LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe auto geen 21% bijtelling zoals besproken maar 25%

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
Hschenk
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 mei 2016 10:30

Nieuwe auto geen 21% bijtelling zoals besproken maar 25%

Ongelezen bericht door Hschenk »

Ik heb sinds februari dit jaar een nieuwe Audi A3 leaseauto.

In de onderhandeling en type bepaling van het voertuig is mijn uitgangspunt geweest een auto met 20% bijtelling. Nou is in 2016 de 20% bijtelling verhoogd naar 21% de auto kon niet meer in 2015 geleverd worden dus dit heb ik geaccepteerd.

Ik heb de auto nu een maand of 2 in bezit en krijg nu van mijn loonadministratie te horen dat mijn auto helemaal geen 21% bijtelling is maar 25%.
Ik heb specifiek gevraagd naar een 21% bijtelling A3. Ik heb een e-mail van de directeur van Audi dealer die mij de fiscale waarde van de auto geeft en ook beschrijft dat het gaat om 21% bijtelling voertuig gaat.

Met mijn huidige belastingschaal kost mij dit dus euro 45,74 per maand. Met een leasecontract van 3 jaar euro 1646,64.

Audi regeert met, ja sorry je hebt zelf voor de auto getekend. Wat kan ik hier mee doen?

BJ4
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mei 2016 12:51

Re: Nieuwe auto geen 21% bijtelling zoals besproken maar 25%

Ongelezen bericht door BJ4 »

Als ik kijk op de website van Audi Nederland,
dan zie ik dat alle A3 modellen 21% bijtelling hebben.
Misschien is jouw loonadministratie abuis ?

http://www.audi.nl/nl/web/nl/modellen/a ... lling.html

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Nieuwe auto geen 21% bijtelling zoals besproken maar 25%

Ongelezen bericht door olaf79 »

Maakt de loonadministratie niet een fout. Als jij inderdaad om 21% bijtelling hebt gevraagd en Audi heeft dit niet geleverd dan kun jij het leasecontract annuleren, of de extra kosten terug claimen bij de dealer.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Nieuwe auto geen 21% bijtelling zoals besproken maar 25%

Ongelezen bericht door Jefdus »

Misschien kom je in een hoger tarief terecht vanwege gekozen opties?

Hschenk
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 mei 2016 10:30

Re: Nieuwe auto geen 21% bijtelling zoals besproken maar 25%

Ongelezen bericht door Hschenk »

nee de hoogte van de bijtelling heeft alleen betrekking op de uitstoot van het voertuig.

de Audi verkoper heeft mij verkeerde informatie verstrekt.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Nieuwe auto geen 21% bijtelling zoals besproken maar 25%

Ongelezen bericht door kokka »

Ja de uitstoot is zeker bepalend. Maar alleen al de auto op een maatje grotere velgen laten leveren kan hem al net over de grens helpen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Nieuwe auto geen 21% bijtelling zoals besproken maar 25%

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Wat staat er in de folder en prijslijst?

riddert
Berichten: 2145
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Nieuwe auto geen 21% bijtelling zoals besproken maar 25%

Ongelezen bericht door riddert »

kokka schreef:
Miepje1 schreef:Blij zijn dat je voor zo weinig geld zo'n grote dure bak mag rijden...
Klinkt als pure afgunst.
Een Audi A3 is niet echt een grote dure bak haha
En een 21% bijtelling uitvoering is niet echt een fijne auto....

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Nieuwe auto geen 21% bijtelling zoals besproken maar 25%

Ongelezen bericht door GJvdZ »

kokka schreef:
Miepje1 schreef:Blij zijn dat je voor zo weinig geld zo'n grote dure bak mag rijden...
Klinkt als pure afgunst.
Een Audi A3 is niet echt een grote dure bak haha
Sommige mensen zijn jaloers op iedereen die meer heeft dan een oude fiets. Een A3 is inderdaad niet groot en niet bijzonder duur. Zeker de uitvoeringen die het meest geleast worden zijn niet bijster spectaculair.

Hschenk
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 mei 2016 10:30

Re: Nieuwe auto geen 21% bijtelling zoals besproken maar 25%

Ongelezen bericht door Hschenk »

Inderdaad. de A3 is niet al te duur. maar zeker een fijne auto. de nieuwwaarde van mijn A3 bedraagt
34 000 euro. Mijn velgen zijn pas op het voertuig gezet nadat de auto op kenteken is gezet.
Het punt is eigenlijk het type motor is gewoon een 25%. De uitstoot is met 1 gram over de grens van 21% naar 25%. Mijn probleem is dat ik altijd gesproken heb over een 21% bijtelling en dat mijn prioriteit is.
De verkoper heeft een vergissing gemaakt en dacht dat dit type motor 21% was en had mij deze dus aangeboden en gezegd dat hij 21% is.

Dus nee. De auto is inderdaad 25%. Maar er is mij altijd verteld dat hij 21% zou zijn.

Hschenk
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 mei 2016 10:30

Re: Nieuwe auto geen 21% bijtelling zoals besproken maar 25%

Ongelezen bericht door Hschenk »

PS. de 45 euro per maand is niet wat ik betaal voor de auto..... dit is wat ik extra moet betalen door die 25%.

maandbedrag ligt rond de 300 euro.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Nieuwe auto geen 21% bijtelling zoals besproken maar 25%

Ongelezen bericht door olaf79 »

nogmaals in dit geval kunt het beste het contract ontbinden. U moet wel bewijs hebben dat u om 21% bijtelling heeft gevraagd.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Nieuwe auto geen 21% bijtelling zoals besproken maar 25%

Ongelezen bericht door kokka »

maar met de aangescherpte regels wordt het steeds moeilijker om een fijne auto te vinden die ook nog eens een lage bijtelling heeft.
je kan ook proberen een soort schade vergoeding te krijgen en dan lekker in die "vette bak" blijven rijden

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Nieuwe auto geen 21% bijtelling zoals besproken maar 25%

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Afijn, TS je zal boven water moeten krijgen waarom jouw auto 25% aan zijn broek heeft gekregen. Pas daarna kan je evt actie ondernemen naar de dealer toe.
Laatst gewijzigd door Radar op 06 mei 2016 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reactie op eerder weggehaalde offtopic berichten verwijderd

Moneyman
Berichten: 30314
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nieuwe auto geen 21% bijtelling zoals besproken maar 25%

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je zult heel goed de kleine lettertjes van je overeenkomsten moeten bekijken. Staat er expliciet dat de de auto alleen bij 21% af hoeft te nemen? Zo ja, dan heb je het gelijk aan je kant, zo niet, dan heb je je wensen niet goed genoeg vastgelegd en heb je pech.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Nieuwe auto geen 21% bijtelling zoals besproken maar 25%

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Hschenk schreef:Inderdaad. de A3 is niet al te duur. maar zeker een fijne auto. de nieuwwaarde van mijn A3 bedraagt
34 000 euro. Mijn velgen zijn pas op het voertuig gezet nadat de auto op kenteken is gezet.
Het punt is eigenlijk het type motor is gewoon een 25%. De uitstoot is met 1 gram over de grens van 21% naar 25%. Mijn probleem is dat ik altijd gesproken heb over een 21% bijtelling en dat mijn prioriteit is.
De verkoper heeft een vergissing gemaakt en dacht dat dit type motor 21% was en had mij deze dus aangeboden en gezegd dat hij 21% is.

Dus nee. De auto is inderdaad 25%. Maar er is mij altijd verteld dat hij 21% zou zijn.
Heb je dat op papier? Zo niet, dan zal iedereen naar de gegevens in de brochure verwijzen.

alfatrion
Berichten: 21938
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Nieuwe auto geen 21% bijtelling zoals besproken maar 25%

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:Je zult heel goed de kleine lettertjes van je overeenkomsten moeten bekijken. Staat er expliciet dat de de auto alleen bij 21% af hoeft te nemen? Zo ja, dan heb je het gelijk aan je kant, zo niet, dan heb je je wensen niet goed genoeg vastgelegd en heb je pech.
Ik begrjip het verhaal van TS zo:
TS heeft gevraagd naar de bijtelling. Volgens Audo zou dat 20% zijn en door wetswijziging later 21%. De bijtelling wordt bepaald door de vervuiling van de auto. Later blijkt de auto vervuilende te zijn en daardoor binnen de 25% categorie te vallen. Dat doet mij toch heel sterk denken aan de misleidende handelspraktijk. Schadevergoeding en vernietiging van de overeenkomst liggen dan voor de hand.
GJvdZ schreef:Heb je dat op papier?
Hschenk schreef:Ik heb een e-mail van de directeur van Audi dealer die mij de fiscale waarde van de auto geeft en ook beschrijft dat het gaat om 21% bijtelling voertuig gaat.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Nieuwe auto geen 21% bijtelling zoals besproken maar 25%

Ongelezen bericht door GJvdZ »

alfatrion schreef: Ik begrjip het verhaal van TS zo:
TS heeft gevraagd naar de bijtelling. Volgens Audo zou dat 20% zijn en door wetswijziging later 21%. De bijtelling wordt bepaald door de vervuiling van de auto. Later blijkt de auto vervuilende te zijn en daardoor binnen de 25% categorie te vallen. Dat doet mij toch heel sterk denken aan de misleidende handelspraktijk. Schadevergoeding en vernietiging van de overeenkomst liggen dan voor de hand.
Ware het niet dat hier geen sprake is van een normale overeenkomst. TS heeft geen overeenkomst met de dealer. TS geeft aan de werkgever aan welke auto hij wil, werkgever besteld die auto bij de leasemaatschappij en die besteld 'm weer bij een dealer. Als de geleverde auto de auto is die TS en werkgever hebben besteld bij de leasemaatschappij kan je die overeenkomsten (overeenkomst tussen werknemer-werkgever en werkgever-leasemaatschappij) niet ontbinden. De leasemaatschappij zou kunnen proberen met de dealer tot een oplossing te komen, maar dat hoeven ze niet lijkt mij.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Nieuwe auto geen 21% bijtelling zoals besproken maar 25%

Ongelezen bericht door Brainless »

@GjvdZ
Er staat nergens wie de auto least.
Kan ook voor een eigen bedrijf zijn.

Daarnaast mocht mijn man zelf zijn auto bestellen (hij word gemachtigd door de werkgever), en zit er geen leasmaatschappij tussen.
Auto is in eigen beheer van het bedrijf.

Moneyman
Berichten: 30314
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nieuwe auto geen 21% bijtelling zoals besproken maar 25%

Ongelezen bericht door Moneyman »

De vraag blijft: wat staat er exact in de overeenkomst?

Gesloten