LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Hosting2Go: Factuur van 1000 euro voor te veel data
Hosting2Go: Factuur van 1000 euro voor te veel data
Hallo allemaal,
Graag wilde ik mijn verhaal kwijt over een factuur die ik van de week binnen kreeg met een bedrag van €1000,00 voor teveel dataverkeer op Hosting2Go. Als iemand een tip heeft of raad wilt geven zou dat heeeeel fijn zijn.
Een paar jaar geleden heb ik een website gemaakt voor een kennis en sindsdien nooit meer iets mee gedaan. Toen ik in het buitenland was kreeg ik elke dag deze mailtjes binnen van Hosting2Go:
Limit has been exceeded on domain '###' owned by client '###' (Contact name '###'):
Disk space usage: 908.26 M
Disk space limit: 7.32 G
Traffic: 826.73 G
Traffic limit: 73.24 G
Ik was op vakantie en ik maakte me er niet zo'n zorgen over. Ik had het immers wel eens van dit soort mailtjes binnen gekregen met mijn eigen site en op deze mailtjes volgden nooit een factuur. Bij deze dus wel... Het volgende mailtje kreeg ik, zonder verdere waarschuwing in mijn mailbox:
Beste Klant,
Het is u wellicht zelf al opgevallen dat uw domeinnaam (####) de afgelopen periode meer dataverkeer heeft verbruikt dan toegestaan. Het door u verbruikte dataverkeer is voor de periode 2016-04 vastgesteld op 923GB en is 848GB meer dan door u vooraf ingekocht. Extra dataverkeer wordt doorberekend a Eur. 1,00 per GB, Exclusief BTW. U bent ons dan ook een totaalbedrag van Eur. 1026,08 verschuldigd. U kunt de factuur raadplegen via ####
We verzoeken u vriendelijk er zorg voor te dragen dat het openstaande bedrag binnen 5 werkdagen op bankrekeningnummer ### tnv. Hosting2GO B.V. in Breda is bijgeschreven. Doet u dat onder vermelding van uw domeinnaam en "Overmatig Dataverkeer 2016-04".
Met vriendelijke groet,
Hosting2GO Helpdesk
Ik vind het een absurd hoog bedrag en raar dat ik wel mailtjes met een overschot aan data binnenkrijg maar niet wat de consequenties hiervan zijn. Als ik had geweten dat het een factuur van 1000 euro ging worden had ik natuurlijk meteen actie ondernomen. Dat ik extra moest gaan betalen dat kon ik uit die mailtjes niet opmaken.
De klant is ook allang geen klant meer dus dat was wel een leuk telefoongesprekje. De factuur staat niet op mijn naam en destijds heb ik zijn gegevens, rekeningnr en mijn e-mailadres bij Hosting2Go aangegeven zodat alleen alle technische info over hosting via mij gaat. Ik weet dan ook wel dat ik deze factuur niet hoef te betalen maar ik vind het natuurlijk een erg vervelende situatie en asociaal van Hosting2Go!
Iemand ervaring hiermee? Alvast bedankt!
Gr. dotje
Graag wilde ik mijn verhaal kwijt over een factuur die ik van de week binnen kreeg met een bedrag van €1000,00 voor teveel dataverkeer op Hosting2Go. Als iemand een tip heeft of raad wilt geven zou dat heeeeel fijn zijn.
Een paar jaar geleden heb ik een website gemaakt voor een kennis en sindsdien nooit meer iets mee gedaan. Toen ik in het buitenland was kreeg ik elke dag deze mailtjes binnen van Hosting2Go:
Limit has been exceeded on domain '###' owned by client '###' (Contact name '###'):
Disk space usage: 908.26 M
Disk space limit: 7.32 G
Traffic: 826.73 G
Traffic limit: 73.24 G
Ik was op vakantie en ik maakte me er niet zo'n zorgen over. Ik had het immers wel eens van dit soort mailtjes binnen gekregen met mijn eigen site en op deze mailtjes volgden nooit een factuur. Bij deze dus wel... Het volgende mailtje kreeg ik, zonder verdere waarschuwing in mijn mailbox:
Beste Klant,
Het is u wellicht zelf al opgevallen dat uw domeinnaam (####) de afgelopen periode meer dataverkeer heeft verbruikt dan toegestaan. Het door u verbruikte dataverkeer is voor de periode 2016-04 vastgesteld op 923GB en is 848GB meer dan door u vooraf ingekocht. Extra dataverkeer wordt doorberekend a Eur. 1,00 per GB, Exclusief BTW. U bent ons dan ook een totaalbedrag van Eur. 1026,08 verschuldigd. U kunt de factuur raadplegen via ####
We verzoeken u vriendelijk er zorg voor te dragen dat het openstaande bedrag binnen 5 werkdagen op bankrekeningnummer ### tnv. Hosting2GO B.V. in Breda is bijgeschreven. Doet u dat onder vermelding van uw domeinnaam en "Overmatig Dataverkeer 2016-04".
Met vriendelijke groet,
Hosting2GO Helpdesk
Ik vind het een absurd hoog bedrag en raar dat ik wel mailtjes met een overschot aan data binnenkrijg maar niet wat de consequenties hiervan zijn. Als ik had geweten dat het een factuur van 1000 euro ging worden had ik natuurlijk meteen actie ondernomen. Dat ik extra moest gaan betalen dat kon ik uit die mailtjes niet opmaken.
De klant is ook allang geen klant meer dus dat was wel een leuk telefoongesprekje. De factuur staat niet op mijn naam en destijds heb ik zijn gegevens, rekeningnr en mijn e-mailadres bij Hosting2Go aangegeven zodat alleen alle technische info over hosting via mij gaat. Ik weet dan ook wel dat ik deze factuur niet hoef te betalen maar ik vind het natuurlijk een erg vervelende situatie en asociaal van Hosting2Go!
Iemand ervaring hiermee? Alvast bedankt!
Gr. dotje
Laatst gewijzigd door Radar op 09 mei 2016 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast
Reden: Titel door Moderatie aangepast
Re: Hosting2Go: Factuur van 1000 euro voor te veel data
Eerst was het een kennis en nu is het een klant? Vooropgesteld dat die rekening uiteindelijk geind zal worden bij die kennis/klant zal die wel enigszins ontstemd zijn dat u hem niet hebt gewaarschuwd. U had het uiteraard wel kunnen weten want u heeft het hostingpakket uitgekozen waarbij alle datalimieten en overschrijdingskosten bekend waren. De provider mag er van uit gaan dat hij bij overschrijding dit niet ook nog eens in zijn mailtjes moet zetten.dotje1989 schreef: Een paar jaar geleden heb ik een website gemaakt voor een kennis en sindsdien nooit meer iets mee gedaan.
De klant is ook allang geen klant meer dus dat was wel een leuk telefoongesprekje.
Die kennis/klant zou het u nog wel eens lastig kunnen maken...
Is de extra traffic te controleren ? Google Analytics bijvoorbeeld ?
Zoveel extra traffic komt toch niet zomaar uit de lucht vallen ?
Zoveel extra traffic komt toch niet zomaar uit de lucht vallen ?
U kent de overeenkomst inhoudelijk of is dit een aanname ?MichielFRL schreef:De consequenties waren bekend, die staan namelijk in de overeenkomst.
-
Als je inlogd op je domein krijg je netjes te zien hoeveel er gebruikt is.
Op het eerste scherm hoeveel gebruikt
Op een tweede scherm alle info.
Je kunt deze voorbeeldbrief gebruiken:
Geachte heer, mevrouw,
Uw [brief / e-mail] met dagtekening [datum] heb ik op [datum] in goede orde ontvangen. U geeft hierin aan dat mijn hostingspakket in de periode 2016-04 meer data heeft verbruikt dan toegestaan. Volgens u is er exact 848GB meer verbruikt dan ingekocht en daarom vordert u van mij Eur. 1026,08.
Ik ben het met deze factuur oneens, omdat er niets overeengekomen is over eventuele meerkosten. Voorzover u zich hierbij op uw algemene voorwaarden beroept dan meen ik dat u tekort bent geschoten in uw informatieplicht, zoals bedoeld in art. 6:233 BW, omdat u uw algemene voorwaarden niet voor of tijdens het tot stand komen van de overeenkomst heeft ter beschikking heeft gesteld.
Met vriendelijke groet,
dotje1989
Geachte heer, mevrouw,
Uw [brief / e-mail] met dagtekening [datum] heb ik op [datum] in goede orde ontvangen. U geeft hierin aan dat mijn hostingspakket in de periode 2016-04 meer data heeft verbruikt dan toegestaan. Volgens u is er exact 848GB meer verbruikt dan ingekocht en daarom vordert u van mij Eur. 1026,08.
Ik ben het met deze factuur oneens, omdat er niets overeengekomen is over eventuele meerkosten. Voorzover u zich hierbij op uw algemene voorwaarden beroept dan meen ik dat u tekort bent geschoten in uw informatieplicht, zoals bedoeld in art. 6:233 BW, omdat u uw algemene voorwaarden niet voor of tijdens het tot stand komen van de overeenkomst heeft ter beschikking heeft gesteld.
Met vriendelijke groet,
dotje1989
-
- Contacteer:
alfatrion schreef:Je kunt deze voorbeeldbrief gebruiken:
Geachte heer, mevrouw,
Met vriendelijke groet,
dotje1989
Maar de OP is een overeenkomst aangegaan voor een maximum van 75GB. Op de website staat duidelijk dat meerkosten in rekening worden gebracht.
https://www.hosting2go.nl/klantenservic ... -verbruik/
Daarnaast is er sprake van een zakelijke overeenkomst (hij heeft immers voor een klant een website gebouwd) en zijn de algemene voorwaarden duidelijk zichtbaar op de website. Je beroepen op art. 6:233 BW is dus zinloos.
Dat zijn klant nooit de overeenkomst heeft afgesloten doet er niet toe. De klant heeft immers wel maandelijks de facturen betaald voor de webhosting en gaat daarmee akkoord voor het leveren van de diensten.
Dat er op hun website van alles te vinden is doet er niet toe. Het enige wat telt is wat partijen overeengekomen zijn. En dat de klant na een zoektocht de algemene voorwaarden kan downloaden doet niet af aan het feit dat de provider niet kan aantonen dat de algemene voorwaarden tijdens het bestelproces ter download zijn aanboden. Daarom zal het verweer stand houden.
En waar baseer je dit op...? Ik lees dat niet in de enige post van TS.alfatrion schreef:....niet af aan het feit dat de provider niet kan aantonen dat de algemene voorwaarden tijdens het bestelproces ter download zijn aanboden. Daarom zal het verweer stand houden.
Niet alleen dat ze op de website staan en dat TS niet heeft aangegeven dat hij ze niet heeft gehad, je komt er tijdens het bestelproces online vanzelf langs. Je kunt het pakket niet bestellen zonder akkoord te gaan met de 75Gb datalimiet en meerkosten daarboven. Kansloze actie dus.
In de praktijk kunnen bedrijven vaak niet bewijzen dat ze destijds aan de wetgeving voldeden. Ik heb het bestelproces zelf doorlopen. En nu voldoen ze niet aan de wetgeving. En dan is het zoveel meer aannemelijk dat ze niet kunnen bewijzen dat ze destijds aan de wetgeving voldeden. In de bijlage vind je de vier screenshots met een wachttijd van 5 seconden per screenshot.Brahms schreef:En waar baseer je dit op...?
De algemene voorwaarden worden op pagina twee van toepassing verklaart. Dat is onvoldoende. De voorwaarden moet gemakkelijk toegankelijk zijn. Daar voldoe je niet aan als je zegt "de voorwaarden staan op de site, en gaat u daar maar naar opzoek". Hosting2G0 had natuurlijk ook gewoon een link kunnen opnemen naar de voorwaarden, dan was alles goed geweest.
Ook de machtiging om geld af te schrijven voldoen niet, waardoor alle klanten hun geld terug kunnen krijgen middels een MOI melding bij de bank. Ik kom verder nergens iets tegen over hoe hoog de meerkosten per GB zijn. Dat kom ik ook niet tegen in de voorwaarden.
- Bijlagen
-
- Hosting_2GO_.gif (252.35 KiB) 3869 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Soms ga ik graag mee in het argument dat die AV specifieker ter hand moeten worden gesteld maar in dit geval moet het toch duidelijk zijn dat als men een pakket afneemt met een bepaald maximum dat er boven dat maximum kosten zijn.
Ik ga er vooralsnog vanuit dat deze overeenkomst niet valt onder Afdeling 2b. Bepalingen voor overeenkomsten tussen handelaren en consumenten (waar het door Alfatrion gequote art.233 onder valt) aangezien TS hier verwijst naar zijn "klant". TS is dus geen consument maar is bedrijfsmatig bezig voor een derde partij.
Dit is gewoon een B2B deal en TS had zich op de hoogte moeten stellen van de voorwaarden, bewust moeten zijn van de datalimiet welke hij gecontracteerd heeft en had actie moeten ondernemen op het eerste waarschuwingsmailtje waar van overschrijding gewag werd gemaakt om zo de "schade" te beperken. Nu hij helemaal niets van dat alles heeft ondernomen en zijn klant de pineut is, kan dat niet afgeschoven worden op de aanbiedende dienstverlener.
Ik ga er vooralsnog vanuit dat deze overeenkomst niet valt onder Afdeling 2b. Bepalingen voor overeenkomsten tussen handelaren en consumenten (waar het door Alfatrion gequote art.233 onder valt) aangezien TS hier verwijst naar zijn "klant". TS is dus geen consument maar is bedrijfsmatig bezig voor een derde partij.
Dit is gewoon een B2B deal en TS had zich op de hoogte moeten stellen van de voorwaarden, bewust moeten zijn van de datalimiet welke hij gecontracteerd heeft en had actie moeten ondernemen op het eerste waarschuwingsmailtje waar van overschrijding gewag werd gemaakt om zo de "schade" te beperken. Nu hij helemaal niets van dat alles heeft ondernomen en zijn klant de pineut is, kan dat niet afgeschoven worden op de aanbiedende dienstverlener.
Waar staat dat? Tijdelijk afsluiten of afknijpen zijn oplossingen waar provider ook vaak voor kiezen.newmikey schreef:(...) maar in dit geval moet het toch duidelijk zijn dat als men een pakket afneemt met een bepaald maximum dat er boven dat maximum kosten zijn.
Eens. Let er wel op dat TS hier als tussenpersoon heeft gehandeld en er een overeenkomst tussen Hosting2Go en de klant van TS tot stand is gekomen.newmikey schreef:Ik ga er vooralsnog vanuit dat deze overeenkomst niet valt onder Afdeling 2b.
newmikey schreef: Bepalingen voor overeenkomsten tussen handelaren en consumenten (waar het door Alfatrion gequote art.233 onder valt) (...)
Nope. Afdeling 2b is art. 6:230g t/m 6:230z BW en afdeling 3 is art. 6:231 t/m 6:247 BW. Art. 6:233 BW is ook van toepassing op zakelijke klanten.
Bedankt voor jullie reacties allemaal
Inmiddels heb ik telefonisch contact gehad met Hosting2Go en is het gelukkig opgelost. Ze hebben anders nooit contact via de telefoon maar omdat zo'n hoge factuur heel sporadisch voorkomt hebben ze een uitzondering gemaakt. De manager van Hosting2Go is met een heel redelijk aanbod gekomen en vind het heel professioneel opgelost. Ze gaven aan dat dit soort mailtjes altijd geautomatiseerd zijn inclusief factuur en zagen zelf ook in dat een waarschuwing wel in plaats zou zijn de volgende keer en vooral bij een factuur van zoveel geld. Dan schrik je je kapot natuurlijk als consument. Het kwam op mij destijds heel nonchalant over als je zonder waarschuwing even zoveel geld binnen 5 werkdagen moet overmaken maar gelukkig heb ik prettig contact gehad verder. Ze vonden het heel vervelend en we hebben het samen kunnen oplossen.
Al met al zou ik Hosting2Go dus nog wel aanraden, maar zou ik waakzaam zijn over dataverkeer mailtjes.
Gr. Dotje
Inmiddels heb ik telefonisch contact gehad met Hosting2Go en is het gelukkig opgelost. Ze hebben anders nooit contact via de telefoon maar omdat zo'n hoge factuur heel sporadisch voorkomt hebben ze een uitzondering gemaakt. De manager van Hosting2Go is met een heel redelijk aanbod gekomen en vind het heel professioneel opgelost. Ze gaven aan dat dit soort mailtjes altijd geautomatiseerd zijn inclusief factuur en zagen zelf ook in dat een waarschuwing wel in plaats zou zijn de volgende keer en vooral bij een factuur van zoveel geld. Dan schrik je je kapot natuurlijk als consument. Het kwam op mij destijds heel nonchalant over als je zonder waarschuwing even zoveel geld binnen 5 werkdagen moet overmaken maar gelukkig heb ik prettig contact gehad verder. Ze vonden het heel vervelend en we hebben het samen kunnen oplossen.
Al met al zou ik Hosting2Go dus nog wel aanraden, maar zou ik waakzaam zijn over dataverkeer mailtjes.
Gr. Dotje