LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Eneco: misleidende reclame door verkoper en via de tv
Eneco: misleidende reclame door verkoper en via de tv
Vanwege de hoge energiekosten, zijn wij overgestap van Eneco naar "Van de Bron" energie. We gingen behoorlijk wat in voorschot omlaag. Na een paar maanden belde Eneco ons op met de mededeling dat ze ons weer terug wilden als klant.
Na enige berekening en voorstel tot de Windkracht korting abonnement, kwam de telefonische verkoper uit op hetzelfde voorschotbedrag als "Van de Bron". De Windkracht korting zou namelijk fors zijn.
De reclame van Eneco, welke nu op TV is, spreekt ook van een FIXE korting op je energie rekening.
Dus wij overstappen weer naar Eneco. Voorschot bedrag hetzelfde gebleven als welke wij hadden bij "Van de Bron".
En toen kwam de jaarnota: 905 euro bijbetalen !!!!!
Na meerdere telefoontjes kwamen we erachter dat de telefonische verkoper even vergeten was te vertellen dat de korting 1 maal per jaar wordt verrekend. Zucht.... ok, dat kan nog. Maar de dame aan de lijn klanten service vertelde mij dat in Maart ( de maand erop dat ik belde ) de verrekening al kwam. Dus ik wachten.....
Nou, dat hebben we geweten. De FIXE jaar korting voor de windkrachtkorting bedraagt maar liefst 30 euro !!!!!
Dat staat straal tegenover mijn lage premie die ik eerst had, welke trouwens 60 euro per maand minder was bij "Van de Bron".
We zijn voorgelogen en misleid door Eneco en nu moeten we maar wel even 905 euro gaan betalen.
Ik heb al telefonisch een klacht bij Eneco ingedient, maar ze laten je gewoon vallen als klant. Geen eens SORRY meneer. Nee, ze zeggen doodleuk: "Wij als Eneco kunnen niets voor u doen"
Ik ben zeer boos en teleurgesteld in Eneco.
Na enige berekening en voorstel tot de Windkracht korting abonnement, kwam de telefonische verkoper uit op hetzelfde voorschotbedrag als "Van de Bron". De Windkracht korting zou namelijk fors zijn.
De reclame van Eneco, welke nu op TV is, spreekt ook van een FIXE korting op je energie rekening.
Dus wij overstappen weer naar Eneco. Voorschot bedrag hetzelfde gebleven als welke wij hadden bij "Van de Bron".
En toen kwam de jaarnota: 905 euro bijbetalen !!!!!
Na meerdere telefoontjes kwamen we erachter dat de telefonische verkoper even vergeten was te vertellen dat de korting 1 maal per jaar wordt verrekend. Zucht.... ok, dat kan nog. Maar de dame aan de lijn klanten service vertelde mij dat in Maart ( de maand erop dat ik belde ) de verrekening al kwam. Dus ik wachten.....
Nou, dat hebben we geweten. De FIXE jaar korting voor de windkrachtkorting bedraagt maar liefst 30 euro !!!!!
Dat staat straal tegenover mijn lage premie die ik eerst had, welke trouwens 60 euro per maand minder was bij "Van de Bron".
We zijn voorgelogen en misleid door Eneco en nu moeten we maar wel even 905 euro gaan betalen.
Ik heb al telefonisch een klacht bij Eneco ingedient, maar ze laten je gewoon vallen als klant. Geen eens SORRY meneer. Nee, ze zeggen doodleuk: "Wij als Eneco kunnen niets voor u doen"
Ik ben zeer boos en teleurgesteld in Eneco.
-
- Berichten: 12013
- Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30
Re: Eneco: misleidende reclame door verkoper en via de tv
Uiteraard wil Eneco u weer terug als klant.
Ze bieden lokkertjes aan en u betaalt € 60 pm minder aan voorschot....wow!
(en de fikse korting is maar liefst € 30 , trap daar dus gewoon niet in, zou ik zeggen )
U heeft dus op jaarbasis maar liefst € 720 minder aan voorschot betaald . Dat is nogal wat!
Als uw energiepatroon niet is veranderd t.o.v andere jaren en u heeft €720 minder voorschot betaald , tja dan moet u nu dus bijbetalen.
De energieboeren ver/ misleiden , mogelijk, de potentiele klant maar deze zelfde klant laat zich dus ook verleiden
U moet nu € 905 bijbetalen, dus per saldo heeft u " slechts " € 185 meer verbruikt dan vorig jaar .
Ze bieden lokkertjes aan en u betaalt € 60 pm minder aan voorschot....wow!
(en de fikse korting is maar liefst € 30 , trap daar dus gewoon niet in, zou ik zeggen )
U heeft dus op jaarbasis maar liefst € 720 minder aan voorschot betaald . Dat is nogal wat!
Als uw energiepatroon niet is veranderd t.o.v andere jaren en u heeft €720 minder voorschot betaald , tja dan moet u nu dus bijbetalen.
De energieboeren ver/ misleiden , mogelijk, de potentiele klant maar deze zelfde klant laat zich dus ook verleiden
U moet nu € 905 bijbetalen, dus per saldo heeft u " slechts " € 185 meer verbruikt dan vorig jaar .
Re: Eneco: misleidende reclame door verkoper en via de tv
Laag voorschot betekend zeker geen geen lagere eindafrekening mensen denken vaak niet na ze rekenen 12 maal voorschot is eindafrekening en als die lager is dan huidige leverancier dan stappen ze over.
Maak als je handig ben een spreadsheet. Anders een staffel op papier met rekenmachine
Ga uit van huidig verbruik.
1 kolom met tarieven gas en Electra oude leverancier en 1 kolom met tarieven nieuwe leverancier.
Daarnaast ook een kolom met leveringskosten(vaste kosten) oude en nieuwe leverancier.Daar zit heel vaak ook verschil in.
Netwerkkosten zullen gelijk zijn bij beide die wordt bepaald door netwerkbeheerder.
Zo kunt u zien of de nieuwe echt zo goedkoop is als ze beweren.
Ook een hekel punt is variabele prijzen die kunnen bij de een meer dalen of stijgen dan de ander. Nu dus goedkoop maar naargelang looptijd toch bij de een ongunstiger.Ga dus uit van vaste prijzen.Met de computer nog geen 10 minuten werk maar bespaard u later hoofdpijn en slapeloze nachten.
groeten Henk
Maak als je handig ben een spreadsheet. Anders een staffel op papier met rekenmachine
Ga uit van huidig verbruik.
1 kolom met tarieven gas en Electra oude leverancier en 1 kolom met tarieven nieuwe leverancier.
Daarnaast ook een kolom met leveringskosten(vaste kosten) oude en nieuwe leverancier.Daar zit heel vaak ook verschil in.
Netwerkkosten zullen gelijk zijn bij beide die wordt bepaald door netwerkbeheerder.
Zo kunt u zien of de nieuwe echt zo goedkoop is als ze beweren.
Ook een hekel punt is variabele prijzen die kunnen bij de een meer dalen of stijgen dan de ander. Nu dus goedkoop maar naargelang looptijd toch bij de een ongunstiger.Ga dus uit van vaste prijzen.Met de computer nog geen 10 minuten werk maar bespaard u later hoofdpijn en slapeloze nachten.
groeten Henk
Re: Eneco: misleidende reclame door verkoper en via de tv
Maar u zou waarschijnlijk bij Van de bron ook flink hebben moeten nabetalen. Want daar waren het ook maar voorschotten.
Re: Eneco: misleidende reclame door verkoper en via de tv
Volgende keer maar vragen om een schriftelijk aanbod? Dan heeft u bewijs van wat er is afgesproken.
Re: Eneco: misleidende reclame door verkoper en via de tv
Ik heb NIET hoeven bij te betalen bij Van de Bron. Deze organisatie is ECHT stukken goedkoper. Sterker nog. Kreeg nog iets terug ook nog.
Re: Eneco: misleidende reclame door verkoper en via de tv
Ja, dan zat u daar zeker alleen masr in de zomer.
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 26 feb 2009 18:42
Re: Eneco: misleidende reclame door verkoper en via de tv
Hetzelfde geldt ook voor Nuon. Eneco en Nuon zijn de duurste. Nuon bood ook na overstappen naar NLE toen dat zij mij een goedkopere deal konden aanbieden; aan het einde van de rit moest ik ook bij betalen. Daarna maar weer overgestapt naar NLE. Oxxio en Woonenergie zijn onderdeel van Eneco, dus het is aangeraden op te letten als je niet bij Eneco wilt, dat die daar wel bij horen.
Re: Eneco: misleidende reclame door verkoper en via de tv
Je krijgt bij het overstappen toch precies te zien met welk verbruik het voorschot is berekend? Lijkt mij dan niet zo heel moeilijk om te zien dat het voorschot met veel te lage getallen is berekend.
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 26 feb 2009 18:42
Re: Eneco: misleidende reclame door verkoper en via de tv
Je wordt meestal telefonisch benaderd en via de telefoon wordt het contract afgesloten. Bij nle kan je vertrouwen op de prijsopgave, bij de rest niet. Nle geeft de juiste prijzen weer, de rest niet, zij geven bruto prijzen weer en in de tussentijd mag je geen vragen stellen, maar alleen 'ja' zeggen vanwege de 'bandopname'.
Re: Eneco: misleidende reclame door verkoper en via de tv
Ophangen?Piet Piraat schreef:Je wordt meestal telefonisch benaderd
Geen interesse?
U mag me schriftelijk via e-mail benaderen?
Dit moet dan nog schriftelijk worden bevestigd. Daar moet je dan wel naar kijken...en via de telefoon wordt het contract afgesloten.
Dat lijkt me heel sterk. Mijn ervaring met overstappen ( elk jaar de laatste jaren ) is dat hier geen enkel verschil in zit bij energieleveranciers.Bij nle kan je vertrouwen op de prijsopgave, bij de rest niet.
Ophangen bij het eerste idee van telefonische verkoop.. Geen ja en geen nee zeggen, gewoon ophangen.Nle geeft de juiste prijzen weer, de rest niet, zij geven bruto prijzen weer en in de tussentijd mag je geen vragen stellen, maar alleen 'ja' zeggen vanwege de 'bandopname'.
Energiecontracten sluit je gewoon af in je eigen tijd, op je eigen voorwaarden.
Even zoeken via internet (vergelijkingssites genoeg), de beste (goedkoopste?) zoeken en afsluiten.
-
- Berichten: 32454
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Eneco: misleidende reclame door verkoper en via de tv
Overstappen? Kun je zelf doen via een energievergelijker. Dan heb je van begin tot eind de controle over de informatie die je krijgt.
Sja, en wat zullen de verschillen nu zijn. Het verbruik is exact hetzelfde, of je bij de een of de ander zit. Ik geloof nooit dat de tarieven zo sterk verschillen dat het 905 euro verschilt. Dat bestaat niet, er moet iets heel anders aan de hand zijn.
Sja, en wat zullen de verschillen nu zijn. Het verbruik is exact hetzelfde, of je bij de een of de ander zit. Ik geloof nooit dat de tarieven zo sterk verschillen dat het 905 euro verschilt. Dat bestaat niet, er moet iets heel anders aan de hand zijn.
-
- Berichten: 12013
- Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30
Re: Eneco: misleidende reclame door verkoper en via de tv
TS heeft maar liefst € 720 minder voorschot op jaarbasis betaald
Mijn ervaring is dat je in 1e instantie wordt gelokt door kortingen, bonussen e.d maar aan het eind vd rit zit er niet eens zo gek veel verschil tussen de energieboeren onderling.
Mijn ervaring is dat je in 1e instantie wordt gelokt door kortingen, bonussen e.d maar aan het eind vd rit zit er niet eens zo gek veel verschil tussen de energieboeren onderling.
Re: Eneco: misleidende reclame door verkoper en via de tv
Het grootste deel van de kosten zijn dan ook belastingen en transportkosten. Tot zover de zogenaamde marktwerking....moederslink schreef:TS heeft maar liefst € 720 minder voorschot op jaarbasis betaald
Mijn ervaring is dat je in 1e instantie wordt gelokt door kortingen, bonussen e.d maar aan het eind vd rit zit er niet eens zo gek veel verschil tussen de energieboeren onderling.
Re: Eneco: misleidende reclame door verkoper en via de tv
Ik hoop niet dat u nu suggereert dat overstappen nauwelijks zin heeft, dat heeft het imho wel. Al was het maar om druk te houden op de directie van de energiemaatschappijen. Als dat niet gebeurt, gaat de prijs omhoog, het zijn immers commerciele bedrijven.moederslink schreef:TS heeft maar liefst € 720 minder voorschot op jaarbasis betaald Mijn ervaring is dat je in 1e instantie wordt gelokt door kortingen, bonussen e.d maar aan het eind vd rit zit er niet eens zo gek veel verschil tussen de energieboeren onderling.
Ik heb het nu niet over verschillen van vele honderden euro's, maar overstappen kan al gauw 100-200 euro opleveren. Ieder jaar opnieuw.
-
- Berichten: 32454
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Eneco: misleidende reclame door verkoper en via de tv
Dat klopt, als je ieder jaar overstapt kun je flinke welkomstpremies krijgen. Het leuke is dat je drie maanden de tijd hebt om over te stappen; de aanbiedingen kunnen per week, en soms wel per dag verschillen. En het levert inderdaad met gemak tussen de 170 en 250 euro op, als je het goed speelt en het geduld kunt opbrengen om niet meteen de eerste de beste actie aan te klikken.grun schreef:Ik heb het nu niet over verschillen van vele honderden euro's, maar overstappen kan al gauw 100-200 euro opleveren. Ieder jaar opnieuw.
Wel is het zaak heel goed de voorwaarden in de gaten te houden. Vorig jaar ben ik overgestapt van Essent naar Nuon, het contract liep tot eind september. Alleen: het contract van Nuon duurt nu 11 maanden, tot 31 augustus, geen idee waarom. Wat ik wel weet: Als ik me nu bij Essent zou aanmelden, zijn er geen 12 maanden verstreken sinds ik bij hen weg ben gegaan, en dan geldt zo'n actie weer niet. Bij Essent moet ik dus even niet wezen. Dus ergens in juni/juli/augustus zoek ik een derde aanbieder op.
Re: Eneco: misleidende reclame door verkoper en via de tv
Is het niet zo dat de actieprijs geldt op moment van aanmelden, ongeacht wanneer het abonnement ingaat?witte angora schreef:Vorig jaar ben ik overgestapt van Essent naar Nuon, het contract liep tot eind september. Alleen: het contract van Nuon duurt nu 11 maanden, tot 31 augustus, geen idee waarom. Wat ik wel weet: Als ik me nu bij Essent zou aanmelden, zijn er geen 12 maanden verstreken sinds ik bij hen weg ben gegaan, en dan geldt zo'n actie weer niet. Bij Essent moet ik dus even niet wezen. Dus ergens in juni/juli/augustus zoek ik een derde aanbieder op.
Zelf zoek ik meestal een aanbieding op via een vergelijkssite zoals gaslicht.com of energieleveranciers.nl. Zodra een gunstige aanbieding gevonden is, laat ik alles door de nieuwe maatschappij regelen (met de oude (lees: huidige) heb ik geen enkel contact meer. Er moet ergens een soort centrale database zijn waarin alle energiecontracten staan, want de nieuwe maatschappij weet, ook zonder dat ik ze dat verteld heb, precies wanneer het huidige contract afloopt en laat het nieuwe contract dan ook pas op die datum ingaan. Geen idee of dat iets landelijks is of anders misschien een database bij de netbeheerder, in mijn geval Enexis? Op de dag van de overstap geef ik de meterstanden door aan de nieuwe leverancier, die het dan ook weer doorgeeft aan de netbeheerder en aan de vorige leverancier. Na verloop van tijd krijg je dan de eindafrekening van de vorige leverancier. Mijn ervaring is dat deze werkwijze altijd goed gaat.
-
- Berichten: 32454
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Eneco: misleidende reclame door verkoper en via de tv
Dat klopt helemaal, grun! Ook dat de actieprijs geldt op het moment van aanmelden. Alleen, je hebt met een opzegtermijn van de oude maatschappij te maken. Die is doorgaans één maand, en als je binnen de contractperiode opzegt, krijg je een boete. Maar je kunt maximaal drie maanden voor afloop van het contract boetevrij opzeggen.