LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vorig huis heeft nieuwe huurder maar ik moet blijven betalen

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
basicneeds

Vorig huis heeft nieuwe huurder maar ik moet blijven betalen

Ongelezen bericht door basicneeds »

Ik hoop dat u me met een kort advies kunt helpen.
Vorig jaar heb ik tijdelijk een gemeubileerde woning gehuurd van de eigenaar. Opzeg termijn was twee maanden.
Ik was al lange tijd ingeschreven voor huur van een 55+ woning. Plotseling kreeg ik per 1 april een huur woning toegewezen, waardoor in binnen een week deze tijdelijke huurwoning heb verlaten.
Heb in telefonisch verleg met eigenaar nieuwe huurders gezocht. De eigenaar heeft medio april de woning aan een van de door mij gevonden mensen verhuurd.
Nu weigert de eigenaar de borg terug te betalen en stelt dat ik de volle 2 maanden (opzeg termijn) de huur moet blijven betalen, terwijl er sinds half aprip iemand anders in die woning zit die ook aan de eigenaar huur betaalt.
Mag dit en waarop kan ik mij beroepen?
Volgens mij hoef ik maar voor de eerste 2 weken van april huur te betalen, er zaten toen nog geen nieuwe huurders in.

Vriendelijke groet

Klaas van der Ven
Laatst gewijzigd door Radar op 19 mei 2016 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.

John52

Re: Vorig huis heeft nieuwe huurder maar ik moet blijven betalen

Ongelezen bericht door John52 »

U hebt gelijk. De opzegtermijn van 2 maanden gelden alleen als de verhuurder geen nieuwe huurder heeft gevonden. Zodra de woonruimte weer wordt verhuurd vervalt uw verplichting om huur te betalen en moet de verhuurder de borgsom terugbetalen.
Ik zou deze kwestie voorleggen aan de Woonbond (www.woonbond.nl).

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

basicneeds schreef:Ik hoop dat u me met een kort advies kunt helpen.
Vorig jaar heb ik tijdelijk een gemeubileerde woning gehuurd van de eigenaar. Opzeg termijn was twee maanden.
Ik was al lange tijd ingeschreven voor huur van een 55+ woning. Plotseling kreeg ik per 1 april een huur woning toegewezen, waardoor in binnen een week deze tijdelijke huurwoning heb verlaten.
Dus je hebt de woning voor 1 april verlaten?
basicneeds schreef:Heb in telefonisch verleg met eigenaar nieuwe huurders gezocht. De eigenaar heeft medio april de woning aan een van de door mij gevonden mensen verhuurd.
Nu weigert de eigenaar de borg terug te betalen en stelt dat ik de volle 2 maanden (opzeg termijn) de huur moet blijven betalen, terwijl er sinds half aprip iemand anders in die woning zit die ook aan de eigenaar huur betaalt.
Als de nieuwe huurder vanaf half (en dus 15 april?) betaalt, kan de verhuurder natuurlijk niet eisen dat jij ook betaalt. De periode tussen wanneer jij bent vertrokken en wanneer de nieuwe huurder voor betaalt mag wel voor jouw rekening geacht worden omdat de verhuurder anders huurderving heeft door jouw contractbreuk.
basicneeds schreef:Mag dit en waarop kan ik mij beroepen?
Volgens mij hoef ik maar voor de eerste 2 weken van april huur te betalen, er zaten toen nog geen nieuwe huurders in.
Mee eens, dat is redelijk. Echter stelt je contract wel dat je 2 maanden opzegtermijn hebt. Omdat een nieuwe huurder nu huurt kan de verhuurder niet eisen dat jij betaalt, tenzij hij het gehuurde dan ook ter beschikking stelt voor jou als huurder.

Hoeveel was de borg? En heb je voor die 2 weken al betaald?

langste adem

Ongelezen bericht door langste adem »

Klinkt niet heel koosjer van de verhuurder.
Heel zwart-wit bekeken:
Als die opzegtermijn van 2 maanden is beschreven in het huurcontract heeft u die 2 maanden gewoon te betalen denk ik.
En na die 2 maanden moet u de borg natuurlijk ook terugkrijgen als de woning netjes is achtergelaten.
Alleen, dan moet het natuurlijk ook wel zo zijn dat jij die 2 maanden gewoon nog gebruik mag maken van die huurwoning , je betaalt er immers voor.

Dus op jouw beurt kun je gerust eisen dat ( zolang jouw huurcontract nog geldt) die nieuwe huurders OF eruitgaan , of dat ze evt de huur aan jou betalen, zodat jij het weer door kan sluizen naar de verhuurder.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Als je de huur nog steeds moet betalen, moet je ook het exclusieve gebruik van woonruimte hebben. Oftewel: je hebt vrij en onbeperkt toegang. Doordat er een andere huurder in zit gaat dat niet. en levert de verhuurder in feite een wanprestatie.

Julie4444

witte angora schreef:Als je de huur nog steeds moet betalen, moet je ook het exclusieve gebruik van woonruimte hebben. Oftewel: je hebt vrij en onbeperkt toegang. Doordat er een andere huurder in zit gaat dat niet. en levert de verhuurder in feite een wanprestatie.
Wat weer grond geeft om juist geen huur te betalen.

De verhuurder moet dus kiezen:
- Optie 1: TS betaalt die 2 weken van april en krijgt zijn borg terug
- Optie 2: Verhuurder houdt TS aan opzegtermijn. Dan moet TS de 2 maanden betalen, maar moet de verhuurder de nieuwe huurder eruit schoppen, omdat TS dan huurt en dus de ruimte voor zichzelf ter beschikking moet hebben als huurder.

John52

Ongelezen bericht door John52 »

langste adem schreef: Dus op jouw beurt kun je gerust eisen dat ( zolang jouw huurcontract nog geldt) die nieuwe huurders OF eruitgaan , of dat ze evt de huur aan jou betalen, zodat jij het weer door kan sluizen naar de verhuurder.
Je kunt van de huidige huurders niet de huurpenningen eisen. Er zou dan sprake zijn van doorverhuur of onderverhuur. Nagenoeg alle huurcontracten verbieden deze constructies.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Julie4444 schreef:- Optie 2: Verhuurder houdt TS aan opzegtermijn. Dan moet TS de 2 maanden betalen, maar moet de verhuurder de nieuwe huurder eruit schoppen, omdat TS dan huurt en dus de ruimte voor zichzelf ter beschikking moet hebben als huurder.
Dat kan de verhuurder niet rechtsmatig doen. Optie 1 blijft over.

Julie4444

En dat is dan ook wat er zou moeten gebeuren. ;)

Starr

Ongelezen bericht door Starr »

De opzegtermijn is maximaal zo lang als de betaaltermijn. Dus als u de huur per maand betaalt, mag de opzegtermijn maximaal 1 maand zijn. Wet gaat hierbij uiteraard voor op wat de verhuurder in het contract zet.

Anders is het overigens als het een tijdelijk contract betreft, dan kunt u tenzij anders vermeld bijvoorbeeld verplicht worden tot het einde te blijven.

Uw Jurist
Contacteer:

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Starr schreef:De opzegtermijn is maximaal zo lang als de betaaltermijn. Dus als u de huur per maand betaalt, mag de opzegtermijn maximaal 1 maand zijn. Wet gaat hierbij uiteraard voor op wat de verhuurder in het contract zet.

Anders is het overigens als het een tijdelijk contract betreft, dan kunt u tenzij anders vermeld bijvoorbeeld verplicht worden tot het einde te blijven.
De opzegtermijn is inderdaad een maand, niet twee maanden. Sommeer verhuurder tot terugbetaling onder verwijzing naar de juiste opzegtermijn en kondig aan dat u anders juridische hulp inschakelt.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

basicneeds

Ik heb de nieuwe huurder gesproken en hij heeft me een huurcontract laten zien dat per 15 april ingegaan is. Hier heb ik fotos van gemaakt. Er is dus een nieuw huurcontract met een andere huurder, De eigenaar wil mijn betaalde borg van Euro 650 (is een maand huur) en een deel van de door mij al betaalde betaalde huur in april (de laatste twee wken) niet terug betalen. Dit onder het motto dat mijn contractuele opzegtermijn twee maanden is.
In mijn ogen is mijn contract per 15 april komen te vervallen en ga ik de eigenaar via juridische hulp sommeren tot terug betaling over te gaan.
Klaas van der Ven

Julie4444

basicneeds schreef:Ik heb de nieuwe huurder gesproken en hij heeft me een huurcontract laten zien dat per 15 april ingegaan is. Hier heb ik fotos van gemaakt. Er is dus een nieuw huurcontract met een andere huurder, De eigenaar wil mijn betaalde borg van Euro 650 (is een maand huur) en een deel van de door mij al betaalde betaalde huur in april (de laatste twee wken) niet terug betalen. Dit onder het motto dat mijn contractuele opzegtermijn twee maanden is.
In mijn ogen is mijn contract per 15 april komen te vervallen en ga ik de eigenaar via juridische hulp sommeren tot terug betaling over te gaan.
Klaas van der Ven
Goed zo. Deze verhuurder is heel fout bezig en heeft geen poot om op te staan.
Laat je weten hoe het afloopt?

basicneeds

Het is nog steeds niet opgelost.
Verhuurder wil vast houden aan de twee maanden opzeg termijn die ik had, op basis van mijn huurovereenkomst.
Ik stel: er is een nieuwe huurovereenkomst met een nieuwe huurder. Je kunt niet tegelijkertijd voor hetzelfde huis twee huurovereenkomsten hebben lopen met vesrchillende mensen.
Mijn stelling is dat mijn huurovereenkomst beeindigd is op het moment dat de nieuwe huurder met een nieuwe overeenkomst in het huis trekt.
Omdat ik misschien juridische stappen moet gaan ondernemen zou ik graag willen weten of mijn stelling juridisch klopt.

Julie4444

basicneeds schreef:Het is nog steeds niet opgelost.
Verhuurder wil vast houden aan de twee maanden opzeg termijn die ik had, op basis van mijn huurovereenkomst.
Ik stel: er is een nieuwe huurovereenkomst met een nieuwe huurder. Je kunt niet tegelijkertijd voor hetzelfde huis twee huurovereenkomsten hebben lopen met vesrchillende mensen.
Mijn stelling is dat mijn huurovereenkomst beeindigd is op het moment dat de nieuwe huurder met een nieuwe overeenkomst in het huis trekt.
Omdat ik misschien juridische stappen moet gaan ondernemen zou ik graag willen weten of mijn stelling juridisch klopt.
Ja, jij hebt juridisch gelijk, want als jij huur betaalt moet de verhuurder het aan jou verhuren en niet aan iemand anders. Jij betaalt immers huur.
Ergo: als een ander het nu huurt mag hij helemaal geen huur van jou eisen, omdat hij het verhuurde niet ter beschikking stelt aan jou.

Je kan de borg terugeisen, evenals het teveel betaalde aan huur. De term voor het terugeisen van de huur is dat je het terugeist als "onverschuldigde betaling". Immers kun jij geen huur verschuldigd zijn over iets wat aan een ander verhuurd was op dat moment.

Als de verhuurder weigert heb je ook het recht om wettelijke rente te eisen. Je kunt hiervoor een deurwaarder inschakelen en eventueel zelfs gaan dagvaarden.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik raad je aan om dit schriftelijk te doen, hem daarbij 7 dagen de tijd te geven en daarbij aan te geven dat hij daarna in verzuim is.

Julie4444

alfatrion schreef:Ik raad je aan om dit schriftelijk te doen, hem daarbij 7 dagen de tijd te geven en daarbij aan te geven dat hij daarna in verzuim is.
En vanaf dat punt kun je dan over de totale hoofdsom wettelijke rente rekenen.
Maak in je brief duidelijk dat je, wanneer de verhuurder ervoor kiest om in verzuim te treden, juridische stappen zal ondernemen én wettelijke rente zal gaan eisen over de volledige som.

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Verhuurder zit hartstikke fout te handelen. Overtreedt de verhuur/huurwet.
Ga naar het juridisch loket of neem contact op met juriste M. Doomernik. (Hier bekend als uw jurist, heeft al eerder gereageerd op uw topic)
Zorg dat u uw recht haalt!!

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Je kunt je vraag ook op bijgevoegde website neerleggen.
Belangrijk is trouwens wel te vermelden of uw huurcontract een jaarcontract was/is. En wanneer huurcontract in is gegaan.
http://www.rechtswinkel.nl

Gesloten