LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] VVE beheer en handjeklap?
-
- Contacteer:
VVE beheer en handjeklap?
Sinds jaren betalen wij een VVE beheersgroep, te Poeldijk. Wij hebben een klein bestuur, met 1 of 2 leden, dat zal ik even nakijken.
Een zoon van een bestuurslid werkt bij een bedrijf dat oa zich toelegt op schilderwerken en onderhoud.
Men heeft toen 2 offertes laten doen, 1 dure en een goedkopere. Dan mogen we stemmen met een brief, maar dan wordt de duurdere gekozen, dat is dan het bedrijf van de zoon van het bestuurslid.
Wij eigenaren, krijgen dan een brief met een soort van enquete waarin dan staat "gunfactor". Die brieven heb ik nog bewaard en waren opgesteld door of het bestuur, ofwel in samenspraak met het beheer, aangezien de brief is verzonden door het beheer.
Ik snap dat niet.. want die andere offerte daar had ik op gestemd en later hoorde ik, dat anderen ook daarop hadden gestemd. In deze dure tijden kan ik mij dan ook niet voorstellen, dat andere eigenaren kiezen voor een duurdere optie omdat die suggestief door AB beheer werd vermeld met "gunfactor"
Recente kwestie is:
Zo stelt die beheergroep, ( wel of niet in overleg met bestuur? is niet duidelijk ) dat ineens de rookkanalen moeten worden vernieuwd, maar er is in de Algemene Ledenvergadering niet wettig over gestemd.
Sterker nog: in de notulen van de afgelopen 2 jaar zie ik nergens dat dit als agendapunt stond, om ter stemming te worden aangeboden.
Ook staat nergens in de notulen vermeld, welke appartementeigenaar het nodig vond om de rookkanalen te willen vernieuwen danwel te wijzigen.
de beheerder stuurt dan namens het bestuur , aangezien wij geen voorzitter hebben, een mail naar mij dat wij verplicht worden om een HR ketel aan te schaffen, omdat de rookkanalen gaan worden vernieuwd. De meeste mensen in ons complex zijn wat ouder, en die vragen dan ook van: wij hebben ook net een nieuwe CV ketel gekocht.. en dan hoor ik ook anderen daarover.
Graag jullie mening hierover. Ik heb inmiddels wel Centraal Beheer Achmea als individuele consument /eigenaar benaderd. Die dame heeft mij nu geholpen met een brief naar het bestuur. Heeft iemand soortgelijke ervaring met deze vorm van .. misschien oneerbiedig "Handjeklap"?
Een zoon van een bestuurslid werkt bij een bedrijf dat oa zich toelegt op schilderwerken en onderhoud.
Men heeft toen 2 offertes laten doen, 1 dure en een goedkopere. Dan mogen we stemmen met een brief, maar dan wordt de duurdere gekozen, dat is dan het bedrijf van de zoon van het bestuurslid.
Wij eigenaren, krijgen dan een brief met een soort van enquete waarin dan staat "gunfactor". Die brieven heb ik nog bewaard en waren opgesteld door of het bestuur, ofwel in samenspraak met het beheer, aangezien de brief is verzonden door het beheer.
Ik snap dat niet.. want die andere offerte daar had ik op gestemd en later hoorde ik, dat anderen ook daarop hadden gestemd. In deze dure tijden kan ik mij dan ook niet voorstellen, dat andere eigenaren kiezen voor een duurdere optie omdat die suggestief door AB beheer werd vermeld met "gunfactor"
Recente kwestie is:
Zo stelt die beheergroep, ( wel of niet in overleg met bestuur? is niet duidelijk ) dat ineens de rookkanalen moeten worden vernieuwd, maar er is in de Algemene Ledenvergadering niet wettig over gestemd.
Sterker nog: in de notulen van de afgelopen 2 jaar zie ik nergens dat dit als agendapunt stond, om ter stemming te worden aangeboden.
Ook staat nergens in de notulen vermeld, welke appartementeigenaar het nodig vond om de rookkanalen te willen vernieuwen danwel te wijzigen.
de beheerder stuurt dan namens het bestuur , aangezien wij geen voorzitter hebben, een mail naar mij dat wij verplicht worden om een HR ketel aan te schaffen, omdat de rookkanalen gaan worden vernieuwd. De meeste mensen in ons complex zijn wat ouder, en die vragen dan ook van: wij hebben ook net een nieuwe CV ketel gekocht.. en dan hoor ik ook anderen daarover.
Graag jullie mening hierover. Ik heb inmiddels wel Centraal Beheer Achmea als individuele consument /eigenaar benaderd. Die dame heeft mij nu geholpen met een brief naar het bestuur. Heeft iemand soortgelijke ervaring met deze vorm van .. misschien oneerbiedig "Handjeklap"?
Laatst gewijzigd door georgette.tisha op 02 apr 2016 12:07, 5 keer totaal gewijzigd.
Re: VVE beheer en handjeklap?
Uit hoeveel personen bestaat het bestuur?
Hoeveel leden heeft de VVE?
Heeft u hierover al andere leden van de vereniging geraadpleegd? Zo nee, dan lijkt het mij een goed idee om eens te gaan inventariseren hoe andere leden hierover denken. Heeft u meerdere medestanders, dan kun je dit als een agendapunt opnemen in de eerst volgende vergadering. Tenslotte beslis je tijdens de vergadering hoe deze zaken worden ingericht en vervolgens dient het in de notulen opgenomen te worden. Zo ligt alles vast en kan er niet van afgeweken worden.
Heeft u hierover al andere leden van de vereniging geraadpleegd? Zo nee, dan lijkt het mij een goed idee om eens te gaan inventariseren hoe andere leden hierover denken. Heeft u meerdere medestanders, dan kun je dit als een agendapunt opnemen in de eerst volgende vergadering. Tenslotte beslis je tijdens de vergadering hoe deze zaken worden ingericht en vervolgens dient het in de notulen opgenomen te worden. Zo ligt alles vast en kan er niet van afgeweken worden.
Als het klopt wat u zegt, kan dit absoluut niet door de beugel. Besluiten kunt u binnen 4 weken na kennisname aanvechten bij de kantonrechter. Verder raad ik aan om samen met de andere leden z.s.m. het bestuur / de beheerder te ontslaan. De beheerder/het bestuur voeren slechts besluiten van de ALV uit. De Alv is het hoogste orgaan, niet het bestuur, laat staan een beheerder.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
wat is de motivatie dat iedereen een hr ketel moet hebben? vaak geven hr ketels juist problemen bij gezamelijke rookgasafvoeren, omdat deze ketels veel condens uitstoten.
Dit is normaal voor een hr ketel zodat er extra rendement uit de rookgassen gehaald worden.
Deze condens zorgt vaak voor vochtproblemen in de afvoeren.
Dit is normaal voor een hr ketel zodat er extra rendement uit de rookgassen gehaald worden.
Dit verhaal komt me bekend voor. Kip ei verhaal. Beheerders willen graag HR ketels. In de eerste plaats omdat onderhoud aan VR ketels steeds duurder wordt en in tweede plaats omdat deze ketels nauwelijks nog geleverd worden.thecure schreef:wat is de motivatie dat iedereen een hr ketel moet hebben? vaak geven hr ketels juist problemen bij gezamelijke rookgasafvoeren, omdat deze ketels veel condens uitstoten.
Om HR ketels te kunnen installeren zijn nieuwe rookgasafvoeren nodig.
Volgens mij mag een bestuur ook niet zomaar zo'n grote opdracht geven zonder dat daar over gestemd is. Er geldt, afhankelijk van de reglementen een maximum bedrag waaronder zij ongevraagd mag handelen.Uw Jurist schreef:Als het klopt wat u zegt, kan dit absoluut niet door de beugel. Besluiten kunt u binnen 4 weken na kennisname aanvechten bij de kantonrechter. Verder raad ik aan om samen met de andere leden z.s.m. het bestuur / de beheerder te ontslaan. De beheerder/het bestuur voeren slechts besluiten van de ALV uit. De Alv is het hoogste orgaan, niet het bestuur, laat staan een beheerder.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Tevens lijkt me verplicht aanschaffen van een HR ketel niet houdbaar. Als er door besluit van de VvE wordt overgegaan tot andere rookgasafvoeren waardoor ketels vervangen moeten worden dan dienen de kosten daarvan door de VvE gedragen te worden en eigenaren met een ketel die nog niet is afgeschreven gecompenseerd te worden.
Misschien eens tijd om het reglement tegen het licht te houden en uw punten op de agenda te laten zetten. Wanneer is de eerstvolgende vergadering ?
-
- Contacteer:
ik dacht 3 bestuursleden. Een technische commissie lid- een penningmeester en een controlerend kas bestuurslid.CB schreef:Uit hoeveel personen bestaat het bestuur?
Laatst gewijzigd door georgette.tisha op 31 mar 2016 07:34, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Contacteer:
Ja hoor ik ben naar het kascommissielid gegaan. Ook heb ik de oud-voorzitter per mail benaderd. Wij hebben thans geen voorzitter, deze plek is momenteel niet ingenomen door 1 van de leden.
-
- Contacteer:
crazyme schreef:Misschien eens tijd om het reglement tegen het licht te houden en uw punten op de agenda te laten zetten. Wanneer is de eerstvolgende vergadering ?
dank voor uw reactie. Dat advies is mij ook aangegeven via Achmea. Derhalve stuur ik nu een brief gericht aan het bestuur, en dan naar het postadres van de beheerder, aangezien zij de post verzorgt en de inkomende stukken op de agenda plaatst voor de leden.
-
- Contacteer:
Uw Jurist schreef:Als het klopt wat u zegt, kan dit absoluut niet door de beugel. Besluiten kunt u binnen 4 weken na kennisname aanvechten bij de kantonrechter. Verder raad ik aan om samen met de andere leden z.s.m. het bestuur / de beheerder te ontslaan. De beheerder/het bestuur voeren slechts besluiten van de ALV uit. De Alv is het hoogste orgaan, niet het bestuur, laat staan een beheerder.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Beste mevrouw Doomernik, ik kan nergens het besluit terugvinden. Je kan wel uit de notulen lezen dat er in de ALV over gesproken is, maar er is nooit over gestemd. En dan wil men nu wel betaald onderzoek laten verrichten door een bedrijf, wellicht over de mogelijkheden, maar mijn vermoeden blijft dat hiermee dan meteen fiat komt aan het doordrukken van een niet genomen besluit in mijn beleving
-
- Contacteer:
Beste Olaf dank voor uw reactie. De eigenaren die ik ken, hebben de VR ketel recentelijk gekocht. Het zijn geen huurketels. Tja, hoelang gaat een nieuwe mee? Ik dacht toch wel gauw 15 jaar. Mijn ketel is slechts 2 jaar jong.olaf79 schreef:Volgens mij mag een bestuur ook niet zomaar zo'n grote opdracht geven zonder dat daar over gestemd is. Er geldt, afhankelijk van de reglementen een maximum bedrag waaronder zij ongevraagd mag handelen.Uw Jurist schreef:Als het klopt wat u zegt, kan dit absoluut niet door de beugel. Besluiten kunt u binnen 4 weken na kennisname aanvechten bij de kantonrechter. Verder raad ik aan om samen met de andere leden z.s.m. het bestuur / de beheerder te ontslaan. De beheerder/het bestuur voeren slechts besluiten van de ALV uit. De Alv is het hoogste orgaan, niet het bestuur, laat staan een beheerder.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Tevens lijkt me verplicht aanschaffen van een HR ketel niet houdbaar. Als er door besluit van de VvE wordt overgegaan tot andere rookgasafvoeren waardoor ketels vervangen moeten worden dan dienen de kosten daarvan door de VvE gedragen te worden en eigenaren met een ketel die nog niet is afgeschreven gecompenseerd te worden.
-
- Contacteer:
Dat is een goede vraag inderdaad. Ik heb wel een vermoeden, maar dat is een suggestieve teint die ik er dan als eigenaar aan geef. In ieder geval is mij nooit gevraagd of ik voor of tegen stem, ook niet bij volmacht. Normaliter wordt voor zulke belangrijke zaken eerst gestemd. Nu zijn vooral de mensen die recentelijk een nieuwe VR ketel aanschaften, toch wel verontwaardigd.thecure schreef:wat is de motivatie dat iedereen een hr ketel moet hebben? vaak geven hr ketels juist problemen bij gezamelijke rookgasafvoeren, omdat deze ketels veel condens uitstoten.
Ketels?
Dat mag niet, als je een Feenstra Lease ketel neemt zit je daar 12 jaren aan vast of dure afkoop!
Verder bepaal ik zelf het merk en type!
Word het een matig betrouwbare goedkope Agpo Ferroli,CW 3 voor douche en bekend bij monteurs of een Vailliant CW 5 voor ligbad?
Zowel de prijs als comfort en betrouwbaarheid 2 uiterste maar wel belangrijk.
Het is jou huisje dus bepaal je zelf of je snel of goedkoop warm tapwater wilde.
VVE, daar als bestuurslid nu er een vacature is instappen?
Je krijg meer rechten, (officieel niets) maar als er klachten zijn van meerdere bewoners dus vraag ontevreden buren.
Ook de 2 nog huidige mogen aftreden en herkiesbaar met kans op nieuwe kandidaten.
Ook het dagelijks beheer mag elders als contract afloopt.
Schoonmaak; moet het een bedrijf zijn of mag een werkloze oudere die nergens werk vind als 58 jarige het ook doen in ruil voor gratis wonen?
Deze man hoeft zolang alles schoon bleef niets te betalen en staat nu op €1,- per jaar!
Dat mag dus geen inkomen opgeven voor UWV en binnenkort Bijstand en gratis wonen!
Goedkoper en beter voor alle bewoners en er zal meer in kas blijven.
Katten & planten Service, tevens brievenbus legen tijdens vakantie... ja de schoonmaker doet meer en dat is binnen de wet!
BBQ? Ja, via lift huisje en dakterras, illegaal aangelegd is het nu VVE feest elke zomer diverse keren en bierpomp en terras stoelen, wel beton in poten
voor wegwaaien en lift huisje is nu overvol....
Het hek en terras tegels voor heel houden nieuwe bitumen dak... en dat is door werkloze bouwvakker (broer) en bewoners gedaan.
Dus ook daar veel verdiend en gelijk isolatie gedaan, winter warmer voor boven bewoners en in de zomer minder heet!
Ja, goedkoper en beter kan mits de VVE actief is en uitbesteden, ze overwegen over 2 jaren het contract te stoppen en zelf alles te doen.
Denk na en regel tijdig en als er goede samenwerking is en er minder kosten zijn is een doe het zelf VVE vaak beter en goedkoper!
Niet alles tegelijk doen maar nu starten zodat je langzaam de dure uitbestede werkzaamheden aan bewoners zelf over laat.
Verzekeringen? Ja, naast de opstal voor gebouw is meeliften pakket polis voor bewoners vaak mogelijk.
Zowel de inboedel als je auto bij dezelfde is mogelijk en diverse tussen personen kunnen een goede en voordeliger VVE polis aanbieden!
Als je niet 113 woningen maar 1 VVE voor 80% kreeg is een leuke korting mogelijk of betere voorwaarden, meestal beide.
Denk na en zelf instappen en voor vergadering buren benaderen en je staat sterker dan op avond zelf waar vriendjes een nieuwe kunnen aanwijzen.
Dat mag niet, als je een Feenstra Lease ketel neemt zit je daar 12 jaren aan vast of dure afkoop!
Verder bepaal ik zelf het merk en type!
Word het een matig betrouwbare goedkope Agpo Ferroli,CW 3 voor douche en bekend bij monteurs of een Vailliant CW 5 voor ligbad?
Zowel de prijs als comfort en betrouwbaarheid 2 uiterste maar wel belangrijk.
Het is jou huisje dus bepaal je zelf of je snel of goedkoop warm tapwater wilde.
VVE, daar als bestuurslid nu er een vacature is instappen?
Je krijg meer rechten, (officieel niets) maar als er klachten zijn van meerdere bewoners dus vraag ontevreden buren.
Ook de 2 nog huidige mogen aftreden en herkiesbaar met kans op nieuwe kandidaten.
Ook het dagelijks beheer mag elders als contract afloopt.
Schoonmaak; moet het een bedrijf zijn of mag een werkloze oudere die nergens werk vind als 58 jarige het ook doen in ruil voor gratis wonen?
Deze man hoeft zolang alles schoon bleef niets te betalen en staat nu op €1,- per jaar!
Dat mag dus geen inkomen opgeven voor UWV en binnenkort Bijstand en gratis wonen!
Goedkoper en beter voor alle bewoners en er zal meer in kas blijven.
Katten & planten Service, tevens brievenbus legen tijdens vakantie... ja de schoonmaker doet meer en dat is binnen de wet!
BBQ? Ja, via lift huisje en dakterras, illegaal aangelegd is het nu VVE feest elke zomer diverse keren en bierpomp en terras stoelen, wel beton in poten
voor wegwaaien en lift huisje is nu overvol....
Het hek en terras tegels voor heel houden nieuwe bitumen dak... en dat is door werkloze bouwvakker (broer) en bewoners gedaan.
Dus ook daar veel verdiend en gelijk isolatie gedaan, winter warmer voor boven bewoners en in de zomer minder heet!
Ja, goedkoper en beter kan mits de VVE actief is en uitbesteden, ze overwegen over 2 jaren het contract te stoppen en zelf alles te doen.
Denk na en regel tijdig en als er goede samenwerking is en er minder kosten zijn is een doe het zelf VVE vaak beter en goedkoper!
Niet alles tegelijk doen maar nu starten zodat je langzaam de dure uitbestede werkzaamheden aan bewoners zelf over laat.
Verzekeringen? Ja, naast de opstal voor gebouw is meeliften pakket polis voor bewoners vaak mogelijk.
Zowel de inboedel als je auto bij dezelfde is mogelijk en diverse tussen personen kunnen een goede en voordeliger VVE polis aanbieden!
Als je niet 113 woningen maar 1 VVE voor 80% kreeg is een leuke korting mogelijk of betere voorwaarden, meestal beide.
Denk na en zelf instappen en voor vergadering buren benaderen en je staat sterker dan op avond zelf waar vriendjes een nieuwe kunnen aanwijzen.
CV-ketels vallen normaliter niet binnen de verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de VvE (check uw modelreglement en de statuten).
Maar de rookgaskanalen vallen daar wel onder. Deze kunnen worden aangepast, zodat er ook HR ketels kunnen worden geplaatst zonder dat de onderste appartementen last krijgen van condens, schimmel enz. Het is dan ook wel slim om dit te doen voor de nabije dan wel verre toekomst. Een jonge VR ketel hoeft na de aanpassing niet vervangen te worden. Maar t.z.t. kan dan wel worden overgestapt op HR.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Maar de rookgaskanalen vallen daar wel onder. Deze kunnen worden aangepast, zodat er ook HR ketels kunnen worden geplaatst zonder dat de onderste appartementen last krijgen van condens, schimmel enz. Het is dan ook wel slim om dit te doen voor de nabije dan wel verre toekomst. Een jonge VR ketel hoeft na de aanpassing niet vervangen te worden. Maar t.z.t. kan dan wel worden overgestapt op HR.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik