LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Is Acronis wel zo'n goede back-up bij W-10 ?

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
olaf79

Re: Is Acronis wel zo'n goede back-up bij W-10 ?

Ongelezen bericht door olaf79 »

jfortron schreef:Om zeker te zijn, maak je toch via "Outlook" een back up!

Tevens kan je het instellen, dat de pst en ost bestanden op een externe schijf worden opgeslagen.
Na een crash eenvoudig terug te zetten.
Het idee van een backup / imaging programma gaat dan wel een beetje verloren. Een goed programma maakt van alles een backup, ook van outlook bestanden (wat overigens meer is dan de ost / pst), en ook als outlook open staat.

jfortron

Ongelezen bericht door jfortron »

olaf79 schreef:
jfortron schreef:Om zeker te zijn, maak je toch via "Outlook" een back up!

Tevens kan je het instellen, dat de pst en ost bestanden op een externe schijf worden opgeslagen.
Na een crash eenvoudig terug te zetten.
Het idee van een backup / imaging programma gaat dan wel een beetje verloren. Een goed programma maakt van alles een backup, ook van outlook bestanden (wat overigens meer is dan de ost / pst), en ook als outlook open staat.

In een eerder bericht schrijf je, dat Acronis geen back up van outlook maakt, dan is het toch simpel om het via Outlook zelf te doen.
Kwestie van minuten!

Misschien kan je nog onderbouwen, welke programma's dan wel schaduw kopieën maken!
olaf79 schreef:Ik heb lang Acronis gebruikt. Tot ik erachter kwam dat outlook pst en ost bestanden die tijdens de backup in outlook geladen zijn niet worden gebackupt. DAT is potentieel rampzalig als iemand al zijn belangrijke spullen in outlook heeft staan en geen kopie op de server. Een grote bug waarvan Acronis zegt dat dat niet anders kan omdat outlook geen schaduw kopieen toelaat van databestanden. NIET waar, want andere programma's maken prima backups van outlook ook als dat open staat.

lies-oostveen

Ongelezen bericht door lies-oostveen »

olaf79 schreef:
hvff schreef:Ik heb de versie van 2016 en maak regelmatig back-up's die actueel zijn ook van de restores !
Ik heb lang Acronis gebruikt. Tot ik erachter kwam dat outlook pst en ost bestanden die tijdens de backup in outlook geladen zijn niet worden gebackupt. DAT is potentieel rampzalig als iemand al zijn belangrijke spullen in outlook heeft staan en geen kopie op de server. Een grote bug waarvan Acronis zegt dat dat niet anders kan omdat outlook geen schaduw kopieen toelaat van databestanden. NIET waar, want andere programma's maken prima backups van outlook ook als dat open staat.
Dag Olaf79

Met de versie van 2016 kun je toch back-ups maken van zowel schijven en partities en ook van de volledige PC, staan die e-mails bij laatstgenoemde er dan niet op ?

gemist

Ongelezen bericht door gemist »

Volgens mij kun je via Office een backup van Outlook laten maken in de cloud. Die functie heeft Office, maar of je dat oom gebruikt weet ik natuurlijk niet.

olaf79

lies-oostveen schreef:Dag Olaf79

Met de versie van 2016 kun je toch back-ups maken van zowel schijven en partities en ook van de volledige PC, staan die e-mails bij laatstgenoemde er dan niet op ?
Klopt. Althans zo doet Acronis het voorkomen. Maar alle pst en ost bestanden (de databestanden van Outlook) worden niet meegenomen in de backup

olaf79

gemist schreef:Volgens mij kun je via Office een backup van Outlook laten maken in de cloud. Die functie heeft Office, maar of je dat oom gebruikt weet ik natuurlijk niet.
Is niet handig. Heb je je backup in 2 programma's op 2 verschillende plekken staan. Bovendien kost het geld, en heb je al betaald voor een pakket dat zgn een volledige backup maakt...

lies-oostveen

Ongelezen bericht door lies-oostveen »

Acronis is volkomen overbodig W10 redt je PC altijd met een systeemkopie en een systeemherstelschijf. Acronis was goed vroeger maar achterhaald door W10.

olaf79

lies-oostveen schreef:Acronis is volkomen overbodig W10 redt je PC altijd met een systeemkopie en een systeemherstelschijf. Acronis was goed vroeger maar achterhaald door W10.
Dat is niet helemaal waar. Want MS bewaart geen oudere backups maar schrijft die gewoon over en MS bewaart geen backups in de cloud. Tevens kan MS de backups niet beveiligen (encrypten) en ook niet comprimeren. Het is dus een behoorlijk beperkt systeem wat niet voor iedereen voldoende is.

Acronis is in principe prima, alleen niet als je outlook gebruikt. Dan kun je beter voor EaseUs kiezen of een ander pakket.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

lies-oostveen schreef:Acronis is volkomen overbodig W10 redt je PC altijd met een systeemkopie en een systeemherstelschijf. Acronis was goed vroeger maar achterhaald door W10.
Een systeemkopie is geen backup.

olaf79

GJvdZ schreef:
Een systeemkopie is geen backup.
Nee? wat is het dan??

grun

Ongelezen bericht door grun »

jfortron schreef:Misschien kan je nog onderbouwen, welke programma's dan wel schaduw kopieën maken!
Macrium Reflect kan dat, en daarnaast maakt Windows Restore Points gebruik van dezelfde techniek (VSS, Volume Shadow Storage).

Op de eerste dag van iedere maand maak ik een volledige backup van de systeemdrive en daarna iedere dag een differential backup. Differential betekent in dit geval alle wijzigingen sinds de laatste volledige backup. Macrium Reflect is gratis met enige beperkingen (maar daar heb je vermoedelijk geen last van). Laat je niet afschrikken door de zeer uitgebreide manual van 300 pagina's, meer dan drie knoppen per sessie heb je niet nodig.

Over dat outlook probleempje, misschien kun je je mail client instellen op een ander protocol, IMAP in plaats van POP3. Dan krijg je wel de mail net als nu maar blijft er een copie op de server staan. Ziggo kan dat in ieder geval weet ik uit ervaring.

Gesloten