LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kijkers huurhuis toelaten?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Kijkers huurhuis toelaten?

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik ben geen jurist, en ik wil ook niet met allerlei kronkels mijn gelijk proberen te halen. Het is ook niet meer dan logisch dat je mee moet werken aan een bezichtiging.
Maar het lijkt me sterk dat je als huurder helemaal geen inspraak hebt hierin.. Lijkt me dat je dan nog steeds wel kan bepalen op welk moment zo'n bezichtiging laat plaatsvinden.In het redelijke natuurlijk, je kan niet zeggen uit pesterij zo van kom over een maand maar langs om 3 uur 's nachts. Je mag (wederom volgens mij) niet iemand verplichten om een snipperdag te laten opnemen omdat er alweer een mogelijke koper komt. Of je te verplichten je huis te verlaten bij een bezichriging. En als je bijvoorbeeld een maand op vakantie zou gaan lijkt me dat zeker wel een legitieme reden om je huis niet te hoeven laten bezichtigen in die tijd...

Maar nogmaals ik ben geen jurist, dat zegt gewoon mijn gezond verstand....

witte angora
Berichten: 30987
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kijkers huurhuis toelaten?

Ongelezen bericht door witte angora »

langste adem schreef:En als je bijvoorbeeld een maand op vakantie zou gaan lijkt me dat zeker wel een legitieme reden om je huis niet te hoeven laten bezichtigen in die tijd...

Maar nogmaals ik ben geen jurist, dat zegt gewoon mijn gezond verstand....
Mijn gezond verstand zegt dat iemand die een woning opzegt met de gebruikelijke opzegtermijn van een maand, niet tussendoor een maand met vakantie gaat. Die is druk met verhuizen.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Kijkers huurhuis toelaten?

Ongelezen bericht door langste adem »

De kans zit er dik in ja. Maar meestal moet je flink aanpoten om in 1 maand tijd al je spullen in te pakken,het oude huis in oorspronkelijke stand achter te laten en ook nog eens je nieuwe huis op te knappen. Ook dat lijkt me een legitieme reden om in die ene maand geen geschikte mogelijkheid te hebben om kijkers toe te laten in je oude huurhuis.
Het lijkt me dat ze je pas kunnen dwingen als je echt al langere tijd niet meewerkt ?..

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Kijkers huurhuis toelaten?

Ongelezen bericht door prem »

langste adem schreef: Het lijkt me dat ze je pas kunnen dwingen als je echt al langere tijd niet meewerkt ?..
Probeer het uit en laat het ons weten..goed plan?

Moneyman
Berichten: 30300
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kijkers huurhuis toelaten?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Niet voor niets kent de wet de term "redelijkheid". In beginsel zal niet meewerken in een hele maand tijd niet als redelijk worden beschouwd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kijkers huurhuis toelaten?

Ongelezen bericht door moederslink »

langste adem schreef:De kans zit er dik in ja. Maar meestal moet je flink aanpoten om in 1 maand tijd al je spullen in te pakken,het oude huis in oorspronkelijke stand achter te laten en ook nog eens je nieuwe huis op te knappen. Ook dat lijkt me een legitieme reden om in die ene maand geen geschikte mogelijkheid te hebben om kijkers toe te laten in je oude huurhuis.............
Dat was 1 vd dingen die ik ook noemde, je zit midden in de zooi, voor de kijkers/ kopers ook geen pretje om alles echt grondig te bekijken plus jij hebt daar ook niet veel tijd voor tijdens je verhuizing, om Jan en Alleman maar rond te leiden en " gezellig even te keuvelen desnoods " en de voordelen van dit huis door te nemen.......etc etc.
En hen in je huis laten, terwijl jij er niet bent? Mwah.........
En bij een gewilde prijs/ buurt kunnen er misschien wel 5-8 kijkers op 1 dag willen komen.
En niet iedereen heeft kennissen/ vrienden / familie die dit willen en kunnen overnemen of daar tijd voor hebben.

Ik ben " om " gegaan, omdat hier een dwingende wet voor is. Dan houdt het gewoon op en moet je bakzeil halen.
En in redelijkheid afspraken kunnen gaan maken met de verhuurder/ verkoper ......maar gaat dat lukken met deze verhuurder/ huisbaas die hen letterlijk ook in de kou heeft laten zitten?
Das natuurlijk ook nog een dingetje hè , deze vervelende verhuurder. Misschien " eist " ie wel iedere dag toegang met 5 kijkers in zn kielzog , omdat hij de wet achter zich heeft staan.

En daarom.....wat " langste adem " allemaal zegt is echt niet zo gek hoor vanuit oogpunt van het " gezonde verstand " , maar ja de wet prevaleert boven " gezond verstand " :mrgreen:

witte angora
Berichten: 30987
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kijkers huurhuis toelaten?

Ongelezen bericht door witte angora »

langste adem schreef:De kans zit er dik in ja. Maar meestal moet je flink aanpoten om in 1 maand tijd al je spullen in te pakken,het oude huis in oorspronkelijke stand achter te laten en ook nog eens je nieuwe huis op te knappen. Ook dat lijkt me een legitieme reden om in die ene maand geen geschikte mogelijkheid te hebben om kijkers toe te laten in je oude huurhuis.
Het lijkt me dat ze je pas kunnen dwingen als je echt al langere tijd niet meewerkt ?..
Het lijkt me dat je in die maand tijd zat hebt? Als de makelaar jou er niet bij wil hebben: uitstekend, ga je in je nieuwe huis aan het klussen. Als jij de makelaar niet alleen in je huis wilt hebben met onbekenden: verzet je schema, zodat je je oude woning op kunt knappen als er een rondleiding gegeven wordt. Al ga je maar de tuin een beetje opknappen of dozen inpakken.

Mogelijkheden zat, als je maar een beetje redelijk bent.

Heb je nu niet door hoe je jezelf klem praat? Eerst laat je mensen een maand met vakantie gaan, en nu hebben ze het volgens jou in die ene maand overal te druk voor. Dus hoezo gingen ze een maand met vakantie?

Jij mag 'langste adem' zijn, ik ben WA. :wink: :mrgreen:

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Kijkers huurhuis toelaten?

Ongelezen bericht door langste adem »

Als dingen zo inderdaad zijn geregeld in de wet heb je je daaraan te houden ja. En moet je daaraan je meewerking verlenen.
Dat is niet altijd leuk, maar wel zo netjes. Ook naar de nieuwe bewoners toe. En wellicht heb je daar zelf ook voordeel van zoals al genoemd bij overname van spullen.

Maar de TS geeft in zijn openingsbericht aan dat de verhuurder ook niet altijd netjes heeft gehandeld als er een probleem was. Dus dat zou bij mij zeker wel meespelen in zo'n geval. Dus ja, ik zou persoonlijk wel meewerken , maar ik zou me niet laten overrulen.
Als de eigenaar bijvoorbeeld zou melden dat er op dinsdag kijkers komen, en ik moet werken op die dinsdag zou ik daar niet speciaal vrij voor nemen. En misschien kan ik 's-avonds ook wel niet omdat ik dan ben klussen in het nieuwe huis. Het lijkt me dan niet onredelijk om een andere datum voor te stellen.

En als er dan een andere datum wordt geprikt , snap ik best dat de verkoopmakelaar mij het liefst er niet bij wil hebben. Maar het zou in mijn ogen wel heel onredelijk zijn als ik dan ook nog eens het huis zou moeten verlaten tijdens die bezichtiging.
Nee, dan zou ik er - gezien de voorgeschiedenis met de eigenaar- juist bij blijven. Kun je de nieuwe kopers meteen briefen over allerlei alle ins-en outs van het huis, incluis alle minpunten van het huis.

Redelijkheid moet wel 2 kanten opwerken vind ik.

Moneyman
Berichten: 30300
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kijkers huurhuis toelaten?

Ongelezen bericht door Moneyman »

langste adem schreef:En als er dan een andere datum wordt geprikt , snap ik best dat de verkoopmakelaar mij het liefst er niet bij wil hebben. Maar het zou in mijn ogen wel heel onredelijk zijn als ik dan ook nog eens het huis zou moeten verlaten tijdens die bezichtiging.
Nee, dan zou ik er - gezien de voorgeschiedenis met de eigenaar- juist bij blijven. Kun je de nieuwe kopers meteen briefen over allerlei alle ins-en outs van het huis, incluis alle minpunten van het huis.

Redelijkheid moet wel 2 kanten opwerken vind ik.
Kijk, nu komen we op een punt dat ik het wél met je eens ben. Redelijkheid werkt absoluut twee kanten op - net als onredelijkheid ;)

witte angora
Berichten: 30987
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kijkers huurhuis toelaten?

Ongelezen bericht door witte angora »

Met redelijkheid kom je zelfs een stuk verder.

'Goedenavond, met de makelaar, ik heb een kandidaatkoper, is het goed dat we vrijdagmiddag aanstaande even langs komen voor een bezichtiging?'

'Ook goedenavond, vrijdagmiddag komt eigenlijk niet zo goed uit, de hele woning ligt dan overhoop, in het weekend gaan we dozen inpakken, de rommel in de tuin naar de stort brengen, en binnen schoonmaken zodat het een stuk netter is, is maandag of dinsdag daarop ook een mogelijkheid?'

En dan zul je zien dat er ineens een hoop mogelijk is.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kijkers huurhuis toelaten?

Ongelezen bericht door moederslink »

En v.w. b deze " redelijkheid " van deze huisbaas : daar heb ik dus ook mijn twijfels over.
Ik schreef er hierboven ook al het e.e.a over ...o.a dat ie wellicht gaat afdwingen dat er iedere dag 5 kijkers in zijn kielzog meesjouwen.. :evil:
Hoe je het ook wendt of keert , de wet is de wet , maar tjonge jonge jonge, je zult maar met een eikel van een huisbaas te maken hebben die ieder ogenblijk schermt met de wet en dat jij je continu moet schikken en voegen...
Bovendien, wat voor de een redelijk is hoeft dat voor de ander nog beslist niet zo te zijn hè?

Moneyman
Berichten: 30300
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kijkers huurhuis toelaten?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ach, laten we uitkijken voor de valkuil om de uitzondering tot regel te verheffen. In het overgrote deel van de gevallen komt het hele wetsartikel al niet aan de orde, omdat men het als vanzelfsprekend (op de manier die WA al aangaf) heeft opgelost.

stofzuigertje

Re: Kijkers huurhuis toelaten?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Mijn persoonlijke mening;

1 Het missen Huur is geen punt, want bij te huur aanbieden is er meestal wachtlijst.
Als hij gaat verkopen is dat zijn probleem. Wel kunnen ze foto reportage maken mits er niet teveel persoonlijke spullen op komen.

2 Tekening, die heeft de eigenaar al dus die erbij en ik kan zien wat er binnenkort te koop komt.

3 Tijden, je mag tijden aanbieden en dan moeten makelaar en kopers maar aanpassen, je hoeft niet elk moment beschikbaar te zijn.
Voor vrije dagen mag je vergoeding vragen als je halverwege je werkdag vrij moest nemen en dat is dus kosten voor verhuurder.

4 Oude kachel, ja die mag blijven, ik bepaal als koper liever zelf of ik aan goedkope CW3 of CW5 ketel voor ligbad wil.
Ook het merk Ketel kan ik dan bepalen en gelijk vloerverwarming of zo nemen.

5 Een goede foto en later kijken of op beperkte tijden moet voldoende zijn.
Ik verwacht na 30 jaren een klus woning dus ik zou naar bitumen dak, rotte plekken en kozijnen kijken en niet de binnenkant....

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Kijkers huurhuis toelaten?

Ongelezen bericht door Shine »

stofzuigertje schreef:Mijn persoonlijke mening;

1 Het missen Huur is geen punt, want bij te huur aanbieden is er meestal wachtlijst.
Als hij gaat verkopen is dat zijn probleem. Wel kunnen ze foto reportage maken mits er niet teveel persoonlijke spullen op komen.

2 Tekening, die heeft de eigenaar al dus die erbij en ik kan zien wat er binnenkort te koop komt.

3 Tijden, je mag tijden aanbieden en dan moeten makelaar en kopers maar aanpassen, je hoeft niet elk moment beschikbaar te zijn.
Voor vrije dagen mag je vergoeding vragen als je halverwege je werkdag vrij moest nemen en dat is dus kosten voor verhuurder.

4 Oude kachel, ja die mag blijven, ik bepaal als koper liever zelf of ik aan goedkope CW3 of CW5 ketel voor ligbad wil.
Ook het merk Ketel kan ik dan bepalen en gelijk vloerverwarming of zo nemen.

5 Een goede foto en later kijken of op beperkte tijden moet voldoende zijn.
Ik verwacht na 30 jaren een klus woning dus ik zou naar bitumen dak, rotte plekken en kozijnen kijken en niet de binnenkant....
Een persoonlijke mening,....leuk en aardig, mits die zich houdt aan de gestelde wetgeving. Anders houdt een persoonlijke mening geen stand en heeft ook totaal geen toegevoegde waarde mbt de gestelde vraag door TS.

1). Het is niet relevant of er wel/geen wachtlijst is.
Het verkopen van het verhuurde is geen probleem. Dus ook niet voor de verhuurder.
Kortom een oomerking die kant nich wal slaat.

2). Over welke tekening hebt u het?
De al dan niet aanwezigheid van een tekening is in deze ook niet relevant.

3). Tijden aanbieden voor bezichtigingen en niet ieder moment van de dag/week. Dit onderstreept iedereen en staat ook in dat stukje wet.
Bij de bezichtiging moet u uiteraard wel rekening houden met de be­lan­gen van de huurder. Zo mag u uw huurder niet te zeer storen in zijn ‘genot van het gehuurde’.

Concreet betekent dit dat de bezichtigingen zo ­veel mogelijk overdag moeten plaats­vinden en dat u de huurder van tevoren even moet informeren dat u het pand komt bezichtigen. De bezich­ti­ging zelf moet vervolgens zo weinig mo­gelijk hinder voor de huurder opleveren.
Vrije dagen opnemen, laat staan financiele vergoeding is helemaal niet aan de orde. U als huurder bent helemaal niet bij de bezichtigingen aanwezig. Daarom worden er juist dagen en tijden afgesproken voor de bezichtiging(en).

4). Niet ter zake doende mbt de bezichting.

5). Een makelaar zal zeker niet met jan en alleman, te pas en onpas met iemand naar een woning gaan voor een bezichtiging. Een makelaar (of verhuurder) doet dit alleen als hij merkt dat dit potentiële kandidaten zijn. Verder valt u hierin in herhaaling, zie punt 3.
Verder spreekt u in dit punt wat u (!!) verwacht, waar u alleen naar zou kijken. U bent hierin echter geen maatstaf en is ook niet bepalend mbt het recht op bezichtiging.
De staat van Het binnenwerk is minstens zo belangrijk als het buitenwerk. Een woning van 30 jaar oud is helemaal niet per definitie een kluswoning, waarbij ik een likje verf, nieuw behangetje en nieuwe vloerbekleding niet onder het begrip van KLUSwoning laat vallen.

Met andere woorden: u laat weer een 5 punten tellende ballon op, weliswaar uw persoonlijke mening, die totaal geen toegevoegde waarde heeft omdat er een duidelijke WET is die hierin voorziet. Alle persoonlijke meningen ten spijt.

Radar
Site Admin
Berichten: 5512
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Kijkers huurhuis toelaten?

Ongelezen bericht door Radar »

Offtopic-berichten door de Moderatie verwijderd. U dient uw bijdragen on-topic te houden en zeker geen beledigingen te plaatsen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Kijkers huurhuis toelaten?

Ongelezen bericht door olaf79 »

witte angora schreef:Met redelijkheid kom je zelfs een stuk verder.

'Goedenavond, met de makelaar, ik heb een kandidaatkoper, is het goed dat we vrijdagmiddag aanstaande even langs komen voor een bezichtiging?'

'Ook goedenavond, vrijdagmiddag komt eigenlijk niet zo goed uit, de hele woning ligt dan overhoop, in het weekend gaan we dozen inpakken, de rommel in de tuin naar de stort brengen, en binnen schoonmaken zodat het een stuk netter is, is maandag of dinsdag daarop ook een mogelijkheid?'

En dan zul je zien dat er ineens een hoop mogelijk is.
Natuurlijk maar TS vroeg zich af of hij uberhaupt kon weigeren aangezien hij de eigenaar wil terug pesten omdat hij niet altijd een "goede" huisbaas zou zijn geweest. Het antwoord is nee, TS mag dit niet weigeren. Dat Eigenaar van TS niet kan eisen op elk moment klaar te staan om 3den in zijn huis toe te laten is wat anders, maar niet relevant voor de vraag van TS.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Kijkers huurhuis toelaten?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

stofzuigertje schreef:Mijn persoonlijke mening;

1 Het missen Huur is geen punt, want bij te huur aanbieden is er meestal wachtlijst.
Als hij gaat verkopen is dat zijn probleem. Wel kunnen ze foto reportage maken mits er niet teveel persoonlijke spullen op komen.
Dat is ook bij huren een probleem, ook al zijn er wachtlijsten. Als de vorige huurder de woning op de laatste dag van de maand verlaat zit er op de eerste dag van de volgende maand geen nieuwe huurder is als die niet vantevoren de woning heeft kunnen bekijken. Er is ook nog tijd nodig om de formaliteiten te regelen. Effectief ben je dus minstens een maand huurinkomsten kwijt. Voor 1 woning geen probleem, maar een verhuurder heeft veel meer woningen, dus kan dat een aardige kostenpost worden.

KlaasDeKoning
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 apr 2016 12:08

Re: Kijkers huurhuis toelaten?

Ongelezen bericht door KlaasDeKoning »

Raadpleeg je huurcontract, want hier staat meestal wel iets in opgenomen. In mijn contract staat bijvoorbeeld dat ik eventuele kopers/huurders toe dien te laten tussen 12:00 - 16:00 op doordeweekse dagen als een bezichtiging minstens 48 uur van tevoren wordt aangekondigd.

Starr
Berichten: 142
Lid geworden op: 25 jan 2011 12:05

Re: Kijkers huurhuis toelaten?

Ongelezen bericht door Starr »

In mijn huurcontract staat alleen dat ik verplicht ben kijkers toe te laten, maar niks over tijden.

De verhuurder heeft een makelaar ingeschakeld waar ik een rechtszaak tegen heb gewonnen; kortom ik voel me er niet prettig bij deze makelaar een sleutel van mijn woning te geven zoals door de makelaar werd voorgesteld.

Ik heb aangegeven dat kijkers 's avonds of in het weekend mogen komen, maar de makelaar gaf aan dan niet te werken. Vervolgens heb ik aangeboden dat de kijkers aan het begin van de ochtend of aan het einde van de middag mogen komen, maar vijf uur was volgens hen te laat. Ik heb aangegeven dat half 5 wat mij betreft de eerst mogelijke tijd is.

Ben ik verplicht de makelaar overdag toegang te geven als ik niet thuis ben?

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Kijkers huurhuis toelaten?

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Zie mijn eerdere antwoord bij dit topic. U mag niet alleen maar in de avond of weekend toegang verschaffen. En u kunt als alternatief ook een ander de sleutel geven en er bij laten zijn.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Gesloten