LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Belasting terug bij stoppen met werken

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Starr

Belasting terug bij stoppen met werken

Ongelezen bericht door Starr »

Ik stop midden in het jaar met werken en uiteindelijk zal ik daarom belasting terugkrijgen; immers (even versimpeld met bedragen, helaas verdien ik niet zo veel) stel je verdient 120.000 euro per jaar en dus elke maand 12.000 euro, dan betaal je bijvoorbeeld elke maand 5.000 euro belasting. Alleen stel dat je op de helft van het jaar stopt met werken, heb je 30.000 euro belasting betaald terwijl je maar 60.000 euro gaat verdienen in het jaar en je maar 20.000 belasting zou moeten betalen. Je hebt dus 10.000 euro te veel betaald.

Uiteraard krijg je dit in juni 2017 terug, maar kan dit ook eerder? Ik heb de voorlopige aanslag 2016 ingevuld, maar die houdt hier geen rekening mee.

witte angora

Re: Belasting terug bij stoppen met werken

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat gebeurt toch ook? Momenteel wordt je aangeslagen voor je huidige salaris. Maar op het moment dat je met pensioen gaat, zal er op je resterende inkomen een ander bedrag aan belasting worden ingehouden.

Starr

Ongelezen bericht door Starr »

Ik ga niet met pensioen. Ik werk de rest van het jaar niet, dus ik zal in 2017 een aardig bedrag terugkrijgen. Alleen ik zou dit graag eerder terugkrijgen!

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

dat gaat alleen op als je inderdaad met je inkomsten in en hogere schijf zou zitten, waardoor er in de eerste maanden te veel in is gehouden.
je geeft zelf al aan dat je helaas niet zo veel verdient, dus dan hoeft het helemaal niet zo'n hoog bedrag te zijn.
overigens als je 12000 euro per maand verdient, betaal je heel wat meer als 5000 aan belasting en verdien je ook meer als 120000 per jaar.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

kokka schreef:dat gaat alleen op als je inderdaad met je inkomsten in en hogere schijf zou zitten, waardoor er in de eerste maanden te veel in is gehouden.
je geeft zelf al aan dat je helaas niet zo veel verdient, dus dan hoeft het helemaal niet zo'n hoog bedrag te zijn.
overigens als je 12000 euro per maand verdient, betaal je heel wat meer als 5000 aan belasting en verdien je ook meer als 120000 per jaar.
5536 om precies te zijn :-) (volgens loonwijzer).

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Zulke wijzigingen kun je toch in de voorlopige aanslag opgeven? Die is er juist voor situaties waarin de standaard voorheffing erg afwijkend is van wat je uiteindelijk aan belasting zou moeten betalen.

Gesloten