een vriendin van mij (ja ik heb een vriendenkring met "probleemgevallen"
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Onlangs bleek dat de vriendin in kwestie overgeplaatst zou worden van "afdeling A" naar "afdeling B", een afdeling waar zij al eerder meegelopen heeft en zich in tegenstelling tot "afdeling A" absoluut niet thuis voelt. De collegae zijn op zich prima, echter de clientèle is een ander slag volk wat absoluut niet klikt. Iets wat ze al eens aangekaart heeft en tot ongemakkelijke situaties leidde voor zowel cliënt als verzorgster.
Inmiddels heeft vriendin in kwestie een sollicitatieprocedure lopen bij een andere zorgverlener en heeft zij per eind mei haar ontslag ingediend (haar contract liep nog een maand langer door).
Vorige week werd het haar echter allemaal teveel en heeft ze zich ziek gemeld omdat het zoals eerder gesteld niet goed loopt tussen de clientèle van "afdeling B" en haar, een voor beide partijen dus onwerkbare situatie. De controlerend arts is langs geweest en die heeft ook geconstateerd dat dit een onwenselijke situatie is. Hij heeft in zijn rapportage ook bevestigd dat de vriendin momenteel geestelijk niet in staat is haar werk goed uit te voeren en de ziekmelding goedgekeurd. De vriendin is dus bij mijn (en haar) weten "lopend patiënt" en dus niet verplicht aan huis te blijven.
Zij heeft afgelopen maandag een laatste gesprek voor indiensttreding gehad bij de andere zorgverlener en dit is bij de huidige werkgever ter ore gekomen. Hierop moest zij vanmorgen bij haar werkgever verschijnen die haar op staande voet ontslagen heeft. Dit terwijl de vriendin nog NIET beter gemeld is, zij was van plan om conform afspraak met de controlerend arts volgende week weer (deels) aan het werk te gaan.
Tevens stelt de werkgever dat haar resterende verlofuren niet uitbetaald gaan worden "omdat ze toch al bijna op zijn na aftrek van de "ongeldige" ziekmelding". Een situatie die volgens mij als leek op het gebied van arbeids- en ontslagrecht niet legitiem is.
Wat is het beste wat zij kan ondernemen?