Om heel eerlijk te zijn zie ik opticiens niet echt als onderdeel van de (medische) zorg, maar ik ben ook te jong om het oude systeem in de praktijk te herinneren, dus ik heb niet het idee dat ik daar een fatsoenlijk oordeel over kan hebben.
zorg schreef:Julie4444 schreef:Gelukkig zijn brillen en lenzen niet zo duur, als je de juiste neemt en er zorgvuldig mee omgaat. Ik vraag me ook af of die wel in het basispakket zouden moeten worden opgenomen.
Marly27, blijkbaar heb je goede ogen, want ga eens voor een goede bril en of contactlenzen, dan zie je wat de echte kosten zijn.
Dan praat ik niet over bepaalde aanbieders, maar over een echte opticien .
Beste eleven,
Met een sterkte van -8 en -9 heb ik al jaren lenzen. Tot nu toe 1 lens moeten vervangen omdat ik die kwijt ben geraakt in een regenbui. Totaal kosten voor de lenzen zelf sinds 2006: € 450. Dat is € 45 per jaar + zo'n € 30 per jaar aan lenzenvloeistof (en ik gebruik het dure spul van de opticien i.p.v. het goedkope spul van de supermarkt/drogist).
Ik moet er wel bijzeggen dat mijn linkerlens, die dus nu 9,5 jaar dienstdoet wel aan het eind van zijn levensduur begint te raken en waarschijnlijk dit jaar vervangen zal moeten worden. Officieel is de levensduur van deze lenzen 2,5 jaar (volgens de fabrikant). De opticien was verbaasd dat die van mij zo netjes blijven, maar dit geldt ook voor de lenzen van mijn partner en schoonmoeder, die er even lang mee doen als ikzelf. Volgens de opticien ligt dit aan hoe je met de lenzen omgaat.
Mensen die ervoor kiezen om maandlenzen, of nog duurder, nachtlenzen, af te nemen mogen daar best zelf voor betalen. Dat is toch logisch? Waarom zou dat in het basispakket moeten? Was dat vroeger met het oude systeem zo?