen uit de centrale registers zoals CAR of TMR. Het inzien van de registers, mag alleen nadat de consument uitdrukkelijk toestemming heeft gegeven. Dit kan door middel van een ´opt-in´. Het aanbod gaat uit van jaarverbruik. In TMR staan echter standen met tussenliggende verbruiken. In dit geval zal dus een herberekening moeten worden gedaan en wordt er voor het aanbod dus met een schatting gewerkt. Maakt de consument geen gebruik van de mogelijkheden bij stap 1 en ook niet van stap 2, dan mag de aanbieder verdergaan naar stap 3.
stap 3. De aanbieder biedt de consument een hulpmiddel om het verbruik te schatten (bijvoorbeeld o.b.v. soort woning en gezinssamenstelling) of past standaardwaarden toe.
-
Bob Schurkjens
Je verbruik ook in een openbaar register vastgelegd lijkt mij een verzinsel van de colporteur die voor je deur stond.
http://www.energieleveranciers.nl/energ ... gister-cer
http://www.energieleveranciers.nl/energ ... gister-cer
Het jaarverbruik staat wel in een register, maar dat kan natuurlijk niet door elke willekeurige colporteur worden ingezien.
Ik heb toegang tot de BRP, de RDW, ik kan je inkomensgegevens inzien via het UWV... Zijn dat nu ook ineens openbare registers volgens jouw redenering?jeanklare schreef:De informatie is openbaar, met of zonder toestemming. Dus het vragen van toestemming is een symbolische handeling zonder betekenis.Appie83 schreef: Hoezo is dat een symbolische handeling?
Geen enkele colporteur kan uw verbruikscijfers zien. Is altijd op basis van een schatting of u moet uw jaarrekening tonen.
De energieleverancier geeft toch expliciet aan dat het verbruik inzichtelijk is.