LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Goedkopere hypotheekrente krijgen? Analyse kost €150
Goedkopere hypotheekrente krijgen? Analyse kost €150
De tussenpersoon wil 150 euro indien we een berekening willen laten maken of goedkopere hypotheekrente een optie is. Ik vroeg aan de tussenpersoon wat ik moet gaan betalen als ik wegga bij Hypotrust/Quion. Vervolgens kreeg ik te horen dat de boeterente deel uitmaakt van de analyse, dat 150 euro kost. Is dit redelijk? Ik heb rechtstreeks contact opgenomen met Hypotrust en gevraagd wat de boeterente is om over te gaan naar een aantrekkelijkere hypotheekrente. Daarop kreeg ik gewoon antwoord zo rond de 15.000 euro. Dat is een fors bedrag. In mijn situatie spant het er om of een goedkopere rente wel gunstiger is. Bovendien is het de vraag of ik wel weer een nieuwe hypotheek kan gaan krijgen. Dit omdat ik minder ben gaan werken in de tussenperiode.
Re: Goedkopere hypotheekrente krijgen? Analyse kost €150
Lijkt me alleszins redelijk, ja. Goedkoop zelfs.
Ik vind het heel redelijk.
u werkt gratis?
Als je het te duur vindt, ga je even googlen hoe je het zelf kunt uitrekenen. Wellicht kom je dan tot de conclusie, dat € 150 meer dan acceptabel is. Of zoals de voorganger zei: "Werk jij gratis?"
thecure schreef:u werkt gratis?
Van de week nog bij de schadehersteller geweest: Hoeveel kost dat?
Kreeg ik gewoon een gratis antwoord op.
Dat kan je alleen niet met elkaar vergelijken. Die schadehersteller verdient z'n geld als jij besluit de schade daar te laten herstellen. De hypotheekadviseur verdient z'n geld met advies. We wilden immers met z'n allen af van de situatie dat de adviseur "gratis" advies gaf om vervolgens een flinke provisie van de geldverstrekker te krijgen. Dan is het gevolg dus dat je gewoon uurtje-factuurtje betaalt. Wel zo transparant.jonis schreef:thecure schreef:u werkt gratis?
PS: dat gratis antwoord van de schadehersteller betaal je later gewoon via de rekening van het herstel.
What you pay is what you get. Simpel gesteld, voor een 150 euro krijg je een berekening van iemand die er verstand van heeft, en voor nop een inschatting van iemand aan de andere kant telefoon in een callcenter.tree3 schreef:De tussenpersoon wil 150 euro indien we een berekening willen laten maken of goedkopere hypotheekrente een optie is. Ik vroeg aan de tussenpersoon wat ik moet gaan betalen als ik wegga bij Hypotrust/Quion. Vervolgens kreeg ik te horen dat de boeterente deel uitmaakt van de analyse, dat 150 euro kost. Is dit redelijk? Ik heb rechtstreeks contact opgenomen met Hypotrust en gevraagd wat de boeterente is om over te gaan naar een aantrekkelijkere hypotheekrente. Daarop kreeg ik gewoon antwoord zo rond de 15.000 euro. Dat is een fors bedrag. In mijn situatie spant het er om of een goedkopere rente wel gunstiger is. Bovendien is het de vraag of ik wel weer een nieuwe hypotheek kan gaan krijgen. Dit omdat ik minder ben gaan werken in de tussenperiode.
De rest van je info geeft al aan dat de berekening en inschatting of je wel weer een nieuwe hypotheek kan krijgen, nogal spannend is. Daardoor zou ik juist die 150 euro uitgeven aan een adviseur in dit geval. Op basis van een paar zinnen die je hoort door een telefoon de stap zetten, en er dan achter komen dat die boeterente wat te laag is ingeschat, of dat je door allerlei extra hoepels moet springen om überhaupt een nieuwe hypotheek te kunnen krijgen, kost je dan mogelijk een veelvoud, nog los van de stress etc etc.
Zoals de Engelsen zo mooi zeggen, a penny wise, a pound foolish...
Oh, je wil een beetje bij de hand gaan doen hier.jonis schreef:thecure schreef:u werkt gratis?
TS heeft toch ook een gratis antwoord gekregen, toen hij vroeg wat een berekening hem zou kosten.
-
En kijk eens hoeveel gratis antwoorden de topicstarter hier krijgt.CB schreef:Oh, je wil een beetje bij de hand gaan doen hier.jonis schreef:thecure schreef:u werkt gratis?
TS heeft toch ook een gratis antwoord gekregen, toen hij vroeg wat een berekening hem zou kosten.
Wanneer ik naar een andere bank stap dan is het zeker wel gratis? Toen ik wilde weten wat de boeterent is bij mijn bank vroegen ze ook 150 euro hiervoor (tussenpersoon). Ik heb toen de vraag uitgezet bij de bank rechtstreeks en daar kreeg ik gelijk antwoord rond de 15000 euro boete rente. Nu ik weet dat dit bedrag zo hoog is, is een verdere analyse niet nodig. En wat houdt een analyse in? Je moet berekenen wat de goedkopere rente opweegt tegenover de boete en het aantal jaar dat je nog moet uitzitten. Zoveel werk lijkt me dat niet. Dacht dat ik al reeds geld betaald had voor advies? Dat zit toch in je hypotheekbedrag in?
En al die kleine beetjes moet een tussenpersoon de hele dag voor iedereen gratis doen, dus volgens jou. Is misschien wel iets voor jou om tussenpersoon te worden.tree3 schreef:Wanneer ik naar een andere bank stap dan is het zeker wel gratis? Toen ik wilde weten wat de boeterent is bij mijn bank vroegen ze ook 150 euro hiervoor (tussenpersoon). Ik heb toen de vraag uitgezet bij de bank rechtstreeks en daar kreeg ik gelijk antwoord rond de 15000 euro boete rente. Nu ik weet dat dit bedrag zo hoog is, is een verdere analyse niet nodig. En wat houdt een analyse in? Je moet berekenen wat de goedkopere rente opweegt tegenover de boete en het aantal jaar dat je nog moet uitzitten. Zoveel werk lijkt me dat niet. Dacht dat ik al reeds geld betaald had voor advies? Dat zit toch in je hypotheekbedrag in?
Zij verdienen er genoeg aan om een hypotheek te verstrekken ? En alleen om te weten wat de boete is vragen zij ook 150 euro.
[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]
-
Wat is je probleem dan?tree3 schreef:Ik heb toen de vraag uitgezet bij de bank rechtstreeks en daar kreeg ik gelijk antwoord rond de 15000 euro boete rente. Nu ik weet dat dit bedrag zo hoog is, is een verdere analyse niet nodig.
Weet je de boete nou al of wil je hetzelfde weten na het betalen van 150 euro? Of weet je het nog niet zeker?tree3 schreef:Zij verdienen er genoeg aan om een hypotheek te verstrekken ? En alleen om te weten wat de boete is vragen zij ook 150 euro.
Geef me nog een paar van zulke klanten...
Zo werkt dat nou eenmaal. Als je te beroerd bent om het zelf uit te rekenen of je weet niet hou dat moet, dan moet je er iemand voor inhuren en dat kost geld. Zo werkt dat in onze maatschappij.tree3 schreef:Zij verdienen er genoeg aan om een hypotheek te verstrekken ? En alleen om te weten wat de boete is vragen zij ook 150 euro.
Het blijft gek dat veel mensen dat niet snappen. Zeker in dit soort situaties. Iemand die een hypotheek kan krijgen heeft toch een redelijke baan en een redelijke intelligentie zou je zeggen....CB schreef:Zo werkt dat nou eenmaal. Als je te beroerd bent om het zelf uit te rekenen of je weet niet hou dat moet, dan moet je er iemand voor inhuren en dat kost geld. Zo werkt dat in onze maatschappij.tree3 schreef:Zij verdienen er genoeg aan om een hypotheek te verstrekken ? En alleen om te weten wat de boete is vragen zij ook 150 euro.
Kijk, dus dan ga je na of de boete lonend is. Moet je eigenlijk ook weten hoe hoog iemands inkomen (na aftrekposten is), want boeterente is vaak tegen een lager tarief verzilverbaar dan jaarlijkse rente. Die afweging is voor veel mensen best wel lastig.De tussenpersoon wil 150 euro indien we een berekening willen laten maken of goedkopere hypotheekrente een optie is.
Koop je dat de tussenpersoon dit voor dat geld doet - alhoewel je het nooit met zekerheid kan zeggen, want je inkomen de komende jaren speelt ook een rol, dat blijft een kwestie van inschatting maken.
Nee, als je die analyse niet nodig hebt hoef je er niet voor te betalen.Nu ik weet dat dit bedrag zo hoog is, is een verdere analyse niet nodig.
Nee, sinds een paar jaar (weet niet precies wanneer dat is ingegaan) mogen advies kosten niet meer 'verborgen' zijn in de hypotheekaanvraag. Deze moet ivm transparantie apart gefactureerd en betaald worden.tree3 schreef:Wanneer ik naar een andere bank stap dan is het zeker wel gratis?