LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Huurverhoging 2016
Huurverhoging 2016
Vandaag is er bij mij op de deurmat een brief van de woningbouw gevallen met de jaarlijkse huurverhoging. Ik woon in een sociale huurwoning. Nu stond er in die brief dat ik een huurverhoging krijg van 0,6% per maand. Ik moet elke maand dan 5 euro extra betalen. Het bedrag is fictief wat ik hier neerzet. Dus voor 1 juli moet ik 505 ( fictief) betalen en voor 1 augustus 510 (fictief) betalen. In de brief staat dat ze dit maandelijks verhogen omdat ze alle huizen in de straat naar dezelfde streefhuur willen krijgen. Mag de woningbouw de huur elke maand verhogen? Daar was ik even benieuwd naar. Ik kan er niks van vinden namelijk. Ik las op internet dat de huur maximaal 4,6% verhoogd mag worden, maar als ik dit omreken op jaarbasis dan zit ik veel hoger.
-
Re: Huurverhoging 2016
Ik zou die brief nog eens heel aandachtig lezen. De huurverhoging geldt voor de komende twaalf maanden. Wettelijk gezien mag de verhuurder de huur één keer per jaar verhogen.
https://www.huurcommissie.nl/onderwerpen/huurverhoging/
https://www.huurcommissie.nl/onderwerpen/huurverhoging/
Uw maandelijkse huur van 1 juli 2016 tot en met 30 juni 2017 wordt met 0,6% verhoogd.
Mooi toch, houden ze het lekker laag.
Mooi toch, houden ze het lekker laag.
-
Je laat me wel schrikken zeg. Ik heb ook die brief gehad en was heel blij met deze lage verhoging. Dacht even dat ik het verkeerd had gelezen door jouw onderwerp. 0.6 % per maand, zou het bijna gaan geloven door al die scheefwoner hetzerij.
Ik heb de brief nog een paar keer doorgelezen en er staat duidelijk in dat er elke maand huurverhoging is van 5 euro per maand (505, 510 etc etc) Dit om de streefhuur van de woning sneller te bereiken. Ik ga morgen is bellen er over met de woningbouw. Misschien dat het een fout is ik de brief
Ja, u betaalt dus elke maand vijf euro meer dan juni. Wat u veronderstelt mag helemaal niet.
Zet die brief hier eens neer.
Zet die brief hier eens neer.
-
Ja de WBV mag jaarlijks je huur verhogen, en dIe brief betekent gewoon dat voor jou de huurprijs met 0,6% omhooggaat.Mag de woningbouw de huur elke maand verhogen? Daar was ik even benieuwd naar. Ik kan er niks van vinden namelijk. Ik las op internet dat de huur maximaal 4,6% verhoogd mag worden, maar als ik dit omreken op jaarbasis dan zit ik veel hoger.
Je maakt gewoon een denkfoutje met het omrekenen naar jaarbasis. Het blijft 0,6% (en dus niet 12x0,6%=7,2% op jaarbasis).
Als je voor 1 juli €505 moet betalen, en in augustus €510, dan geldt die €510 ook voor de maanden erna, tot de volgende huurgverhoging.
-
Eigenlijk zou ik die brief wel eens willen lezen, maar ok. Zoals anderen ook al aangeven mag dat helemaal niet. Ofwel heb je de brief niet goed geïnterpreteerd ofwel is er ergens bij de WBV iets heel erg fout gegaan. Het zou bijvoorbeeld zomaar kunnen dat de brief uit een aantal standaardzinnetjes bestaat, en dat in jouw geval de verkeerde standaardzinnetjes bij elkaar zijn gevoegd.Mandy84 schreef:Ik heb de brief nog een paar keer doorgelezen en er staat duidelijk in dat er elke maand huurverhoging is van 5 euro per maand (505, 510 etc etc) Dit om de streefhuur van de woning sneller te bereiken. Ik ga morgen is bellen er over met de woningbouw. Misschien dat het een fout is ik de brief