Onlangs kocht ik bij Ikea een Morgedal matras en dan de medium-stevige variant (160x200cm). In de winkel heb ik zeker zo'n 10 minuten proefgelegen en het voelde qua stevigheid goed. Ook thuis voelde het matras goed toen ik er 's-avonds op ging liggen.
Echter, 's-ochtends werd ik wakker met mijn bekken-regio in een soort kuil met een stekende pijn in mijn onderrug. Kennelijk zakt het matras gedurende de nacht behoorlijk in.
Gebruikmakend van de 90-dagen-uitprobeer-termijn van Ikea heb ik dit matras teruggebracht. Hierop kreeg ik een tegoedkaart. Na lang te hebben proefgelegen op het eenpersoons Morgedal en dan de stevige variant, heb ik die meegenomen. De stevige variant is namelijk door de consumentenbond bestempeld als beste koop. Hierdoor dacht ik "ah, ik die versie had ik dus moeten nemen."
Nu blijkt echter dat dit matras vrijwel hetzelfde probleem heeft. Na een uur liggen is het matras merkbaar minder stevig dan wanneer men er net op gaat liggen. Om uit te sluiten dat het aan mijn boxsprings ligt, heb ik het matras op de grond gelegd. Dit helpt niet. Wederom word ik elke ochtend wakker in een kuil, weer met een stekende pijn in mijn onderrug.
Hierop heb ik enig onderzoek verricht en het matras blijkt een waarde te hebben van HR35. Op o.a. wikipedia is te vinden dat deze waarde van 35 tot 65 loopt en wordt geadviseerd minimaal boven de 35 te gaan zitten:
Vrijwel zeker is dít de oorzaak van het probleem. Ikea verkoopt koudschuimmatrassen welke zich qua HR-waarde aan de onderkant van het spectrum bevinden. Dat had ik niet verwacht van de Ikea, te meer ik met mijn vorige Ikea-matras dik 10 jaar heb gedaan.Let wel op de dichtheid van het materiaal, een dichtheid boven de 35 kg/m3 garandeert een hoge kwaliteit.
Update: Ook op het onafhankelijke matras.info zijn ze uiterst verbaasd over de uitslag van de consumentenbond.
Update: Hier nog meer consumenten over de Morgedal die klagen over inzakken.
_