LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Correctiefactor gasverbruik

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
rgtverh

Correctiefactor gasverbruik

Ongelezen bericht door rgtverh »

Hallo lezer(s)

Sinds korte tijd volg ik via Radar de oude en nieuwe discussies m.b.t. energie. Ik heb op deze site meermaals onderwerpen gezien over gastarieven. Nu wil ik ook wel iets hierover vragen. Vooraf even een korte uitleg.
Eind 2013 ben ik verhuist naar een nieuwbouw appartement (energielabel A). In de voorgaande woning gebruikte ik qua energie enkel elektrisch. Per 23-12-2013 heb ik een contact afgesloten bij NUON, waarvan ik eind 2014 de jaarafrekening kreeg. Alles was qua opgenomen verbruiken in orde. Wat me echter opviel was de indeling voor netbeheer gas in tariefklasse 500 t/m 4000 m3, hoewel mijn verbruik in 2014 slechts 426 m3 bedroeg. Verder niet veel aandacht aan geschonken.
Nu 2 jaar later ben ik me wat prijsbewuster gaan opstellen m.b.t. energie, en heb de rekeningen van de afgelopen 2 jaar weer tevoorschijn gehaald. Na telefonisch contact met leverancier(Nuon) en e-mail netbeheerder (Liander), kwam deze laatste met de volgende reactie.

“De periode van 2014 was uw werkelijke jaarverbruik 426 m3 gas. Dit verbruik is gebaseerd op uw meterstanden van 23 december 2013 en 19 december 2014. Uw werkelijke jaarverbruik rekenen we om naar een standaard jaarverbruik. Daarvoor tellen we er een correctie voor klimaat, hoeveelheid energie per m3 en druk bij op. Die correctie is 81 m3. Uw standaardjaarverbruik wordt dus: 426 m3 + 81 m3 = 507m3. Daarmee valt u in de tariefgroep van 500 tot en met 4000 m3 gas”.

Nu is me bekend dat er correcties worden toegepast op de gastarieven (voor mij in 2015 van 0,99480), maar een procentuele correctie van bijna 20% (slechte gas kwaliteit) in 2014 lijkt mij toch buitensporig. De netwerkbeheerder zou mijns inziens toch eens moeten kijken hoe dit soort correcties te voorkomen.
Ik zou de uitgelezen standen op mijn intelligente meter voor gas toch een beetje moeten kunnen vertrouwen. Ik zou door de opgegeven berekening van de netbeheerder bijna iets anders gaan denken. Stuurt men hier bewust aan naar verbruiken van boven de 500 m3.
Nu gaat het hier niet om grote bedragen per jaar (40-50 euro), maar voor een beheerder met meer klanten kan dit aardig oplopen. Wat ik vreemd vind is dat er geen automatische restitutie plaatsvind vanuit de energie leverancier of dan wel netbeheerder.

Zijn er lezers die dit soort dingen ook ervaren en/of meegemaakt hebben, en hoe is dit opgelost.

Groetjes RV

Jantje7

Re: Correctiefactor gasverbruik

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Lijkt mij toch echt een rekenfout. De 4 dagen minder en de correctiefactor kunnen nooit de opgegeven 81 m3 zijn. Zelfs in een niet geïsoleerde woning zou het verbruik van ca. 20 m3 per dag niet kunnen. Toch nog maar eens een mailtje er aan wagen richting Nuon.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik heb even mijn eigen gasnota erbij gepakt. Deze is van Essent.

Verbruik 6-10-2014 t/m 31-12-2014 = 126 m3 gas. Correctie is 2 m3
Verbruik 01-01-2015 t/m 30-09-2015 = 275 m3 gas. Correctie is 0 m3

Correctie 1e periode is 0,01661x 126
Correctie 2e periode is 0,00043 x 275

Dus bedenk het zelf maar zou ik zeggen...

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

rgtverh schreef:Hallo lezer(s)

Sinds korte tijd volg ik via Radar de oude en nieuwe discussies m.b.t. energie. Ik heb op deze site meermaals onderwerpen gezien over gastarieven. Nu wil ik ook wel iets hierover vragen. Vooraf even een korte uitleg.
Eind 2013 ben ik verhuist naar een nieuwbouw appartement (energielabel A). In de voorgaande woning gebruikte ik qua energie enkel elektrisch. Per 23-12-2013 heb ik een contact afgesloten bij NUON, waarvan ik eind 2014 de jaarafrekening kreeg. Alles was qua opgenomen verbruiken in orde. Wat me echter opviel was de indeling voor netbeheer gas in tariefklasse 500 t/m 4000 m3, hoewel mijn verbruik in 2014 slechts 426 m3 bedroeg. Verder niet veel aandacht aan geschonken.
Nu 2 jaar later ben ik me wat prijsbewuster gaan opstellen m.b.t. energie, en heb de rekeningen van de afgelopen 2 jaar weer tevoorschijn gehaald. Na telefonisch contact met leverancier(Nuon) en e-mail netbeheerder (Liander), kwam deze laatste met de volgende reactie.

“De periode van 2014 was uw werkelijke jaarverbruik 426 m3 gas. Dit verbruik is gebaseerd op uw meterstanden van 23 december 2013 en 19 december 2014. Uw werkelijke jaarverbruik rekenen we om naar een standaard jaarverbruik. Daarvoor tellen we er een correctie voor klimaat, hoeveelheid energie per m3 en druk bij op. Die correctie is 81 m3. Uw standaardjaarverbruik wordt dus: 426 m3 + 81 m3 = 507m3. Daarmee valt u in de tariefgroep van 500 tot en met 4000 m3 gas”.

Nu is me bekend dat er correcties worden toegepast op de gastarieven (voor mij in 2015 van 0,99480), maar een procentuele correctie van bijna 20% (slechte gas kwaliteit) in 2014 lijkt mij toch buitensporig. De netwerkbeheerder zou mijns inziens toch eens moeten kijken hoe dit soort correcties te voorkomen.
Ik zou de uitgelezen standen op mijn intelligente meter voor gas toch een beetje moeten kunnen vertrouwen. Ik zou door de opgegeven berekening van de netbeheerder bijna iets anders gaan denken. Stuurt men hier bewust aan naar verbruiken van boven de 500 m3.
Nu gaat het hier niet om grote bedragen per jaar (40-50 euro), maar voor een beheerder met meer klanten kan dit aardig oplopen. Wat ik vreemd vind is dat er geen automatische restitutie plaatsvind vanuit de energie leverancier of dan wel netbeheerder.

Zijn er lezers die dit soort dingen ook ervaren en/of meegemaakt hebben, en hoe is dit opgelost.

Groetjes RV
Ik zou denken door contact te zoeken met de netbeheerder of energieleverancier? Ik lees nergens dat je dat (al) gedaan hebt tenminste, ook niet toen je de rekening kreeg?

rgtverh

De laatste beantwooder zou de laatste regel(s) van de eerste alinea beter moeten lezen. Hier staat toch iets anders.

joep873

Ongelezen bericht door joep873 »

rgtverh schreef: “... Daarvoor tellen we er een correctie voor klimaat, hoeveelheid energie per m3 en druk bij op. ..."

Nu is me bekend dat er correcties worden toegepast op de gastarieven (voor mij in 2015 van 0,99480), maar een procentuele correctie van bijna 20% (slechte gas kwaliteit) in 2014 lijkt mij toch buitensporig.
Die 0,99480 is typisch de correctie voor "hoeveelheid energie per m3", maar het grote verschil zal zitten in de "correctie voor klimaat", m.a.w. het zal wel een periode met mooi weer zijn geweest waardoor uw feitelijk verbruik net wat lager lag dan de capaciteit waar voor u in het transportsysteem op is gerekend.

rgtverh

Begrijp ik het goed? Het komt mij dan over alsof ik beboet wordt voor weinig gebruik. Ik heb de leverancier niet verteld hoeveel ik dacht te gaan gebruiken.

RV

witte angora

Is je ook uitgelegd waarom je in die tariefklasse 500 tot 4000 m3 zit, en wat dat betekent voor je contract? Is dit iets specifiek voor Nuon, of is het de netbeheerder die dit bepaalt? Is er ook een tariefklasse 0 tot 500 m3? Want daar zou je eerder onder vallen denk ik.

Jantje7

Ongelezen bericht door Jantje7 »

witte angora schreef:Is je ook uitgelegd waarom je in die tariefklasse 500 tot 4000 m3 zit, en wat dat betekent voor je contract? Is dit iets specifiek voor Nuon, of is het de netbeheerder die dit bepaalt? Is er ook een tariefklasse 0 tot 500 m3? Want daar zou je eerder onder vallen denk ik.
U heeft zich slecht in verdiept. natuurlijk is er een tariefklasse van 0-500 m3. En daar hoort TS ook voor te worden aangeslagen. Een smoesje van de netbeheerder dat het een zachte winter of wat dan ook, heeft daar niets mee te maken. Anders moeten ze deze indeling gewoon afschaffen. TS heeft recht op het te veel betaalde.

witte angora

Nou Jantje.... Ik heb nog nooit van die tariefgroepen gehoord, sorry. Hier is het in ieder geval niet aan de orde, en de andere plaatsen waar ik ooit gewoond heb is het nooit aan de orde geweest. Maar hier is dan ook geen Liander.

Als je op de site van Liander kijkt, dan zie je dat, als er eenmaal een tariefgroep is vastgesteld, dit niet meer gewijzigd kan worden. Maar gezien uw bericht wist u dat kennelijk niet, Jantje?

Gesloten