LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tegoedbon bij winkels

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
Pascalleh

Tegoedbon bij winkels

Ongelezen bericht door Pascalleh »

Ik erger me eraan dat sommige winkels niet gewoon geld teruggeven als je een product terug brengt.
Ze geven dan een tegoedbon. Mag dit wel?

madfred

Re: Tegoedbon bij winkels

Ongelezen bericht door madfred »

Ik weet het niet zeker maar volgens mij is een tegoedbon wettelijk toegestaan als het een "spijtaankoop" betreft, als je bv iets hebt gekocht en achteraf bevalt de kleur, model etc niet. Als je het product terugbrengt omdat het defect is, dan hoef je volgens mij geen tegoedbon te accepteren.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Pascalleh schreef:Ik erger me eraan dat sommige winkels niet gewoon geld teruggeven als je een product terug brengt.
Volgens mij (maar daar zijn in de loop van de jaren ik weet niet hoeveel topics mee vol gezaagd) is het in een fysieke winkel: koop=koop. De winkel is niet verplicht het product terug te nemen. Dus ja, als ze het terugnemen en in plaats van geld een tegoedbon geven, dan mag dat.

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

Pascalleh schreef:Ik erger me eraan dat sommige winkels niet gewoon geld teruggeven als je een product terug brengt.
Ja, dit mag. Het hoeft niet, met andere woorden de winkel hoeft eigenlijk helemaal een koop niet ongedaan te maken. Een tegoedbon is een gunst.

Teunbosseman
Contacteer:

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Retourneren van verkeerd aangekochte artikelen is een gunst van de winkelier, geen recht. Veelal staat aangegeven dat geen geld terug wordt gegeven maar wel geruild mag worden of een tegoedbon wordt verstrekt.

Volgende keer navragen wat retourbeleid is. Veel winkels nemen retour en geven geld terug, mits binnen de daarvoor opgestelde spelregels zijn, bv in originele verpakking, met bon of binnen xx aantal dagen.
Maar diverse nemen wel retour maar geven dus geen geld terug maar een tegoedbon.

Uw Jurist
Contacteer:

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Koop is koop. Geld terug, ruilen, een tegoedbon e.d.. is geen wettelijk recht in een stenen winkel. Dat een aantal bedrijven dat wel doet, zonder kosten, is juridisch gezien een gunst, geen recht.

Het ligt uiteraard anders bij een gebrekkig product. Dan is er recht op reparatie of vervanging of geld terug.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Pascalleh

Ja het was een spijt aankoop, er was een kaartje waarop de retourvoorwaarden vermeld stonden. Daarop stond niets op over het retourneren van schoenen die ik dus gekocht had.. Zegt de verkoopster, en tevens de eigenaresse, dat ik het had moeten vragen. Ik antwoordde dat ze het ook op dat kaartje had kunnen zetten. Ik was door het kaartje in de veronderstelling dat de schoenen gewoon terug gebracht konden worden. Uiteindelijk zijn we er samen met fifty fifty uit gekomen. Oke, het is me nu duidelijk, het mag dus wel. Bedankt voor jullie antwoorden.

Uw Jurist
Contacteer:

Pascalleh schreef: er was een kaartje waarop de retourvoorwaarden vermeld stonden. Daarop stond niets op over het retourneren van schoenen die ik dus gekocht had..
Op het kaartje stond dus niets over het kunnen retourneren van schoenen. Waarom dacht u dan dat kon? Ik ben benieuwd naar de tekst van dat kaartje.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

aerox

Ongelezen bericht door aerox »

Als er op dat kaartje stond 'ruilen' houd dat niet in dat je ook geld terug krijgt. Consumenten halen de wet 'koop op afstand constant door de war met kopen in een stenen winkel. Ik ben zelf een paar jaar geleden begonnen met geld teruggeven ipv tegoedbonnen, consumenten gaan helemaal uit hun dak als ze een tegoedbon krijgen.

Uw Jurist
Contacteer:

aerox schreef:Als er op dat kaartje stond 'ruilen' houd dat niet in dat je ook geld terug krijgt. Consumenten halen de wet 'koop op afstand constant door de war met kopen in een stenen winkel.
+1

Pascalleh

Uw Jurist schreef:
Pascalleh schreef: er was een kaartje waarop de retourvoorwaarden vermeld stonden. Daarop stond niets op over het retourneren van schoenen die ik dus gekocht had..
Op het kaartje stond dus niets over het kunnen retourneren van schoenen. Waarom dacht u dan dat kon? Ik ben benieuwd naar de tekst van dat kaartje.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Het was een winkel die kleding, schoenen en accessoires verkoopt.
U heeft gelijk. Op het kaartje met de voorwaarden stonden de spullen vermeld waarvan je het geld terug kan krijgen. Schoenen en accessoires staan er niet bij. Ik heb er niet goed over nagedacht. Toch zou het voor de consumenten makkelijker zijn als het er wel bij vermeld staat. Dat schept meteen duidelijkheid.

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

Pascalleh schreef:
Uw Jurist schreef:

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Het was een winkel die kleding, schoenen en accessoires verkoopt.
U heeft gelijk. Op het kaartje met de voorwaarden stonden de spullen vermeld waarvan je het geld terug kan krijgen. Schoenen en accessoires staan er niet bij. Ik heb er niet goed over nagedacht. Toch zou het voor de consumenten makkelijker zijn als het er wel bij vermeld staat. Dat schept meteen duidelijkheid.
Het is niet in het BW bij consumentenbescherming opgenomen dat u uw geld terugkrijgt in dit soort gevallen. Dat is duidelijk genoeg toch. Iedereen wordt geacht de wet te kennen.

Gesloten