LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Webshop koopt in bij Aliexpress. Mag dat?

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Marleen123
Berichten: 24
Lid geworden op: 18 mar 2016 18:33

Re: Webshop koopt in bij Aliexpress. Mag dat?

Ongelezen bericht door Marleen123 »

Dank Teunbosseman. Die historie is mij inderdaad niet bekend. Ik dacht op dit forum terecht te kunnen met mijn vraag.

Teunbosseman
Berichten: 4375
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Webshop koopt in bij Aliexpress. Mag dat?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Brahms schreef:Weet ook niets van een historie.... Ook wat off topic denk ik zo.

Maar Marleen en lotgenoten, anderen hebben hier op Radar gewoon hun mening gegeven over je onderwerp. Dat deze anders zijn dan je graag zou lezen is jammer, maar om dan maar gelijk te gaan aangeven dat die berichten verwijderd moeten worden gaat toch wel wat ver....

Net zoals diverse bijdragen totaal off topic zijn en geheel niets bijdragen aan de vraag van TS. En dat is dus precies de "history" waar ik op doel. Maar dat laat ik verder met rust.
Van die zogenaamde meningen van diversen wordt de laatste wel heel erg makkelijk gezegd dat anders zijn dan je graag gelezen zou worden. Blijkbaar nieuwste opmerking als dooddoener.

Als je goed had gelezen had je gelezen dat ik het volgende schreef:
Enige wat ik je kan aanraden in deze is om de berichten te melden welke offtopic zijn

Dit bericht hoort daar trouwens ook bij.


Zo nu weer naar Marleen. Het is reeds geadviseerd, maar vraag het eens aan de: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... arenwet-in

Voor vragen, bel 1400 zie ik staan.

Laat je de uitkomst nog weten ? Ben ik wel benieuwd naar.

Marleen123
Berichten: 24
Lid geworden op: 18 mar 2016 18:33

Re: Webshop koopt in bij Aliexpress. Mag dat?

Ongelezen bericht door Marleen123 »

Brahms schreef:Weet ook niets van een historie.... Ook wat off topic denk ik zo.

Maar Marleen en lotgenoten, anderen hebben hier op Radar gewoon hun mening gegeven over je onderwerp. Dat deze anders zijn dan je graag zou lezen is jammer, maar om dan maar gelijk te gaan aangeven dat die berichten verwijderd moeten worden gaat toch wel wat ver....
Ik ben niet op zoek naar meningen, maar naar feiten. Eindeloos je mening blijven geven over mijn motieven, doel van het topic of andere 'tips' is wat mij betreft niet nodig. Dus nogmaals; antwoorden op mijn vragen zijn welkom, maar als je die niet hebt, scroll alsjeblieft door. Je hebt je punt gemaakt, jij vindt het onzin. Klaar dan toch?
Laatst gewijzigd door Marleen123 op 21 mar 2016 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Marleen123
Berichten: 24
Lid geworden op: 18 mar 2016 18:33

Re: Webshop koopt in bij Aliexpress. Mag dat?

Ongelezen bericht door Marleen123 »

Dank voor de tip, Teunbosseman. De Warenautoriteit is inderdaad al een keer eerder genoemd. Een telefoontje of mailtje kan allicht geen kwaad en schept wel duidelijkheid in deze kwestie.

mh73

Re: Webshop koopt in bij Aliexpress. Mag dat?

Ongelezen bericht door mh73 »

Mijn linkjes al gelezen? Of is dat teveel moeite? In de laatste link staat een overzicht met specifieke wettelijke eisen waar speelgoed aan moet voldoen. Meer wijsheid dan dit zul je hierover niet vinden.

Waar kun je bij Primark terug vinden onder welke omstandigheden de producten gemaakt worden dan? Daar is mij nog nooit iets over opgevallen. Ik denk trouwens dat je een beetje vertekend beeld hebt van de kledinghandel. Kleding conform Europese regelgeving? Tja.

Artikelen op Aliexpress zijn niet gemaakt voor de Aziatische markt. Ze zijn gemaakt om wereldwijd te verkopen. En dat gebeurt dus ook. En heel vaak mag dat dus gewoon ook.

En nogmaals, waar maak je je druk om? Er gebeurt zoveel wat niet mag, je buurman die zwart werkt, mensen die voor de verkoop taarten bakken of high tea's organiseren zonder dat daar enige controle op is qua voedselveiligheid, enz, mensen die zelf zeep maken voor de verkoop en dat mag dus echt niet zonder elke nieuwe zeepsoort (al heb je er maar een kleurstofje aan toegevoegd) te laten testen.

Wil je echte concrete informatie, dan zul je je moeten wenden tot de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit.

Marleen123
Berichten: 24
Lid geworden op: 18 mar 2016 18:33

Re: Webshop koopt in bij Aliexpress. Mag dat?

Ongelezen bericht door Marleen123 »

mh73 schreef:Mijn linkjes al gelezen? Of is dat teveel moeite? In de laatste link staat een overzicht met specifieke wettelijke eisen waar speelgoed aan moet voldoen. Meer wijsheid dan dit zul je hierover niet vinden.

Ik heb het bekeken, dank daarvoor. Er is inderdaad nauwelijks informatie online te vinden, helaas.

Radar
Site Admin
Berichten: 5512
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Webshop koopt in bij Aliexpress. Mag dat?

Ongelezen bericht door Radar »

Uit deze discussie hebben wij -opnieuw- diverse berichten verwijderd. Veel ervan waren off topic, andere waren negatief / niet respectvol / 'bashend' richting de topic starter / andere gebruikers, en sommige waren beide.

Gelieve de discussie on topic voort te zetten en de sfeer prettig en constructief te houden, ook voor nieuwe gebruikers. Wie dit niet doet riskeert een waarschuwing of ban.

Quu
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 okt 2014 20:25

Re: Webshop koopt in bij Aliexpress. Mag dat?

Ongelezen bericht door Quu »

mh73 schreef:
En nogmaals, waar maak je je druk om? Er gebeurt zoveel wat niet mag, je buurman die zwart werkt, mensen die voor de verkoop taarten bakken of high tea's organiseren zonder dat daar enige controle op is qua voedselveiligheid, enz, mensen die zelf zeep maken voor de verkoop en dat mag dus echt niet zonder elke nieuwe zeepsoort (al heb je er maar een kleurstofje aan toegevoegd) te laten testen.
.
Nou de gezondheid en veiligheid van een kind is niet meer dan normaal.
Stoffen met de verkeerde verf zijn niet geschikt om op de huid te dragen of aan te sabbelen (wat kinderen veel doen)
Dat er zo erg veel andere dingen zijn lijkt mij er niet toe te doen. Ik vind dat als een bedrijf zich richt op kleine kinderen dat dit op een veilige en eerlijke manier moet gebeuren.

Willemzelf
Berichten: 196
Lid geworden op: 10 okt 2012 16:10

Re: Webshop koopt in bij Aliexpress. Mag dat?

Ongelezen bericht door Willemzelf »

Wat een onzinverhaal.
Die webshop koopt niet in bij Aliexpress.
Maar bij een Chinese handelaar die adverteert op Aliexpress.
Een Nederlandse webshop koopt toch ook niet in bij Bol.com ?
Maar wel bij een groothandel die adverteert op Bol.com.
Aliexpress en Bol.com zijn advertentieplatforms waar handelaren hun waar aanbieden.
En Ali en Bol krijgen een percentage van de verkoop.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Webshop koopt in bij Aliexpress. Mag dat?

Ongelezen bericht door olaf79 »

tijger1 schreef:En als een ander bedrijf in China inkoopt of wat mij betreft in Zuid-Amerika gaat u daar dan ook vragen stellen over de herkomst en de veiligheid?

Volgens mij probeert u die zaak een beetje zwart te maken. Probleem met ze gehad?
Het is vooral typisch dat vraagstellers op dit forum continu zelf als dader worden afgeschilderd. Het gaat hier om een legitieme vraag en legitieme zorg van een moeder die gewoon graag wil dat haar kind veilige kleding en speelgoed heeft.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Webshop koopt in bij Aliexpress. Mag dat?

Ongelezen bericht door prem »

Ik snap die klopjacht van TS niet helemaal.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Webshop koopt in bij Aliexpress. Mag dat?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Waarom zou een product onveilig zijn OMDAT het via Aliexpress is ingekocht? Zolang het aan de relevante CE normen voldoet is er toch niets aan de hand?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Webshop koopt in bij Aliexpress. Mag dat?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Marleen123 schreef:Andere bedrijven worden ook bij naam genoemd, dus ik begrijp niet waarom dit anders is. Ik dacht met mijn vraag, op een consumentenforum, op het goede adres te zijn.
Natuurlijk is dit geen probleem, dus trek je niets aan van de zeurpieten op dit forum. Die zitten meestal in de modus de klant zit altijd fout.. Terecht wijzen sommigen erop dat dit een algemeen probleem is in de consumenten markt voor kinder spullen (maakt niet uit wat). Het argument dan koop je er toch niet is wel erg zwak. Zo kunnen we elk topic op dit forum wel sluiten.
Nogmaals; waar het me om gaat is dat controle op de veiligheid van deze producten ontbreekt, er geen openheid van zaken gegeven wordt enz. Ik ken geen andere webshops die ook op deze manier werken, maar ik sluit niet uit dat die er zijn.
Mijn vraag is dan ook heel simpel; mag dit? Mag een webshop (een bedrijf met KVK) artikelen van Aliexpres doorverkopen, zonder te voldoen aan Nederlandse veiligheidseisen en transparantie over de herkomst van de producten?
Dit zijn eigenlijk twee vragen. :D
Iedereen mag (normaal gesproken) iets doorverkopen. Waar de verkoper zijn waar vandaan haalt is zijn probleem en dit valt dan ook niet te verbieden. Uiteraard moet hetgeen wordt doorverkocht voldoen aan de NL (en EU) wetgeving. De verkoper is daarvoor verantwoordelijk maar mag er op zijn buurt ook weer vanuit gaan dat de voorverkoper aan hem weer spullen heeft verkocht die aan de wettelijke eisen voldoen. Toch blijft naar de consument toe in eerste instantie jouw verkoper de verantwoordelijke.

Mijn advies; let op het keurmerk op de verpakking van een artikel. Als daar het ROHS logo op staat zit je goed.

brokkel
Berichten: 316
Lid geworden op: 10 mar 2011 13:11

Re: Webshop koopt in bij Aliexpress. Mag dat?

Ongelezen bericht door brokkel »

Iedereen mag (normaal gesproken) iets doorverkopen. Waar de verkoper zijn waar vandaan haalt is zijn probleem en dit valt dan ook niet te verbieden.
Dit is niet geheel correct. Je mag zeker niet zomaar elk product doorverkopen. Zeker niet als het door jou wordt geïmporteerd van buiten de EU.
De eventuele merkhouder (als dat van toepassing is) kan jou weldegelijk een verkoopverbod opleggen. Dus pas op met bijvoorbeeld merkkleding te verkopen via een webshop als jij deze niet in de EU hebt gekocht.
olaf79 schreef:Mijn advies; let op het keurmerk op de verpakking van een artikel. Als daar het ROHS logo op staat zit je goed.
Alleen is het RoHS volgens mij niet van toepassing op zaken als kleding.

Nu terug naar de originele vraag. Mag een webshop inkopen bij AliExpres en het in NL verkopen?
Ja, dat mag. De webshop mag overal inkopen waar het wil zolang de producten, zodra deze op de markt worden gebracht, maar voldoen aan de europese richtlijnen en geen merkrechten overtreden.
AliExpres is juist een plaats waar, naast heel veel particulieren, ook heel veel kleine webshops hun producten kopen. Alibaba is voor grotere partijen die meer geschikt zijn voor grotere winkels en kleine winkelketens. Om ook de kleinere winkels te kunnen bedienen heeft Alibaba toen juist AliExpress opgericht.

De webshop is in dat geval de importeur en dus verantwoordelijk voor de eventuele kwaliteits-eisen die er worden gesteld bij import buiten de EU. Als de webshop de goederen dus verkoopt op de Nederlandse markt dan staat zij garant voor de kwaliteit. Voldoen deze volgens jou niet dan je kan hiervan melding maken bij de voedsel en warenautoriteit die de klacht vervolgens beoordelen en mogelijk onderzoeken.
Laatst gewijzigd door brokkel op 29 mar 2016 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.

mh73

Re: Webshop koopt in bij Aliexpress. Mag dat?

Ongelezen bericht door mh73 »

brokkel schreef:De webshop is in dat geval de importeur en dus verantwoordelijk voor de eventuele kwaliteits-eisen die er worden gesteld bij import buiten de EU. Als de webshop de goederen dus verkoopt op de Nederlandse markt dan staat zij garant voor de kwaliteit. Voldoen deze volgens jou niet dan je kan hiervan melding maken bij de voedsel en warenautoriteit die de klacht vervolgens beoordelen en mogelijk onderzoeken.
En dat is eigenlijk precies wat ik tig posten geleden al aangaf.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Webshop koopt in bij Aliexpress. Mag dat?

Ongelezen bericht door kweenie »

Zo is het. Al vele jaren wordt een groot deel van de producten uit bv. China geïmporteerd. Maar tegenworodig wordt het steeds makkelijker om als consument te achterhalen waar het precies vandaan komt én om als consument de producten zelf ook te importeren.

Een Nederlandse webshop zou dan als toegevoegde waarde kunnen/moeten hebben dat die kaf van koren weet te scheiden. En van al die miljoenen artikelen juist die dingen aanbiedt die de gewenste kwaliteit hebben en in de gewenste stijl zijn. En die daarbij natuurlijk ook aan de (minimale) Nederlandse wettelijke eisen voldoen.

Het is dus op zich geen probleem dat ze spullen van een Chinese webwinkel/groothandel kopen, maar de artikelen die ze vervolgens in hun webwinkel verkopen moeten dan wel aan de strengere Nederlandse regels voldoen.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Webshop koopt in bij Aliexpress. Mag dat?

Ongelezen bericht door Har06 »

kweenie schreef:Zo is het. Al vele jaren wordt een groot deel van de producten uit bv. China geïmporteerd. Maar tegenworodig wordt het steeds makkelijker om als consument te achterhalen waar het precies vandaan komt én om als consument de producten zelf ook te importeren.

Een Nederlandse webshop zou dan als toegevoegde waarde kunnen/moeten hebben dat die kaf van koren weet te scheiden. En van al die miljoenen artikelen juist die dingen aanbiedt die de gewenste kwaliteit hebben en in de gewenste stijl zijn. En die daarbij natuurlijk ook aan de (minimale) Nederlandse wettelijke eisen voldoen.

Het is dus op zich geen probleem dat ze spullen van een Chinese webwinkel/groothandel kopen, maar de artikelen die ze vervolgens in hun webwinkel verkopen moeten dan wel aan de strengere Nederlandse regels voldoen.
Ohhhhhhh de chinezen mogen hier alles droppen??????????

mh73

Re: Webshop koopt in bij Aliexpress. Mag dat?

Ongelezen bericht door mh73 »

Har06 schreef:Ohhhhhhh de chinezen mogen hier alles droppen??????????
En waar denk jij dat alle knopen, ritsen, veel kleding, hobbymateriaal, home decoratie, teken- en schrijfmateriaal enz. enz. enz, vandaan komen?
Ook al koop je het bij de Hema, Marskramer of Blokker.

Dat is wel je kop in het zand steken, hoor Har06.

WinterL
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 apr 2016 14:59

Re: Webshop koopt in bij Aliexpress. Mag dat?

Ongelezen bericht door WinterL »

Vooropgesteld, ik snap niet dat mensen eerst iets bestellen, en dan gaan zeuren omdat ze hetzelfde product tegenkomen op ebay of alieexpress. Het is niet verboden om ergens iets te kopen en er dan winst op te maken. Let ook op dat een webshop de nodige kosten heeft. Trek maar eens 21% btw van de prijs af, daarna nog wat invoerrechten, en kosten voor voorraad evt verzenden, pand etc etc. Dan is het verschil vaak al een stuk kleiner.

De veiligheid is een ander issue, en hiervoor is de importeur verantwoordelijk. Als de webshop dit dus daadwerkelijk zelf inkoopt in china dan dienen ze zich er van te vergewissen dat de artikelen voldoen aan de EU veiligheidseisen. Als dit niet het geval is kun je de webshop hierop aanspreken en eventueel melding maken bij de Nederlandse voedsel- en warenautoriteit.

mh73

Re: Webshop koopt in bij Aliexpress. Mag dat?

Ongelezen bericht door mh73 »

WinterL schreef:De veiligheid is een ander issue, en hiervoor is de importeur verantwoordelijk. Als de webshop dit dus daadwerkelijk zelf inkoopt in china dan dienen ze zich er van te vergewissen dat de artikelen voldoen aan de EU veiligheidseisen. Als dit niet het geval is kun je de webshop hierop aanspreken en eventueel melding maken bij de Nederlandse voedsel- en warenautoriteit.
En dat is dus al gepost. Een keer of drie pas. :roll:

Gesloten