LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lening omzetten in schenking

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Lening omzetten in schenking

Ongelezen bericht door SJZ »

Ja, dat heb je verkeerd, want TS schrijft nou juist:
Hem lenen met rente en de lening schenken in 2017 mag niet van de hypotheekverstrekker, want dan zit hij in 2016 te hoog in de maandelijkse lasten.
Dus nou kom je ineens weer met een oplossing die fiscaal wel aanvaardbaar is, maar waarvan TS al gezegd heeft dat-ie 'm niet wil (omdat dan het probleem met de hypotheekverstrekker niet is opgelost.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Lening omzetten in schenking

Ongelezen bericht door SJZ »

Wachten met kopen tot 2017 is een oplossing. Maar niet welke ik zoek.
Nee. Welke oplossingen zijn er wel? Ik zie de volgende:

1. Zonder meer acceptabel is € 27.000 schenken en daar schenkrecht over betalen. Kost € 2.700, maar zoon kan nu het gewenste huis kopen (en daarbovenop natuurlijk de belastingvrije schenking van € 50.000).
Je maakt niet duidelijk of je dit acceptabel vindt.

2. Tweede oplossing is de zoon nu eerst € 27.000 lenen. Het geld alvast overmaken op zijn spaarrekening bij bank B.
(of hij de verschuldigde rente ook daadwerkelijk betaalt doet even niet ter zake, dat kan hij ook in 2017 nog doen, fiscaal is dat misschien nog wel aantrekkelijker)
Vervolgens presenteer je het financieringsplan bij Bank A:
a. Hypotheek € 205.000
b. Schenking € 50.000
c. Betalen uit eigen middelen: € 27.000. Mijn ervaring is dat de bank dan vraagt om een actueel overzicht waaruit blijkt dat het kind die € 27.000 ook echt heeft. Nou, dat kind kan z'n spaarrekening laten zien. Dat zijn ook zijn eigen middelen! (Dat er ook nog een lening is doet juridisch niet ter zake, het spaargeld blijft "eigen middelen".)
De bank krijgt natuurlijk geen inzage in de belastingaangifte 2016 en 2017 van het kind of de ouders, dat mogen ze denk ik niet eens vragen.

Voor zover ik uit de praktijk weet vraagt de bank niet verder naar onbekende, onderhandse leningen. Mochten ze daar wel naar vragen, dan zeg je maar dat het een lening is, en komt punt 1 weer in beeld.

(Ik mag je natuurlijk niet adviseren om tegen de bank te zeggen dat het een schenking is, maar wel een contract te maken dat het een lening is en vervolgens fiscaal volgend jaar pas de € 27.000 te schenken ......)

John52
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 mei 2016 14:49

Re: Lening omzetten in schenking

Ongelezen bericht door John52 »

SJZ, de geldverstrekker accepteert inderdaad niet de schenking in 2017 omdat daarmee in 2016 de lening hoger is dan de zoon op inkomen kan lenen. Daarom de keuze voor een lening in 2016 met een jaarlijkse terugschenking van de rente. Dat wordt waarschijnlijk wel geaccepteerd.
Of de lening daarna in 2017 wordt kwijtgescholden in 2017 maakt de geldverstrekker niets uit. Zij voldoen aan de norm CHF en richtlijnen AFM.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Lening omzetten in schenking

Ongelezen bericht door kweenie »

John52, lang niet elke geldverstrekker accepteert een lening met terugschenking van rente. Vaak wordt er toch op de veilige manier gerekend met alleen de leenlasten en niet met de teruggeschonken rente.

Maar wat SJZ aangeeft, er is inderdaad een groot grijs gebied tussen wat formeel zou mogen en horen en wat kan. Als je die 27.000 hebt geleend, en het dus niet om eigen spaargeld gaat, dan zul je dat formeel ook aan de adviseur moeten aangeven. En moet die er ook rekening mee houden bij het bepalen van de leencapaciteit. Maar er is niet echt een mogelijkheid voor ze om na te gaan of het werkelijk om je eigen spaargeld gaat of om een onderhandse lening.

Naar de bank/adviseur toe kun je dus een opzet maken zoals SJZ aangeeft, terwijl het richting de fiscus niet om 27.000 eigen spaargeld gaat, maar om een lening van 27.000. (Waarover je natuurlijk ook rente moet betalen.)

witte angora
Berichten: 31170
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Lening omzetten in schenking

Ongelezen bericht door witte angora »

kweenie schreef: Naar de bank/adviseur toe kun je dus een opzet maken zoals SJZ aangeeft, terwijl het richting de fiscus niet om 27.000 eigen spaargeld gaat, maar om een lening van 27.000. (Waarover je natuurlijk ook rente moet betalen.)
Ik reageer even op jouw bericht, alhoewel dit in meer berichten naar voren komt.

Ben je niet verplicht kennis geven van alle financiële omstandigheden? Kunnen er gevolgen aan vast zitten als later blijkt dat er dingen verzwegen zijn, zoals dus die lening van 27.000 euro? Dat 'niemand het navraagt' is me nét even iets te makkelijk.

John52
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 mei 2016 14:49

Re: Lening omzetten in schenking

Ongelezen bericht door John52 »

kweenie schreef:John52, lang niet elke geldverstrekker accepteert een lening met terugschenking van rente. Vaak wordt er toch op de veilige manier gerekend met alleen de leenlasten en niet met de teruggeschonken rente.
Wat is erop tegen om dit voor te leggen aan de geldverstrekker? Nee heb je en ja kun je krijgen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Lening omzetten in schenking

Ongelezen bericht door olaf79 »

ik zou het dan absoluut en nergens "kwijtschelding" noemen. Volgend jaar wordt er opnieuw een schenking gedaan en daarna wordt die schenking gebruikt om een lening af te lossen. Dat die lening bij dezelfde persoon loopt is totaal irrelevant. De rente op de lening moet marktcomform zijn, liefst zelfs een paar tiendeprocentpunt hoger. De schenking kan ook gebruikt worden om de rente te betalen. Ik zie daar absoluut geen probleem.

De definitie van een schenking is dat deze vrijwillig en zonder verplichting van de ontvanger wordt gedaan en verkregen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Lening omzetten in schenking

Ongelezen bericht door kweenie »

John52 schreef:
kweenie schreef:John52, lang niet elke geldverstrekker accepteert een lening met terugschenking van rente. Vaak wordt er toch op de veilige manier gerekend met alleen de leenlasten en niet met de teruggeschonken rente.
Wat is erop tegen om dit voor te leggen aan de geldverstrekker? Nee heb je en ja kun je krijgen.
TS heeft al aangegeven dat de geldverstrekker dit niet accepteert:
Hem lenen met rente en de lening schenken in 2017 mag niet van de hypotheekverstrekker, want dan zit hij in 2016 te hoog in de maandelijkse lasten.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Lening omzetten in schenking

Ongelezen bericht door kweenie »

witte angora schreef: Ben je niet verplicht kennis geven van alle financiële omstandigheden? Kunnen er gevolgen aan vast zitten als later blijkt dat er dingen verzwegen zijn, zoals dus die lening van 27.000 euro? Dat 'niemand het navraagt' is me nét even iets te makkelijk.
Daarom begon ik ook met de opmerking dat er een grijs gebied is tussen wat mag en wat kan.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Lening omzetten in schenking

Ongelezen bericht door SJZ »

Het kan prima, maar het mag misschien niet. Als er niet naar gevraagd wordt, dan hoef je het ook niet te melden.

Nadat je volgend jaar met een schenking van € 27.000 de lening aflost is er niks meer aan de hand en zal de bank ook geen enkel probleem maken.

Sterker nog: van een bankmedewerker heb ik wel eens gehoord (over zonder toestemming je met hypotheek belaste huis verhuren): ach, we zien dat wel eens (de bank ziet huur binnenkomen op je bankrekening) en het mag niet, maar we doen daar echt niets mee zolang rente en aflossing gewoon betaald worden.
Zelf heb ik ooit een huis verhuurd zonder toestemming. Na een half jaar kwam de afdeling hypotheken er achter (toen stuurden ze correspondentie ineens niet meer naar het adres van dat verhuurde huis, maar naar mijn woonhuis). Zij wisten dat ik fout zat, ik wist het. Maar ja, ik betaalde netjes dus deden ze niks. Als ik nou geen rente meer betaald had, dan hadden ze een stok gehad om mij mee te slaan.

Gesloten