LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Auto van de zaak inleveren bij uitdiensttreding

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Warnoldus

Auto van de zaak inleveren bij uitdiensttreding

Ongelezen bericht door Warnoldus »

Beste,

Wie kan me helpen met het volgende:

Ik heb mijn arbeidsovereenkomst met mijn werkgever opgezegd.
Zodoende treed ik eind april uit dienst.
Nu wil de werkgever loon achterhouden met de eindafrekening omdat er wellicht
nog schades naar voren zouden komen bij de inlevering van mijn auto van de zaak.
Hier ben ik absoluut niet akkoord, tevens heeft werkgever niet aangegeven hoeveel loon deze
wilt achterhouden. Ik vind dat werkgever voor evt geconstateerde schade een factuur kan sturen.
In mijn car agreement policy staat wel dat schades door eigen schuld/niet verhaalbaar zijn een eigen risico
kennenvan 175€ voor werknemer.
Mag er zomaar loon achtergehouden worden? Hoe hoog mag dit dan zijn?
Bedankt voor jullie hulp en adviezen.

Gr Wouter

Moneyman

Re: Auto van de zaak inleveren bij uitdiensttreding

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nee, dit mag niet. Tenzij je het bent overeengekomen, uiteraard.

Uw Jurist
Contacteer:

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

De werkgever mag bij het einde van dienst verband schades, boetes, verstrekte leningen enz. wel degelijk verrekenen! Zie 7:632 Burgerlijk Wetboek.

Hij kan dus in uw geval bijv. nog even wachten met uitbetaling van het vakantiegeld.

Op een factuur heb u ook geen recht, uiteraard wel op inzage in boetes, schades, reparatiekosten enz.

Waarom houdt u trouwens nu niet al een voorinspectie van de auto? Als er niets mee aan de hand is, is de kans klein dat dit de laatste paar dagen nog zal veranderen...

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Moneyman

Verrekenen van een bestaande vordering is geen probleem, maar hier gaat het om "reservering" voor eventuele schade. Dat is dus feitelijk een voorwaardelijke verrekening voor een eventuele toekomstige vordering, en dat lijkt me wél een probleem.

Uw Jurist
Contacteer:

Moneyman schreef:Verrekenen van een bestaande vordering is geen probleem, maar hier gaat het om "reservering" voor eventuele schade. Dat is dus feitelijk een voorwaardelijke verrekening voor een eventuele toekomstige vordering, en dat lijkt me wél een probleem.
Het vakantiegeld dat ik bewust noemde, is ook een toekomstige vordering, zie mijn antwoord. Werkgever hoeft dat namelijk niet al in april te betalen. Verder is het pragmatisch gezien lood om oud ijzer. Werknemer krijgt waarschijnlijk deze week betaald en hij moet deze week de auto inleveren....

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Moneyman

Haha ja, een écht probleem kan je het waarschijnlijk niet noemen nee :wink:

Uw Jurist
Contacteer:

Nee, ook al niet gezien het risico van maximaal 175 euro voor werknemer (naar eigen zeggen). :-)
Hoewel dit per schade is, en ik heb dossiers gehad waarin elke deuk/kras etc. als nieuwe schade werd beschouwd door werkgever .... ;-). Jij misschien ook wel?

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Moneyman

Uw Jurist schreef:
Moneyman schreef:Verrekenen van een bestaande vordering is geen probleem, maar hier gaat het om "reservering" voor eventuele schade. Dat is dus feitelijk een voorwaardelijke verrekening voor een eventuele toekomstige vordering, en dat lijkt me wél een probleem.
Het vakantiegeld dat ik bewust noemde, is ook een toekomstige vordering, zie mijn antwoord. Werkgever hoeft dat namelijk niet al in april te betalen. Verder is het pragmatisch gezien lood om oud ijzer. Werknemer krijgt waarschijnlijk deze week betaald en hij moet deze week de auto inleveren....

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Zo, beter laat dan niet: als er verrekend wordt met het vakantiegeld ben ik het inderdaad met je eens. TS spreekt echter over "mijn loon", waardoor ik de aanname deed dat er met het reguliere salaris wordt verrekend. Even uitgaande van deze hypothese: ben je dan met me eens dat dáármee niet verrekend zou mogen worden voor een eventuele toekomstige vordering?

(toch leuk, discussiëren over de theorie terwijl het probleem in de praktijk uitermate pragmatisch op te lossen is) ;)

Uw Jurist
Contacteer:

Moneyman schreef:Zo, beter laat dan niet: als er verrekend wordt met het vakantiegeld ben ik het inderdaad met je eens. TS spreekt echter over "mijn loon", waardoor ik de aanname deed dat er met het reguliere salaris wordt verrekend. Even uitgaande van deze hypothese: ben je dan met me eens dat dáármee niet verrekend zou mogen worden voor een eventuele toekomstige vordering?

(toch leuk, discussiëren over de theorie terwijl het probleem in de praktijk uitermate pragmatisch op te lossen is) ;)
Ja, dat ben ik - helemaal - met je eens. Als het 'gewone' salaris op de 21e wordt betaald en de auto pas op de 30e ingeleverd, is er nog geen opeisbare vordering, als er niet al eerder schade is vastgelegd.
Maar vraagsteller schreef ook "eindafrekening" en dat gaat dus o.a. ook over vakantiegeld ;-).

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Moneyman

Check :wink:

Gesloten